Mitä väliä on sillä oppiiko lapsi kuivaksi 1,5v vai 3v iässä
`Kovasti vaan asialla tunnutaan kilpailevan ja syyllistettävän........
Kommentit (49)
Koittakaa käsittää, että aina ei ole äiti laiska jos miltei 3 v. kulkee vaipoissa!
Meillä ollut potta " käytössä" jo 8 kk vanhasta. On tarravihot ja piirtelyt ja pottakirjat ja kaikki maan ja taivaan väliltä kokeiltu. 10 pissaa pottaan saa uuden pikkuauton jne. You name it!
vaan ei ei ja ei. AINA aamuisin, iltaisin, ruuan jälkeen, valipalan jälkeen ja ihan muuten vaan kelloon katsomatta pyydän, että poika kävisi potalla. No tänään kävi, ei tullut mitään. Edellinen kerta oli 2 viikkoa sitten. Poika INHOAA koko pottaa, ei suostu istumaan myöskään pöntön pienentäjällä, eikä pöntöllä ilman pienentäjää.
Ai niin, taidan olla vaan laiska äiti....
Poika oppi kävlemään vasta 1v 5 kk. Kai olin laiska kun en kävelyttänyt! No milläs kävelytät poikaa jonka jalat menivät ihan makarooniksi kun yritti kävelyttää.
Poika on siis nyt 2,5 v ja puhuu todella huonosti. Kirjoja luen niin paljon kun jaksaa kuunnella. Mutta kai olen laiska kun en opeta puhumaan. Tätäkin syytöstä on joissain muissa keskusteluissa heitetty ilmaan.
Juu, pojalla on ikäistään seuraa. Paljon. Käy muskarissa, uinnissa ja 2 krt viikossa kerhossa. Onneksi on aivan ihana mussukka, joka on todella kiltti, naurava, aurinkoinen ja kaikinpuolin sosiaalinen poika.
Koittakaa nyt oikeasti tajuta, että aina ei ole äidissä/isässä vika jos toinen lapsi kehittyy myöhemmin kuin toinen!
No ehkä näiden super-mammojen sueraava lapsi on hitaammin kehittyvä. Mitenkäs sitten suu pannaan?
säästöä kyllä tulisi meidän perheelle, jos alkaisivat pikkuhiljaa oppia potalle (lapset 1v.7 kk). Uppoaa ihan riittävästi nääs vaippoihin...
Vierailija:
Koittakaa käsittää, että aina ei ole äiti laiska jos miltei 3 v. kulkee vaipoissa!Meillä ollut potta " käytössä" jo 8 kk vanhasta. On tarravihot ja piirtelyt ja pottakirjat ja kaikki maan ja taivaan väliltä kokeiltu. 10 pissaa pottaan saa uuden pikkuauton jne. You name it!
vaan ei ei ja ei. AINA aamuisin, iltaisin, ruuan jälkeen, valipalan jälkeen ja ihan muuten vaan kelloon katsomatta pyydän, että poika kävisi potalla. No tänään kävi, ei tullut mitään. Edellinen kerta oli 2 viikkoa sitten. Poika INHOAA koko pottaa, ei suostu istumaan myöskään pöntön pienentäjällä, eikä pöntöllä ilman pienentäjää.
Ai niin, taidan olla vaan laiska äiti....
Poika oppi kävlemään vasta 1v 5 kk. Kai olin laiska kun en kävelyttänyt! No milläs kävelytät poikaa jonka jalat menivät ihan makarooniksi kun yritti kävelyttää.
Poika on siis nyt 2,5 v ja puhuu todella huonosti. Kirjoja luen niin paljon kun jaksaa kuunnella. Mutta kai olen laiska kun en opeta puhumaan. Tätäkin syytöstä on joissain muissa keskusteluissa heitetty ilmaan.
Juu, pojalla on ikäistään seuraa. Paljon. Käy muskarissa, uinnissa ja 2 krt viikossa kerhossa. Onneksi on aivan ihana mussukka, joka on todella kiltti, naurava, aurinkoinen ja kaikinpuolin sosiaalinen poika.
Koittakaa nyt oikeasti tajuta, että aina ei ole äidissä/isässä vika jos toinen lapsi kehittyy myöhemmin kuin toinen!
No ehkä näiden super-mammojen sueraava lapsi on hitaammin kehittyvä. Mitenkäs sitten suu pannaan?
Kirjoitin alunperin että jos pissahätä on ongelma, ei lapsi ole kuiva. Ei normaali pissahätä ole kenellekään mikään ongelma, sen kun marssii vessaan. Mutta jos ei tunnista hätää ajoissa vaan pitää olla HETI potta alla, niin silloin hätä usein on ongelma...
Kuivaksi ei lasta voi opettaa, mutta äiti voi pitää lasta vaipatta jos haluaa koko ajan laittaa häntä potalle. Potalla käyttäminen tunnin välein ei tarkoita sitä että lapsi on kuiva! Lapsi on kuiva kun hän osaa mennä itse potalle tai vessaan, laskea housut alas ja pissata tai kakata silloin kun hänellä on hätä.
jota oikeasti ei voi lapselle niin vain opettaa. On niin yksilöllistä missä vaiheessa kullakin lapsella pidätyskyky alkaa toimimaan. Meillä ainakin kaikki lapset oppineen niin eriaikaan olemaan päivä/yökuivia. Jokainen jolla on useampi lapsi varmasti tajuaa että on yksilöllinen juttu eikä ala vertailemaan tai kilpailemaan asialla. Tietty kunhan oppiminen pysyy jonkun säälisyyden rajoissa. Jos menee paljon pitkäksi voi olla jotain vialla ja kannattaa asiaa alkaa tutkimaan.
innokkaasi pitää vaan lasta ilman vaippoja ja vahinkoja sattuu housuihin ja lattialle ja milloin mihinkin. Ei pyykki lopu.
Vierailija:
Ja vaikka käyttäisi kestoja, niin kuluttaa niidenkin käyttö luontoa, koska peseminen vie sähköä ja vettä.
seurapiirirakkoja että hoidossakin hoitajat ihmettelivät kuinka harvoin meidän lapset käyvät pissalla kun toiset lapset kävivät ainakin 5 kertaa useammin pissalla kun meidän lapset. Ja saman verran ainakin hoidossa joivat. Että varmasti on helpompi opetella kuivaksi sellaisen lapsen jolla on harvemmin pissahätä kuin sellaisen joka käy vähän väliä pissalla. En tiedä kehen lapset ovat tulleet kun itse olen sellainen todella usein vessassa kävijä ;)
Esikko tyttäreni alkoi käydä potalla kakalla 8,5 kk. Teki aina kakat puhtaaseen vaippaan, kun kakka tuli alkoi mieletön meteli. Selkeästi inhosi kakkavaippaa. Lisäksi suoli toimi kuin kello. Pottahommien aloituksen jälkeen kakka tullut vaippaan 3 kertaa. Päiväruuan jälkeen, kun laittoi potalle niin johan rysähti. Vaipat kokonaan poissa 1 v 10 kk. Tämä kakkonen, poika-merkkinen, ei edes huomaa, kun kakka tulee ja se tulee milloin sattuu. Saattaa jopa onnellisena nukahtaa sonnat housussa. Iloisena istuu potalla, pörisee ja heiluttelee varpaita. Ei todellakaan hajuakaan koko touhusta. Taitaa olla vaipoissa vielä 3 v. Tosin ikää nyt vai 8 kk, mutta nastaahan siinä potalla on istuskella, kun sisko näyttää esimerkkiä.
Kysyit mitä väliä on, milloin lapsi oppii tuon taidon. On sillä väliä, helpottaa elämää kummasti, jos lapsi/vauva sellainen kuin minun ensimmäinen. Ei ollut mukava vaihtaa vaippoja koko ajan; ensin pissavaippa ja muutaman sekunnin kuluttua kakkavaippa.