Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko pienempänä asuntoon kun lapset lähtee omilleen?

Vierailija
08.06.2026 |

Vai jäättekö entiseen? 

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi muuttaa pienempään asuntoon jos on ison onnistunut hankkimaan? Entä jos lapsi perustaa perheen, yksiössäkö meinasit paimentaa lapsenlapsia?

Kapea on katsantasi! Iso asunto tai yksiö 😂

Vierailija
62/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kotoa lähteneiden lasten huoneet säilytetty "nuoruusmuseoina"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että lapset lähtee vaikka ulkomaille ja käyvät harvoin. 

Semmostako odotat?

Miksi ne muuttaa ulkomaille?

Voihan olla, on ihan tyystin eri, kun odottaa, että muuttaa ulkomaille.

Vierailija
64/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

215 neliöö taajamassa vaihtui 140 neliöön järven rannalla.

Vierailija
65/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin käyhä, että on muutettava ihan pieneen yksiöön. Helsingissä.

Yh. Yksi lapsi. Hirveät velat.

Missä lapsen isä on?

Yh=yksinhuoltaja! Lapsen isä vastaa vain elatuksesta lapseen nähden!

Vierailija
66/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kela edelleen ison asunnon maksaa koska lapset voi tulla kyläilee jos ette tätä tiennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen on 80 neliöinen rivari ja lapsen muutettua seuraavan asunnon ei välttämättä tarvitse olla pienempi vaan kaikin puolin helpompi. Unelma olisi uudehko kerrostalo ja sieltä yläkerran kulmasta huoneisto isolla parvekkeella. Sellainen asunto, että reissuille voi lähteä hyvin eikä tarvitse huolehtia talon ylläpidosta.

Helppous on munkin toiveeni. Perinnöksi on jäänyt molemmilta puolilta taloa ja mökkiä, joita ei saa kaupaksi. Tavaraa on joutunut heittämään kylmästi pois. Ihmisille riittää vähempikin. Itselle mukava sopivan kokoinen asunto, jossa pikku soppi vieraille. 

Vierailija
68/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vapautuu huone.


Muutan heti omaan makkariin. Ja sitten kun taas vapautuu huone niin saan oman työhuoneen🥳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Eivät he minnekään Siperiaan muuta vaan tulevat joskus käymään ja yöpymään. Heillä on sängyt ja "omat" huoneet täällä vaikka eivät enää asu kanssamme.

Meidän naapurissa asuu vähän höppänä vanha pariskunta, jotka ovat asuneet kahdestaan ainakin 25 vuotta. 2 huonetta on odottanut niitä kerran kesässä käyviä vieraita tuon ajan. Onhan se kätevää, mutta melkoinen hinta on tullut noille majoituksille :-D 

Eipä se kuulu sivullisille tippaakaan.

Vierailija
70/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että lapset lähtee vaikka ulkomaille ja käyvät harvoin. 

Semmostako odotat?

Miksi ne muuttaa ulkomaille?

Minun lapseni muutti, koska sieltä löytyi työ ja puoliso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia haluaako ne lapset tulla yökylään lapsuudensänkyyn nukkumaan, kun ovat päässeet omilleen.

Vierailija
72/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Asuin samassa asunnossa yksin, sitten vaimon ja kolmen lapsen kanssa, tuskin muutan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo onhan tämä 90 m2 liian iso kahdelle nyt kun kaikki kolme lasta ovat muuttaneet. En vaan ole itse yhtä aikaansaava että muuttaisin.

Hauskaa, meillä on 135m2 yhden lapsen kanssa. Ei tunnu isolta enkä kyllä ajatellut muuttaa pienempään lapsen muutettua pois. 

Mikä on hauskaa?

Minusta se on hauskaa, kun täällä ollaan määrittelemässä minkä kokoinen asunto muille riittää.

Se on kuulkaa jokaisen ikiomassa päätösvallassa.

Vierailija
74/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

Minä myin pois perheasunnon ja ostin tilalle kaksi pientä - yhden itselleni ja toisen lapselleni. Lapsi pääsi muuttamaan edullisesti omilleen, mikä on tärkeää varsinkin aluksi opiskeluaikana. Minulla on tulevaisuutta ajatellen puolet pienemmät asuinmenot, kun lapsi aikoinaan alkaa tienata normaalisti palkkaa ja voi maksaa asumisensa itse. Pienemmät menot ovat minulle taas tervetullutta siinä vaiheessa, kun minun tuloni putoavat eläkkeellä.

Tämä on harvinaista, tiedän. Kaikki eivät vaan osaa suunnitella pidemmälle tulevaisuuteen ja ajatella kokonaisvaltaisesti, mutta kannattaisi kuitenkin yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutettu pienempään. Päinvastoin rakennettiin yksi huone lisää. Lapset ja lapsenlapset tulevat usein meille ja yöpyvät myös. Sekä lainaavat taloa, kun itse olemme poissa; nytkin yksi lapsista tulee puolisonsa ja ja kolmen muun kaveripariskunnan kanssa meille juhannusta viettämään. Itse vietämme juhannusta muualla.

Vierailija
76/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Eivät he minnekään Siperiaan muuta vaan tulevat joskus käymään ja yöpymään. Heillä on sängyt ja "omat" huoneet täällä vaikka eivät enää asu kanssamme.

Miksi ei?

Me kaikki asumme Helsingissä, eikä lapsillani ole tarvetta yöpyä lapsuudenkodissaan - jota ei enää ole, sillä muutin pienempään heti kun nuorempi heistä oli muuttanut omaan kotiinsa.

Minäkin ihmettelen tuota lapsuudenkodissa yöpymisjuttua. Asumme 10 minuutin kävelymatkan päässä toisistamme Helsingissä, miksei jokainen haluaisi yöpyä omassa kodissaan?

Vierailija
77/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri asia haluaako ne lapset tulla yökylään lapsuudensänkyyn nukkumaan, kun ovat päässeet omilleen.

Kyllä meillä ovat halunneet ja usein! Lähes kaikki juhlapyhät on vietetty yhdessä ja on hienoa, että jokaiselle perheelle löytyy oma huone ja oma kylpyhuone.

Vierailija
78/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei muuteta. Asuttiin alusta asti lasten kanssa tilavassa kaksiossa, lapsilla oli jaettu makuuhuone ja me vanhemmat nukuimme olohuoneessa. Meillä on seinälle nostettava sänky siellä.  Nyt kun molemmat lapset on lähteneet opiskelemaan me muutimme itse makkariin. Olkkarin sänky palvelee edelleen vierassänkynä. 

Arvatkaa paljonko rahaa säästyi. Lapsilla oli varaa harrastuksiin ja matkustelimme perheenä usein vaikka olimme virallisesti pienituloisia. Seiniin emme halunneet investoida valtavia summia.

Vierailija
79/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kotoa lähteneiden lasten huoneet säilytetty "nuoruusmuseoina"?

Ei, ne on uudistettu ihan täysin.

Vierailija
80/99 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Eivät he minnekään Siperiaan muuta vaan tulevat joskus käymään ja yöpymään. Heillä on sängyt ja "omat" huoneet täällä vaikka eivät enää asu kanssamme.

Kuinka usein he yöpyy teillä? 

Neljä aikuista lasta , vain yksi asuu samalla paikkakunnalla, kahdella perheet, joten kyllä yöpyjiä on aika usein on yöpyjiä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän