Onko mahdollista, että jalkani ovat muuttuneet eri kokoisiksi, vai ovatko uudet juoksukengät eri kokoa?
Tilasin uudet juoksukengät ehkä vuosi sitten netistä. Sovitin kengät heti saatuani ja olivat hyvät jalassa, joten päätin pitää ne. Otin kengät käyttöön noin viikko sitten ja jotain hyvin omituista on nyt tekeillä.
Nimittäin toinen kenkä sopii jalkaani kuin valettu, mutta toinen on auttamatta liian pieni. Se puristaa varvasta ja hiersi rakon jalkaan. Tarkistin vielä moneen kertaan, että kengät todella ovat samaa kokoa lapun mukaan ja jopa mittasin ne mittanauhan kanssa.
Mitä ihmettä? Onko toinen jalkani jotenkin suurentunut? Vai voiko kenkien mitoitus olla jollain tavalla pielessä? Harmittaa ihan älyttömästi, koska New Balance kengät ei ole ihan halpoja ja ne ovat muuten tosi hyvät, pohja on juuri sellainen kuin pitääkin. Voinkohan jotenkin koettaa venyttää toista kenkää?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että toinen jalkasi on hiukan turvoksissa tai jalkakaari laskenut hieman ja jalka pidentynyt muutaman millin. Hanki lesti ja kokeile venyttää sillä toista kenkään.
Hmmm ehkä, en tosin tiedä, miksi se olisi turvoksissa. Ap
Uudet juoksukengät voivat vaihtaa paitsi kokoa myös lestiä vuosimallinen välillä.
Esimerkiksi Nikellä on juokseva numerointi vuodesta toiseen mallistossa jatkavilla kengillä kuten Vomero, Pegasus ja niin päin pois.
Juoksin aikoinaan Nike Vomeroilla ja ostin niitä pari peräkkäistä mallia N ja N+1 joissa molemmissa oli sama lesti ja juuri minulle sopiva koko.
Sitten tuli malli N+2 ja ihmettelin liikkeessä sovittaessa että mikään koko ei enää sovi jalkaan enkä voi käyttää tätä tossua lainkaan. Luin sitten jostain juoksulehden esittelystä että Nike todella meni muuttamaan koko lestin toiseksi joka on entistä kapeampi ja puoli numeroa aiempaa tiukempi joten se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että toinen jalkasi on hiukan turvoksissa tai jalkakaari laskenut hieman ja jalka pidentynyt muutaman millin. Hanki lesti ja kokeile venyttää sillä toista kenkään.
Verenpainelääkitys? Ne turvottavat monesti nilkkoja, joskus jalkapöytääkin.
Vierailija kirjoitti:
Uudet juoksukengät voivat vaihtaa paitsi kokoa myös lestiä vuosimallinen välillä.
Esimerkiksi Nikellä on juokseva numerointi vuodesta toiseen mallistossa jatkavilla kengillä kuten Vomero, Pegasus ja niin päin pois.
Juoksin aikoinaan Nike Vomeroilla ja ostin niitä pari peräkkäistä mallia N ja N+1 joissa molemmissa oli sama lesti ja juuri minulle sopiva koko.
Sitten tuli malli N+2 ja ihmettelin liikkeessä sovittaessa että mikään koko ei enää sovi jalkaan enkä voi käyttää tätä tossua lainkaan. Luin sitten jostain juoksulehden esittelystä että Nike todella meni muuttamaan koko lestin toiseksi joka on entistä kapeampi ja puoli numeroa aiempaa tiukempi joten se siitä sitten.
Juuri tuon takia kengät on hyvä aina sovittaa. Mallit ja materiaalit voi muuttua vuosien varrella.
Mutta tässä ihmetyttää nimenomaan se, että uutena sovitin nuo ja olivat just hyvät. Ikinä aiemmin ei tällaista ole käynyt juoksukenkien eikä muidenkaan kenkien kanssa. Toinen kenkä on ihan täydellinen, riittävästi tilaa varpaille, ei hankaa, ei hierrä, ei purista mistään, mutta tuo toinen....Ap
Vierailija kirjoitti:
Luepa aloitus uudelleen ja huolella. Lestit eivät ole voineet muuttua itsekseen Ap:n omassa komerossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei ole. Minulla on matala verenpaine, joskus näen jopa tähtiä, kun nousen seisomaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa aloitus uudelleen ja huolella. Lestit eivät ole voineet muuttua itsekseen Ap:n omassa komerossa tms.
