Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
ihmsiet siis odottaa saavansa kaiken ruoan ruokajakelusta. Siinähän se ongelma on. Lisäksi sitten kyvyttömyys osata nähdä mitä kaikkea ruokajakelun kassinsisällöstä voi saada tehtyä
ruoka-avun tuotteita voisi ajatella vaikka lisukkeina tai muuten täydentävinä tuotteina. Sitten itse käy ostamassa kaupasta vaikka linssejä, makaronia, kaalia, perunaa, porkkanaa (kaikki aika edullisia).
Joskus tarjottiin kaupunkimme ruokajakeluihin puutarhastamme tulevaa ylijäämää, tuli eräänä syksynä ihan hrmuinen sato. Sieltä kieltäydyttiin kohteliaasti ja sanottiin ettei kotipuutarhureiden sato kelpaa heidän asiakkaille, koska halutaan isoa ja virheetöntä ja samoja lajikkeita kuin kaupassa. Omenat on liian pieniä ja raparpereissä voi olla multaa varressa ja kerätyissä marjoissa voi olla mukana hyönteisiä (hui hirveää :D). Ja marjatkin olisi pitänyt olla valmiiksi siivottuja. Mustikoissa ei saisi olla mukana lehtiä ja herukoissa ei varsia :D
Pistettiin sitten sana kiertämään ja seuraavana päivänä kaikki oli mennyt. Huomionarvoista oli se, että yksikään ei tosiaan ollut ruokajonoihmisiä (olisimme vielä voineet viedä tuotteet, jos joku ei olisi pääsyt hakemaan) Yleensä hakijat olivat toisia ok-taloasujia, joilla itsellään ei kasvanut juuri siä mitä meillä kasvoi, tai kerrostalossa asuvia työssäkäyviä, jotka olivat sitä mieltä, että parhaanmakuiset tuotteet löytyy muualta kuin kaupan tiskiltä, koska kotipuutarhoissa on tuoreempaa tavaraa.
Täytyy sanoa, että tuolloin ajattelin, että kylläpä suomessa on hyvinvoivia ruokajonoasiakkaita.
Meidän naapurustossa kulki sana että saa hakea ylijäänyttä mursketta ja koriste kiviä ilmaiseksi, enpä arvannut että pitäisi olla köyhä saadakseen hakea niitä.
Vierailija kirjoitti:
Säästä se bussilipun hinta (jollet kävele tai fillaroi). Hae kaupasta (näitä on Prismassa, K-kaupoissa, Lidleissä), Hävikkilaatikko, Hyvikkikassi tms (ovat siis myynnistä poistettavia vihanneksia, hedelmiä, yrttejä). Prisman Hyvikkilaatikko 2 e ja tänäänkin täpötäynnä vihanneksia ja hedelmiä, riittävät viikoksi. Alepassa on vihanneslaatikko ja leipälaatiko, josta valinnat maksavat 1 e/kg, punnitse oikein. Jo tällä säästää HSL:n kertalipun hinnan ja välttyy kehnommalta jakelulta (jos se siltä tuntuu). Vaatii ehkä vähän viitseliäisyyttä tehdä ruokaa ihan itse alusta asti pilppoen, mutta eihän tässä ole kiire mihinkään.
Meilläpäin nuo menevät heti aamusta. Silloin kun ne lanseerattiin, ostin niitä monesti kun käyn kaupassa klo 11-12. No, hyvä että joku on hoksannut ostaa varmaan tarpeeseensa ja käyttöön niitä laatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
ihmsiet siis odottaa saavansa kaiken ruoan ruokajakelusta. Siinähän se ongelma on. Lisäksi sitten kyvyttömyys osata nähdä mitä kaikkea ruokajakelun kassinsisällöstä voi saada tehtyä
ruoka-avun tuotteita voisi ajatella vaikka lisukkeina tai muuten täydentävinä tuotteina. Sitten itse käy ostamassa kaupasta vaikka linssejä, makaronia, kaalia, perunaa, porkkanaa (kaikki aika edullisia).
Joskus tarjottiin kaupunkimme ruokajakeluihin puutarhastamme tulevaa ylijäämää, tuli eräänä syksynä ihan hrmuinen sato. Sieltä kieltäydyttiin kohteliaasti ja sanottiin ettei kotipuutarhureiden sato kelpaa heidän asiakkaille, koska halutaan isoa ja virheetöntä ja samoja lajikkeita kuin kaupassa. Omenat on liian pieniä ja raparpereissä voi olla multaa varressa ja kerätyissä marjoissa voi olla mukana hyönteisiä (hui hirveää :D). Ja marjatkin olisi pitänyt olla valmiiksi siivottuja. Mustikoissa ei saisi olla mukana lehtiä ja herukoissa ei varsia :D
Pistettiin sitten sana kiertämään ja seuraavana päivänä kaikki oli mennyt. Huomionarvoista oli se, että yksikään ei tosiaan ollut ruokajonoihmisiä (olisimme vielä voineet viedä tuotteet, jos joku ei olisi pääsyt hakemaan) Yleensä hakijat olivat toisia ok-taloasujia, joilla itsellään ei kasvanut juuri siä mitä meillä kasvoi, tai kerrostalossa asuvia työssäkäyviä, jotka olivat sitä mieltä, että parhaanmakuiset tuotteet löytyy muualta kuin kaupan tiskiltä, koska kotipuutarhoissa on tuoreempaa tavaraa.
Täytyy sanoa, että tuolloin ajattelin, että kylläpä suomessa on hyvinvoivia ruokajonoasiakkaita.
Mä en usko tätä tarinaa. Ja jos todella olisikin totta, niin tuossahan sen ruokajakelun työntekijä on kieltäytynyt marjoista ja hedelmistä vetoamalla omiin höpöhöpö-juttuihinsa. Suunnilleen jokainen siinä jonossa olisi varmasti ottanut ilolla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele kun keripukki on palannut Suomeen. Pelkkää leipää eri muodoissa. Ensin saat leipää kassissa ja sen jälkeen pitäisi leipoa lisää leipää.
Ei tule keripukkia kun menee kauppaan ja ost vaikka appelsiinin.En kyllä ihmettele leipäjonoja,näyttää olevan niin avutonta porukkaa.Ja nirsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
Tätä käy myös meille jotka omalla rahalla kaupasta ostavat, sori siitä.
Sä voit viedä sen tomaatin takaisin kauppaan ja vaatia uuden tilalle. Ruokajonossa ei sitä voi tehdä.
Ei tulisi mieleen mennä valittamaan tomaatin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
Tätä käy myös meille jotka omalla rahalla kaupasta ostavat, sori siitä.
Sä voit viedä sen tomaatin takaisin kauppaan ja vaatia uuden tilalle. Ruokajonossa ei sitä voi tehdä.
Ei tulisi mieleen mennä valittamaan tomaatin takia.
Paitsi jos on tomaatille allerginen 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Näin kun omalla rahalla ostaa ruokansa, niin todellakin syön vaikkapa 3 päivää sitten vanhentuneita maitotuotteita tai päiväysvanhaa leipää. Jopa lihaa syön vaikka sen viimeinen käyttöpäivä olisi ollut eilen tai jopa toissapäivänä.Ei mulla ole varaa heittää ruokaa hukkaan, ja vaikkapa mainitsemistasi maitotuotteista huomaa kyllä helposti, jos ne ovat pilaantuneet. -silloin ei tietenkään pidä syödä.
Näköjään kun saa kaiken ilmaiseksi eteen yhteiskunnan maksamana on varaa nirsoillakin.
Olen saanut ruokajakelusta lihavalmisteita,. joiden päiväys oli 2 tai 3 viikon takainen ja muita tuotteita, jotka myös olivat vanhoja. NIiden sanottiin olleen "kylmässä".
