Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosista on tullut Käypä hoito -suositus. On ymmärrettävää, etteivät yleislääkärit voi muistaa ja osata kaikkea. Siksipä täältä löytyy kaikki tarvittava!
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137
ap:n estrogeeniannostus löytyy sarakkeesta Erittäin pieni.
Osaatko sanoa, mikä on sitten maksimiannos? Jos kerta 1 pumppaus illassa Estrogel-geeliä on erittäin pieni annos.
Eikä auta mihinkään oireeseen, mulla on miltei kaikki mahdolliset vaihdevuosioireet, mitä listasta löytyy. Voisin yrittää suoraan siis pyytää sen maksimiannoksen annostelulastalla Estrogel-geeliä sieltä terveysasemalta, kun he eivät mitään siellä tajunneet eivätkä osanneet. ap
Maksimi mitä tk lääkärit suostuu kirjoittamaan on 4 pumppausta eli 2 lastallista. Jotkut yksityiset gynet kirjoittaa yli tuon maksimin. Mulla on pahat oireet, mut vielä auttaa tälleen 49 vuotiaana tuo yksi lastallinen eli kaksi pumppausta. Kokeilemalla se oikea annostus löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosista on tullut Käypä hoito -suositus. On ymmärrettävää, etteivät yleislääkärit voi muistaa ja osata kaikkea. Siksipä täältä löytyy kaikki tarvittava!
Osaatko sanoa, mikä on sitten maksimiannos? Jos kerta 1 pumppaus illassa Estrogel-geeliä on erittäin pieni annos.
Eikä auta mihinkään oireeseen, mulla on miltei kaikki mahdolliset vaihdevuosioireet, mitä listasta löytyy. Voisin yrittää suoraan siis pyytää sen maksimiannoksen annostelulastalla Estrogel-geeliä sieltä terveysasemalta, kun he eivät mitään siellä tajunneet eivätkä osanneet. ap
Maksimi mitä tk lääkärit suostuu kirjoittamaan on 4 pumppausta eli 2 lastallista. Jotkut yksityiset gynet kirjoittaa yli tuon maksimin. Mulla on pahat oireet, mut vielä auttaa tälleen 49 vuotiaana tuo yksi lastallinen eli kaksi pumppausta. Kokeilemalla se oikea annostus löytyy.
Kiitos. Just muistinkin, että joku ohjeisti aiemmin, että pyydä 1-2 lastallista Estrogel geeliä.
Niin se 2 on siis se maksimi. Hyvä tietää.
Osaatko sanoa, mitä tuo 2 lastaa vastaa pumppauksissa? Oliko se jotenkin niin, että puolikas lasta ois yksi pumppaus ja yksi lasta ois kaksi pumppausta? Eli 2 lastaa olis neljä pumppausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Just muistinkin, että joku ohjeisti aiemmin, että pyydä 1-2 lastallista Estrogel geeliä.
Niin se 2 on siis se maksimi. Hyvä tietää.
Osaatko sanoa, mitä tuo 2 lastaa vastaa pumppauksissa? Oliko se jotenkin niin, että puolikas lasta ois yksi pumppaus ja yksi lasta ois kaksi pumppausta? Eli 2 lastaa olis neljä pumppausta?
Just noin 2 lastallista on se neljä pumppausta
Estrogelin annostus:
Aiemmin hormonikorvaushoitoa saamattomille hoito aloitetaan oireista riippuen lääkärin harkinnan mukaan –1 annostelulastallisella tai pumppupulloa käytettäessä 1–2 painalluksella.
Annostus sovitetaan yksilöllisesti hoitovasteen mukaan. Riittävä vaste saavutetaan yleensä annettaessa 1,5 mg:n estradioliannos kerran päivässä, mutta annosta voidaan tarvittaessa suurentaa 3 mg:aan asti.
