Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (888)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, jos kaupoilta hirveesti ruokahävikkiä jää. Punalaput.
Kyllä sitä jää ihan järjettömän paljon. Olen seurannut sitä miesopettajaa joka elää dyykatuilla ruokatarvikkeilla ja kertoi aikoneensa käydä muutaman kaupan jäteastioille ja ottaa yhden muovikassillisen per kauppa. Löysikin jo ekasta useita kassillisia ruokaa. Jostain syystä kaupat eivät anna ruokaa enää jakeluun. Miksi? Kuka tietää?
Businekset menee piloille, jos valtava määrä käyttökelpoista ja maistuvaa ruokaa menisi jakeluun eikä roskiin.
Sama, jos kaikki tuo laitettaisiin ajoissa ja kunnolla alennukseen. Katteet pienenevät. Ja sehän ei käy 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
No jep. Olen ihan työssä käyvä, mutta osasairaslomalla, joten palkka on tietysti pienempi. Lapsi sairastui ja pakollinen antibiootti ja lääkärin määräämä tulehduskipulääke yhteensä maksoivat vähän alle 70 euroa. Ei Kela-korvausta eikä mene vuotiseen lääkekattoon. Hieman piti hieraista silmiä kun katsoin kuittia, että voiko todella olla näin. Onneksi itselläni on siinä mielessä hyvä tilanne, että on säästöjä pahan päivän varalle, mutta kyllä minä ihmettelen, miten oikeasti vähävaraiset lapsiperheet tuollaisiakin yllättäviä, pakollisia hengen pelastavia lääkekuureja maksavat?
Harkinnanvaraisesta toimeentulotuen lisästä.
Jos ei kykene hakemaan, tilanne kärjistyy pikkuhiljaa siten, että lastensuojelun asiakkuus ja lopulta lapsen sijoitus alkavat näyttää todennäköisiltä. Silloin kyse on elämänhallinnan, ei rahan puutteesta.
Hohhoijaa taas. Että vanhempi hankki lapselleen tarvittavat lääkkeet, mutta ei tajunnut hakea täydentävää tt-tukea asiaan niin lastensiojelu iskee? Miten? Mistä kukaan tietää, milloin ja mitä lääkkeitä kyseinen ihminen on hakenut. Ja elämänhallinta kateissa kun nimenomaan laittaa lapsen tarpeet edelle.
Ihan naurettavaa pskaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli EU-kassi jonka sai kerran tai kaksi kuussa, siinä oli kuivatuotteita kuten jauhoja, näkkäriä, maitojauhetta jne. Mutta se lakkautettiin.
En ihmettele. Minäkin hain EU-kassin, samoin paras ystäväni. Ne jauhot seisoivat molemmilla kaapissa vuosia, ennen kuin lensivät roskiin. En ymmärrä mitä niihin oli laitettu. Sementtiä? Sahajauhoja? Kyseisistä jauhoista ei voinut tehdä mitään. Sämpylät, letut, patongit, pannukakku ja ruskea kastike tuli ainakin kokeiltua. Yhdestäkään ei tullut mitään, sillä ne jauhot olivat niin prseestä. Millä tahansa muilla jauhoilla kyllä onnistui. Samoja kokemuksia oli muillakin, muhun otti jopa yhteyttä kaverin kaveri joka tyrkytti niitä jauhoja mulle koska "Sähän osaat leipoa, mä en saa näistä mitään aikaiseksi". Tiedän. En minäkään. Maitojauhe toimi ja meni käyttöön. Muuta sieltä ei saanutkaan.
Anteeksi ohis.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.
Säilykkeitä ei saa käytännössä koskaan, niissä on niin pitkä päiväys että harvemmin menee hävikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi.
Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?
- Hygieniatarvikkeet - saippua, shampoo, deodorantti yht 10e, riittää varmaan kuukauden
- puhelimen saa osamaksulla vaikka 8e/kk. Viimeksi hankkinut uuden 5v sitten, hyvin toimii yhä
- kuinka usein ostat vaatteita varsinkin työttömänä? Tänävuonna olen tarvinnut 2 t-paitaa ja 3 pikkarit, ehkä 50e??
-Hygienitarvikkeet: shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, käsisaippua, hammastahna, ihorasva, topsipuikot, vanulaput, höylät, tamponit, deodorantti. Ja kaikkia todellakin tarvitaan.
-Luottotiedoton ei saa osamaksua ja nykypäivänä olet käytännössä kusessa ilman puhelinta.
-Kauheasti sulla menee rahaa vaatteisiin. Itse olen ostanut tänä vuonna kolmet pikkuhousut, yhteensä 10€. Muut vaatteet ovat 6-12 vuotta vanhoja. Uusiin ei ole varaa, edes käytettynä.
En ole lainaamasi.
En syöttäis edes siallekaan noita biojätteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):
- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa
- puhelimet 2x 25e/kk
- kotivakuutus 40e/kk
Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??
Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!
Kuka tuon 595e sulle maksaa?
Kela. Eikä se maksa minun laskujani sen lisäksi. Ymmärrät ehkä kun vähän pinnistät ja mietit.
Sä jätät jotain kertomatta tai sitten olet vaan idari joka ei ymmärrä hakea tt-tukea. Jos todella maksaisit tuosta vuokran, jäisi sulle niin vähän rahaa kuukaudeksi, että Kela kyllä huomaisi sen ja saisit sitä toimeentulotukea lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli EU-kassi jonka sai kerran tai kaksi kuussa, siinä oli kuivatuotteita kuten jauhoja, näkkäriä, maitojauhetta jne. Mutta se lakkautettiin.
En ihmettele. Minäkin hain EU-kassin, samoin paras ystäväni. Ne jauhot seisoivat molemmilla kaapissa vuosia, ennen kuin lensivät roskiin. En ymmärrä mitä niihin oli laitettu. Sementtiä? Sahajauhoja? Kyseisistä jauhoista ei voinut tehdä mitään. Sämpylät, letut, patongit, pannukakku ja ruskea kastike tuli ainakin kokeiltua. Yhdestäkään ei tullut mitään, sillä ne jauhot olivat niin prseestä. Millä tahansa muilla jauhoilla kyllä onnistui. Samoja kokemuksia oli muillakin, muhun otti jopa yhteyttä kaverin kaveri joka tyrkytti niitä jauhoja mulle koska "Sähän osaat leipoa, mä en saa näistä mitään aikaiseksi". Tiedän. En minäkään. Maitojauhe toimi ja meni käyttöön. Muuta sieltä ei saanutkaan.
Anteeksi ohis.
Mulla seisoi noi samat eu jauhot kaapissa vuosia, sitten tuli jotain jauhomatojakin olin varmaan säilyttänyt liian kosteassa paikassa, kaikki muut tuli käytettyä, maitojauheesta tuli tehtyä mm uunijuustoa, juotavaksi, pannukakkuja yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
No jep. Olen ihan työssä käyvä, mutta osasairaslomalla, joten palkka on tietysti pienempi. Lapsi sairastui ja pakollinen antibiootti ja lääkärin määräämä tulehduskipulääke yhteensä maksoivat vähän alle 70 euroa. Ei Kela-korvausta eikä mene vuotiseen lääkekattoon. Hieman piti hieraista silmiä kun katsoin kuittia, että voiko todella olla näin. Onneksi itselläni on siinä mielessä hyvä tilanne, että on säästöjä pahan päivän varalle, mutta kyllä minä ihmettelen, miten oikeasti vähävaraiset lapsiperheet tuollaisiakin yllättäviä, pakollisia hengen pelastavia lääkekuureja maksavat?
Harkinnanvaraisesta toimeentulotuen lisästä.
Jos ei kykene hakemaan, tilanne kärjistyy pikkuhiljaa siten, että lastensuojelun asiakkuus ja lopulta lapsen sijoitus alkavat näyttää todennäköisiltä. Silloin kyse on elämänhallinnan, ei rahan puutteesta.Hohhoijaa taas. Että vanhempi hankki lapselleen tarvittavat lääkkeet, mutta ei tajunnut hakea täydentävää tt-tukea asiaan niin lastensiojelu iskee? Miten? Mistä kukaan tietää, milloin ja mitä lääkkeitä kyseinen ihminen on hakenut. Ja elämänhallinta kateissa kun nimenomaan laittaa lapsen tarpeet edelle.
Ihan naurettavaa pskaa taas.
Jos lapsen lääkkeet ja lääkärikäynti vetävät talouden niin kuralle, ettei ole varaa ruokkia perhettä, eikä vanhempi paikkaa tilannetta harkinnanvaraisella tai muulla tavoin, niin kyllä: tilanne alkaa näkyä esimerkiksi lapsen nälkiintymisenä ja kasvun viivästymänä. Kyllä näitä on. Osa taas kykenee hoitamaan lapsensa pienituloisenakin, tietenkin.