Ne ovat olleet pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele kun keripukki on palannut Suomeen. Pelkkää leipää eri muodoissa. Ensin saat leipää kassissa ja sen jälkeen pitäisi leipoa lisää leipää.
Ei tule keripukkia kun menee kauppaan ja ost vaikka appelsiinin.En kyllä ihmettele leipäjonoja,näyttää olevan niin avutonta porukkaa.Ja nirsoa.
Öö. Miksi ruokajonossa käydään? Koska ei ole varaa ostaa ruokaa.
Huomaatko ajatusvirheesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Näin kun omalla rahalla ostaa ruokansa, niin todellakin syön vaikkapa 3 päivää sitten vanhentuneita maitotuotteita tai päiväysvanhaa leipää. Jopa lihaa syön vaikka sen viimeinen käyttöpäivä olisi ollut eilen tai jopa toissapäivänä.Ei mulla ole varaa heittää ruokaa hukkaan, ja vaikkapa mainitsemistasi maitotuotteista huomaa kyllä helposti, jos ne ovat pilaantuneet. -silloin ei tietenkään pidä syödä.
Näköjään kun saa kaiken ilmaiseksi eteen yhteiskunnan maksamana on varaa nirsoillakin.
Olen saanut ruokajakelusta lihavalmisteita,. joiden päiväys oli 2 tai 3 viikon takainen ja muita tuotteita, jotka myös olivat vanhoja. NIiden sanottiin olleen "kylmässä".
Ne ovat olleet pakastimessa.
Sitä ennen kylmäketju katkennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Tuskin on oikeasti köyhä jos heittää tuotteita roskiin.
"Ei ruokajonossa voi lain mukaan tarjota yksityishenkilöiden omenoita."
kyllä voi
Vierailija kirjoitti:
Minusta noissa ruokajaoissa pitäisi ottaa huomioon myös kasvisruokavaliot. Itse haluaisin vegaanina vain kasvikunnan tuotteita. Niitä jää paljon yli kuitenkin: juureksia, banaaneja, leipää, feikkilihaa ja kasviproteiinivalmisteita jne.
Mä en ole vegaani, ihan kasvissyöjä vaan, ja kyllä otan kiitollisuudella kaiken vastaan. Täällä joku oli ruvennut syömään lihaa kun joutui ruoka-avun asiakkaaksi, itse en siihen pystyisi. Eikä mun vatsa varmaan edes kestäisi, viimeksi syönyt lihaa vuonna 1996.
Mutta. Ensinnäkin mulla on koira, ja sillehän liha uppoaa. Toisekseen mulla on yhtä peraukisia ystäviä kuin itse olen, joten olen tehnyt esimerkiksi kinkkupiirakkaa tai kinkkupasteijoita tai kinkkucroissantteja ja saanut vastineeksi juustoa, kahvia tai jopa vihanneksia.
Ymmärrän kyllä turhautumisen, kun siellä ruokakassissa on sitä kinkkua (AINA), maksamakkaraa, valmisateria broilerista, makkarapaketti, jogurttipikari ja kaksi porkkanaa. Siinäpä saa pohtia, että niin, mitähän itse söisi. Joten siinä mielessä kannatan tuota, että tuotteet saisi valita itse. Kaikilla kun ei ole ketään jonka kanssa vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästä se bussilipun hinta (jollet kävele tai fillaroi). Hae kaupasta (näitä on Prismassa, K-kaupoissa, Lidleissä), Hävikkilaatikko, Hyvikkikassi tms (ovat siis myynnistä poistettavia vihanneksia, hedelmiä, yrttejä). Prisman Hyvikkilaatikko 2 e ja tänäänkin täpötäynnä vihanneksia ja hedelmiä, riittävät viikoksi. Alepassa on vihanneslaatikko ja leipälaatiko, josta valinnat maksavat 1 e/kg, punnitse oikein. Jo tällä säästää HSL:n kertalipun hinnan ja välttyy kehnommalta jakelulta (jos se siltä tuntuu). Vaatii ehkä vähän viitseliäisyyttä tehdä ruokaa ihan itse alusta asti pilppoen, mutta eihän tässä ole kiire mihinkään.
