Mitä luulet auton ylläpidon olevan ja maksavan
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
"ostin sen 6v sitten. huoltoihin mennyt 600-700e"
Et saa edes välttämättömiä öljynvaihtoja ja perushuoltoja noin halvalla hoidettua. Paitsi jos teet ihan kaiken itse ja hyvällä tuurilla ei ole tarvinnut mitään ikinä uusia. Ihan jo perusjuttuihin kuten akun uusimiseen, pyyhkijänsulkiin, renkaisiin, jarruihin, yms pakollisiin uusimiin menee yllättävän paljon rahaa.
Ja sitten kopsahtaa kivi tuulilasiin ja pelkkä lasin vaihto maksaa tuon verran kerralla!
Mikäli autovakuutus sisältää lasiturvan, niin tuulilasin vaihto maksaa omavastuuosuuden verran, mikä usein on 150€.
Olipahan taas tyhjän arvoinen aloitus
Minä luulen auton ylläpidon olevan työlästä ja maksava rahaa
Olepa hyvä ap. Nyt ei tarvitse enää valvoa öitä tätäkään asiaa vatvoen.
Noin 100€/kk. Katsastus alennuksella, renkaat käytettynä, korjaukset tehdään itse, halvin liikennevakuutus täysillä bonuksilla, pikkukikkareen verot. Päälle bensakulut ajomäärästä riippuen, vaihtelee paljon.
Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman satasen, jos jätetään laskuista pois arvonaleneminen. Esim. Teslan kaikki kulut, myös arvonalenema, on noin tonnin per kuukausi, vaikka saisi sähköt ilmaiseksi.
Tesla on tosiaan suorin tie köyhyyteen, mutta mitäpä ei vihvassu tekisi maailmaa pelastellessaan....
Vihervassu ei todellakaan aja autoa, varsinkaan tukeakseen työväen oikeuksia polkevan sovinistioligarkin avaruusbisneksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ostin sen 6v sitten. huoltoihin mennyt 600-700e"
Et saa edes välttämättömiä öljynvaihtoja ja perushuoltoja noin halvalla hoidettua. Paitsi jos teet ihan kaiken itse ja hyvällä tuurilla ei ole tarvinnut mitään ikinä uusia. Ihan jo perusjuttuihin kuten akun uusimiseen, pyyhkijänsulkiin, renkaisiin, jarruihin, yms pakollisiin uusimiin menee yllättävän paljon rahaa.
Ja sitten kopsahtaa kivi tuulilasiin ja pelkkä lasin vaihto maksaa tuon verran kerralla!
Mikäli autovakuutus sisältää lasiturvan, niin tuulilasin vaihto maksaa omavastuuosuuden verran, mikä usein on 150€.
Täyskaskon hinta vaihtelee tyypillisesti 500-1 500 euron välillä vuodessa.
Ei ne vakuutukset ilmaisia ole.
Varmasti aika vähän, koska kaikille köyhille työttömillekin aina sanotaan, että hommaa auto.
Eli olisko sellaiset 20 euroa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.
Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.
Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä:
1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa
2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen.
Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.
Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.
Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.
Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.
Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä:
1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa
2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen.
Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.
En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.
Vierailija kirjoitti:
Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.
Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.
Tämä toimii jos työkalut pysyy käsissä. Kalliiksi tulee jos pitää aina korjaamolle viedä kun autossa on jotain laitettavaa. Kaksikymmentä vuotta vanhassa autossa sitä kun väistämättä tulee kaikenlaista pientä kremppaa.
t. Iloinen vanhan Toyotan omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.
Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.
Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä:
1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa
2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen.
Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.
En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.
Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".
Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.
Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin.
Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.
Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.
Tämä toimii jos työkalut pysyy käsissä. Kalliiksi tulee jos pitää aina korjaamolle viedä kun autossa on jotain laitettavaa. Kaksikymmentä vuotta vanhassa autossa sitä kun väistämättä tulee kaikenlaista pientä kremppaa.
t. Iloinen vanhan Toyotan omistaja
Minä olen säästänyt viisinumeroisen summan jossa ensimmäinen numero ei ole edes ykkönen huoltamalla ja korjaamalla autojani kasarilta saakka.
Nyt oli pakko lopullta päivittää nykyaikaiseen tekniiikkaan kun totesin olevani siinä iässä että jos makaan vielä autotallin lattialla kädet rasvassa niin sitten kyseessä on puhdas harrasteauto, ei käyttöauto.
Sähkötekniikan kehittymistä odotellessani hankin vielä hybridin ja kun tuon konepellin avaa voi vain nyökätä merkiksi siitä että tunnistaa sieltä bensanelikon jonka jälkeen pellin voikin painaa varovasti takaisin kiinni. Pissapojan säiliön voi itsekin täyttää mutta kai senkin jälkeen pitäisi tehdä joku softapäivitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.
Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.
Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä:
1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa
2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen.
Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.
En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.
Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".
Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.
Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin.
Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.
Se jää nähtäväksi. Ainakaan vielä ei ole merkkejä sellaisesta, että kahdeksan vuotta vanhat sähköautot olisi mitenkään romuttamolle menossa. Ainakin jos Nettiautoon menee katsomaan niin siellä on myynissä reilusti yli kymmenen vuotta vanhoja Tesloja. Eikä todellakaan voi sanoa, että niitä ilmaiseksi olisi jaossa vaan edelleen niistä ihan kunnon rahaa pyydetään.
Eikä muuten varmasti ole tulevaisuudessa myöskään bensan hinta menossa ainakaan alaspäin...
Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen ym maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen ym maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.
Isoin kustannus yleensä on arvonalenema. Jos ostat 30 000 € auton niin hyvä jos saat siitä parin vuoden päästä myydessä edes 20 000 € takaisin.
Mitä uudempi ja hienompi auto niin sitä nopeammin sen arvo laskee.
Verot ym pakolliset, menovesi, osat/huollot jaettuna kahdellatoista... 1000e vuodessa?
No riippuu autosta. Meidän kahdella autolla eri kulut, johtuen siitä, että ovat aivan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen ym maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.
Isoin kustannus yleensä on arvonalenema. Jos ostat 30 000 € auton niin hyvä jos saat siitä parin vuoden päästä myydessä edes 20 000 € takaisin.
Mitä uudempi ja hienompi auto niin sitä nopeammin sen arvo laskee.
Nyt ollaan jotenkin ajauduttu siihen tilanteeseen että hinnat-alkaen Toyota Yariskin on 25 000€ ja vähän paremmin varusteltu 15hv isommalla koneella 30 000€.
Yariksen erinomainen jälleenmyyntiarvo perustui aiemmin ennen kaikkea siihen että sen absoluuttinen hinta uutena oli niin alhainen eli 20 000€.
Valtaosa käytettyjen ostajista kykeni vielä riipimään jotenkin kasaan sen 16-17€ jota parin, kolmen vuoden ikäisestä pyydettiin vaikka hinta olikin aivan älytön uuteen verrattuna. Mutta kun sitä kolmea, neljää tonnia ei vaan ollut enää autoon laittaa niin tyydyttiin uuden veroiseen käytettyyn.
30 000€ Yariksen ostaja törmää vain siihen faktaan ettei käytetyn Yariksen ostajalla ole laittaa autoon 25 000€ vaan edelleenkin ainoastaan sen 17 000€. Jos sitäkään.
Ei se kustanna yhtään mitään. Se maksaa. Kaksi aivan eri asiaa.