Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mäkkäri poisti vengaaniset ja gluteenittomat tuotteet valikoimista - tulisiko muiden ja ruokakauppojen seurata perässä?

Vierailija
11.06.2026 |

Vai onko Suomessa riittävästi vegaaneja ja gluteenittomia niin että et tuotteet on kannattavaa ja järkevää pitää valikoimissa?

Mäkkärin Suomen toimitusjohtaja tosin muistuttaa että McDonald'sin hampurilaisita saa edelleen vegetaarisia kun niistä pyytää poistamaan juuston lisämaksua vastaan, mutta kehottaa kuitenkin pitämään cheddar-juustot hampurilaisissa paremman maun ja koostumuksen takia.

Uutiset Mäkkärin muutoksesta:

https://yle.fi/a/74-20231056

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012070657.html

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/184f0482-cad2-4150-ac9a-ba4…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/monen-suosimat-hampurilaiset…

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ja gluteenittomat voivat tehdä omat ruokansa edelleen kotona. Ei kenelläkään ole oikeuksia vaatia että paikasta x ja y pitää löytyä juurin "heidä korkeudelleen" sopivaa lumihiutaleruokaa koska heillä on enemmistöstä poikkeava erityisruokavalio.

Erona se, että vegaanius on oma päätös. Keliakia ei ole, vaan on sairaus.

Kummasti se sairaus ei enää pädekään häissä ja muissa juhlissa, kun normaali ruoka näyttääkin ja tuoksuu niin hyvältä, että ”kyllä mä vähän voin maistaa” ja isäntäväen kalliilla erikseen tilaamat/valmistamat ruuat jää syömättä ja lentää roskiin. Sama koskee vegaaniutta

Vierailija
182/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ja gluteenittomat voivat tehdä omat ruokansa edelleen kotona. Ei kenelläkään ole oikeuksia vaatia että paikasta x ja y pitää löytyä juurin "heidä korkeudelleen" sopivaa lumihiutaleruokaa koska heillä on enemmistöstä poikkeava erityisruokavalio.

Vegaanius voi johtua myös esimerkiksi allergioista. Gluteeniton ruokavalio voi keliakian lisäksi olla myös esimerkiksi IBS:n tai vehnäallergian takia. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös vakaumuksellisista syistä eli esimerkiksi ruokavalion suhteen ei saa syrjiä myöskään esimerkiksi, jos henkilö noudattaa vaikka vegaaniruokavaliota eettisyyden takia. 

Vegaanius on pelkästään oma valinta, ihminen ei voi olla allerginen eläinperäiselle ravinnolle. Ei edes maidolle.

Tuskin kukaan on kaikille eläinperäisille tuotteille allerginen, mutta aika varmasti löytyy jokaiselle tuotteelle joku, joka on sille allerginen. Maidolle, kalalle, kananmunille  hunajalle ja jopa punaiselle lihalle.

Lihalle ei kukaan ole allerginen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomia tuotteita pitää olla kaupoissa, Suomessa on keliakia noin 130 tuhannella, vegaaneita muistaakseni noin 50 tuhatta. Toinen on oikeasti parantumaton sairaus, toinen taas mielenvika 

Vierailija
184/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti se sairaus ei enää pädekään häissä ja muissa juhlissa, kun normaali ruoka näyttääkin ja tuoksuu niin hyvältä, että ”kyllä mä vähän voin maistaa” ja isäntäväen kalliilla erikseen tilaamat/valmistamat ruuat jää syömättä ja lentää roskiin. Sama koskee vegaaniutta

Silloin se on päästä keksitty keliakia, tunnen keliakiaa sairastavia ja yksikään ei ole tuollainen, eivät edes samasta margariini rasiasta ota kuin muut

Vierailija
185/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomia tuotteita pitää olla kaupoissa, Suomessa on keliakia noin 130 tuhannella, vegaaneita muistaakseni noin 50 tuhatta. Toinen on oikeasti parantumaton sairaus, toinen taas mielenvika 

Kaupat on täynnä gluteenitonta ruokaa. Mikä niistä ei sulle kelpaa?

