Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä luulet auton ylläpidon olevan ja maksavan

Vierailija
11.06.2026 |

Tuntuu, että ihmisillä aika villit olettamukset

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.

Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".

Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.

Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin. 

Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.

Se jää nähtäväksi. Ainakaan vielä ei ole merkkejä sellaisesta, että kahdeksan vuotta vanhat sähköautot olisi mitenkään romuttamolle menossa. Ainakin jos Nettiautoon menee katsomaan niin siellä on myynissä reilusti yli kymmenen vuotta vanhoja Tesloja. Eikä todellakaan voi sanoa, että niitä ilmaiseksi olisi jaossa vaan edelleen niistä ihan kunnon rahaa pyydetään.

Eikä muuten varmasti ole tulevaisuudessa myöskään bensan hinta menossa ainakaan alaspäin...

Nettiauton lisäksi kannattaa tarkistaa mitä 8 vuotta vanha eli 2018 Tesla S maksoi uutena. (8v ikäistä Tesla 3:sta ei ole vielä olemassa)

Tänään tuollaisesta pyydetään liikkeessä 10% siitä mitä se maksoi uutena joten auton vaihdossa antanut sai siitä 5-7% uuden hinnasta 

Tesla S on siinä mielessä poikkeustapaus että tuon ajan superauton 0-100km/h kiihtyvyyteen pystyvälle urheiluauton korilla varustetulle kulkupelille on loputtomasti kysyntää niin kauan kuin nuorille miehille riittää jostain sen verran pätkäduunia että käsirahan saa riivittyä kasaan. 

Ensimmäiseenkään isoon remonttiin >8v teslan ostaneella ei tule olemaan varaa ja se että niiitä on myynnissä pilvin pimein kertoo vain siitä herpeksestäkin on helpompi päästä eroon kuin tuosta.

62/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin micran hintaan 2500e. Vero vuodessa 170e. Vakuutus 270e vuosi. Öljyt+suodatin 45e vuodessa itse vaihdettuna. Katsastus 90e vuosi. Bensat ajosta riippuen tietty lisäksi. Et kyllä halvallakin voi liikkua jos ei mitään statussymboolia tarvitse...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.

Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".

Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.

Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin. 

Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.

Kokemuksesta voin sanoa, ettei keskihintaisesta kymmenvuotiaasta polttiksesta saa muutamaa tonnia enempää, vaikka se olisi vähän ajettukin. Joten jos sähköauto nikottelee vanhuuttaan, paaliin ja uutta kehiin. Tappio ei ole kymppitonneja, kuten annat ymmärtää. Eri asia sitten, jos ostohinta on kuusinumeroisen tai edes sen tuntumassa. Tämän hintaisen auton ostaminen on ollut aina tyhmää, koska arvo putoaa kuin kivi. Early adopterina joutuu hyväksymään, että hinnat tippuvat. Sen vuoksi ostin edullisen sähköauton, jonka hankintahinta oli paljon pienempi kuin kuvittelet.