Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (384)

Vierailija
301/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan. 

Eli kukaan ei ole suostunut ostamaan tuotetta edes alennuksella. Jotain vikaa tuotteessa on kun ei kelvannut kaupassa kenellekään.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012019813.html

Lehtipihvi, basilikaa, salaattia, kahviac satojen eurojen arvosta tuotteita, jotka eivät ole ”kelvanneet kenellekään”. 

Tämän pitäisi olla laitonta. Ei siis dyykkaamisen, vaan roskiin heittämisen. 

Miksi pitäisi olla laitonta?  Kuka on uhri, jos minä heitän pois omilla rahoillani ostamaani ruokaa? 

Meidän planeettamme ja me muut elolliset kasveista valaisiin ja köyhistä rikkaisiin. 

Nämä ovat kauppojen roskiksia, ja niistä haettu ruokapaljous todistaa, että hävikin sääntely on täysin tehotonta vieläkin. 

Vierailija
302/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Missä todellisuudessa sinä elät? Siitä maksetaan ruuan lisäksi 30% asumisesta, terveydenhuolto, kaikki laskut, bussiliput, vaatteet ja kaikki mitä elämiseen tarvitsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Tuota... Et vissiin ole koskaan käynyt ruokajonossa? Mä olen mestari tekemään pienen budjetin aterioita, ja varsinkin sellainen kun kaapeissa ei ole "mitään" ja pitäisi laittaa ruokaa, on mun bravuuri. Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa? 

Kyllähän noista esim. salaatti syntyy helposti. Sitä syödessä voi sitten miettiä mitä tuli mokattua, kun elämä on siinä pisteessä että ainoa ruoka tulee ruokajonosta.

Yhteiskunta on epäonnistunut, ei ruokajonossa käyvä köyhä. 

Tämä on kyllä totta. Jos siirtyisimme kommunistiseen yhteiskuntamalliin, ruokajonot olisivat välittömästi historiaa.

Bonuksena vielä ettei olisi niitä rikkaita ilkkumassa köyhille.

Miksi köyhille ei voisi olla omia ruokajakeluja, saisit ottaa mitä tarvitset ruokaan ja mitä haluat syödä? Onko se sinulta pois?

Ahneimmat veisivät heti parhaat ja kalleimmat tuotteet! Kassitolkulla kahvia, lohta, lihat jne. Tasapuolisuuden nimissä ei käy itsevalinta!

Vierailija
304/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noiden ruoka-avun kassien ole tarkoitus olla apuna monipuolisen ruoan laitossa. Kyllä ihmisillä pitää sen verran olla taskussa muutama euro, että voi vaikka sen makaronipussukan siihen kylkeen hankkia. Vanhentuneista maitotuotteista voi tehdä vaikka pannukakkua esim. suolaisena ja laittaa niitä leikkeleitä sen kanssa. Mutta siinä vaaditaan ihmisiltä hieman viitseliäisyyttä ja vaivannäköä, ei ruoka-avusta tulekaan suoraan ruokaa lautaselle, kuten ravintoloissa. Luulisi että ollaan tyytyväisiä siihen mitä saadaan ILMAISEKSI eikä aleta vaatimaan omien mielitekojen mukaan. 

Tuossa artikkelissa ei kukaan vaatinut yhtään mitään. Ihan asiaa oli, eikö olisi fiksumpaa se, että voisi jättää ottamatta tai vaihtaa ainekset joita ei todellakaan käytä? Näin ne päätyisivät jollekulle, joka voi niitä tuotteita käyttää.

Jossain kommentoitiin, että jos jokainen valkkais itse aikaa menis 12 tuntia/jakokerta. Eli liian kauan.

Ei mene. Hurstikin käyttää tätä tapaa. En ymmärrä, miksi joku edes kuvittelee sen olevan hidasta. 

Ei ollut mun keksimääni, vaan joku helluntaisrk n jakelupäällikkö näin sanoi.

Vierailija
305/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit lämmittää pannulla sun ruuan kun otat sen pois mikrorasiasta tai paketista.  Pienellä lämmöllä niin et pilaa sitä.  Jos ei ole rasvaa tai öljyä niin ruuassa on omaa rasvaa ja lusikallinen vettä . 

Vierailija
306/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ruokajakelussa käyvän pitäisi tehdä jotain työtä korvaukseksi ilmaisesta ruuasta.  Ruokajakelu ohjaa ihmisiä laiskuuteen.!

Vierailija
307/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin 

Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään. 

Omistusasuntoon ei saa enää nykyään asumistukea. Ja jos on enemmän omaisuutta (vaikka jokin mökkirähjä, jota ei saa myytyä), ei tipu toimeentulotukeakaan.

Ja onhan ihmisillä nyt muitakin menoja kuin asumiskulut ja ruoka. Ja mihin yllättäviin menoihin saa jotain tukea ja mistä? Kerro ihmeessä.

Vierailija
308/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Tuota... Et vissiin ole koskaan käynyt ruokajonossa? Mä olen mestari tekemään pienen budjetin aterioita, ja varsinkin sellainen kun kaapeissa ei ole "mitään" ja pitäisi laittaa ruokaa, on mun bravuuri. Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa? 

Kyllähän noista esim. salaatti syntyy helposti. Sitä syödessä voi sitten miettiä mitä tuli mokattua, kun elämä on siinä pisteessä että ainoa ruoka tulee ruokajonosta.

Yhteiskunta on epäonnistunut, ei ruokajonossa käyvä köyhä. 

Tämä on kyllä totta. Jos siirtyisimme kommunistiseen yhteiskuntamalliin, ruokajonot olisivat välittömästi historiaa.

Bonuksena vielä ettei olisi niitä rikkaita ilkkumassa köyhille.

