Miten jotkut ei hikoile ollenkaan kesällä?
Mistä se johtuu? Onko teillä jotain salakeinoja?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipaino, lihaskunto ja paljon liikuntaa. Eli ulos norsut ja töppöstä töppösen eteen! Vauhtia vauhtia vauhtia!
Mene sinä käärme takaisin koloosi sähisemään.
Noniin läski, ylös sieltä sohvalta hölkälle!
Minä en juuri hikoile kuin urheillessa. Usein palelen. Olen hoikka yli 50-vuotias. Äitinikään ei ole hikoilevaa sorttia.
Jos syö suolaa, hikoileeko enemmän
ChatGPT sanoi:
Kyllä — runsas suolan syönti voi saada ihmisen hikoilemaan hieman enemmän, mutta vaikutus ei yleensä ole suora tai kovin suuri.
Näin se liittyy toisiinsa:
Suola (natrium) sitoo nestettä elimistöön.
Kun natriumia on paljon, keho yrittää pitää nestetasapainon kunnossa.
Kuumassa, liikkuessa tai saunassa elimistö voi erittää enemmän hikeä jäähdyttääkseen itseään ja säädelläkseen suola–nestetasapainoa.
Moni myös huomaa, että:
hiki voi maistua “suolaisemmalta”
turvotus lisääntyy
jano kasvaa
Mutta varsinainen runsas hikoilu johtuu yleensä enemmän:
lämmöstä
liikunnasta
stressistä
kofeiinista tai alkoholista
ylipainosta
hormoneista tai sairauksista
Jos taas syö hyvin vähän suolaa ja hikoilee paljon (esim. urheilu tai sauna), olo voi mennä heikoksi, koska natriumia menetetään hien mukana.
Eli lyhyesti: suola voi vaikuttaa hikoiluun ja hien suolaisuuteen, mutta se ei yksin yleensä tee ihmisestä selvästi “hikisempiä”.
Sinä sanoit:
Miksi jotkut hikoilee enemmän luonnostaan kun toiset
ChatGPT sanoi:
Ihmisillä on aika isot luonnolliset erot hikoilussa, ja siihen vaikuttaa monta asiaa yhtä aikaa:
Perimä
Joillakin hikirauhaset ovat yksinkertaisesti aktiivisemmat. Se on usein “sukua”.
Kehon koko ja aineenvaihdunta
Isompi keho tuottaa enemmän lämpöä tarvitsee enemmän jäähdytystä enemmän hikeä.
Kunto
Hyväkuntoiset hikoilevat usein nopeammin ja enemmän liikkuessa, koska keho on tehokas viilentämään itseään.
Sukupuoli ja hormonit
Miehillä on keskimäärin enemmän hikoilua. Myös hormonit, stressi ja esimerkiksi vaihdevuodet vaikuttavat.
Tottuminen lämpöön
Sauna, kuuma ilmasto tai säännöllinen liikunta “opettavat” kehoa hikoilemaan herkemmin.
Stressi ja hermosto
Joillakin hermosto reagoi voimakkaasti kädet, kainalot tai kasvot hikoilevat helposti jännityksessä.
Ruoka ja juoma
Kofeiini, alkoholi, tulinen ruoka ja joskus isot suolamäärät voivat lisätä hikoilua.
Jos hikoilu on todella runsasta ilman selvää syytä — esimerkiksi vaatteet kastuvat helposti, hiki valuu levossa tai yöllä — kyse voi olla myös tilasta nimeltä Hyperhidrosis. Se on melko yleinen eikä vaarallinen, mutta voi olla tosi häiritsevä.
Suola vähentää ainakin minulla hikoilua.
Suola vähentää ainakin minulla hikoilua.
-Aika erikoista :D itsellä ainakin päin vastoin..
Olen hoikka, 30C on just sopiva lämpötila
Kaikilla ei ole päihderiippuvuutta, SSRI lääkitystä tai rapakuntoa.
Ne joiden keho on tarkoitettu tuottamaan enemmän lämpöä, hikoilee enemmän. vrt jääkarhut vs karhut joilla ei edes ole hikirauhasia.
Ne on pössytelleet ketkä eivät hikoile. En tiedä miksi sillä on myös sellainen vaikutus. Monena kesänä olen huomannut kuinka hiki kuivuu kun polttaa savut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en juuri hikoile kuin urheillessa. Usein palelen. Olen hoikka yli 50-vuotias. Äitinikään ei ole hikoilevaa sorttia.
Sama. Eipä juuri hikoiluta. Vilukissa mikä vilukissa. Eikä ole arvot lähelläkään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kunto on hyvä, ja olen hoikka. Palelen läpi vuoden niin pirusti ellen liiku koko ajan. Paitsi kesällä....ahhh!!!
Hikoilu on täysin yksilöllinen ominaisuus. Jotkut eivät hikoile lainkaan, suurin osa hikoilee hieman ja sitten pieni osa hikoilee koko ajan kuin pieni sika. Itse kuulun jälkimmäiseen osioon. Kesällä hikoilen niin paljon, että en aurinkoisina päivinä kehtaa paljon asunnostani poistua ja voin käyttää ainoastaan tummia vaatteita, koska muut hikoilen hetkessä näkyvästi märiksi. Mihinkään en voi kävellä tai pyöräillä. Terassilla en voi istua. Uimaranta on kauhistus. Ja jatkuvasti on huono ja väsynyt olo.
Se on vähän siinä että tuolla näkee luurankoja siivoamassa vessoja pienellä palkalla niin varmaan ne hikoilee enemmän jotka työttöminä hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa. Melkoista penkkiurheilua sekin nykyään.
Hai, meille kaaleille hiki on melko tuntematon erite. Jos kassapako jatkuu pitkään niin sitten hikoilun riski kasvaa.
Hikoilen öisin kun pämppään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Hai, meille kaaleille hiki on melko tuntematon erite. Jos kassapako jatkuu pitkään niin sitten hikoilun riski kasvaa.
Jos noin käy niin olet oikeutettu kauppiaan maksamiin korvauksiin.
Jos on yli 30, hikinoro saattaa virrata mahaa pitkin. Muuten ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosissa se lisääntyy.
Mikä se?
Ei verenpainetta, ei käytä alkoholia niin takuulla ei hiki
T: muka vaihdevuosi-iässä absolutisti
No no minä vain autan teitä hikoilemaan vähemmän. Ulos ulos ulos ja hiki lentämään. Samalla pienenee perät eikä pierukaan haise!