Putkea ja annostelulastaa käytettäessä 1 täysi mittaurallinen geeliä vastaa 1,5 mg:n estradioliannosta. Annospumppua käytettäessä 1 painallus vastaa 0,75 mg:n annosta.
"Maksimi mitä tk lääkärit suostuu kirjoittamaan on 4 pumppausta eli 2 lastallista."
No tossahan sä sen sanoitkin, en jotenkin huomannut. Kiitos tiedoista. ap
Aloitusannoksessa pitäisi lukea 0,5-1 lastallista. Jäi puolikkaan merkki matkalle.
Vaginelle löytyy lääkehaualla ok ja gyneltä käsitin että uudehko lääke , joka tullut kelakorvaukseen aika hiljattain . Itse sain reseptin syksyllä. Käyttö minulla emättimen suulle ja vähän syvemmälle ( mihin nyt sormella ylettyy) , koska vagifem ei " voitele " koko emätintä mikäli .
" Vaginelle on reseptillä saatava estriolia sisältävä emätinvoide, jota käytetään estrogeenin puutteesta johtuvien vaihdevuosioireiden, kuten emättimen kuivuuden ja ärsytyksen hoitoon. Se palauttaa emättimen limakalvon normaalin paksuuden ja kimmoisuuden paikallisesti"
Kun joku kysyi.
On se hyvä että teilläkin on jotain kivaa tekemistä keskenänne
Vierailija kirjoitti:
Eikö ookin!
Aattelepa, että kukaan ei ole ikinä edes ajatellut sinun moloasi. Me täällä sen sijaan keskustellaan omista ja toistemme piirakoista.
Vierailija kirjoitti:
Vaginelle löytyy lääkehaualla ok ja gyneltä käsitin että uudehko lääke , joka tullut kelakorvaukseen aika hiljattain . Itse sain reseptin syksyllä. Käyttö minulla emättimen suulle ja vähän syvemmälle ( mihin nyt sormella ylettyy) , koska vagifem ei " voitele " koko emätintä mikäli .
" Vaginelle on reseptillä saatava estriolia sisältävä emätinvoide, jota käytetään estrogeenin puutteesta johtuvien vaihdevuosioireiden, kuten emättimen kuivuuden ja ärsytyksen hoitoon. Se palauttaa emättimen limakalvon normaalin paksuuden ja kimmoisuuden paikallisesti"
Kun joku kysyi.
Ai siis Vagifem ei voitele koko emätintä? Tätä minäkin hieman epäilin, kun on vain pikkuruinen tabletti, joka jää kiinni siihen yhteen ja samaan kohtaan, johon sen tökkäsee. Eli kantsii käyttää jotain muutakin Vagifemmin lisäksi. Mähän käytin nyt estriolia sisältävää Estrakamia omin päin, otin vain hyllystä. Vagifem on tosin sitä vahvempaa estrogeeniä eli sisältää estradiolia, kun taas Estrakam on estriolia. Ja tuo Vaginelle tuota miedompaa kamaa myös. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ookin!
Aattelepa, että kukaan ei ole ikinä edes ajatellut sinun moloasi. Me täällä sen sijaan keskustellaan omista ja toistemme piirakoista.
;D Mitä joku mies eksyy tähän ketjuun juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kysyi.
Ai siis Vagifem ei voitele koko emätintä? Tätä minäkin hieman epäilin, kun on vain pikkuruinen tabletti, joka jää kiinni siihen yhteen ja samaan kohtaan, johon sen tökkäsee. Eli kantsii käyttää jotain muutakin Vagifemmin lisäksi. Mähän käytin nyt estriolia sisältävää Estrakamia omin päin, otin vain hyllystä. Vagifem on tosin sitä vahvempaa estrogeeniä eli sisältää estradiolia, kun taas Estrakam on estriolia. Ja tuo Vaginelle tuota miedompaa kamaa myös. ap
Vagidonna on sama estradioli 10 mg, mutta puikkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kysyi.
