Muistatteko pienempänä asuntoon kun lapset lähtee omilleen?
Kommentit (99)
Me muutettiin 100-neliöisestä kerrostalokämpästä 220-neliöiseen omakotitaloon. Ei kylläkään heti kun lapsi oli muuttanut pois, mutta muutama vuosi myöhemmin. Ei vaan enää haluttu asua kaupungissa enää.
Minä muutin pienempään, ei ollut varaa yksin asua isossa perheasunnossa. Lapset ei yövy tässä, asumme samassa kaupungissa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Asutaan isossa omakotitalossa. Jäisin tähän vaikka asuisin yksin.
Hienoa. Noin se pitääkin mennä. Ihanaa että vielä joillakin suomalaisilla on rahaa tilaviin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia haluaako ne lapset tulla yökylään lapsuudensänkyyn nukkumaan, kun ovat päässeet omilleen.
Kyllä meillä ovat halunneet ja usein! Lähes kaikki juhlapyhät on vietetty yhdessä ja on hienoa, että jokaiselle perheelle löytyy oma huone ja oma kylpyhuone.
Itse kävin perheineni vähän velvollisuudesta lapsuudenkodissa yökylässä vuosikausia. Oli hyvät välit vanhempiin ja kiitollinen olen kaikesta, mutta olisi sitä välillä voinut muuallakin lomia viettää. Ei vaan kehdannut kieltäytyä kun he niin toivoivat.
Koko kesälomasi?
Kyllä. Emme jää 130 neliön sähkölämmitteiseen taloon joka on rakennettu 1975, toki kaikki isoimmat remontit tehty. Mutta ei mitään järkeä kahdestaan asua talossa jossa olisi kolme makkaria tyhjilään. Ja velkaakin vielä jäljellä. Kyllä tässä on kuluja kaksinkertaisesti kuin että asuisimme kahdestaan puolet pienemmässä asunnossa. Mieluummin säästynyt raha annetaan suoraan lapsille, kun opiskelevatkin vielä.
Vanhempani jäivät asumaan samaan 68 neliön vuokrakolmioon, jossa kasvattivat kaksi lastaan aikuisiksi.
Riippuu paljon asunnon koosta, onko tarvetta muuttaa pienempään.
Vierailija kirjoitti:
No joo onhan tämä 90 m2 liian iso kahdelle nyt kun kaikki kolme lasta ovat muuttaneet. En vaan ole itse yhtä aikaansaava että muuttaisin.
Millainen pohjapiirustus teillä on jos 90 neliötä on liikaa kahdelle? Me, lapseton pariskunta, ostimme 120 neliön asunnon ja tämä on oikein hyvä meille. Toinen meistä tekee osittain etätöitä eli on hyvä olla erillinen työhuone, sitten makuuhuone, iso keittiö+ruokailutila, olohuone ja vierashuone, vaatehuoneet, kylpyhuoneet ym. Ei ole yhtään liikaa tilaa.
Me muutimme Espoon 140 neliön erillistalosta Helsinkiin 85 neliön kolmioon kävelymatkan päähän työpaikoista ja palveluista. Lapsista toinen asuu Espoossa, toinen Helsingissä. Eivät ole kertaakaan yöpyneet meillä omilleen muutettuaan.
Ei muutettu. Pojan huoneesta tuli vierashuone, tyttären huoneesta mulle työhuone ja maalaushuone ja neljättä makkaria asuttaa vielä 14 v. Takkahuone on täynnä miehen kirjoja, luulen että kun tyttö aikanaan muuttaa, ostetaan lisää hyllyjä....
Ei ole tarvetta muuttaa, asumme jo nyt ahtaasti.
Me rakennettiin 120 neliöinen talo sillä ajatuksella ettei oo liian iso kahdellekaan. Lämmin autotalli miehelle ja minulle puutarha. Meillä on nyt omat makuuhuoneet ja vierashuone. 1 tasoinen, niin robotti-imuri toimii hyvin. En halua luopua tästä, joka on just meille suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kotoa lähteneiden lasten huoneet säilytetty "nuoruusmuseoina"?
Ei. On otettu omaan käyttöön ja lasten piti viedä omat kamat mukanaan. Vauvan vaatteita ja joitakin leluja on säilyttänyt itselleni.
En usko, että muutamme. Lapset käyvät aika usein ja yöpyvät täällä. Toivottavasti saamme myös lastenlapsia, joita saa mielellään tuoda hoitoon. Meidänkin vanhempamme asuvat vielä vanhoissa omakotitaloissaan. Heillä on tosin hankalampaa, koska talot ovat kahdessa kerroksessa. Meillä ei ole, ja tästä saa helposti esteettömän, jos liikkuminen käy vaikeaksi.
Tutuilla oli 6 h asunto, 3 lasta. Vanhin lapsista oli täyttänyt 30. Laittoivat asunnon myyntiin syksyllä, ostivat keväällä isohkon kaksion, jota nyt remontoidaan.
Lapset olivat heillä viime jouluna, luult eivät tule tänä vuonna.
Tulevassa kodissa on mm
lasitettu parveke, iso kellarikomero, työhuone, sauna. Sanoi he miettivät sitten kuka nukkuu ja missä, jos lapset tulevat jouluksi.
Keskimmäisen lapsen vaimon vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla, vaihtoehtoja on
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuo oikoluku sählää.
Siis...
MUUTATTEKO PIENEMPÄÄN
SINÄ SEN VIRHEEN TEIT. Painoit "lähetä" ennen tarkistusta.
Muutimme samassa talossa kolmioon, koska oli tulossa linjasaneeraus. Ihan riittävästi maksettavaa siitä tuli kolmiossakin eläkeläisille. Nyt maksan velkaa ja vastiketta yksin.
Kyllä tänne mahtuu yöpymän lapset ja lastenlapsetkin. En minä tilapäisiä yöpyjiä varten ylläpidä isoa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo onhan tämä 90 m2 liian iso kahdelle nyt kun kaikki kolme lasta ovat muuttaneet. En vaan ole itse yhtä aikaansaava että muuttaisin.
Hauskaa, meillä on 135m2 yhden lapsen kanssa. Ei tunnu isolta enkä kyllä ajatellut muuttaa pienempään lapsen muutettua pois.
Mikä on hauskaa?
Se että joku kokee noin pienen asunnon jotenkin hirveän isoksi. Olisi kiva kuulla millainen pohjaratkaisu on, jos tuo tuntuu isolta.
Ei ole tarvetta. Velaton uudehko omakotitalo.
Lasten huoneet tulevat harrastekäyttöön ja kotitoimistoiksi. Yksi jää vierashuoneeksi lapsia ja muita vieraita varten.
Saishan tästä hyvät rahat vaihdossa pienempään, mutta kyllä tuota rahaa on jäänyt ja jää edelleen säästöön muutenkin, koska meidän ei tarvitse maksaa vuokraa eikä lyhentää lainaa.
Itse kävin perheineni vähän velvollisuudesta lapsuudenkodissa yökylässä vuosikausia. Oli hyvät välit vanhempiin ja kiitollinen olen kaikesta, mutta olisi sitä välillä voinut muuallakin lomia viettää. Ei vaan kehdannut kieltäytyä kun he niin toivoivat.