Tekikö kukaan teistä pilaantuneita elintarvikkeita saaneista ilmoitusta ruokavirastoon? Se olisi tärkeää, vapaaehtoistoimijoidenkin on noudatettava lakia.
Vai puhutaanko tässä
vain hieman täplikkäistä banaaneista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta. Syöt ne pikkuhiljaa . Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia. Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi. Syöt vain kun oikeasti täytyy. Et huvikseen. Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla. Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään. Käytät sen mitä nyt on ensin. NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza.
Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia.
Nykyään kaupat pyrkivät minimoimaan ruokahävikin.
Kovin hyvin eivät siinä onnistu, kun katsoo tähänkin ketjuun linkitettyä Hesarin tämän viikon juttua. Järjetön määrä käyttökelpoista ruokaa roskissa.
Tässä tuo juttu. Maksumuurin takana, mutta pointti on, että hävikkiä tulee edelleen valtavat määrät.Siis tässä:
Miltä vuodelta tuo artikkeli on? Nykyisin kauppojen biojäteastiat ovat lukittuja.
Muruseni, se ilmeistyi tällä viikolla. Satuin näkemään ikkunastani, kun juttua kuvattiin yhdessä sen kohteista toukokuun viimeisenä päivänä. Lähikaupan roska-astiat eräällä Helsingin kantakaupungin alueella.
Moni kauppa lukitsee roskiksensa, kyllä. Varmasti suureksi osaksi siksi, ettei kukaan näkisi, mitä sinne roskiin todellisuudessa menee ja miten paljon. Lain pitäisi puuttua ruokahävikkiin paljon tiukemmin kuin nyt.
Olin joskus kaupassa töissä ja meillä meni hävikkiastiaan mm. sellaisia tuotteita, joita oli käsitelty todella likaisin käsin (asiakkaan toimesta), jonka pakkaus oli avattu (asiakkaan toimesta) ja räpelöity sisältöä sormin, esim. jotain kalapakkauksia. kerran meni laatikollinen näennäisesti täysin hyviltä näyttäviä hedelmiä, koska niiden päälle oli oksennettu. sinne on viety irtomyynnissä olleita maustekurkkuja ja punajuuria, kun asiakas on nostellut ne sieltä ämpäristä omin käsin, kun ei ole viitsinyt ottimia käyttää tai pyyttää henkilökuntaa apuun. Kaikenlaisia yököttäviä asioita on voinut tapahtua roskiin asti vietäville tavaroille. (tämä tapahtui ennen lukittuja jäteasemia). Sitten yöllä paikalle hippailee dyykkareita ja parin päivän päästä somessa oli kauhistelua siitä miten taas oli kaupasta heitetty täysin käyttökelpoisia tuotteita suoraan roskiin, miksei niitä voi antaa köyhille ja miten piti jättää paljon hyvää tavaraa sinne, kun ei vaan jaksettu kantaa kotiin ja hyvät ruoat tuli .
Joskus kauppias mietti pitäisiköhän noille vastata ja kertoa millaisista syistä ruoka voi päätyä jäteastiaan ja pitäisiköhän mainita, että ei viitsitä köyhille antaa eritteissä lilluneita elintarvikkeita tai hedelmiä. päätti sitten jättää tekemättä, koska arveli (ja ihan oikein varmaankin) että siitä alkaisi toisenlainen paskamyrsky.
Ihmiset ei aan osaa ajatella kaikki tapahtumia, joiden vuoksi kauppias voi päättää, että joku tuote laitetaan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se alkuperäinen ruokakassi jota kaivataan. Nykyiset ovat hävikkikasseja, eikä mitään todellista apua. En todellakaan tarvitse täytekakkuja tai vanhaksi mennyttä lohta.
Sitten sinulla ei ole nälkä etkä mene ruokajonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nää ihmiset, kauppiaat ja avustustyöntekijät hyvää hyvyyttään haluavat auttaa, ja te tulette listojenne kanssa mikä ilmainen teille vaan kelpaa. Hävetä saisitte kiittämättömyyttänne.
Ei, me emme tule listojen kanssa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Me vain ehdotamme, että ruuanjako olisi vilpitöntä apua eikä vallankäyttöä niin kuin se nykyisin on.
