Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutettiin mökille asumaan, ajatuksena asua tässä nyt jokunen vuosi ja sitten mahdollisesti muuttaa jonnekin

Vierailija
11.06.2026 |

Ja nyt on käynyt niin että kun on tehty remonttia, laitettu pihaa mieleiseksi ym, mä olen rakastunut paikkaan aivan täysin!! Tuntuu että haluan asua täällä loppuikäni, enkä muuttaa enää yhtään mihinkään. Mies kuitenkin aina välillä miettii minne muutettais, ja mistä hakisi uutta työpaikkaa, tai jos mentäisiinkin sinne tai tänne. Olen kyllä sanonut että mä en tiedä haluanko muuttaakaan tästä pois. Hän kuitenkin ajattelee että kyllästyn tähän ja kun aikaa kuluu niin haluan pois. Tässä vaan on käynyt nyt toisinpäin! Rakastan asua täällä.

Jos hän haluaa muuttaa, hän saa sen tottakai tehdä. Mutta ei hän yksin halua minnekään lähteä. 

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, ja miten se ratkesi? Jos ratkesi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos siellä on talvellakin kivaa.

Vierailija
2/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asuinkirjanne on ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä jos siellä on talvellakin kivaa.

No on! Kaikki vuodenajat täällä maalla ovat niin kauniita. Ap

Vierailija
4/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asuinkirjanne on ? 

Ihan täällä missä asumme. Tietenkin. Ap

Vierailija
6/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa voi muuttaa mökille asumaan vakituisesti ja helposti.

Vierailija
7/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama virsi. Tyhmille tiedoksi, kaikki mökit ei ole rekisteröity vapaa-ajan asunnoiksi alunperinkään. Suomessa on tuhansia mökkejä joissa on kantovesi, ulkohuussi ym ja silti niissä saa asua vakituisesti.

Aloittajalle, eikö se mies sitten muuta jossain vaiheessa jos se hänelle on tärkeämpää.

Vierailija
8/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Toteuta unelmasi. Elä unelmaa. Mies ottaa työkämpän itselleen.

Vierailija
9/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asuinkirjanne on ? 

Ihan täällä missä asumme. Tietenkin. Ap

Eli mökki ei ole enää mökki vaan asunto. 

Vierailija
10/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sama virsi. Tyhmille tiedoksi, kaikki mökit ei ole rekisteröity vapaa-ajan asunnoiksi alunperinkään. Suomessa on tuhansia mökkejä joissa on kantovesi, ulkohuussi ym ja silti niissä saa asua vakituisesti.

Aloittajalle, eikö se mies sitten muuta jossain vaiheessa jos se hänelle on tärkeämpää.

Näin juuri se on. Ja ajattelen samoin, että mies on vapaa muuttamaan, mutta minä en lähde. Ap

Vierailija
11/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa. Toteuta unelmasi. Elä unelmaa. Mies ottaa työkämpän itselleen.

Näin itsekin ajattelen! En ole koskaan ollut näin onnellinen missään. Ap

Vierailija
12/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökki on alunperin rakennettu vapaa-ajan asunnoksi. Kun ex-omistaja pääsi eläkkeelle, hän halusi muuttaa pysyvästi mökille. Kunnan rakennusvalvonnasta käytiin paikan päällä ja niin vain, vapaa-ajan asunnosta tuli vakituiseen asumiseen sopiva talo. Nyt se on meillä vapaa-ajan käytössä. Ehkä itse joskus muutamme sinne vakituisesti myös?

Vierailija
13/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n mökki muutettu virallisesti asunnoksi? 

Vierailija
15/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko käyttää kunnan terveyspalveluita jos ei ole virallinen asuinpaikka vaan asuu vapaa-ajan asunnossa?

Vierailija
16/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin mökille 2020 keväällä kun koronab takia piti siirtyä etätöihin ja siitä asti asunut täällä ja ollut etätöissä.

Sinänsä hassua etten sitä ennen tajunnut että näinkin voisi elää ja töitä tehdä.

Mulla on loistava mökki järven rannalla, mutta ennen oli se ajatus että työpaikalla pitää olla.

Vierailija
18/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko käyttää kunnan terveyspalveluita jos ei ole virallinen asuinpaikka vaan asuu vapaa-ajan asunnossa?

En ap:stä tiedä, mutta jos ei ole muuta asuinpaikkaa kuin mökki, niin eikö silloin ole kuntalainen, jos se mökkikunta on väestörekisterissä asuinpaikka? 

Vierailija
19/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ap:stä tiedä, mutta jos ei ole muuta asuinpaikkaa kuin mökki, niin eikö silloin ole kuntalainen, jos se mökkikunta on väestörekisterissä asuinpaikka? 

Mutta jos kunta ei suostu antamaan mökille vakituisen asuinpaikan statusta vaan pitää kiinni siitä, että mökki on vapaa-ajan asunto?

Vierailija
20/25 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi vähän sama juttu. Muutin mun vanhempien mökille, kun vuokranantaja otti asunnon omaan käyttöönsä ja jäin vaille asuntoa. Ajatus oli, että asun muutaman kuukauden ajan mökillä ja säästän vähän rahaa (ei tarvinnut maksaa vanhemmille vuokraa, olivat vain tyytyväisiä kun mökille oli käyttöä ja joku pitämässä paikkoja kunnossa). Työmatka oli n. 50km suuntaansa, mutta osittain tein etänä. Rakastuin maaseudulla asumiseen ja talven tullen vuokrasin pienen omakotitalon täältä maalta ja nyt oon asunu täällä kohta kolme vuotta, enkä enää halua takas kaupunkiin.