Miksi köyhille ei voisi olla omia ruokajakeluja, saisit ottaa mitä tarvitset ruokaan ja mitä haluat syödä? Onko se sinulta pois?

Kommunismissa on sisäänrakennettuna vielä se hienous, että tavalliseen ruokakauppaan jonotetaan, niin köyhät kuin ne entiset rikkaatkin.

309/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule onnistukaan.

Koska tuossa mennään jonotus periaatteelle.

Ketkä olisivat jonossa ekana saisivat varmaan ne parhaat ja viimeisenä tulleet ne huonoimmat.

Jos kaivaavat kalaa.

Mato-onki ei paljoa maksa tokmannilla  ja matoja löytyy maasta (niitä voi kerätä kannelliseen purkkiin)  sitten vaan lähin kalastus paikka etsimään.

Minä olen kalastanut lapsesta asti.

Kyllä aina jotain kalaa olen saanut.

Lohi kaiken lisäksi vaatii kalastusluvan.

Vierailija
310/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kasviksista todella saa herkkua, muttei suomessa.

Yllätyin aikanaan kun etelän maissa ostin torilta kasviksia ja tein niistä kastikkeen. Vain suolaa ja pippuria ja mitkä maut!!

Vierailija
311/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin 

Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään. 

Kaikki. Eivät. Saa. Näitä. Ylimääräisiä. Tukia.  

Vierailija
312/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkussa näin brittiläisen ruokajakelun. Tää ysinhuoltaja meni sinne kuin kauppaan eli otti hyllyistä sellaisia säilykepurkkeja ja paketteja mitä tarvitsi. Tää "kauppa" oli sellasen soppajakelun yhteydessä, missä pystyi syömään lounaan. Ei näyttänyt vaikealta.

Suomessa pitää nöyryyttää ihmiset kilometrien pituisiin jonoihin saamaan "yllätyskasseja", joista et voi edes kaikkea syödä. 

Vierailija
313/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimalla ruokaa menee roskiin.  Älä ahmi .  Vain mitä oikeasti tarvii . Parin päivän ruoka.  Se yksi hernekeitto purkki on jaettavissa kahteen osaan vedellä.  Ja sitä voi maustaa. Kuin lisätä siihen paistettua makkaraa tai pekonia.   Ja se porkkana , sä peset sen vedellä ja kuorit sen . Syöt sen tai raastat siitä raastetta.  Raastin rautoja saat kirppiksiltä.   Se käy myös keittoihin paloina. Ja se tyhmä tomaatti . Huuhtele se ja viipaloi leivälle tai pannulla munan päälle. Saat munakkaan. Ja se kuiva leipä laita pannulle kuumenna hetki . Voita päälle tai juustoa. Tai öljyä. Tai jos ei ole kostuta vedellä.  Aikuiseksi kasvamisesta on omat kipunsa. Töitä tehden voit maksaa itse ruokasi ja vuokran niin itsetunto kasvaa ja ihmisarvo. 

Vierailija
314/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkussa näin brittiläisen ruokajakelun. Tää ysinhuoltaja meni sinne kuin kauppaan eli otti hyllyistä sellaisia säilykepurkkeja ja paketteja mitä tarvitsi. Tää "kauppa" oli sellasen soppajakelun yhteydessä, missä pystyi syömään lounaan. Ei näyttänyt vaikealta.

Suomessa pitää nöyryyttää ihmiset kilometrien pituisiin jonoihin saamaan "yllätyskasseja", joista et voi edes kaikkea syödä. 

Vai vielä kaupat ilmaiselle rumalle! Kuka sitten enää viitsii töihin mennä, kun ruokakin on ilmaista!

Kyllä noihin Englannin ilmsisruokajakeluihin ei niin vain mennä kadulta! 

Vierailija
315/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä todellisuudessa sinä elät? Siitä maksetaan ruuan lisäksi 30% asumisesta, terveydenhuolto, kaikki laskut, bussiliput, vaatteet ja kaikki mitä elämiseen tarvitsee. 

ei makseta vaikka kuinka yrittäisit uskotella noita valeitasi ja krjätä sääliä muilta 

Vierailija
316/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"#ruualle. 

Vierailija
317/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kasviksista todella saa herkkua, muttei suomessa.

Yllätyin aikanaan kun etelän maissa ostin torilta kasviksia ja tein niistä kastikkeen. Vain suolaa ja pippuria ja mitkä maut!!

Sä voit kasvattaa itsekin niitä kasviksia eikö niin.  Ja pakasteesta saa kaupassa valmiita kasvis sekoituksia .  3-5€ pussi , valmiiksi kuorittuna . 

Vierailija
318/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä. 

Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.

Osa ottaisi niitäkin mielellään, jos ne eivät ole vanhentuneita. Eurooppa-avun jakamissa jauhoissa oli kerran matoja tai toukkia. Onneksi ne eivät kotona levinneet muihin ruokapakkauksiin. Nythän se apu on loppunut. Sieltä sai sinänsä järkeviä tuotteita, säilykelihaa ym.

Vierailija
319/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on  kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.

Isovanhempasi olivat syntyneet ennen vuotta 1866?

Vierailija
320/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko nykyisen kaltainen ruokajako pitäisi lopettaa. Sen voisi korvata valmiin ruuan jakelulla, hävikkiravintoloilla tai kunnollisten raaka-aineiden jakelulla.

En kyllä valmiilla ruoalla alkaisi näitä palvelemaan. Kotimaisia halpoja kasviksia, juureksia, perunaa, kaurahiutaleita, hieman halvinta lihaa possua/kanaa. Hyvää, halpaa ja terveellistä. Jos joku on niin nahjus ettei perunoita saa keitettyä niin nääntyköön nälkäänsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi