Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kotona yksin asuva muistisairas tarvitsee omaa rahaa?

Vierailija
08.06.2026 |

Hoidan alzheimeria sairastavan äitini raha- ja kauppa-asiat. Hän ei yksin omatoimisesti käy missään. Ollaan hakemassa edunvalvontavaltuutusta voimaan ja mietin äitini omaa käyttörahaa. Tarviiko hän sellaista edes? Käteistä lompakossa 50e ja se sama raha on ollut siellä puoli puoli vuotta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikki, kampaamo,  jalkahoito jos ei itse kykene kumartumaan. taksi, teatteri tms. kyllä he käyvät maailmalla.

edunvalvontako hoitaa lääkäri, silmälasit, siivousavun, vaatteita, irtaimiston uusintaa- tekbiikkaa, netti, tv, radio, laatupatja tärkeää vanhuksille, ikkunoiden pesijät jne jne- ruokailua- miten se hoituu... ostaako lahjoja- juhlat- jne..

Vierailija
22/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meikki, kampaamo,  jalkahoito jos ei itse kykene kumartumaan. taksi, teatteri tms. kyllä he käyvät maailmalla.

edunvalvontako hoitaa lääkäri, silmälasit, siivousavun, vaatteita, irtaimiston uusintaa- tekbiikkaa, netti, tv, radio, laatupatja tärkeää vanhuksille, ikkunoiden pesijät jne jne- ruokailua- miten se hoituu... ostaako lahjoja- juhlat- jne..

Ei pahasti muistisairas noitakaan hoida itse eikä käy teatterissa. Kaikki eivät edes puolison hautajaisiin kykenevässä kunnossa ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kykene omaitoimisesti yksin menemään minnekään, niin jos noihin johonkin sattuisikin menemään niin saattaja/maksaja mukana

Vierailija
24/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, edunvalvonta hoitaa nuo kaikki. Ainakin silloin, kun edunvalvojana on joku läheinen.

Lahjojen ostaminen juhliin on osattava itse ilmaista, sillä yleinen edunvalvoja ei oma-aloitteisesti laita.

Vierailija
25/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä vanhuksen pitää olla vieraalle ystävälle  käsi ojossa antamassa rahaa jokaisesta avunhippusesta. Toki se oma lapsikin voi kusettaa.  Jokaisesta ovenavauksesta kaupassakäyntiavusta jaettava  tippiä. Taksille tippiä kunnoila,  että vie turvallisesti perille. Vapaaehtoispiipahtajat tyhjentävät korulippaat ja lompakon ihan noin vaan huomaamatta. Kuusi muuta päivittäispiipahtajaa saa palkan, eivät edes kaatunutta haisevaa roskista nosta tai vie roskikseen.  

Kerro toki, missä näin on tilanne. Mulla kolme läheistä muistisaurasta eri kunnissa ja mikään kertomasi juttu ei siellä ole totta.

Kannattaa muistaa, että kuulopuheisiin ei ole uskomista.🤨

Vierailija
26/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka joutuu menemään Kelataksilla lääkärille, niin pystyy maksamaan taksimatkan.

Ja kuka sen kelataksin hänelle tilaa?

Vierailija
27/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka joutuu menemään Kelataksilla lääkärille, niin pystyy maksamaan taksimatkan.

Hoitaja? Naapuri? Ystävä?....

Vierailija
28/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonnassa olevan kohdalla käyttövarat ovat sikäli käteviä, että niiden käytöstä ei tarvitse tehdä DVV:lle vuositilin yhteydessä mitään muuta selvitystä kuin se, kuinka paljon niitä on yhteensä annettu. Ei tarvitse eritellä vaate- ja kahviostoksia, jos ne on ostettu käyttövaroilla. Tosin sinun äitisi kohdalla kysymys on ilmeisesti edunvalvontavaltuutuksesta, jolloin vuositiliä ei tarvitse tehdä, ellei valtuutuksessa ole siihen velvoitettu.

Jos äitisi jossain vaiheessa muuttaa hoitokotiin, voi siellä käyttövaroille olla tarvetta. Niillä voi maksaa jotain pikkujuttuja, esim. ylimääräiset pullakahvit, taloon tulevan kampaajan palkkion tms. Riippuu toki äitisi voinnista, onko tällaiselle käyttöä.

Edunvalvoja

Vierailija
29/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 toteaa vielä, että hoitokodissa vanhus voi käyttää käyttövarojaan henkilökunnan avustuksella. Jos esim. hoitokodissa käy kampaaja, henkilökunta voi maksaa sen vanhuksen käyttövaroista.

Jos DVV:lle menevään hakemukseen laitatte käyttövarojen määräksi nollan, pitää hakemuksessa ainakin perustella hyvin se, että vanhus ei pysty lainkaan käyttämään rahaa kuntonsa takia. Muuten DVV todennäköisesti määrää jonkin summan käyttövaroiksi.

Mutta vaikka hakemuksessa laittaisikin käyttövaroiksi esim. 150 euroa kuukaudessa, ei mikään taho oikeasti valvo sitä, että vanhukselle oikeasti annetaan näin paljon rahaa joka kuukausi. DVV puuttuu asiaan vasta, jos joku valittaa sille, että vanhus ei saa käyttöönsä sovittua määrää.

Vierailija
30/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja? Naapuri? Ystävä?....

Edunvalvojalle menee lasku.

Jotain erityistä tarkoitusta varten kuten retkelle voi antaa erikseen rahaa.

Vierailija
31/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojalle menee laskut kampaajalta, hammaslääkäriltä, jalkojenhoitajalta ym. Ei niitä varten tarvitse käyttövaroja. Laitoksessa asuvilla ne on ovat lähinnä kahvirahoja, ehkä meikkeihin ja johonkin pieneen kivaan, jos kykenee itse hankkimaan jotain.

Vierailija
32/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniin ja konjakkiin.

Vierailija
33/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pahasti muistisairas noitakaan hoida itse eikä käy teatterissa. Kaikki eivät edes puolison hautajaisiin kykenevässä kunnossa ole. 

Ja silti voi asua yksin kotona. En tiedä eikö kaikille tosiaan sijoituspaikkaa löydy vai miksi täysin ymmärtämättömät saavat asua yksin. 

Vierailija
34/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu muistisairaasta. Anoppi haluaa antaa lapsenlapsilleen rahaa ja maksaa kauppaostokset kuitin mukaan. Vie "palvelutalon" kahvikassaan rahaa. "Palvelutalo" jossa ei saa enää mitään palveluita....

Saahan sieltä palvelutalosta vaikka mitä mutta kaikesta joutuu itse maksamaan.

Vierailija
35/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti voi asua yksin kotona. En tiedä eikö kaikille tosiaan sijoituspaikkaa löydy vai miksi täysin ymmärtämättömät saavat asua yksin. 

Heitä on ihan helvetin paljon ja määrä vain kasvaa jatkuvasti. Sekavia, harhaisia ja turvattomia moni- ja muistisairaita ikäihmisiä joiden paikka ei todellakaan ole enää kotona. Aina täytyy ehtiä sattua jotain ikävää niin kas, johan hoitopaikka löytyy kuin taikaiskusta.

Vierailija
36/41 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuntuu siltä, että ne kaikkein huonokuntoisimmat vanhukset asuvat kotona ja laitoksissa luulotautiset ja laiskimmat, jotka tekeytyvät liikuntakyvyttömiksi.

Vierailija
37/41 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos rahaa antoi, kohta oli kadonnut. Ilmeisesti hoitajat tai vierailijat veivät.

Voinut myös heittää rahan roskikseen.

Vierailija
38/41 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi yhtään. Sekoittaa vaan ja lähtee kauppaan vaikka ruokaa on kotonakin.

Vierailija
39/41 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän vasta rahaa tarvitseekin. Voi hukata tolkuttomasti rahaa eikä edes muista mihin.

Vierailija
40/41 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonta pitää tehdä kun haettava ymmärtää asian. Muistisairaan valvonta on viranomaisten työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme