Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut ei hikoile ollenkaan kesällä?

Vierailija
08.06.2026 |

Mistä se johtuu? Onko teillä jotain salakeinoja?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipaino, lihaskunto ja paljon liikuntaa. Eli ulos norsut ja töppöstä töppösen eteen! Vauhtia vauhtia vauhtia!

Mene sinä käärme takaisin koloosi sähisemään.

No no minä vain autan teitä hikoilemaan vähemmän. Ulos ulos ulos ja hiki lentämään. Samalla pienenee perät eikä pierukaan haise!

Vierailija
22/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipaino, lihaskunto ja paljon liikuntaa. Eli ulos norsut ja töppöstä töppösen eteen! Vauhtia vauhtia vauhtia!

Mene sinä käärme takaisin koloosi sähisemään.

Noniin läski, ylös sieltä sohvalta hölkälle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juuri hikoile kuin urheillessa. Usein palelen. Olen hoikka yli 50-vuotias. Äitinikään ei ole hikoilevaa sorttia.

Vierailija
24/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö suolaa, hikoileeko enemmän

ChatGPT sanoi:

Kyllä — runsas suolan syönti voi saada ihmisen hikoilemaan hieman enemmän, mutta vaikutus ei yleensä ole suora tai kovin suuri.

Näin se liittyy toisiinsa:

Suola (natrium) sitoo nestettä elimistöön.

Kun natriumia on paljon, keho yrittää pitää nestetasapainon kunnossa.

Kuumassa, liikkuessa tai saunassa elimistö voi erittää enemmän hikeä jäähdyttääkseen itseään ja säädelläkseen suola–nestetasapainoa.

Moni myös huomaa, että:

hiki voi maistua “suolaisemmalta”

turvotus lisääntyy

jano kasvaa

Mutta varsinainen runsas hikoilu johtuu yleensä enemmän:

lämmöstä

liikunnasta

stressistä

kofeiinista tai alkoholista

ylipainosta

hormoneista tai sairauksista

Jos taas syö hyvin vähän suolaa ja hikoilee paljon (esim. urheilu tai sauna), olo voi mennä heikoksi, koska natriumia menetetään hien mukana.

Eli lyhyesti: suola voi vaikuttaa hikoiluun ja hien suolaisuuteen, mutta se ei yksin yleensä tee ihmisestä selvästi “hikisempiä”.

Sinä sanoit:

Miksi jotkut hikoilee enemmän luonnostaan kun toiset

ChatGPT sanoi:

Ihmisillä on aika isot luonnolliset erot hikoilussa, ja siihen vaikuttaa monta asiaa yhtä aikaa:

Perimä
Joillakin hikirauhaset ovat yksinkertaisesti aktiivisemmat. Se on usein “sukua”.

Kehon koko ja aineenvaihdunta
Isompi keho tuottaa enemmän lämpöä tarvitsee enemmän jäähdytystä enemmän hikeä.

Kunto
Hyväkuntoiset hikoilevat usein nopeammin ja enemmän liikkuessa, koska keho on tehokas viilentämään itseään.

Sukupuoli ja hormonit
Miehillä on keskimäärin enemmän hikoilua. Myös hormonit, stressi ja esimerkiksi vaihdevuodet vaikuttavat.

Tottuminen lämpöön
Sauna, kuuma ilmasto tai säännöllinen liikunta “opettavat” kehoa hikoilemaan herkemmin.

Stressi ja hermosto
Joillakin hermosto reagoi voimakkaasti kädet, kainalot tai kasvot hikoilevat helposti jännityksessä.

Ruoka ja juoma
Kofeiini, alkoholi, tulinen ruoka ja joskus isot suolamäärät voivat lisätä hikoilua.

Jos hikoilu on todella runsasta ilman selvää syytä — esimerkiksi vaatteet kastuvat helposti, hiki valuu levossa tai yöllä — kyse voi olla myös tilasta nimeltä Hyperhidrosis. Se on melko yleinen eikä vaarallinen, mutta voi olla tosi häiritsevä.

Vierailija
25/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola vähentää ainakin minulla hikoilua.

Vierailija
26/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset naiset.

Vierailija
27/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola vähentää ainakin minulla hikoilua.

-Aika erikoista :D itsellä ainakin päin vastoin..

Vierailija
28/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka, 30C on just sopiva lämpötila

Vierailija
29/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole päihderiippuvuutta, SSRI lääkitystä tai rapakuntoa. 

Vierailija
30/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden keho on tarkoitettu tuottamaan enemmän lämpöä, hikoilee enemmän. vrt jääkarhut vs karhut joilla ei edes ole hikirauhasia.  

Vierailija
31/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on pössytelleet ketkä eivät hikoile. En tiedä miksi sillä on myös sellainen vaikutus. Monena kesänä olen huomannut kuinka hiki kuivuu kun polttaa savut.

Vierailija
32/42 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en juuri hikoile kuin urheillessa. Usein palelen. Olen hoikka yli 50-vuotias. Äitinikään ei ole hikoilevaa sorttia.

Sama. Eipä juuri hikoiluta. Vilukissa mikä vilukissa. Eikä ole arvot lähelläkään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kunto on hyvä, ja olen hoikka. Palelen läpi vuoden niin pirusti ellen liiku koko ajan. Paitsi kesällä....ahhh!!!

Vierailija
33/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu on täysin yksilöllinen ominaisuus. Jotkut eivät hikoile lainkaan, suurin osa hikoilee hieman ja sitten pieni osa hikoilee koko ajan kuin pieni sika. Itse kuulun jälkimmäiseen osioon. Kesällä hikoilen niin paljon, että en aurinkoisina päivinä kehtaa paljon asunnostani poistua ja voin käyttää ainoastaan tummia vaatteita, koska muut hikoilen hetkessä näkyvästi märiksi. Mihinkään en voi kävellä tai pyöräillä. Terassilla en voi istua. Uimaranta on kauhistus. Ja jatkuvasti on huono ja väsynyt olo.

Vierailija
34/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän siinä että tuolla näkee luurankoja siivoamassa vessoja pienellä palkalla niin varmaan ne hikoilee enemmän jotka työttöminä hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa. Melkoista penkkiurheilua sekin nykyään.

Vierailija
35/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, meille kaaleille hiki on melko tuntematon erite. Jos kassapako jatkuu pitkään niin sitten hikoilun riski kasvaa.

Vierailija
36/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilen öisin kun pämppään koko ajan.

Vierailija
37/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hai, meille kaaleille hiki on melko tuntematon erite. Jos kassapako jatkuu pitkään niin sitten hikoilun riski kasvaa.

Jos noin käy niin olet oikeutettu kauppiaan maksamiin korvauksiin.

Vierailija
38/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yli 30, hikinoro saattaa virrata mahaa pitkin. Muuten ei todellakaan.

Vierailija
39/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissa se lisääntyy.

Mikä se?

Vierailija
40/42 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei verenpainetta, ei käytä alkoholia niin takuulla ei hiki