Muutettiin mökille asumaan, ajatuksena asua tässä nyt jokunen vuosi ja sitten mahdollisesti muuttaa jonnekin
Ja nyt on käynyt niin että kun on tehty remonttia, laitettu pihaa mieleiseksi ym, mä olen rakastunut paikkaan aivan täysin!! Tuntuu että haluan asua täällä loppuikäni, enkä muuttaa enää yhtään mihinkään. Mies kuitenkin aina välillä miettii minne muutettais, ja mistä hakisi uutta työpaikkaa, tai jos mentäisiinkin sinne tai tänne. Olen kyllä sanonut että mä en tiedä haluanko muuttaakaan tästä pois. Hän kuitenkin ajattelee että kyllästyn tähän ja kun aikaa kuluu niin haluan pois. Tässä vaan on käynyt nyt toisinpäin! Rakastan asua täällä.
Jos hän haluaa muuttaa, hän saa sen tottakai tehdä. Mutta ei hän yksin halua minnekään lähteä.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, ja miten se ratkesi? Jos ratkesi.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Kesällä voisin asua maalla jos palvelut olisi lyhyen pyörämatkan päässä. Jos joka paikkaan pitäisi mennä autolla niin ei. Talvella voisin viettää joulun ja uuden vuoden mökillä. Syksyä inhoan kaupungissakin. Etelän lämmössä olisi silloin hyvä.
Minäkin inhosin syksyä kaupungissa. Maalla en, on niin paljon seurattavaa kun joutsenet, kurjet, suokukot ym kokoontuvat pelloille ja valmistautuvat muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko asunut siellä vakituiseen kuinka pitkään? Ota ihan rauhassa ja katsele vaikka vuoden päivät onko se koti, jossa haluat aina asua. Tähän aikaan vuodesta joka paikassa on ihanaa ja rakastaa ihan kaikkea valoisista aamuista kodikkaisiin sadepäiviin.
Yleensä se hehku laantuu parissa vuodessa. Jos seudulla ei ole erityisesti mitään muuta tekemistä, niin aika voi käydä pitkäksi kun mikään ei muutu.
Viides vuosi menossa, eli ollaan jo ns. yliajalla alkuperäisestä suunnitelmasta. Ja koko ajan on varmempaa, että en missään nimessä halua täältä enää pois. En kaipaa mitään mitä täällä ei ole. Ja jos kaupunkia tarvitsee, sinne hurauttaa tunnissa. Ap
Hienoa! Sen tuntee, kun on kotona. Mies muuttakoot jos haluaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jäätiin tähän.
Mihin?
Olen harkinnut samaa. Mökille toviksi ja rahaa säästöön. Vuosi tai pari. Mukavuuksina on vain sähkö ja kantovesi, mutta kai sitä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut samaa. Mökille toviksi ja rahaa säästöön. Vuosi tai pari. Mukavuuksina on vain sähkö ja kantovesi, mutta kai sitä pärjää.
Suosittelen! Todellakin pärjää. Ainoa miinus tosiaan, ettei sieltä ehkä haluakaan enää pois 😀 ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asuinkirjanne on ?
Ihan täällä missä asumme. Tietenkin. Ap
Ei mökillä voi olla kirjoilla, ellei jo rakennusvaiheessa ole haettu rakennuslupa vakituiseksi asunnoksi. Tai on haettava muutos ja tehtävä ne toimenpiteet ja muutokset, mitä vakiasunnolta vaaditaan. Kunnat ja kaupungit näitä valvovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen! Todellakin pärjää. Ainoa miinus tosiaan, ettei sieltä ehkä haluakaan enää pois 😀 ap
Ei se ole noin yksinkertaistaa sillä vakituisessa asumisessa koskevat ihan eri määräykset esim. kunnan asemakaava ja kaavoitus, jätehuollossa, vakuutuksissa, kunnan pelastussuunnitelmassa, kunnallistekniikkaan, sähkösopimuksissa jne. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole noin yksinkertaistaa sillä vakituisessa asumisessa koskevat ihan eri määräykset esim. kunnan asemakaava ja kaavoitus, jätehuollossa, vakuutuksissa, kunnan pelastussuunnitelmassa, kunnallistekniikkaan, sähkösopimuksissa jne. .
Lue ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullekin tiedoksi. Suomessa on paljon ihan vakituiseen asumiseen tarkoitettuja taloja, joissa ei ole mukavuuksia, ja silti niissä saa asua.
Mun kaverin mies kunnosti (monimiljonääri) vaatimattoman lapsuudenkotinsa isolla rahalla tehden siihen valtavan lisäosan ym.
On jo 20 vuotta viettänyt siellä kaiken mahdollisen vapaa-ajan. Kaverini on sitten myös ollut siellä kiltisti lähes aina.
Tuo rakennus on kaukana kaverini synnyinkaupungissa ja kaukana kaikesta muustakin. Ihan maaseudulla siis.
Kaveriani on tämä asia aina harmittanut.
Nyt ovat jäämässä eläkkeelle. Kaverini arvelee, että miehensä haluaa, että muuttavat sinne kokonaan. Myivät jo hulppean ok-talonsa kaupungista ja ostivat miniasunnon varoiksi.
Kaverini on sitoutunut avioliittoonsa, mutta kamalaa, kun joutuu sitten itsekin asumaan siellä miehensä rakastamalla maaseudulla. Viihtyisi itse paremmin kaupungissa.
Teetkö etätöitä ap, vai miten voit noin vain jäädä mökille asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin mies kunnosti (monimiljonääri) vaatimattoman lapsuudenkotinsa isolla rahalla tehden siihen valtavan lisäosan ym.
On jo 20 vuotta viettänyt siellä kaiken mahdollisen vapaa-ajan. Kaverini on sitten myös ollut siellä kiltisti lähes aina.
Tuo rakennus on kaukana kaverini synnyinkaupungissa ja kaukana kaikesta muustakin. Ihan maaseudulla siis.
Kaveriani on tämä asia aina harmittanut.
Nyt ovat jäämässä eläkkeelle. Kaverini arvelee, että miehensä haluaa, että muuttavat sinne kokonaan. Myivät jo hulppean ok-talonsa kaupungista ja ostivat miniasunnon varoiksi.
Kaverini on sitoutunut avioliittoonsa, mutta kamalaa, kun joutuu sitten itsekin asumaan siellä miehensä rakastamalla maaseudulla. Viihtyisi itse paremmin kaupungissa.
No miksei hän jää sinne kaupunkiasuntoon? En ymmärrä ongelmaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Teetkö etätöitä ap, vai miten voit noin vain jäädä mökille asumaan?
Ensin hain ja sain töitä mökkikunnan naapurista, nykyään teen etätyötä. Ap
Joidenkin mökit ovat vanhoja asuintaloja, kuten esimiehelläni. On ostanut isovanhempiensa talon äidiltään ja muilta perikunnan jäseniltä. Rantapaikka, mutta siinä on asuttu vakituisesti, eikä sitä ole koskaan kaavassa muutettu mökiksi, eikä ole pakko muuttaa, vaikka siinä ei vakituisesti asuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asuinkirjanne on ?
Ei mökillä voi olla kirjoilla, ellei jo rakennusvaiheessa ole haettu rakennuslupa vakituiseksi asunnoksi. Tai on haettava muutos ja tehtävä ne toimenpiteet ja muutokset, mitä vakiasunnolta vaaditaan. Kunnat ja kaupungit näitä valvovat.
Nykyään suurin este mökille muuttamisessa on se, että väestörekisterikeskus ei suostu ottamaan muuttoilmoitusta vastaan ellei osoite ole vakituiseen asumiseen tarkoitettuun asuntoon. Vielä muutama vuosi sitten pystyi siirtämään "kirjat" mökkiosoitteeseen, nykyään ei. Kunnat sitten valvoivat tuota mökillä asumista miten valvoivat, yleensä eivät tuohon puuttuneet
Mikä tässä on se ongelma? Päättyykö parisuhde, jos asutaan erillään, vaikka osan ajasta? Saako mökillä virallisesti asua? En itsekään haluaisi asua kaupungissa, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asuinkirjanne on ?
Nykyään suurin este mökille muuttamisessa on se, että väestörekisterikeskus ei suostu ottamaan muuttoilmoitusta vastaan ellei osoite ole vakituiseen asumiseen tarkoitettuun asuntoon. Vielä muutama vuosi sitten pystyi siirtämään "kirjat" mökkiosoitteeseen, nykyään ei. Kunnat sitten valvoivat tuota mökillä asumista miten valvoivat, yleensä eivät tuohon puuttuneet
Meillä on talviasuttava mökki ja vietetään aikaa myös talvella, mutta vakituiseksi asunnoksi ja kirjat muuttamalla se ei onnistu, koska alue kaavoitettu vapaa-ajan käyttöön. Nyt vanha kaksio "ykkösasuntona" kaupungissa, jossa ollaan kirjoilla.
Kesällä voisin asua maalla jos palvelut olisi lyhyen pyörämatkan päässä. Jos joka paikkaan pitäisi mennä autolla niin ei. Talvella voisin viettää joulun ja uuden vuoden mökillä. Syksyä inhoan kaupungissakin. Etelän lämmössä olisi silloin hyvä.