Vierailija
186/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitäisikö esim. keliaakikkojen ja maitoallergikkojen kuolla nälkään?

Siltähän tämä ap:n aivopieru kuulosti. Toisekseen, he****iäkö se ap:n ja kaltaistensa takapäätä kutkuttaa, että kaupasta saa ostettua erikoisruokavalioisten ruokia?? En minäkään osta ikinä kaljaa, energiajuomia, lihapiirakoita ja nakkeja, mun mielestä nuo ja noin 80% valikoimasta voisi poistaa myynnistä, koska en osta niitä itse koskaan.

Vierailija
187/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius voi johtua myös esimerkiksi allergioista. Gluteeniton ruokavalio voi keliakian lisäksi olla myös esimerkiksi IBS:n tai vehnäallergian takia. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös vakaumuksellisista syistä eli esimerkiksi ruokavalion suhteen ei saa syrjiä myöskään esimerkiksi, jos henkilö noudattaa vaikka vegaaniruokavaliota eettisyyden takia. 

Vegaanius on pelkästään oma valinta, ihminen ei voi olla allerginen eläinperäiselle ravinnolle. Ei edes maidolle.

Tuskin kukaan on kaikille eläinperäisille tuotteille allerginen, mutta aika varmasti löytyy jokaiselle tuotteelle joku, joka on sille allerginen. Maidolle, kalalle, kananmunille  hunajalle ja jopa punaiselle lihalle.

Lihalle ei kukaan ole allerginen.

No kylläpä on! 

Vierailija
188/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi lumihiutaletta jos on maitoallergia tai keliakia. Valot päälle, saatanan nuija. 

Keliakian ja laktoosiintorelanssin ymmärrän. Mutta mikä v*ttu on maitoallergia?

Maitoallergiaa voi esiintyä lapsilla. Se poistuu eikä aikuisella sitä enää ole.

Joillain poistuu, kaikilla ei. Itse olen saanut maitoallergian 19-vuotiaana. Maitoproteiini vie minut sairaalakuntoon. 25 vuotta on tämä maitoallergia ollut aikuisiällä. Olisi tosi kivaa, jos poistuisi, mutta eipä poistu.

Vierailija
189/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joku 100 000 diagnosoitua keliaakikkoa, toinen mokoma diagnosoimattomia, lisäksi gluteenitonta syövät monet vilja-allergiset ja suolistosairaat. Eli kyllä niille on kysyntää sekä kaupoissa että ravintoloissa.

Eikähän Mäkkäri niitä olekaan poistamassa. Ap on vain lukemaansa ymmärtämätön, liekö sitten rajoitettu ruokavalio siihen vaikuttanut, menepä tiedä. Joku näistä poistetuista annoksista vaan on ollut sellainen, jonka on saanut gluteenittomanakin.

Vierailija
190/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No prkl. Itse en pitänyt siitä edellisestä vegepihvistä, eli sinänsä ihan kiva jos uus vaikka ois parempi, mutta kun happy meal sillä vegan burgerilla oli yks ainoita ravintolaruokia joka kelpas mun autisti-lapselle. Nyyh, nyt se ei enää saa happy mealia. 

Vierailija
191/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkkärin ruoka lihottaa!!

Mikään ruoka ei lihota.

Ylensyöminen ja liikkumattomuus lihottaa.

Vierailija
192/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keliaakikko ja vegaani, molempia jo yli 20 vuotta. En syö mäkkärin kaltaisissa paikoissa, joten ihan sama mitä siellä tarjoavat tai ovat tarjoamatta. 

Vierailija
193/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi lumihiutaletta jos on maitoallergia tai keliakia. Valot päälle, saatanan nuija. 

