Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anni Polvan Tiina-kirjat

Vierailija
08.06.2026 |

Mikä Anni Polvan Tiina-kirja on suosikkisi?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Juha oli juuri sen oloinen poika josta tulee isona vaimonhakkaaja jolle Tiina joutuu hakemaan oikeuden päätöksellä lähestysmiskiellon. 

Vierailija
102/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Juha oli juuri sen oloinen poika josta tulee isona vaimonhakkaaja jolle Tiina joutuu hakemaan oikeuden päätöksellä lähestysmiskiellon. 

Ennemmin näkisin aikuisen Juhan henkisen väkivallan käyttäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että Tiina ja Juha päätyivät naimisiin. Lapsuuden leikkikavereista ei yleensä koskaan tule romanttista paria (Westermarck-ilmiö). 

Vierailija
104/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kamala se kirja oli jossa Tiina löysi jonkun miehen halvaantuneena mökistään ja hän alkoi pestä sen kuivuneita kakkakikkareita

Tiina eksyy, ilm. 1981.

Joo, tämä se on. Alkuperäinen kommentti on poistettu, ilmeisesti luultiin trollaamiseksi, vaikka tuollainen kirja oikeasti on 😅

https://www.karisto.fi/kirjat/tiina-eksyy

Vierailija
105/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain melkein kaikki Tiina-kirjat lahjaksi ja haluaisin ostaa loputki itselleni. Tykkään lukea ajankuvaa. Muutaman jutun muistan:

-Juha ei antanut Tiinan ryhtyä näyttelijäksi, koska tulee pusukohtauksia. Mun mielestä Tiinan ois tuossa pitäny kumauttaa Juhaa nyrkillä.

-Tiinan äiti ei osannut uida eikä ajaa pyörällä, ei osannut mun isomummokaan, kertoo jotain siitä mitä naisille on joskus opetettu tai siis oltu opettamatta...

-Oliko Tiinan sukunimi Koski vai Lehtola, molemmat mainittiin.

-Inhosin Tiinan äitiä, purin kai inhossani jotain ahdistusta omista vanhemmistani, vaikkei he olletkaan niin tiukkoja.

-haluaisin tietää seurusteliko tytöt ja pojat ennen vanhaan kuten Tiina-kirjoissa. Toki mitään seksuaalista Tiinoissa ei ole mut olihan Juha hänen poikaystävänsä, lisäksi Matti ihaili häntä avoimesti.

-saiko Tiina ihan selkäänsä joskus kotona? Ainakin joutui kaappiin seisomaan, mun mielestä se oli typerä rangaistus.

-Juha oli tosiaan liian määräilevä tyyppi kaikin puolin. Kuulosti rikkaan ja lellityn perheen pojalta.

-ihmettelin joskus miten samassa kerrostalossa asui köyhiä ja rikkaita, mutta ehkä Elvi perheineen asui vuokralla.

-mua kauhistutti Sylvin kuolema hirveästi, siis järkytyin. En kuitenkaan uskonut että itse voisin kuolla, ajattelin et liittyi jotenkin köyhyyteen.

Vierailija
106/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tiina-kirjoissa tummaihoisia ja sateenkaariporukkaa? Entä käsitelläänkö niissä saamelaisten asemaa ja Suomen osuutta kolonialismin? Oliko Anni Polva pride-marsseilla mukana? Jos ei, silloin nämä taantumukselliset kirjat pitäisi kieltää.

Vierailija
107/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti Tiinasta tuli? Varmaan aika paljon sallivampi kuin oma äitinsä? 

Vierailija
108/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykännyt Tiina-kirjoista yhtään. Jokusen luin mutta mikään ei kolahtanut. En pystynyt samaistumaan tai viihdyttymään tai mitään. 

Lotta-kirjat olivat suosikkejani tuon tyylisistä kirjoista. Ja joku Ursula Ames joka halusi sairaanhoitajaksi.

En tykännyt minäkään. Luovutin kyllä jo toisen kirjan jälkeen. 

Vierailija
109/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina joukko ullatuksen kohteena.

Vierailija
110/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin näkisin aikuisen Juhan henkisen väkivallan käyttäjänä.

Mua huvitti kun Juha sanoi Tiinan äidille melko rohkeasti "Teidän korkeutenne, teidän hymynne on kuin aurinko vuoriston rinteillä" heidän leikkiessään japanilaisia. Eli osaa puhua halutessaan lipevästi.

Onkohan Juhalla esikuvaa oikeassa elämässä?

Vierailija
111/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jo 80 vuotta noiden julkaisemisen aloituksesta. Eiköhän maailma ja tiinatkin ole aika lailla muuttuneet niistä ajoista.

Vierailija
112/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla jo 80 vuotta noiden julkaisemisen aloituksesta. Eiköhän maailma ja tiinatkin ole aika lailla muuttuneet niistä ajoista.

Eka kirja 1956 eli 70 vuotta. 

Vierailija
113/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun niiden idea on juuri kertoa niistä ajoista. Nykyään on erilaista, se on totta.

Ihme riita niillä äidin kanssa jostain mekosta jossa on vyö.

Vierailija
114/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin pumpulimekkoja, oli vaikea kuvitella millaista vanutuppoa tytöillä oli päällä. Ja joo, tiedän nyt, että tarkoitti puuvillaa.

Vierailija
115/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin aikoinaan lapsena niistä kaikista.

Kovasti niissä keiteltiin ja syötiin puuroa.

Vierailija
116/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua minusta lapsena oli, että Tiinan veli oli nimeltään Veli.

Vierailija
117/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Tiina sai Juhalta Budabest-konvehdin ja halusi säästää sitä. Ottipa yöksi tyynyn alla piiloon veljeltään ja aamulla äiti sai taas olla vihainen kun sekä tyttö että tyyny oli sotkussa. Ja veli sai taas nauraa!

Vierailija
118/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se missä juhalla on toinen nainen ja epäilee tiinaa pettämisestä tai se missä Tiina muuttaa turvakotiin kun joutuu pahoinnpidellyksi kun Juha on mustasukkainen kun itse petti taas. Kirjassa ne turvakodin työntekijät oli tosi ymmärtäväisiä vaikka Tiina palasikin juhan luokse 

Vierailija
119/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina ja Juha perusanaalikokeilujen pyörteissä

Vierailija
120/130 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli itseasiassa tuo koko sarja kotona, mutta jostain syystä ei voinut vähempää kiinnostaa-yritin kyllä joskus, mutten jaksanut. Luin paljon muuten; Neiti Etsiviä, Nummelan ponitalli -sarjaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan