Anni Polvan Tiina-kirjat
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Tuo Juha oli juuri sen oloinen poika josta tulee isona vaimonhakkaaja jolle Tiina joutuu hakemaan oikeuden päätöksellä lähestysmiskiellon.
Ennemmin näkisin aikuisen Juhan henkisen väkivallan käyttäjänä.
En usko että Tiina ja Juha päätyivät naimisiin. Lapsuuden leikkikavereista ei yleensä koskaan tule romanttista paria (Westermarck-ilmiö).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kamala se kirja oli jossa Tiina löysi jonkun miehen halvaantuneena mökistään ja hän alkoi pestä sen kuivuneita kakkakikkareita
Tiina eksyy, ilm. 1981.
Joo, tämä se on. Alkuperäinen kommentti on poistettu, ilmeisesti luultiin trollaamiseksi, vaikka tuollainen kirja oikeasti on 😅
Mä sain melkein kaikki Tiina-kirjat lahjaksi ja haluaisin ostaa loputki itselleni. Tykkään lukea ajankuvaa. Muutaman jutun muistan:
-Juha ei antanut Tiinan ryhtyä näyttelijäksi, koska tulee pusukohtauksia. Mun mielestä Tiinan ois tuossa pitäny kumauttaa Juhaa nyrkillä.
-Tiinan äiti ei osannut uida eikä ajaa pyörällä, ei osannut mun isomummokaan, kertoo jotain siitä mitä naisille on joskus opetettu tai siis oltu opettamatta...
-Oliko Tiinan sukunimi Koski vai Lehtola, molemmat mainittiin.
-Inhosin Tiinan äitiä, purin kai inhossani jotain ahdistusta omista vanhemmistani, vaikkei he olletkaan niin tiukkoja.
-haluaisin tietää seurusteliko tytöt ja pojat ennen vanhaan kuten Tiina-kirjoissa. Toki mitään seksuaalista Tiinoissa ei ole mut olihan Juha hänen poikaystävänsä, lisäksi Matti ihaili häntä avoimesti.
-saiko Tiina ihan selkäänsä joskus kotona? Ainakin joutui kaappiin seisomaan, mun mielestä se oli typerä rangaistus.
-Juha oli tosiaan liian määräilevä tyyppi kaikin puolin. Kuulosti rikkaan ja lellityn perheen pojalta.
-ihmettelin joskus miten samassa kerrostalossa asui köyhiä ja rikkaita, mutta ehkä Elvi perheineen asui vuokralla.
-mua kauhistutti Sylvin kuolema hirveästi, siis järkytyin. En kuitenkaan uskonut että itse voisin kuolla, ajattelin et liittyi jotenkin köyhyyteen.
Onko Tiina-kirjoissa tummaihoisia ja sateenkaariporukkaa? Entä käsitelläänkö niissä saamelaisten asemaa ja Suomen osuutta kolonialismin? Oliko Anni Polva pride-marsseilla mukana? Jos ei, silloin nämä taantumukselliset kirjat pitäisi kieltää.
Millainen äiti Tiinasta tuli? Varmaan aika paljon sallivampi kuin oma äitinsä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykännyt Tiina-kirjoista yhtään. Jokusen luin mutta mikään ei kolahtanut. En pystynyt samaistumaan tai viihdyttymään tai mitään.
Lotta-kirjat olivat suosikkejani tuon tyylisistä kirjoista. Ja joku Ursula Ames joka halusi sairaanhoitajaksi.
En tykännyt minäkään. Luovutin kyllä jo toisen kirjan jälkeen.
Tiina joukko ullatuksen kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Juha oli juuri sen oloinen poika josta tulee isona vaimonhakkaaja jolle Tiina joutuu hakemaan oikeuden päätöksellä lähestysmiskiellon.
Ennemmin näkisin aikuisen Juhan henkisen väkivallan käyttäjänä.
Mua huvitti kun Juha sanoi Tiinan äidille melko rohkeasti "Teidän korkeutenne, teidän hymynne on kuin aurinko vuoriston rinteillä" heidän leikkiessään japanilaisia. Eli osaa puhua halutessaan lipevästi.
Onkohan Juhalla esikuvaa oikeassa elämässä?
Taitaa olla jo 80 vuotta noiden julkaisemisen aloituksesta. Eiköhän maailma ja tiinatkin ole aika lailla muuttuneet niistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla jo 80 vuotta noiden julkaisemisen aloituksesta. Eiköhän maailma ja tiinatkin ole aika lailla muuttuneet niistä ajoista.
Eka kirja 1956 eli 70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kun niiden idea on juuri kertoa niistä ajoista. Nykyään on erilaista, se on totta.
Ihme riita niillä äidin kanssa jostain mekosta jossa on vyö.
Ihmettelin pumpulimekkoja, oli vaikea kuvitella millaista vanutuppoa tytöillä oli päällä. Ja joo, tiedän nyt, että tarkoitti puuvillaa.
Pidin aikoinaan lapsena niistä kaikista.
Kovasti niissä keiteltiin ja syötiin puuroa.
Hassua minusta lapsena oli, että Tiinan veli oli nimeltään Veli.
Kerran Tiina sai Juhalta Budabest-konvehdin ja halusi säästää sitä. Ottipa yöksi tyynyn alla piiloon veljeltään ja aamulla äiti sai taas olla vihainen kun sekä tyttö että tyyny oli sotkussa. Ja veli sai taas nauraa!
Se missä juhalla on toinen nainen ja epäilee tiinaa pettämisestä tai se missä Tiina muuttaa turvakotiin kun joutuu pahoinnpidellyksi kun Juha on mustasukkainen kun itse petti taas. Kirjassa ne turvakodin työntekijät oli tosi ymmärtäväisiä vaikka Tiina palasikin juhan luokse
Tiina ja Juha perusanaalikokeilujen pyörteissä
Meillä oli itseasiassa tuo koko sarja kotona, mutta jostain syystä ei voinut vähempää kiinnostaa-yritin kyllä joskus, mutten jaksanut. Luin paljon muuten; Neiti Etsiviä, Nummelan ponitalli -sarjaa jne.