Keliakian ja laktoosiintorelanssin ymmärrän. Mutta mikä v*ttu on maitoallergia?

Maitoallergiaa voi esiintyä lapsilla. Se poistuu eikä aikuisella sitä enää ole.

Joillain poistuu, kaikilla ei. Itse olen saanut maitoallergian 19-vuotiaana. Maitoproteiini vie minut sairaalakuntoon. 25 vuotta on tämä maitoallergia ollut aikuisiällä. Olisi tosi kivaa, jos poistuisi, mutta eipä poistu.

Jep, serkulla sama. Kerrankin oltiin yhdessä syömässä ravintolassa, ja ruoassa ei pitänyt olla maitoproteiinia, mutta jonkun virheen takia oli. Sairaalakeikkahan siitä tuli. 

Vierailija
194/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin harva noita ostaa, ettei kannata pitää. Sama ruokakaupoissa, valikoimaa ei kannata kasvattaa valtavasti.

Harva? Vege hamppareita myytiin Suomessa 900 000 vuodessa.

Vain tuon verran, hampurilaisia myyvät 6,5 miljoonaa päivässä, maailman laajuisesti. Ei taida veget mennä kaupaksi samaan tahtiin, suosituin on juusto hampurilainen. 

Vierailija
195/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu osoittaa taas kerran, miten osa ihmisistä sanoo kaikenlaista oikein pontevasti tietämättä asioista yhtikäs mitään. 

Vierailija
196/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käy jossain magamäkkärissä?

Vierailija
197/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa kovasti tuo mäkkärin muutos. Olen keliaakikko ja kasvissyöjä, eli nyt en voi enää mennä mäkkäriin. Onneksi Hesessä on vielä yksi ateria jonka voin syödä.

Oikea kasvissyöjä syö kyllä juustoakin eli maitotuotteita sekä munia. Sinähän olet outo kasvissyöjäksi, kun et tiedä edes termejä. Vain vegaani on karsinut kaikki eläinperäiset osat pois ruokavaliostaan.

Vierailija
198/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin harva noita ostaa, ettei kannata pitää. Sama ruokakaupoissa, valikoimaa ei kannata kasvattaa valtavasti.

Harva? Vege hamppareita myytiin Suomessa 900 000 vuodessa.

Vain tuon verran, hampurilaisia myyvät 6,5 miljoonaa päivässä, maailman laajuisesti. Ei taida veget mennä kaupaksi samaan tahtiin, suosituin on juusto hampurilainen. 

Tietenkään vegehampurilaisia ei myydä yhtä paljon kuin jotain perus big maccejä. Ei se tarkoita, että niiden myynti olisi huonoa. Kyllä joka ravintolalla nykyään on jokin vegevaihtoehto. Se kun menee aina koko seurue, jos joukossa on yksikin kasvissyöjä. 

Vierailija
199/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa kovasti tuo mäkkärin muutos. Olen keliaakikko ja kasvissyöjä, eli nyt en voi enää mennä mäkkäriin. Onneksi Hesessä on vielä yksi ateria jonka voin syödä.

Oikea kasvissyöjä syö kyllä juustoakin eli maitotuotteita sekä munia. Sinähän olet outo kasvissyöjäksi, kun et tiedä edes termejä. Vain vegaani on karsinut kaikki eläinperäiset osat pois ruokavaliostaan.

Siinä kasvispihvissä on vehnägluteenia, siksibkasvissyöjä, joka on keliaakikko, ei voi enää syödä Mäkkärissä hampurilaista. Juuston tosiaan voi pyytää vaikka jättämään pois, pihvitön hampurilainen on vähän... no, kasviksilla täytetty sämpylä.

Vierailija
200/214 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ovat myös kasvissyöjiä, siinä missä lakto-ovo-vegetaristitkin. 

Siellä mäkkärissä ei enää ole gluteenitonta kasvisvaihtoehtoa, ihan riippumatta siitä onko vegaani vai lakto-ovo-vege.