Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (1684)
Ei tule onnistukaan.
Koska tuossa mennään jonotus periaatteelle.
Ketkä olisivat jonossa ekana saisivat varmaan ne parhaat ja viimeisenä tulleet ne huonoimmat.
Jos kaivaavat kalaa.
Mato-onki ei paljoa maksa tokmannilla ja matoja löytyy maasta (niitä voi kerätä kannelliseen purkkiin) sitten vaan lähin kalastus paikka etsimään.
Minä olen kalastanut lapsesta asti.
Kyllä aina jotain kalaa olen saanut.
Lohi kaiken lisäksi vaatii kalastusluvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Kasviksista todella saa herkkua, muttei suomessa.
Yllätyin aikanaan kun etelän maissa ostin torilta kasviksia ja tein niistä kastikkeen. Vain suolaa ja pippuria ja mitkä maut!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin
Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään.
Kaikki. Eivät. Saa. Näitä. Ylimääräisiä. Tukia.
Telkussa näin brittiläisen ruokajakelun. Tää ysinhuoltaja meni sinne kuin kauppaan eli otti hyllyistä sellaisia säilykepurkkeja ja paketteja mitä tarvitsi. Tää "kauppa" oli sellasen soppajakelun yhteydessä, missä pystyi syömään lounaan. Ei näyttänyt vaikealta.
Suomessa pitää nöyryyttää ihmiset kilometrien pituisiin jonoihin saamaan "yllätyskasseja", joista et voi edes kaikkea syödä.
Ahmimalla ruokaa menee roskiin. Älä ahmi . Vain mitä oikeasti tarvii . Parin päivän ruoka. Se yksi hernekeitto purkki on jaettavissa kahteen osaan vedellä. Ja sitä voi maustaa. Kuin lisätä siihen paistettua makkaraa tai pekonia. Ja se porkkana , sä peset sen vedellä ja kuorit sen . Syöt sen tai raastat siitä raastetta. Raastin rautoja saat kirppiksiltä. Se käy myös keittoihin paloina. Ja se tyhmä tomaatti . Huuhtele se ja viipaloi leivälle tai pannulla munan päälle. Saat munakkaan. Ja se kuiva leipä laita pannulle kuumenna hetki . Voita päälle tai juustoa. Tai öljyä. Tai jos ei ole kostuta vedellä. Aikuiseksi kasvamisesta on omat kipunsa. Töitä tehden voit maksaa itse ruokasi ja vuokran niin itsetunto kasvaa ja ihmisarvo.
Vierailija kirjoitti:
Telkussa näin brittiläisen ruokajakelun. Tää ysinhuoltaja meni sinne kuin kauppaan eli otti hyllyistä sellaisia säilykepurkkeja ja paketteja mitä tarvitsi. Tää "kauppa" oli sellasen soppajakelun yhteydessä, missä pystyi syömään lounaan. Ei näyttänyt vaikealta.
Suomessa pitää nöyryyttää ihmiset kilometrien pituisiin jonoihin saamaan "yllätyskasseja", joista et voi edes kaikkea syödä.
Vai vielä kaupat ilmaiselle rumalle! Kuka sitten enää viitsii töihin mennä, kun ruokakin on ilmaista!
Kyllä noihin Englannin ilmsisruokajakeluihin ei niin vain mennä kadulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Missä todellisuudessa sinä elät? Siitä maksetaan ruuan lisäksi 30% asumisesta, terveydenhuolto, kaikki laskut, bussiliput, vaatteet ja kaikki mitä elämiseen tarvitsee.
ei makseta vaikka kuinka yrittäisit uskotella noita valeitasi ja krjätä sääliä muilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Kasviksista todella saa herkkua, muttei suomessa.
Yllätyin aikanaan kun etelän maissa ostin torilta kasviksia ja tein niistä kastikkeen. Vain suolaa ja pippuria ja mitkä maut!!
Sä voit kasvattaa itsekin niitä kasviksia eikö niin. Ja pakasteesta saa kaupassa valmiita kasvis sekoituksia . 3-5€ pussi , valmiiksi kuorittuna .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä.
Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.
Osa ottaisi niitäkin mielellään, jos ne eivät ole vanhentuneita. Eurooppa-avun jakamissa jauhoissa oli kerran matoja tai toukkia. Onneksi ne eivät kotona levinneet muihin ruokapakkauksiin. Nythän se apu on loppunut. Sieltä sai sinänsä järkeviä tuotteita, säilykelihaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.
Isovanhempasi olivat syntyneet ennen vuotta 1866?
Vierailija kirjoitti:
Koko nykyisen kaltainen ruokajako pitäisi lopettaa. Sen voisi korvata valmiin ruuan jakelulla, hävikkiravintoloilla tai kunnollisten raaka-aineiden jakelulla.
En kyllä valmiilla ruoalla alkaisi näitä palvelemaan. Kotimaisia halpoja kasviksia, juureksia, perunaa, kaurahiutaleita, hieman halvinta lihaa possua/kanaa. Hyvää, halpaa ja terveellistä. Jos joku on niin nahjus ettei perunoita saa keitettyä niin nääntyköön nälkäänsä
Vierailija kirjoitti:
Joita et halua syödä, koska sulla ei oikeasti ole mitään hätää silloin kun pystyt ruuan kanssa nirsoilemaan
Pysy poissa noista ruokajonoista ja jätä ruoka niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat
Välillä sieltä saa lohta ja joskus täytyy alistua siihen, että pitää sietää makkaraa.
Säästä se bussilipun hinta (jollet kävele tai fillaroi). Hae kaupasta (näitä on Prismassa, K-kaupoissa, Lidleissä), Hävikkilaatikko, Hyvikkikassi tms (ovat siis myynnistä poistettavia vihanneksia, hedelmiä, yrttejä). Prisman Hyvikkilaatikko 2 e ja tänäänkin täpötäynnä vihanneksia ja hedelmiä, riittävät viikoksi. Alepassa on vihanneslaatikko ja leipälaatiko, josta valinnat maksavat 1 e/kg, punnitse oikein. Jo tällä säästää HSL:n kertalipun hinnan ja välttyy kehnommalta jakelulta (jos se siltä tuntuu). Vaatii ehkä vähän viitseliäisyyttä tehdä ruokaa ihan itse alusta asti pilppoen, mutta eihän tässä ole kiire mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.
Isovanhempasi olivat syntyneet ennen vuotta 1866?
Miksei niinkin. Onhan isovanhempia useammassa polvessa. Omat isovanhempani eivät eläneet nälkävuosia, olivat syntyneet 1882 ja 1881. Mutta heidän vanhempansa näkivät
Olen 65v, ja muistan hyvin isovanhempieni kertomukset vanhempiensa kokemista nälkävuosista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen hävikki vähenee koko ajan/systeemit hävikin minimoimiseen kehittyy. Eiköhän tätäkin teemaa muutamien vuosien kuluttua vain muistella, että voi, kun vuonna -26 saikin vielä hyvin kauppojen lahjoituksia....
Juuri oli Hesarissa kuvitettu juttu miehestä, joka dyykkaa. Aivan käsittämättömiä määriä syömäkelpoista ruokaa päätyy roskiin.
Itse dyykkaisin, jos olisi vielä vähän tiukempaa rahasta. Olen miettinyt ihan koemielessäkin. Dyykkari saa valita, mitä ottaa 💡
Ei dyykkaamaan ole päässyt enää vuosiin. Kaupat on laittaneet kaikki roskit lukkojen taakse. Katsoppa kun käyt seuraavan kerran kaupoilla. Roskiksia ei näy missään ja jos näkyy, ovat metallihäkissä jossa riippulukko. Loppui (valitettavasti) dyykkaus näihin kauppauudistuksiin. Kaupat maksavat siitä että joku vähävarainen ei pääse yön pimeydessä vanhoja sämpylöitä hakemaan.
"Tavallisten" ihmisten roskia en ikinä kaivellut. Syötäväksi kelpaavaa tuskin heittävät pois, ja vaikka heittäisikin niin määrät aika minimaalisia ja saastumisen riski talous/sekajätteessä liian iso. Mielummin on sit nälissään. Tulisi hyypiömäinen olo jonkun vessapusseja ja vanhaa postia telmuttaessa. Kaupoilla ei (tietenkään) mitään henkilökohtaisia tavaroita roskissa ollut.
Jos nyt sattuu oleen se purkki tomaattimössöä ja makaronia niin siinä on sulle ruokaa kun keitä makaronit pehmeiksi ja tomaatista kastikkeen pannulla . Tai puolet siitä jää keitoksi ITSEASIASSA . Keität tomaattipuolikas purkista keiton kattilassa . Syöt lusikalla . Se tomaattimurska purkki käy keittoihin kuin mihin tahansa . Makkarakastikkeeksi. Uuniin sekä kalaan että kanaan että makkaraan että lihaan . Kuin perunakeittoon. Kokeile myös tonnikalaa paistin pannulla tai kattilassa ja kermaa , ruokakermaa sekoita anna kuumentua . Pippuria tai carrya. Ihanaa . Ja se kaali se on aarre .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin
Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään.
Kaikki. Eivät. Saa. Näitä. Ylimääräisiä. Tukia.
Silloin puolisolla on niin paljon tuloja, ettet edelleenkään elä pelkällä kuudella sadalla eurolla kuussa.
Kommunismissa on sisäänrakennettuna vielä se hienous, että tavalliseen ruokakauppaan jonotetaan, niin köyhät kuin ne entiset rikkaatkin.