Kamala taloudellinen umpikuja, mikä neuvoksi?
Esitän jo alkuun toiveen, että arvostelijat ja trolliksi nimittelijät jättäisitte kommentoinnin väliin. Kaikki mitä kerron, on totta.
Taloudellinen tilanteeni tuntuu kerta kaikkiaan umpikujalta, enkä tiedä mitä tehdä. Olen täysin riippuvainen aviomiehestäni, joka kuitenkin on kieltäytynyt maksamasta henkilökohtaisia laskujani. Hän maksaa yhteisen vuokramme ja kaikki ruuat, mistä olen toki kiitollinen.
Olen työtön, aktiivisesta työnhausta huolimatta. En ole oikeutettu mihinkään Kelan etuuksiin, koska minulla on opinnot kesken. He tulkitsivat minut päätoimiseksi opiskelijaksi, vaikka en sitä missään nimessä ole. Työttömyystukeni on siis lakkautettu kokonaan. Perustoimeentulotukea olen hakenut, mutta puolison tulojen vuoksi eivät sitä myöntäneet. Opintotuet ja -laina on käytetty jo aiemmin.
Tällä hetkellä kaikki aikani menee omien tavaroiden myymiseen, millä rahoitan laskujen maksamisen. Jossakin vaiheessa ne kuitenkin loppuvat ja kysyn siis, mikä neuvoksi? Eihän tilanne voi jatkua näin. Ehkä joku ulkopuolinen näkee selkeämmin tilanteen.
Ja kyllä, kuten aiemmin sanoinkin, haen töitä koko ajan. Mikä tahansa kelpaisi.
Kommentit (128)
Jos tarvitset vain joitain kymppejä korkoihin ja kännykkään, niin mainosten jakaminen tai mysteerishoppaus. Torista voi hakea ilmaisia huonekaluja ja tuunata (oma suosikki Ikean pöytään Torista hankittu dc fix muovi ja parilla kympillä myyntiin). Mustikoiden poimiminen ja myyminen. Kyselyjen täyttäminen netissä. Näitä yhdistelemällä pärjäsin yhden kesän.
Pidä huolta ettet tule raskaaksi!
Todennäköisesti mies vaatisi sinun maksavan kaikki kulut.
Voisitko pitää verkko- tai livekursseja väitöskirjasi aiheesta tai tuottaa verkkoon sisältöä? Samalla se tukisi tutkimustyötä ja toisi sille näkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyitte, miksi en lopeta väitöskirjan kirjoittamista ja akateemisen uran tavoittelua. Siihen on lukuisia syitä.
Ensinnäkin mahdollisuus uppoutua itseä kiinnostavaan aiheeseen ja luoda uutta tietoa on mielestäni harvinainen etuoikeus, joka tuo henkistä pääomaa, jota ei voi rahassa mitata. Itse asiassa jopa koen, että minun on tehtävä tutkimus, koska sen pyrkimys on lisätä ihmisten hyvinvointia.
Lisäksi tutkija ura on minulle henkilökohtaisesti tärkeä tavoite, jonka vuoksi olen sinänsä valmis elämään niukasti. Hankalinta on vain jatkuva ahdistus siitä, riittävätkö rahat pakollisiin laskuihin.
Minä uskon, että tutkinto avaa minulle mahdollisuuksia. Mutta en voi sitä etukäteen tietää. Saanen huomauttaa, että keskustelun aihe ei ollut tieteellisen jatkokoulutuksen merkityksellisyys. Jokainen antakoot asioille omat arvonsa.
Ap
Toisin sanoen sinulla on kalliiksi tuleva on harrastus. Miehesi ei tarvitse maksaa harrastuskulujasi. Harrastuksen saattaa joutua laittamaan katkolle saadakseen tukia, niin moni vakavasti musiikkia tai maalausta harrastavakin joutuu tekemään, jos muuten tulkitaan taiteilijaksi. Salaa sitten soittelevat/taitelevat kotona verhojen takana, samalla tavalla sinä voit yrittää edistää väikkäriä sillä aikaa, kun olet virallisesti työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinun tarvitse lopettaa väitöskirjan kirjoittamista ja akateemisen uran tavoittelua vaan kirjautua ulos yliopistosta jotta pystyt maksamaan ne henkilökohtaiset laskusi.
Kyllä aktiivinen tutkimustyö edellyttää läsnäoloa yliopistossa.
Vastaavat ihmiset yleensä telläytyvät töihin yliopistolle assareiksi yms.
No kuule kun niitä vakansseja ei niinvaan saa! Suhteillla. Pitää verkostua ja olla aktiivinen oikeissa piireissä ja laitoksen johtajan mielistely on tärkein edellytys.
