Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anni Polvan Tiina-kirjat

Vierailija
08.06.2026 |

Mikä Anni Polvan Tiina-kirja on suosikkisi?

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua minusta lapsena oli, että Tiinan veli oli nimeltään Veli.

Mä ihmettelin samaa. Varsinkin koska silloin kun Veli on syntynyt, hän ei ole ollut mikään veli. Eli tuntuu tyhmältä, kun ainoalle lapselle annetaan nimeksi Veli.

Vierailija
122/124 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isotädiltä Tiina- kirjoja lahjaksi. Lempparini olivat Tiinalle otetaan pikkusisko ja Tiina saa suukon. 

Tiinan kotielämä oli ankeaa. Äiti oli kamala. En pitänyt oikein isästäkään, koska tämä ei puolustanut Tiinaa. Velikin oli muistaakseni ikävä. Mummosta pidin.

Kirjoissa puhuttiin paljon hienostelevan tytön ylväästä roomalaisesta nenästä ja Tiinan nykerönenästä. Jotkin vanhahtavat sanat hämmensivät ysärin lopussa, esimerkiksi farmarihousut jotka Tiina kulutti tahallaan koska se oli muodikasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava keskustelunavaus! Kaikki Tiinat on tullut luettua pikkulikkana 80-luvulla, ysärillä siirryin Polvan aikuistuotantoon ennen vähän rohkeampia Tuija Lehtisen tarinoita :) Oi niitä aikoja! Tiinoista en muista yhtäkään, mutta voisin kuvitella että jos nyt lukisi uudestaan niin saattaisi naisen paikan korostaminen hiukan ärsyttää...ajankuvaa kumminkin.

Polvan rakkausromaaneita olen lukenut vielä aikuisenakin, joka kesä riippukeinussa mansikoita syöden. Ihania tarinoita reippaista naisista, jotka löytävät elämänsä rakkauden. Kunnon pakomatka todellisuudesta siis!

Minä olin sairaalloinen pikkutyttö 70-luvun puolivälissä ja Rauman aluesairaalan lastenosasto tuli tutuksi. Ikävähän siellä oli viettää aikaa, mutta onneksi sairaalajaksojen aikana siellä oli kirjoja luettavaksi. Olen aina viihtynyt missä vain, jos vain minulla on jotain luettavaa. Lastenosastolla oli tietysti lastenkirjoja, mutta viimeisellä kerralla sain jostain syystä pari Anni Polvan aikuisille kirjoittamaa kirjaa käsiini. Voi mutta ne olivat tylsiä! Muistaakseni jonnekin leirintäalueellekin mentiin ja siellä vähän mökötettiin, mutta se meni äkkiä ohi ja sitten pussailtiin, eli kirjassa ei tapahtunut juuri mitään. Minä olin jo silloin 11-vuotiaana kasvanut tuollaisten yli, ja enimmäkseen siihen aikaan luinkin Christien dekkareita ja muuta hieman enemmän "älyllistä" matskua kuin Anni Polvaa. Toki Annat, Runotytöt ja Seljan tytöt olivat vielä mielestäni ihania

Mitenkään en tässä halua dissata Anni Polvasta pitävien kirjamakua, kerroinpahan vain oman kokemukseni Annin aikuisten kirjoista. Tuossa aikaisemmin sanoinkin, että Tiinojen kerrostaloelämä oli minulle vähän vierasta eivätkä Tiinat muutenkaan oikein minulle kolahtaneet. Anni Polva ei siis ole kuulunut lempikirjailijoihini. Rauha S. Virtanen, Hellevi Salminen ja Margareta Keskitalo olivat niitä, joiden tyttökirjoja mielelläni tyttönä luin. 

Vierailija
124/124 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen äiti Tiinasta tuli? Varmaan aika paljon sallivampi kuin oma äitinsä? 

Haist v..Kuka sanoo että tuli.