Köyhien ei kannata tilata ambulanssia. Taksi mielummin.
Taksien kannattaisi alkaa mainostamaan ns ambulanssikyytejä.
Kiitos taas kokoomus ja empaattinen Ville Rydman.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne ambulannsit enää töitä tee. Ajavat vain tyhjänä edestakaisin. Ketään ei saa ainakaan kyytiin ottaa.
Uskomantonta touhua tämä Suomen terveys järjestelmä, ensin veronmaksajat rahoittavat esim ambulanssit, röngtenit, magneettikuvaus laitteet ja sitten niiden käytössä pihistellään. Esim Norjassa potilas ensin kuvataan että saadaan tarkka kuva hänen sairaudestaan ennen kuin aletaan antamaan apua vaivaan.
Sitä on taas katsottu telkkaria.
Se on mieluummin, ei mielummin. Eikä otsikossa kuulu olla pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä tarvit ambulanssia? Kaikki tarvis saada ilmaiseksi? Rahaa saa seinästä?
Mä tarvitsen useamman kerran vuodessa, välillä jopa useamman kerran kuukaudessa. Joka kerta ovat ottaneet kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään saa ambulanssia vaikka olisi sydänkohtaus. Tai jos ihmeen kaupalla se tulisikin paikalle, ne ei ota kyytiin.
Nykyään? Olen kuullut samaa lapsellista valitusta ainakin 35 vuotta.
Nouseekohan myös Kela-taksin omavastuu. Ainakin tähän asti se on ollut aina samanhintainen ambulanssin omavastuun kanssa.
Lapsellista valitusta? Siinä ei paljon naurata, kun leikkauksen jälkeen suoni repeää ja veri vuotaa sisälle, eikä ambulanssi vie sairaalaan. Jättivät kolmeksi vartiksi yksin odottamaan taksia. Pyörryin ainakin kahdesti odottaessani. Itse kannattaa järjestää itsensä hoitoon, ambulanssi ei vie, kuin viittä vaille kuolleet. Kivusta ja pelosta viis.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7f157066-a5b2-4b7b-9978-635f43b1e6c5
Myös risteilyaluksilla on eroavaisuuksia, esim. Silja Linella kopteri tulee tarvittaessa hakemaan hoitoon. Ne tietää että köyhä ei käytä Silja Linea. Viking Line matkustajana pitäisi itse soutaa hoitoon hätätilanteessa.
Terveisiä Tanskasta! Ei maksa mitään ambulanssikyyti, sairaalassaolo tai omalääkäri, jonne muuten pääsee nopeasti. Ei sen puoleen maksa erikoislääkärikään mitää, jos omalääkäri sinne lähettää.
Kokonaisverotus on suurinpiirtein sama kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne ambulannsit enää töitä tee. Ajavat vain tyhjänä edestakaisin. Ketään ei saa ainakaan kyytiin ottaa.
Näinhän se on. Täällä minun kotikunnassani Kempeleessä ei juurikaan potilaita näy puolenpäivän aikoihin terveyskeskuksessa. Odotusauloissa juoksee vain tosi kiireellisen näköistä henkilökuntaa. Vissiin toisiaan hoitavat, kun odotusaulat ovat tyhjillään.
Siinä tyypillinen valittaja, jolla ei ole alkeellistakaan käsitystä siitä mitä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa tehdään. 99% työstä tehdään jossain aivan muualla kuin sun silmien alla, ja sitä työtä on todella monenlaista. Koko maailma ei pyöri sun ympärillä. Kestä se, tai pysy kotona valittamassa.
Joo, ei niitä potilaita siinä aulassa hoideta. Valittaja voisi kertoa mitä itse tekee työkseen, ni mä tulen katsomaan vierestä ja haukun, vähättelen ja hoputan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssia ei tilata. Pizza tilataan.
Hätäkeskus arvioi kuljetuksen tarpeen. Luojan kiitos.
eli siis woltti varmistaa hätäkeskuksesta, onko pitsankuljetus tarpeen?
Milloin Wolt alkaa tarjoomaan lanssikyytejä?
