Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä luulet auton ylläpidon olevan ja maksavan

Vierailija
11.06.2026 |

Tuntuu, että ihmisillä aika villit olettamukset

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että kaikin puolin tyypillinen (iän, hinnan, yms. puolesta) perheauto kustantaa tyypillisesti jotain 500 € / kk.

Ei se kustanna yhtään mitään. Se maksaa. Kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
42/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ostin sen 6v sitten. huoltoihin mennyt 600-700e"

Et saa edes välttämättömiä öljynvaihtoja ja perushuoltoja noin halvalla hoidettua. Paitsi jos teet ihan kaiken itse ja hyvällä tuurilla ei ole tarvinnut mitään ikinä uusia. Ihan jo perusjuttuihin kuten akun uusimiseen, pyyhkijänsulkiin, renkaisiin, jarruihin, yms pakollisiin uusimiin menee yllättävän paljon rahaa.

Ja sitten kopsahtaa kivi tuulilasiin ja pelkkä lasin vaihto maksaa tuon verran kerralla!

Mikäli autovakuutus sisältää lasiturvan, niin tuulilasin vaihto maksaa omavastuuosuuden verran, mikä usein on 150€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan taas tyhjän arvoinen aloitus 

Minä luulen auton ylläpidon olevan työlästä ja maksava rahaa 

Olepa hyvä ap. Nyt ei tarvitse enää valvoa öitä tätäkään asiaa vatvoen.

Vierailija
44/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100€/kk. Katsastus alennuksella, renkaat käytettynä, korjaukset tehdään itse, halvin liikennevakuutus täysillä bonuksilla, pikkukikkareen verot. Päälle bensakulut ajomäärästä riippuen, vaihtelee paljon. 

Vierailija
45/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Vierailija
46/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman satasen, jos jätetään laskuista pois arvonaleneminen. Esim. Teslan kaikki kulut, myös arvonalenema, on noin tonnin per kuukausi, vaikka saisi sähköt ilmaiseksi.

Tesla on tosiaan suorin tie köyhyyteen, mutta mitäpä ei vihvassu tekisi maailmaa pelastellessaan....

Vihervassu ei todellakaan aja autoa, varsinkaan tukeakseen työväen oikeuksia polkevan sovinistioligarkin avaruusbisneksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ostin sen 6v sitten. huoltoihin mennyt 600-700e"

Et saa edes välttämättömiä öljynvaihtoja ja perushuoltoja noin halvalla hoidettua. Paitsi jos teet ihan kaiken itse ja hyvällä tuurilla ei ole tarvinnut mitään ikinä uusia. Ihan jo perusjuttuihin kuten akun uusimiseen, pyyhkijänsulkiin, renkaisiin, jarruihin, yms pakollisiin uusimiin menee yllättävän paljon rahaa.

Ja sitten kopsahtaa kivi tuulilasiin ja pelkkä lasin vaihto maksaa tuon verran kerralla!

Mikäli autovakuutus sisältää lasiturvan, niin tuulilasin vaihto maksaa omavastuuosuuden verran, mikä usein on 150€.

Täyskaskon hinta vaihtelee tyypillisesti 500-1 500 euron välillä vuodessa.

Ei ne vakuutukset ilmaisia ole.

Vierailija
48/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti aika vähän, koska kaikille köyhille työttömillekin aina sanotaan, että hommaa auto. 

 

Eli olisko sellaiset 20 euroa kuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

Vierailija
50/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.

Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.

Vierailija
52/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.

Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.

Tämä toimii jos työkalut pysyy käsissä. Kalliiksi tulee jos pitää aina korjaamolle viedä kun autossa on jotain laitettavaa. Kaksikymmentä vuotta vanhassa autossa sitä kun väistämättä tulee kaikenlaista pientä kremppaa.

t. Iloinen vanhan Toyotan omistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.

Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".

Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.

Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin. 

Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.

Vierailija
54/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain luulen tietäväni auton ylläpidosta ja kustannuksista, kun omistan yli 300 000 km ajetun lähes 20 vuotta vanha Toyotan. Se on ollut minulla jo 7 vuotta, ja lähes puolet kilometreistä on minun ajamiani. Auton myyntiarvo olisi nyt samaa luokkaa kuin uuden vastaavan menopelin arvonalenema vuodessa. Korjauskuluihin menee vuosittain suunnilleen sama, minkä kaskovakuutus maksaisi uuteen autoon. Tuohon vanhaan kulkineeseen ei mitään kaskoa kannata enää maksaa. Polttoaineen kulutus talviajossa n. 5 l/100 km. Kesällä vähemmän. Lisäksi pakollinen liikennevakuutus, katsastukset ja määräaikaishuollot. Muutaman vuoden välein uusia renkaita.

Ai niin, lasinpesuneste ja auton peseminenkin jotain maksaa.

Tämä toimii jos työkalut pysyy käsissä. Kalliiksi tulee jos pitää aina korjaamolle viedä kun autossa on jotain laitettavaa. Kaksikymmentä vuotta vanhassa autossa sitä kun väistämättä tulee kaikenlaista pientä kremppaa.

t. Iloinen vanhan Toyotan omistaja

Minä olen säästänyt viisinumeroisen summan jossa ensimmäinen numero ei ole edes ykkönen huoltamalla ja korjaamalla autojani kasarilta saakka.

Nyt oli pakko lopullta päivittää nykyaikaiseen tekniiikkaan kun totesin olevani siinä iässä että jos makaan vielä autotallin lattialla kädet rasvassa niin sitten kyseessä on puhdas harrasteauto, ei käyttöauto.

Sähkötekniikan kehittymistä odotellessani hankin vielä hybridin ja kun tuon konepellin avaa voi vain nyökätä merkiksi siitä että tunnistaa sieltä bensanelikon jonka jälkeen pellin voikin painaa varovasti takaisin kiinni. Pissapojan säiliön voi itsekin täyttää mutta kai senkin jälkeen pitäisi tehdä joku softapäivitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille realisoitui sähköautoilun todelliset kustannukset, kun tuhansien eurojen arvoinen osa vikaantui ja maahantuoja on täysin haluton kantamaan vastuuta selvästä virheestä. Kyse ei ole harmittavasti akusta. Huono onni on aina kallista.

Sähköautoilun todelliset kulut realisoituvat vasta sitten kun viet sen 3v ikäisen sähköauton vaihtoon ja tajuat arvonalenemisen olevan kymppitonneja kun tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa niin nopeasti että käytetyn uudet verrokit löytyvät jo pykälää alhaisemmasta hintaluokasta.

Tässä kohtaa ei kannata selitellä että kyllähän kalliin auton hinnasta aina lähtee paljon kun sen vie vaihtoon kahdesta syystä: 

1) ennen et joutunut maksamaan yhtä järjettömästi kuin nyt sähköautosta. Se mikä oli ennen reilun 30t€ perheauto pompsahtikin sähköautona lähemmäs 50t€ hintaluokkaa 

2) kun ostit hintansa säilyttävän brändin melkein 50t€ ICE premiumin ja veit sen kolmen vuoden ikäisenä vaihtoon, ei uusi vastaava poikennut käytännössä oikein mitenkään käytetystä, hinta vain oli hieman noussut joten käytetystä sai vaihdossa hämmästyttävän korkean hyvityksen. 

Nyt 50t€ uutena maksaneesta 3v ikäisestä sähköautosta saa puolet ja muutamilla brändeillä kuten Tesla saa olla tyytyväinen edes 20t€ hyvitykseen.

En ole viemässä 3 v ikäistä autoa vaihtoon. Ostin auton tietoisena, että sillä tullaan ajamaan 8-10 vuotta eli selvästi pidempään kuin millään polttiksellani.

Sarjassamme: "asuntojen hintojen lasku ei koska minun kämppääni koska minun ei ole pakko myydä".

Nämä pakon edessä hätäisesti kokoon kyhätyt sähköautot ja valitettavasti myös olemassa olevaa tekniikkaa kireämmät päästönormit väkisin täyttämään puristetut ICE-autot sisältävät niin paljon niin kallista kertakäyttötekniikkaa että harva tulee selviämään edes Suomen kaltaisessa kehitysmaassa enää 8-10v ikäiseksi.

Niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa jo ennen tuota ikää niin alas että melkein minkä tahansa kalliimman komponentin hajoaminen ajaa ne paaliin. 

Korjaaminen maksaa enemmän kuin vastaavan mutta vielä ajokunnossa olevan käytetyn hankkiminen. Edes kymppitonnin hintaisen osan vaihtaminen ei nosta käytetyn arvoa kun jäljellä on edelleen N-1 yhtä kallista hajoavaa osaa.

Se jää nähtäväksi. Ainakaan vielä ei ole merkkejä sellaisesta, että kahdeksan vuotta vanhat sähköautot olisi mitenkään romuttamolle menossa. Ainakin jos Nettiautoon menee katsomaan niin siellä on myynissä reilusti yli kymmenen vuotta vanhoja Tesloja. Eikä todellakaan voi sanoa, että niitä ilmaiseksi olisi jaossa vaan edelleen niistä ihan kunnon rahaa pyydetään.

Eikä muuten varmasti ole tulevaisuudessa myöskään bensan hinta menossa ainakaan alaspäin...

Vierailija
56/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen  ym  maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.

Vierailija
57/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen  ym  maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.

Isoin kustannus yleensä on arvonalenema. Jos ostat 30 000 € auton niin hyvä jos saat siitä parin vuoden päästä myydessä edes 20 000 € takaisin.

Mitä uudempi ja hienompi auto niin sitä nopeammin sen arvo laskee.

Vierailija
58/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot ym pakolliset, menovesi, osat/huollot jaettuna kahdellatoista... 1000e vuodessa?

Vierailija
59/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu autosta. Meidän kahdella autolla eri kulut, johtuen siitä, että ovat aivan erilaiset. 

Vierailija
60/63 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen pito veroineen ja vakuutuksineen  ym  maksa jo helposti 1000 euroa vuodessa, vaikkei sillä ajaisikaan.

Isoin kustannus yleensä on arvonalenema. Jos ostat 30 000 € auton niin hyvä jos saat siitä parin vuoden päästä myydessä edes 20 000 € takaisin.

Mitä uudempi ja hienompi auto niin sitä nopeammin sen arvo laskee.

Nyt ollaan jotenkin ajauduttu siihen tilanteeseen että hinnat-alkaen Toyota Yariskin on 25 000€ ja vähän paremmin varusteltu 15hv isommalla koneella 30 000€.

Yariksen erinomainen jälleenmyyntiarvo perustui aiemmin ennen kaikkea siihen että sen absoluuttinen hinta uutena oli niin alhainen eli 20 000€.

Valtaosa käytettyjen ostajista kykeni vielä riipimään jotenkin kasaan sen 16-17€ jota parin, kolmen vuoden ikäisestä pyydettiin vaikka hinta olikin aivan älytön uuteen verrattuna. Mutta kun sitä kolmea, neljää tonnia ei vaan ollut enää autoon laittaa niin tyydyttiin uuden veroiseen käytettyyn.

30 000€ Yariksen ostaja törmää vain siihen faktaan ettei käytetyn Yariksen ostajalla ole laittaa autoon 25 000€ vaan edelleenkin ainoastaan sen 17 000€. Jos sitäkään.