Mitä väliä on sillä oppiiko lapsi kuivaksi 1,5v vai 3v iässä
`Kovasti vaan asialla tunnutaan kilpailevan ja syyllistettävän........
Kommentit (49)
Meillä on kolme lasta ja tosi usein menoa sinne ja tänne ja joskus hulinassa unohtuu pissailut ja se sitten aiheuttaa lieviä ekstrajärjestelyjä. Mutta eivät ne minusta ole mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia. Meidän kolmevuotiasta en kyllä laittais vaippoihin vaikka vaipattomuus aiheuttaa minulle sillon tällön lisäajateltavaa.
yhdelle 3-liokkalaiselle tytölle tuli pissahätä juuri kun ajettiin moottoritietä pitkin kotia kohti. Siinä ei muu auttanut kuin etsiä bussille sopiva pysähdyspaikka ja tytön kipaista metsikköön tarpeilleen. Kun ei siis ollut vaippaa:)
jos lapset oppii varhain siisiteiksi.
Jos joku asia pitkistyy niin se mutkistuu, kolmevuotias on uhmaiässä ja pottaharjoittelut hankalia.
Täältä palstalta olen asiasta toistuvasti lukenut.
Mitä tulee noihin pissavahinkoihin omilla lapsilla niin eipä noita ole ollut kolmella lapsella kuin yksittäistapauksina ja mahtuvat kahden käden sormiin kaikkien vahingot.
Niitä sattuisi myös yli kolmevuotiaana siistiksi oppineelle määrällisesti yhtä paljon tai siis vähän.
Äidin laiskuutta siisteyskasvatuksessa saakin syyllistää. Nimittäin jos ei saa persettään irti tietokoneelta kun lapsi on herkässä oppimisvaiheessa joka on vuoden ikäisenä siis 12 kk täyttäneellä niin se on harmillista.
Vaippateollisuus on joka tässä voittaa silkkaa rahaa ja heillä ei liene tavoitteena että lapset oppisi varhain kuiviksi ja siisteiksi. kehitellään aina vaan mukavampia vaippoja jossa kosteus ei tunnut ja housmalleja isoile lapsille.
Kannattaisi laittaa vanhanajan harsovaippa sille taaperolle niin jopa pottailu alkaisi kiinnostamaan.
Vierailija:
että meillä täsmälleen samanlainen " luonnonoikku" . Tosiaan 1v 10kk ja ei antanut enää laittaa vaippaa. Talvisena aikana jännitin jos ulkoillessa sattuu kuitekin tulemaan vahinko, mutta tähän päivään mennessä (nyt melkein 6 vuotias) yhteen vahinkoa ei ole sattunut, ei päivällä eikä yöllä.
ole noin yksioikoisia kuin annat ymmärtää. Meilläkin lapsi juoksenteli yhden kesän ilman vaippoja. Pissalla käyminen ei siitä yhtään helpottunut, vaan vaipat oli pakko pukea, kun taas koitti kylmemmät ajat, eikä märillä housuillakaan voinut jatkuvasti olla.
Vierailija:
Jos äiti antaa vaipan olla aina vaan, ei lapsi opi toimimaan muuten kuin pissaamalla vaippaan. Jos kyseessä siis on vaikkapa jo kolmevuotias lapsi. Jos äiti viitsii nähdä hieman vaivaa, ottaa vaipan pois ja hetken aikaa muistuttaa siitä että lapsi menee potalle (ettei lapsi pissaa vanhasta tottumuksesta housuun), niin lapsi oppiikin ehkä tuosta vaan kuivaksi. Mutta jos vaipan antaa vaan olla, ja odottaa kunnes lapsi itse haluaa sen pois, voi joutua odottamaan tosi kauan. Nykyvaipat on niin pintakuiviakin ettei ne tunnu edes kurjilta päällä.
Eli on kuivaksi opettaminen vanhemman työtä, tosi harva oppii ihan itsekseen. Eihän lapset opi mitään jos ei anneta harjoitella.
Eiköhän kaikki lapset kuiten jossaki vaiheessa opi ilman vaippoja elämään - vai onko jollaki koululaisella vielä vaipat? Eli jokainen tavallaan ja ajallaan. Meillä poika nyt 2 v 9 kk ja ihan vasta oppinu pissalle potalle,, silti housuvaipat vielä ulos ja kauppaan ja yöksi vahinkojen varalle. Ja kakkat menee aina housuun ja salaa :) Mutta silti uskon että pian saa luopua vaipoista kokonaan. Nuorempaa 1 v 5 kk en vielä jaksa potalle opettaa - yks kerrallaan,, tietenki jos potalle ite istuu niin saapi toki. Tiedän kyllä yhden pojan joka vielä silloin tällöin yökastelee, vaikka jo koululainen,, että semmoistakin sattuu, mutta kasvattajasta se tuskin riippuu..
saastuttaa luontoa laiskan äidin lapsi!
Minä ainakin ihan suoraan myönnän, että olen vain niin LAISKA, etten ole jaksanut aina kuunnella vauvojemme vessahätävestejä, vaan olen opettanut heidät ennemmin tekemään tarpeet aluksi vaippaan. Potan olen silti esitellyt ajoissa, ettei tulisi pottakammoa, ja sinne molemmat muksut on vääntäneet kakat yleensä ennemmin kuin vaippaan jo n. puolivuotiaina (1-vuotiaina ovat jopa tuoneet itse potan nenäni eteen, jos en ole ajoissa hoksannut). Pissattamista jaksoin eskoisen kanssa vasta kesällä (silloin melkein 2-vuotias), kun häntä pystyi käyttämään puskassakin tarvittaessa. Samoin aion tehdä pienemmänkin (kesällä 1,5v) kanssa, enkä todellakaan stressaa, jos syksyllä silti tarvitaan vaipat takaisin ulkoilun/matkojen ajaksi.
Vaippoja siis kului ja kuluu ikävä kyllä meillä enemmän kuin olisi oikeasti tarpeen, onneksi valtaosa sentään kestoja (ympäristön kannalta). Olen varma, että totaalinen vaipattomuus olisi lapsellekin ihanteellisinta, vaikka en itse sitä jaksakaan toteuttaa. Ja yhtä varma olen, etten silti ole huono äiti :)
lukekaapa vaipattomuudesta. Lapsella on valmiudet vaipattomuuteen syntymästä lähtien.
ei kenestäkään kuitenkaan ole kiva pitää vaippaa, siitä siis itse pyrin nopeasti pois, mutta LAPSEN EHDOILLA. Se, mikä kolmevuotiaissa vaippaa käyttävissä pistää katsomaan vinoon, on äitien laiskuus. Tiedän, että monet 3-vuotiaat eivät ole valmiita kuiviksi (vaikka järkyttävää se on silti noin isolla lapsella pitää vaippaa), mutta on olemassa suunnaton määrä niitäkin kolmevuotiaita, jotka eivät ole ikinä kuulleetkaan potasta. Eivät ne lapset aivan puskista kuiviksi kuitenkaan opi, siis jos ei ole kerrottu/näytetty mallia yhtään. Liikaa siis mielestäni korostetaan lapsiehtoisuutta tässäkin asiassa.
Ja meidän typy oli 1v4kk täysin kuiva, ja vahingot voi laskea yhden käden sormilla, enkä häntä opettanut kuivaksi, oli ns. helppo tapaus.
Vierailija:
Meillä myös alle kaksivuotiaana kuivaksi oppinut, joka on aina juonut aika runsaasti, mutta silti kyennyt olemaan koko yön (12-13h) pissaamatta, päivälläkin 4-5 h jos sikseen tulee. Seurapiirirakko.
Mutta minusta se on sellainen asia, jossa kukin edetköön lapsen ja oman perheen ehdoilla.
Itse koin, että käytän energiani about tsiljoonaan mielenkiintoisempaan tekemiseen kuin pottakyttäykseen. En tiedä, pitäisikö tuota nyt laiskuudeksi silti kutsua, koska en ole laiska ihminen ja puuhaan todella monenlaista lasteni kanssa. En vain yksinkertaisesti pidä varhaista potatusta tärkeänä!
vauvan viestejä siinä määrin, että kiikuttaisin aina vessaan. Nää pari- ja kolmevuotiaat kun viestii nii paljo lujempaa :-)
Haluan ainakin omalta osaltani säästää luontoa. Kestovaippailukin lisää vedenkulutusta, joten sekään ei ympäristölle ole hyväksi.
Itselläni on kuitenkin nyt ongelma. Poika oli hetken päiväkuiva 1v 2kk iässä. Ei tarvinnut päivällä vaippaa laisinkaan kun vaan jaksoin kiikuttaa potalle tarpeeksi usein. Ei varmastikkaan osannut pidättää, mutta osasi potalla ollessaan aina " väkisin" vääntää pissat ja kakat ulos. Eli potalle oli vietävä melko usein, jotta ei vahinkoa satu.
No nyt poika on 1v6kk ja kuukauden ajan protestoinut pottaa ja pönttöä vastaan. Ei vaan suostu istumaan vaikka mikä olisi. Punkeaa ylös ja pidättää pissaa niin kauan kun joutuu potalla/pöntöllä istumaan. Liruttelee sitten lattialle ellen ehdi vaippaa laittamaan.
Pitäisikö unohtaa pottailu hetkeksi ja kokeilla vaikka uudestaan kesällä jos asenne olisi muuttunut? Ehdotuksia?
mullekin ensimmäisenä tuli mieleen. Ja vaikka käyttäisi kestoja, niin kuluttaa niidenkin käyttö luontoa, koska peseminen vie sähköä ja vettä.
Ja se on ihan pötypuhetta, että lapsi ei kykene oppimaan kuivaksi alle kahden vuoden iässä. Ennen vanhaan lapset oppivat paljon aiemmin kuiviksi, minäkin kuulemma vähän päälle vuoden ikäisenä. Fysiikka ei ole muuttunut mihinkääm, vaipat vain ovat parantuneet ja äidit laiskistuneet, sillä pottailu vie aikaa ja on aluksi vaivalloista.
on välillä tullut noita protestikausia pottailun suhteen, mutta mä en ole koskaan antanut periksi, eli kun on vastustanut, olen antanut jotain niin suuremmoisen ihanaa ja mielenkiintoista tutkittavaa, että on unohtanut protestinsa.
kakkonen meni itse pytylle pissalle 1,5 vuotiaana kun näki isänsä käyttävän vessaa.
Siis yritin vain tuoda esillle miksi joidenkin mielestä vaipallinen lapsi on ns helpompi. Ajattelin nyt tilanteita, joissa me esim istumme motarilla hitaasti liikkuvassa ruuhkassa. Kyllä lapset (ja minä) osataan pidättä, mutta vaikka musta meidän 7-vuotias on " täysin kuiva" hehheh, niin hänellekin voi olla hankalaa pidättää paria tuntia... Enkä kyllä silti laita hälle vaippaa! Yleensä nämä pissahädät tulevat juuri automatkoilla. Toki lapsi osaa pidättää vähän aikaa, mutta ei hirveän kauaa.