Bisnes vauhtiin, pii-paa-pii-paa!!!
Se ei ole akuutti vaiva. Ota burana.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssia ei tilata. Pizza tilataan.
Hätäkeskus arvioi kuljetuksen tarpeen. Luojan kiitos.
Ja ruumiita tulee, koska hätäkeskuksilla on säästötavoitteiden takia aina vain korkeampi kynnys lähettää pikaista apua.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Tanskasta! Ei maksa mitään ambulanssikyyti, sairaalassaolo tai omalääkäri, jonne muuten pääsee nopeasti. Ei sen puoleen maksa erikoislääkärikään mitää, jos omalääkäri sinne lähettää.
Kokonaisverotus on suurinpiirtein sama kuin Suomessa.
Tanskassa saa vastinetta maksamilleen veroille, Suomessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hölmöjä voi puhua vain joku, joka on kävelymatkan päässä sairaalasta tai on todella niin köyhä, ettei ole kulkenut taksilla viimeiseen 40 vuoteen.
Turhaa sitä ambulanssia on soittaa kun ei se vie lääkäriin kuitenkaan, taksilla joutuu joka tapauksessa menemään.
Et sinä sinne lääkäriin pääse taksillakaan, ellei lääkärin tapaamiselle ole tarvetta.
Eihän se sitä tarkoita, ettei olisi lääkärin hoidon tarpeessa, jos ambulanssi ei ota kyytiin! Potilasta ei vaan sillä hetkellä ole tarpeen kuljettaa ambulanssilla vaan hän voi kulkea sinne jollain muullakin kulkuneuvolla. Jestas sentään.
Vierailija kirjoitti:
Soitin häkeen kun lapsi sai pelissä jääkiekon silmään. Ambulanssi tuli ja katsoivat tilanteen;silmänpaineen yms, antoivat jääpussin. Sitten kertoivat olevansa ison alueen ainoa yksikkö, joten mun pitäis lähteä ajamaan lasta ensiapuun. He ei voi kuljetella, jos tulis isompi hätätilanne mihin pitää mennä. No minä ajoin sitten silmäsairaalaan. Säästetään kun pidetään vaan yhtä ambulanssia ja tää tapahtui jokunen vuosi sitten Uudellamaalla ei missään Lapissa.
Maailman onnellisin kansa panostaa mieluummin asevarusteluun kuin sairaanhoitoon, koska sodassa ei tarvita sairaaloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse ajan kaikki lääkäri käynnit kela taksilla, muista en tiedä.
Ei kukaan tilaa ambulanssia normaalille lääkärikäynnille muutenkaan. Et edes saisi sellaista.
Jotkut kuvittelee saavansa kulkea ambulanssilla joka paikkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin häkeen kun lapsi sai pelissä jääkiekon silmään. Ambulanssi tuli ja katsoivat tilanteen;silmänpaineen yms, antoivat jääpussin. Sitten kertoivat olevansa ison alueen ainoa yksikkö, joten mun pitäis lähteä ajamaan lasta ensiapuun. He ei voi kuljetella, jos tulis isompi hätätilanne mihin pitää mennä. No minä ajoin sitten silmäsairaalaan. Säästetään kun pidetään vaan yhtä ambulanssia ja tää tapahtui jokunen vuosi sitten Uudellamaalla ei missään Lapissa.
Miksi hänet olisi pitänyt ambulanssilla viedä muutenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ambulanssikyyti + päivystysmaksu + mahdollisten erikoistutkimusten laskut + mahdollinen hoitopäivämaksu
Näistä kertyy jatkossa hyvin äkkiä tähtitieteellisiä summia varattoman näkökulmasta katsottuna.
Hyvinvointialueet nauttivat!
Terveysmenoja varten kannattaakin budjetoida. Laittaa vaikka pari sataa kuussa korkotilille, josta saa tarvittaessa nostettua ilman sakkoa.
Köyhät varmaan laittelee 200e millekään tileille.
Useimmilla ambulanssin käyttö on max. kerran elämässä tapahtuva hätätilanne, mutta AV:n tt-tukilokeilla se on lähes jokaviikkoinen ongelma.