Meilläpäin nuo menevät heti aamusta. Silloin kun ne lanseerattiin, ostin niitä monesti kun käyn kaupassa klo 11-12. No, hyvä että joku on hoksannut ostaa varmaan tarpeeseensa ja käyttöön niitä laatikoita.
Meilläpäin ei ole missään kaupassa noita hävikkilaatikoita enää. No eipä ole sitä Alepaakaan kun sekin lopetti.
Vierailija kirjoitti:
olisit laittanut itäneet perunat ämpäriin ja päälle multaa. Sitten tarjoat sille lämpöä, aurnkoa ja vettä ja kohta sinulla olisikin ollut itse kasvatettuja perunoita. tomaateille voi tehdä saman, mutta ne vaativat hiukan enemmän hoitoa ja tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ihmettelin artikkelissa maitojauheen vieroksumista. Sillähän korvaa makaronilaatikossa munamaidon. Ohje on saatavilla netissä ja kerrottu jo minun aikanani peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tarviiko sitä roskiin laittaa jos se ei itselle kelpaa? Antaa vaikka naapurille tai kaverilleen sen. Sitä voi käyttää kun leipoo sämpylöitä, rieskoja jne.
Sulle tulee yllätyksenä kuin moni suomalainen saa oireita laktoosista?
Suomessa laktoosi-intoleranssista kärsii noin 17–20 prosenttia väestöstä, mikä tarkoittaa lähes joka viidettä suomalaista. Määrällisesti tämä vastaa noin miljoonaa ihmistä
Laktaasipillereitä myydään marketissa. Sieltä minäkin omani ostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ihmettelin artikkelissa maitojauheen vieroksumista. Sillähän korvaa makaronilaatikossa munamaidon. Ohje on saatavilla netissä ja kerrottu jo minun aikanani peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tarviiko sitä roskiin laittaa jos se ei itselle kelpaa? Antaa vaikka naapurille tai kaverilleen sen. Sitä voi käyttää kun leipoo sämpylöitä, rieskoja jne.
Sulle tulee yllätyksenä kuin moni suomalainen saa oireita laktoosista?
Suomessa laktoosi-intoleranssista kärsii noin 17–20 prosenttia väestöstä, mikä tarkoittaa lähes joka viidettä suomalaista. Määrällisesti tämä vastaa noin miljoonaa ihmistäLaktaasipillereitä myydään marketissa. Sieltä minäkin omani ostan.
Voiko olla tyhmempää kommenttia, ymmärrä hyvä ihminen: KAIKILLA EI OLE VARAA MIHINKÄÄN LAKTAASIPILLEREIHINKÄÄN JOTKA EI MITÄ LUULTAVAMMIN EDES TEPSI JA ON SILMÄNLUMETTA OIKEASTI LAKTOOSIVAIVOISTA KÄRSIVILLE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt
Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa.
No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia?
Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?
Ennen vanhaan kuivatettiin pirtinuunissa jälkilämmössä. Tai paahda vaikka leivänpaahtimessa ja jätä viipaleet ilmavasti. Käännät niitä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin ei ole missään kaupassa noita hävikkilaatikoita enää. No eipä ole sitä Alepaakaan kun sekin lopetti.
meillä kaupat luopui kellolonaikatarjoiluista hävikkilaastikoiden suhteen. Nyt niitä voi löytää mihin aikaan päivästä tahansa, vähän riippuen siitä miten henkilökunta on ehtinyt niitä tehdä.
paistopisteiden tuotteet taitaa olla klo 20 jälkeen monissa kaupoissa edelleen elssa, mikä on ihan ymmärrettävää, koska niitä ei saa myydä sitten enää seuraavana päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä vaikka tortilloja.
Vettä,jauhoja, kuuma pannu.
Jauhoista pannuleipiä.
https://www.soppa365.fi/reseptit/aamiaiset-valipalat-suolainen-leivonta…