Jos tilanne on oikein paha, niin asumusero voisi olla ratkaisu. Tällöin olisit käsittääkseni oikeutettu Kelan tukiin irrallisena yksikkönä aviomiehestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinun tarvitse lopettaa väitöskirjan kirjoittamista ja akateemisen uran tavoittelua vaan kirjautua ulos yliopistosta jotta pystyt maksamaan ne henkilökohtaiset laskusi.
No kuule kun niitä vakansseja ei niinvaan saa! Suhteillla. Pitää verkostua ja olla aktiivinen oikeissa piireissä ja laitoksen johtajan mielistely on tärkein edellytys.
Tohtoriopiskelijalle lie oikeastaan selviö verkostoitua. Jos ei ole älynnyt sitä tehdä, on homma pelkkää harrastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä sanaa telläytyä?
1) Kela ja “päätoiminen opiskelija” -tulkinta
Tämä on keskeisin kohta.
Kela tekee usein tiukan tulkinnan siitä, oletko päätoiminen opiskelija, mutta päätöksestä voi aina hakea muutosta.
Jos opinnot eivät oikeasti ole täysipäiväisiä (esim. et etene, et opiskele aktiivisesti tai ne ovat käytännössä keskeytyneet), tämä kannattaa tuoda esiin kirjallisesti.
Tee oikaisuvaatimus Kelaan (ei vain uusi hakemus).
Liitä mukaan:
selvitys nykyisestä opiskelutilanteesta
mahdollinen oppilaitoksen todistus etenemisestä / passiivisuudesta
työnhakuaktiivisuus (TE-palveluiden merkinnät)
Tärkeä pointti: vaikka opintoja olisi kesken, ratkaisevaa on usein todellinen päätoimisuus, ei pelkkä kirjoilla olo.
2) Työttömyysturva – oletko varmasti “ulkona lopullisesti”?
Moni saa tässä kohtaa väärän käsityksen.
Jos et ole oikeutettu peruspäivärahaan/työmarkkinatukeen opiskelutulkinnan vuoksi, sitä voidaan joskus silti arvioida uudelleen, jos:
opinnot eivät ole päätoimisia käytännössä
olet valmis keskeyttämään / siirtämään opinnot
TE-toimiston lausunto on tässä ratkaiseva
Jos et ole jo tehnyt tätä:
pyydä TE-palveluilta uusi arvio työvoimapoliittisesta lausunnosta
3) Perustoimeentulotuki – puolison tulot
Tämä on ikävä, mutta looginen järjestelmän piirre: puolison tulot lasketaan ruokakuntaan.
Mutta tärkeä tarkennus:
Kaikki menot eivät ole “yhteisiä menoja”
Jos sinulla on välttämättömiä henkilökohtaisia menoja, niihin voidaan joskus myöntää erikseen harkinnanvaraista tukea
Kannattaa hakea erikseen:
täydentävä toimeentulotuki (hyvinvointialue)
ehkäisevä toimeentulotuki (jos tilanne uhkaa kriisiytyä)
Nämä eivät ole automaattisia, vaan vaativat erillisen hakemuksen ja perustelun.
4) Puolison “ei maksa henkilökohtaisia laskuja”
Tämä on taloudellisesti ja henkisesti iso kuormittaja.
Lainsäädännöllisesti:
puoliso ei ole velvollinen maksamaan toisen henkilökohtaisia velkoja/laskuja
mutta teidät arvioidaan “taloudellisena yhteisenä taloutena” etuuksissa
Käytännössä tämä kannattaa selkeyttää:
tee lista: mitä hän maksaa vs mitä et
jaa talous kirjallisesti (vaikka epävirallinen sopimus)
tämä auttaa myös Kelan ja sosiaalitoimen arvioissa
5) Käytännön “selviytymisreitti” nyt
Koska tilanne on akuutti, tässä suora etenemisjärjestys:
Uusi Kela-oikaisu / selvitys opiskelusta
TE-toimiston lausunto uudelleen työmarkkinavalmiudesta
Hyvinvointialueen sosiaalipalvelut:
täydentävä / ehkäisevä toimeentulotuki
Jos päätökset pysyvät kielteisinä:
hae oikeusaputoimiston neuvontaa (maksutonta tai hyvin edullista)
Oikeusaputoimisto voi auttaa myös siinä, onko Kelan tulkinta lainmukainen.
6) Tärkeä realistinen huomio
Se, että “myyt tavaroita selvitäksesi”, kertoo että olet jo käytännössä hätätilassa olevassa toimeentulossa. Tämä on juuri se tilanne, johon järjestelmässä on olemassa erillisiä tukimuotoja – mutta niitä pitää usein erikseen vaatia ja perustella.
mikä hätä sinulla on? loisit puolison elätettävänä ja saat vielä opintotukea osan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko opiskelupaikkasi antaa sinulle vaikka assistentin hommia sen väitöskirjan lisäksi?
Nää on kyllä loistavia. Jos tarviit töitä, niin menitiskö vaikka töihin? Vielä silleen näppärästi, että voit tehdä sen väikkärin siellä töissä.
Kyllä mä miettisin, onko tuo parisuhde sellainen, että haluat siinä jatkaa, vaikka selvästi mies ei tue sua hankalassa tilanteessa. Kyse ei ole siitä, että tuhlailisit vaatteisiin ja meikkeihin odottaen, että mies maksaa. Miten tämä menee jos tulevaisuudessa hoidat yhteisiä lapsia kotona tai olet sairauden vuoksi työkyvytön? Sulla ei ole oikeutta hankkia itsellesi mitään ruoan ja asumisen lisäksi ?
aviopuolisoilla on toisilleen elatusvelvollisuus. Jos et saa mistään rahaa muihin välttämättömiin kuluihisi, eikä aviomiehesi suostu maksamaan kuin asumiskulut ja ruoan, niin ei sinulla sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin hakea avioeroa ja muutaa omillesi, niin alat saamaan jotain tukea. jos et ole nostanut opntolaina a(sori, en ole ukenut koko ketjua), niin sossu vaatii nostamaan sen ensin.
kysy yliopistolta hommia, tenttivalvojiksi ainakin joskus tarvitaan ihmisiä. lisäksi jos tosiaan olet väikkärivaiheessa, niin voit tarjota ykistyisopetusta. itse joskus kävin iltaisin antamassa yksityistunteja lähiseudun perheille, joissa lapset tarvitsi tukiopetusta päjätäkseen koulussa. Autoin tekemään läksyä ja kerrattiin koulussa opittuja. yliopstossa opiskelevast kuitenkin varmaan osaavat kieliä ja matematikkaan ainakin jonkn verran (muusta yleissivistyksestä puhumattakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko opiskelupaikkasi antaa sinulle vaikka assistentin hommia sen väitöskirjan lisäksi?
Nää on kyllä loistavia. Jos tarviit töitä, niin menitiskö vaikka töihin? Vielä silleen näppärästi, että voit tehdä sen väikkärin siellä töissä.
Tohtoriopinnot edellyttävät myös julkaistua tieteellistä tekstiä. Mikäpä olisikaan hyvä paikka tehdä sitä kuin assarin homma ja väsätä tekstiä työn lomassa?
haluatko olla naimisissa ihmisen kanssa, joka toimii noin? Tuollainen toimintatapahan pysyy siellä senkiin jälkeen kun saat väikäris tehtyä, se on siellä pohjalla aina.
Ei sillä, en koe, että miehesi tulisi maksaa kaikki sinun laskusi, mutta varmaan ruoan ja asunnon lisäksi olisi ihan kiva, jos maksaisi lääkekuluja, jos niitä on ja välttämättömiä vaate- ja hygieniakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tuo että olet opiskelija mutta sitten kuitenkaan et missään nimessä ole opiskelija?
Sitä, että en tee väitöskirjaa päätoimisesti.
Olen edelleen työtön työnhakija ja valmis hakemaan ja ottamaan kokopäivätöitä vastaan.
Ap
Siis teet "sivutoimisesti"väikkäriä, tulkitsivat, että olet opiskelija ja siksi et saa työmsrkkinatukea vsi mitä? Tuömarkkinatukeen ei pitäis puolison tulot vsikuttaa.
työmarkkinatukeakaan ei voi saada, jos on edes kirjoilla yliopistossa.
Ap on trolli, taas vaihteeksi - valitettavasti.
Kun yliopisto-opinnot ovat tohtorivaiheessa, sitä opiskelu-uraa on kestänyt jo likemmä kymmenen vuotta. Koko tuon ajan siippa on rouvaansa elättänyt. Luulenpa, että moni rouva olisi jo puolessavälissä uraa pistänyt puolisonsa ulkoruokintaan ja hirveällä metelillä valittanut asiasta tälläkin palstalla.
Kun olin lomautettu, opiskelin ulkolaisissa yliopistoissa etänä ihan ilmaiseksi, ilmaisia kursseja.
Miksi et tee väikkäriä nyt ja samalla etdit töitä ? Ei työkkärin tarvi tietää
Aloitus on huono trollaus