Tätä ei taida saada hyllystä, on reseptikamaa eikö? Tutkiskelin nimittäin hyllyn luona noita ja sai vain estradiolia pillerinä emättimeen, ei puikkona. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kysyi.
Tätä ei taida saada hyllystä, on reseptikamaa eikö? Tutkiskelin nimittäin hyllyn luona noita ja sai vain estradiolia pillerinä emättimeen, ei puikkona. ap
Ja siksipä sitten otin sen miedomman puikkona, eli estriolia sisältävän Estrakamin. Kun Vagifem mulla jo on. ap
Saa Vagidonnaa hyllystä! Tommonen nätti pinkki paketti.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath…
Vierailija kirjoitti:
Saa Vagidonnaa hyllystä! Tommonen nätti pinkki paketti.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath…
Mitä ihmettä, miksi pakkauksen kyljessä lukee emätinpuikko, tabletti?!
Kumpaa tuo sisältää, puikkoja vai tabletteja? ap
Mähän lähden heti hakemaan tuota Vagidonnaa, jos se on puikkona. Täällä on apteekki auki 24/7 ap
Vagidonna 10 mikrogrammaa emätinpuikko on paikallinen estrogeenihoito vaihdevuosioireiden hoitoon. Vagidonna-emätintabletteja käytetään lievittämään paikallisia vaihdevuosioireita, kuten emättimen kuivuutta ja emättimen limakalvon ärsytystä.Vagidonna 10 mikrogrammaa emätinpuikko on paikallinen estrogeenihoito vaihdevuosioireiden hoitoon. Vagidonna-emätintabletteja käytetään lievittämään paikallisia vaihdevuosioireita, kuten emättimen kuivuutta ja emättimen limakalvon ärsytystä.
Puhutaan puikosta ja tableteista sekaisin tuossa kuvauksessa.
Oletko sä ap ostanut jo jotain kosteuttavaa voidetta paikallisestrogeenin lisäksi? Niissä on yleensä asetin, jonka avulla voidetta voi laittaa myös emättimen sisäpuolelle ja niitä voi laittaa monta kertaa päivässä.
Se ovestin varmaankin tuntui todella pahalta siksi, kun limakalvot ovat niin kuivat. Kunhan tilanne paranee, voi myös se ovestin sopia ja voit käyttää ne loput, mitä jäi. Ovestin ei tosin ole kela korvattava, joten sen säännöllinen käyttö tulee kalliiksi.paikallisestrogeenejä on tosiaan myös voiteena ja niitä voi laittaa ulkoisesti sen sisäisen puikon lisäksi.
Joo, tää oli kyllä hauska kommentti. Emätin menee sekaisin, niinkun just joo. Mitä puoskareita sinne on töihin päästetty?
Nyt jo naurattaa, silloin ei. Hoitaja soitti siis mulle takaisin konsultoituaan lääkäriä ja sanoi lääkärin sanoneen, että mun emätin on nyt mennyt sekaisin Vagifemmistä ja iholle pistettävästä Estrogel geelistä, koska niissä on sama vaikuttava aine estradiol ja saan sitä liikaa. Ja en saa enää käyttää Vagifemmiä. Ensimmäinen reaktioni taisi olla huudahdus, että mitä?! Että mullahan on todettu atrofia jo yli 2 vuotta sitten ja nämä lääkkeet on määränny yksityinen gynekologi. Ja atrofian aiheuttaa estrogeenin puute. Sitten hoitaja mutisi jotain, että no näin nyt tämä lääkäri sanoi, että nostaa kyllä sen iholle pistettävän määrää. Joo, eipä ole vieläkään nostanut sitä. Ihan höpö höpöä koko hiton terveysasema. Vieläkin miltei suututtaa, kun mietin sitä. Hoitaja sanoi, että sitten käytät vain kosteuttavaa puikkoa ilman hormonia. Olin vaan, että jaahas. Just joo. Selvä. ap