Tämän ketjun kokonaan lukeneet ovat huomanneet jakajien puolustelut sille, että ei jakelupaikalle saa jättää sellaista, jota ei itse käytä, vaan on kannettava ulos kaikki, mitä he ovat suvainneet kassiin laittaa.
naapurissa on 2 kaupungin vuokrataloa ja siellä näyttää ihmiset itse jäkijakelevan ruokajonosta saamaansa ruokaa. Vaihtokauppa tuntuu käyvän vilkkaasti. ilmeisesti nuo sitten ovat köyhälistön osaavampaa porukkaa, kun eivät vain hylkää saamaansa itselleen turhaa ruokaa jonnekin, vaan alkoivat selvittää missä olisi tyyppejä, joille ne kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):
- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa
- puhelimet 2x 25e/kk
- kotivakuutus 40e/kk
Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??
Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!
Kuka tuon 595e sulle maksaa?
Kela. Eikä se maksa minun laskujani sen lisäksi. Ymmärrät ehkä kun vähän pinnistät ja mietit.
Sä jätät jotain kertomatta tai sitten olet vaan idari joka ei ymmärrä hakea tt-tukea. Jos todella maksaisit tuosta vuokran, jäisi sulle niin vähän rahaa kuukaudeksi, että Kela kyllä huomaisi sen ja saisit sitä toimeentulotukea lisäksi.
jos hän sanoo ettei saa mistään muita tukia, niin siitä voisi olettaa, että hän on selvittänyt ettei saa mistään muita tukia.
joillekin köyhile tuntuu olevan hirmuinen tabu ja karmaiseva asia, js jostian lukee jonkun köyhän onnistuvan elää niin ja niin pienillä tuloilla. vängätään ja vängätään miten se ei voi mitenkään olla mahdollista
sivustaseuraaja
J...nkekka! Ruoantekokursseille nää kaikki jonossa seisovat. Luulen että suurin osa näistä on niin uusavuttomia etteivät osaa tai viitsi edes perunoita keittää. Kaupasta saa edullisia raaka-aineita, mutta kun ei ole ymmärrystä, mitä niillä tehdään. Puhelimet on kuitenkin kaikilla, sieltä löytyy netistä helppoja edullisia kokkausohjeita, kun vain viitsisi ja ymmärtäisi. Ottaa pannuun. Sen ymmärrän, että sairaus ja työttömyys on vienyt talouden tiukalle.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se tietenkin paras jos kassissa olisi vaikkapa paketti jauhelihaa, purkki tonnikalaa, tomaattikastiketta, juustoa, jugurttia, täysjyväleipää, kananmunia ja valikoima hedelmiä ja vihanneksia. Mutta jos ruoka on pääasiassa hävikkiruokaa niin se on mitä on. Beggars can't be choosers.
Missäköhän mahtaa olla ne EU:n Suomelle maksamat kauppojen lahjakortit? Niitä oli tarkoitus jakaa ympäri vuoden suomalaisille avuntarvitsijoille. Toivottavasti ne eivät ole jaikki menneet Suomeen tulleille m. muuttajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin
Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään.
Eihän hän väittänytkään niin. Lues uudestaan tai pyydä vaikka äitiä selittämään.
Ihmisten ruoka pitäisi olla lähellä ja raha. Ei moni pysty hakemaan kaukaa jotain annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa se, tämä ja tuo. Leipoa ei voi tietenkään itse, vaatisi viitsimistä ja vaivannäköä. Marjoja, sieniä yms. ei voi myöskään poimia, koska kuka maksaa sitten ämpärin? Entä kyyti? Onkiminen/pilkkiminen on ihan mahdoton ajatus. Alle 3€ muuten selviää siitäkin. Mutta kuka kyyditsee rantaan ja näyttää kädestä pitäen missä voi onkia, niin?! Ja tosiaan parvekkeella voi viljellä yrttejä, kurkkua, perunaa, tomaatteja, salaattia... Mutta ilmeisesti sekin on liiallista työtä vaativaa hommaa.
Kermaperse olettaa että kaikiilla köyhillä on parveke?
PS: Tuolla parvekeviljelemisellä ei jää voitolle, kokeiltu on.
Tämä on se alkuperäinen ruokakassi jota kaivataan. Nykyiset ovat hävikkikasseja, eikä mitään todellista apua. En todellakaan tarvitse täytekakkuja tai vanhaksi mennyttä lohta.