Todennäköisempää nyt vissiin on, että jalka on jostain syystä muuttunut. Tai sitten kengän materiaali todella kutistunut kaapissa? Nyt vaan pitäisi saada sopivat kengät, koska mistään ei voi ostaa eriparisia, jos jalat erikokoa. Ap
Mulle on käynyt niin, että vaelluskengissä todellakin oli kokoero. Hölmö en ollut sovittanut kuin toista kenkää kun merkki ja malli oli tuttu. Kengät takaisin kauppaan ja sain uuden parin. Oli joko väärä kokomerkintä tai ihan tekovika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei ole. Minulla on matala verenpaine, joskus näen jopa tähtiä, kun nousen seisomaan. Ap
Mittaapa se verenpaine huviksesi, voit jopa yllättyä. Tuo huippaus ylösnoustessa voi tapahtua myös silloin, kun paineet ovat korkeammalla. Myös liian suolainen ruoka turvottaa joskus jalkojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaapa se verenpaine huviksesi, voit jopa yllättyä. Tuo huippaus ylösnoustessa voi tapahtua myös silloin, kun paineet ovat korkeammalla. Myös liian suolainen ruoka turvottaa joskus jalkojakin.
Suola voi toki olla syypää. Mutta minulla on läpi elämän ollut matala verenpaine, kulkee suvussa. On sitä lääkärissäkin mittailtu ja ihmetelty. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt niin, että vaelluskengissä todellakin oli kokoero. Hölmö en ollut sovittanut kuin toista kenkää kun merkki ja malli oli tuttu. Kengät takaisin kauppaan ja sain uuden parin. Oli joko väärä kokomerkintä tai ihan tekovika.
Miten se selvisi? Mittasitko ne kengät? Olen nyt moneen kertaan mittaillut ja kyllä ne mittanauhan mukaan samaa kokoa ovat. Mietin vaan, että voiko silti olla joku valmistusvirhe. Vaikka en pysty niitä enää palauttamaan. Ap
Mulla jalat muuttuu jokaisen kenkäostoksen välillä. Vaikka ostaisin puolen vuoden kuluttua samanlaiset kengät kuin edelliset, ei ne käy mulle. On siis tullut vietyä kierrätykseen muutamat kenkäparit.
Eihän kenkiä osteta tilaamalla, vaan sovittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ne voi tilata ja sovittaa kotona. Jos eivät ole sopivat, ne voi palauttaa.
Minulla on toinen jalka muutaman millin pitempi. Pitää aina sillä pitemmällä testata kengät kaupassa.
Mulla on myös aina ollut vasen jalka vähän isompi. Se on ihan tavallista. Myös iän myötä muuttunut numeron pari isommaksi molemmat. Oisko mahdollista, että uutena sovitit vaan toista? Oudolta tuntuu, että jalkojen koko olis vuodessa muuttunut.
Mulla on ollu eripari jalat koko aikuisiän! Vasen numeroa pienempi ku oikea jalka. Ihminen ei oo symmetrinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ne voi tilata ja sovittaa kotona. Jos eivät ole sopivat, ne voi palauttaa.
Ihan oikein, että palautukset muuttuisivat kaikkialla maksullisiksi. Se vähentäisi tuota tolkutonta pakettirallia ja hyvät kivijalkamyymälät pysyisivät pystyssä. Kauppakierroksilla ihmiset saisivat liikuntaa samalla, eli niillä on myös hoikistava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisempää nyt vissiin on, että jalka on jostain syystä muuttunut. Tai sitten kengän materiaali todella kutistunut kaapissa? Nyt vaan pitäisi saada sopivat kengät, koska mistään ei voi ostaa eriparisia, jos jalat erikokoa. Ap
Joillakin ihmisillä on alun alkaen jalat eri paria, mutta Ap:n kohdalla ei selvästikään ole kyse siitä. Ikävä juttu joka tapauksessa. Voiko kengät myydä jollekulle, jolle ne sopivat? Itse ostin uudelta näyttävät kengät kirpparilta pari vuotta sitten. Ne tuntuivat ihanilta, kun sovitin niitä jakävelin kaupassa. Ostin ne ja lähdin kotiin iloisena. No, kengät eivät olleetkaan hyvät käytössä. Toisen jalan kenkä hiersi jalkaa ja haittasi kävelyä. Toinen sen sijaan tuntui hyvältä. Oli pakko luopua niistä.