Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kotona yksin asuva muistisairas tarvitsee omaa rahaa?

Vierailija
08.06.2026 |

Hoidan alzheimeria sairastavan äitini raha- ja kauppa-asiat. Hän ei yksin omatoimisesti käy missään. Ollaan hakemassa edunvalvontavaltuutusta voimaan ja mietin äitini omaa käyttörahaa. Tarviiko hän sellaista edes? Käteistä lompakossa 50e ja se sama raha on ollut siellä puoli puoli vuotta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmeisesti siis mihinkään?

ap

Vierailija
2/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu muistisairaasta. Anoppi haluaa antaa lapsenlapsilleen rahaa ja maksaa kauppaostokset kuitin mukaan. Vie "palvelutalon" kahvikassaan rahaa. "Palvelutalo" jossa ei saa enää mitään palveluita....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan ja rattopoikiin.

Vierailija
4/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään. Mun äidillä piti olla aina 100e lompakossa. Saattaa jopa piilottaa lompakon. Nyt kyllä on jo palvelukodissa eikä ole siellä rahaa, on edunvalvonta valtuutus jo onneksi saatu.

Vierailija
5/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sitä aina vähän on rahaa olla lompakossa, antaa turvallisuuden tunnetta. 100€ on aika passeli.

Vierailija
6/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään. Jos rahaa antoi, kohta oli kadonnut. Ilmeisesti hoitajat tai vierailijat veivät.

Vierailija
7/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat uuden viisikymppisen sitten kun edellinen on kulutettu. Jos ei tarvitse rahaa mihinkään niin sitten ei tarvitse.

Tavallisesti käyttävät rahansa veikkaukseen (nykyisiin vähän vaikeampaa), tupakkaan ym. omiin ostoksiin. Sitten on mummoja, jotka haluavat antaa aina lapsenlapsille karkkirahaa. Silloin pitää olla lompakossa paljon tarpeeksi pieniä seteleitä. Oma lapseni sai joskus mummoltaan viisikymppisen, kun oma viikkoraha oli kolikoita.

Vierailija
8/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälylläni oli myös lompakko pöydällä. Hänellä oli siellä 10 eurosia joku 5 ja kolikkopuolella rahaa.  Hän ei pystynyt edes menemään ulos, lapsensa hoitivat asiat ja tietysti kotisairaanhoito.  Oven kuitenkin osasi avata ja alaoven summerin  joten pistäydyin siellä. Hän aina esitteli, näin paljon on rahaa, kyllä minä tässä pärjään.

Aika pitkään pitää ihmuden pärjätä kotona, hönellä sentään oli aika lähellä.

asuvat lapset 

Vierailija
9/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sitä aina vähän on rahaa olla lompakossa, antaa turvallisuuden tunnetta. 100€ on aika passeli.

Tämä. On edes yksi tuttu asia eli seteli lompakossa, vaikkei sitä käyttäisikään. Tuo sitä turvallisuutta ja tunnetta, että ei ole täysin muiden armoilla. Tärkeä asia, ja omaisille kuitenkin yhdentekevä.

Vierailija
10/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma äitini käyttänyt viimeisinä vuosinaan käteistä rahaa mihinkään, kun ei kyennyt oikein mitään tekemään. Mutta aina sitä rahaa oli lompakossa vastaisen varalta. Hänen kuolemansa jälkeen löysin keittiön astiakaapista noin 5000 euroa jemmattuna yhteen kannelliseen purnukkaan. Oli itse taatusti unohtanut koko rahapiilonsa. 

Mutta tokihan kaikki riippuu siitä, miten pitkällä muistisairaus on. Vuodessakin voi tulla iso ero vielä nyt ainakin jotenkin pärjäävään kotonaan asuvaan. 

Vierailija
11/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On edes yksi tuttu asia eli seteli lompakossa, vaikkei sitä käyttäisikään. Tuo sitä turvallisuutta ja tunnetta, että ei ole täysin muiden armoilla. Tärkeä asia, ja omaisille kuitenkin yhdentekevä.

Olin juuri samaa kirjoittamassa. Kerroin kälystäni. Kun hänkin oli 65 vuotta ollut itsellinen ( 15-vuotiaasta) se oli tärkeää että oli rahaa vaikkei sen arvoa enää edes ymmärtänyt. ( leski)

Olen samanikäinen nyt kuin hän silloin. Terveydestä saa olla kiitollinen, pystyn vielä hoitamaan netissä pankkiasianikin. Kotona on satasen verran käteistä jos jostain syystä joutuisin vaikka naapuria vaivaamaan jonkun asian takia.

Vierailija
12/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauksia on erilaisia, teillä on ilmeisesti edennyt jo pitkälle (?)

Jos ihmisen luona käy kotihoito niin usein eivät halua että käteistä rahaa on. Syy niinkin yksinkertainen kuin se että muistisairaat hukkaavat tai jemmaavat rahaa ja tavaroita minkä jälkeen hoitajia syytetään varastamisesta. Se on sairauden syy, ei ihmisen, mutta hoitajalle raskasta, jos monessa paikassa saa kuulla olevansa varas. 

Yksi muistisairauden varhaisempi oire voi olla juuri tavaroiden hamstraaminen tai äärimmäinen saituus. 

Vierailija
13/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä Alzheimer. Sillä pari kaveria, jotka vievät kahville tai lounaalle. Isä haluaa maksaa rahalla. Joskus käyvät yhdessä kaupassa. Parturi käy kotona. Mm näihin tarvitsee rahaa. Itsenäisesti isä ei poistu kotoa.

Vierailija
14/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä vanhuksen pitää olla vieraalle ystävälle  käsi ojossa antamassa rahaa jokaisesta avunhippusesta. Toki se oma lapsikin voi kusettaa.  Jokaisesta ovenavauksesta kaupassakäyntiavusta jaettava  tippiä. Taksille tippiä kunnoila,  että vie turvallisesti perille. Vapaaehtoispiipahtajat tyhjentävät korulippaat ja lompakon ihan noin vaan huomaamatta. Kuusi muuta päivittäispiipahtajaa saa palkan, eivät edes kaatunutta haisevaa roskista nosta tai vie roskikseen.  

Vierailija
15/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos rahaa antoi, kohta oli kadonnut. Ilmeisesti hoitajat tai vierailijat veivät.

Tai piilotti rahat

Vierailija
16/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 100-vuoriaalla on pankkikortti. Ei ole edunvalvonnassa ja asuu yksin omassa kodissaan. Näkö on niin huono, ettei pysty laittamaan pin-koodia, mutta lähimaksut sujuvat. Käteistä hänellä ei ole. 

En tiedä kuinka hän maksaa, jos maksupääte kysyy pin-koodia.

Tähän varmaan joku puolisokea voi vastata. Itse näppäilen pinnin hänen puolestaan, jos olen mukana. Tämä on kyllä hankala tietosuojapuute.

Vierailija
17/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla ei ole lukulaseja kaupassa, olen opetellut laittamaan numerot näkemättä niitä. Juuri näkönsä menettäneelle vanhukselle tämä voi olla vaikeaa.

Vierailija
18/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä vanhuksen pitää olla vieraalle ystävälle  käsi ojossa antamassa rahaa jokaisesta avunhippusesta. Toki se oma lapsikin voi kusettaa.  Jokaisesta ovenavauksesta kaupassakäyntiavusta jaettava  tippiä. Taksille tippiä kunnoila,  että vie turvallisesti perille. Vapaaehtoispiipahtajat tyhjentävät korulippaat ja lompakon ihan noin vaan huomaamatta. Kuusi muuta päivittäispiipahtajaa saa palkan, eivät edes kaatunutta haisevaa roskista nosta tai vie roskikseen.  

Mun äidin luona ei käy muita kuin kotihoito ja minä. Lapsenlapsia näkee osaa pari kertaa vuodessa, veljeni lapsia ei lainkaan. Kaikki lapsenlapset on jo aikuisia ja asuvat kaukana. Eli ei pelkoa, että jakelisi rahojaan holtittomasti, toki antaa saisi niin halutessaan.  Mutta tosiaan, kun ei käy missään, niin en sitä kateistä sitten hänelle tuo piilotettavaksi

ap

Vierailija
19/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka joutuu menemään Kelataksilla lääkärille, niin pystyy maksamaan taksimatkan.

Vierailija
20/23 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahasti muistisairas ei kyllä tee itsenäisesti tultakaan. Eihän hän osaa edes taksia tilata vaikka asuu yksin kotona.

Hänellekin voi kuitenkin olla tärkeää että on lompakko rahaa.  Vaikka vitosen seteleinä että "on paljonrahaa."  Ihan kuin pienelllä lapsella, on mulla omaa rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän