Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotias on hankala tyyppi. Apua?

Vierailija
22.08.2024 |

Mulla on temperamentiltaan todella vaikea lapsi. Vaatii ihan jatkuvasti tekemistä, ilotulitteita, räjähdyksiä, ohjelmaa, syliä, imetystä. Ulkona ainoastaan suurimmaksi osaksi tyytyväinen, joten ollaan ulkoiltu todella paljon, koska sisällä en saa häntä olemaan tyytyväinen ja alkaa kyllä mielikuvitus loppumaan. Ei viihdy esimerkiksi enää kantorepussa eikä juurikaan rattaissa, kaupoissa huutaa kurkku suorana monesti. 

Mitä tämmosen lapsen kanssa voi tehdä? Ei ole edes eka lapsi, ja nyt koko elämä pyörii tyypin viihdyttämisen ympärillä, ja välillä ei vaan kädet riitä. 

On erittäin huono nukkuja ja nukahtaminen ollut aina haastavaa. Oon miettinyt jopa lääkäriin viemistä, että onko tuolla kaikki ihan ok, niin vaikealta tilanne tuntuu.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie päiväkotiin :) saa tekemistä ja sinä hengähtää. Kaikille yksivuotiaille ei päiväkoti sovi, mut sit on aina näitä poikkeustapauksia. Ei hän ole hankala, hän vaan kaipaa äksöniä :) 

t. Lastenhoitaja

Vierailija
2/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotias ei enää tarvitse imetystä, ja miten hän edes mahtuu kantoreppuun? Käveleekö jo itse?

Olet itse mahdollistanut sen jatkuvan viihdytyksen. Käytä lääkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, lapsi, yksi vuotta, haluaa elää, on utelias ja energinen. Voikohan hänet palauttaa jonnekin?

Vierailija
4/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksivuotias ei enää tarvitse imetystä, ja miten hän edes mahtuu kantoreppuun? Käveleekö jo itse?

Kyllä tuo imetys on ihan hyödyksi vielä. Kantoreppu on oikein kätevä vielä myös kävelevälle lapselle, ei tietenkään jatkuvasti vaan satunnaisesti/metsäretkillä.

En ole mahdollistanut, sillä kaksi alle kouluikäistä tämän lisäksi vaativat myös osansa.

Vierailija
5/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksivuotias voi hyvinkin tarvia imetystä, ei niinkään ravinnon takia, vaan psyykkisesti ihokontaktin takia. 

Vierailija
6/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, lapsi, yksi vuotta, haluaa elää, on utelias ja energinen. Voikohan hänet palauttaa jonnekin?

Tiedän kyllä, millainen on normaali lapsi ja vilkas lapsi jne. Tämä ei ole samanlainen. Hän on myös aivan ihana, valloittava hassuttelija, ei ole mistään tuollaisesta kysymys. 

Vierailija
7/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on osin vieläkin esikoistytär tuon tyyppinen. Pikkuveljensä sitten onkin täysin päinvastainen eli rauhallinen perustyytyväinen lapsi.

Minusta siihen jatkuvaan viihdyttämisrumbaan ei pidä lähteä. Kohtuudella toki, mutta pakkohan sen lapsen on se tylsyys kohdata ja ahdistus. Ei maailma ja ihmiset ole olemassa hänen viihdyttämistään varten. Itse lopetin viihdyttämisen kun loppui voimat. Päätin vaan, että sittenpä huutaa, eiköhän siihenkin joskus väsy. Käytiin me lääkärilläkin, mutta mitään fyysistä syytä ei asiaan löytynyt, lääkärin näkemys oli, että hän nyt vaan on sellainen temperamentti. 

Ja niin se näyttää olevankin, nyt on jo kouluikäinen, eikä hänellä mitään vaivoja tai sairauksia ole. Vain tosiaan yhdistelmä hankalia synnynnäisiä temperamenttipiirteitä kuten impulsiivisuus, matala sopeutuvuus, perustyytymättömyys, matala ärsytyskynnys, voimakas tunneilmaisu, matala rytmisyys ja sensitiivisyys ärsykkeille. Iän myötä on helpottanut paljon tietysti, eihän kouluikäinen esim. jatkuvasti pää punaisena toki huuda kuten vauva. Mutta perustyytymätön ja -ärtyisä luonne on edelleen, ja impulsiivisuus joskus aiheuttaa ongelmia koulussa, on tehnyt impulsiivisiä kolttosia ja päätynyt niistä vaikeuksiin välillä. Murrosikää jo odotan kauhulla, voipi olla aika hankalaa aikaa tuollaisen luonteen kanssa. Isä sanoo että hänen siskonsa oli samanlainen, ja ihan karkaili nuorena ja oli kausi jossa pyöri juoppoporukoissa. Isän siskosta kyllä tuli ihan kunnollinen aikuinen lopulta, mutta impulsiivisuuden takia aina rahapulassa on vieläkin vaikka on hyvät tulot, eikä mihinkään parisuhteisiin ole koskaan halunnut vakiintua. 

Vierailija
8/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla mitään lasta ole. 1v.vaatii räjähteitä ym...sun mielikuvituksen tuotetta . Normaali vanhempi hakee Apua asiantuntijoilta ei puhu paskaa vauvapalstalla ...heippa .

Vierailija
9/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki vauvatkaan viihdy kantorepussa, eikä ne kantoreput kyllä enää ole tarkoitettu 1v ->, kun lapsi alkaa itse liikkua. Jotkut voi viihtyä pitkäänkin, mut ei ne ainakaan lapsen motoriikan kehitystä palvele. Eli sanoisin että siltä osin lapsesi on normaali, kun ei viihdy kantorepussa eikä rattaissakaan. Hänellä on halu mennä itse mikä on normaalia. 

Vierailija
10/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauta takaisin, tänä päivänä on varmasti joissakin piireissä jo palautusoikeus. Tai vie lapsi, Ukrainaan pommitusten keskelle.

Vakavasti ottaen, pelkkä provo. Vuoden vanha ei vaadi pyssyjä, tulitteita ja räjähteitä ei vaikka olisi päivänsä viettänyt pommitusten keskellä.

Vierailija
11/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie päiväkotiin :) saa tekemistä ja sinä hengähtää. Kaikille yksivuotiaille ei päiväkoti sovi, mut sit on aina näitä poikkeustapauksia. Ei hän ole hankala, hän vaan kaipaa äksöniä :) 

t. Lastenhoitaja

Itse jouduin ottamaan tällaisen pois päiväkodista ja jäämään kotiin hoitamaan, koska ei millään sopeutunut. Toki sitä varmasti kokeilla kannattaa, mutta meillä kun oli hyvin aistiherkkä, kestää huonosti siirtymiä ja muutoksia rutiiniin, ja toisaalta epäsosiaalinen mutta impulsiivinen, niin eihän siitä tullut mitään. Lapsi ei suostunut nukkumaan päiväkodissa, kapinoi jatkuvasti kaikkea vastaan, heitteli toisten lasten silmiin hiekkaa ulkona jne. Ja iltaisin oli ihan mahdoton, luultavasti aistiylikuormituksen takia. Tilanne rauhoittui paljon, kun palasin kotiin hoitamaan. Hoidinkin sitten lapset tuon vanhemman kouluikään asti kotona. Iän myötä tosiaan on oppinut paljon jo käsittelemään omia tunteitaan itsekseen, joten kouluun jo paljon helpompi mennä kuin oli päiväkotiin.

- 7

Vierailija
12/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Lastenhoitaja

Ai kun yksi aikuinen ei jaksa yhden lapsen tarpeita tyydyttää niin viedään päikkyyn, jossa on 4 - 8 lasta yhtä hoitajaa kohden. (Vahempi joka sanoo yksivuotiasta vaikeaksi tarvitsee kunnon kurinpalsutuksen ja opiskelua lapsien käyttäytymisesetä.)

Vierailija
13/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki vauvatkaan viihdy kantorepussa, eikä ne kantoreput kyllä enää ole tarkoitettu 1v ->, kun lapsi alkaa itse liikkua. Jotkut voi viihtyä pitkäänkin, mut ei ne ainakaan lapsen motoriikan kehitystä palvele. Eli sanoisin että siltä osin lapsesi on normaali, kun ei viihdy kantorepussa eikä rattaissakaan. Hänellä on halu mennä itse mikä on normaalia. 

Kyllä on tarkoitettu myös isommille lapsille, ihan taaperokoosta isompiinkin valmistetaan. Esimerkiksi metsäretkille älyttömän käteviä isommillekin lapsille, missä ei ole rattailla mahdollista kulkea ja reissuissa väsyneen lapsen saa selkään. Älä höpötä, jos et itse tiedä asioista.

Vierailija
14/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Who suosittelee imetystä vähintään 2 ikävuoteen asti ja lapsi vieroittautuu luonnostaan 4-5 vuotiaana. Miesvauvojen propagandaa vieroittaa lapset äideistään ennenaikaisesti. Ennenaikaista vieroitusta myös tutkittu paljon eläinmaailmassa, aiheuttaa vakavia käytöshäiriöitä

Vierailija
15/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä 1-vuotias on sen luontoinen, että en usko sopeutuvan päiväkotiin. Mummolassa käy hoidossa 1-2 kertaa viikossa muutamia tunteja, niin kerkeän myös huilaamaan ja tietysti isänsä kanssa viihtyy. 

Ei lapsessa ole vikaa, vaan temperamentti vaan on todella haastava. 

Vierailija
16/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loogista, että paljon aktiviteettiä tarviva lapsi viihtyy ulkona. Sisälläoleminen ei oo ihmisten juttu, vaikka valtaosa on siihen tottunutkin.

Tylsyyden sietäminen taas on ihmisten juttu, vaikka se taito on nykymaailmassa varsinkin katoamassa oleva aspekti. 

Aina ei voi olla tyytyväinen.

Totta kai tuon ikäinen vielä kaipaa syliä ja imetystä.

Vierailija
17/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo sanoa noin, jos ei ole kokenut. Itse tajusin miten poikkeuksellisen vaikeatemperamenttinen eka lapsi oli vasta, kun syntyi toinen. Olin ihan yllättynyt, että voiko lapsi olla tuollainenkin. Pääosin hyvällä tuulella, rauhallinen, itki lähinnä asiasta (nälkä, kipu tms) ja muuten oli vaan tyytyväinen. Edes hänen heräämistä unilta ei välttämättä huomannut, koska saattoi olla pitkiä aikoja itsekseen vaan köllimässä hereillä. Esikoisen heräämisen todellakin huomasi, huutaminen alkoi heti ja tuntui että mikään ei ole koskaan hyvin, kaikki on jotenkin väärin. Joko on tylsää ja pitäisi viihdyttää tai liikuttaa, toisaalta sitten joskus meni överiksi kun sitä teki ja meni levottomuusitkuksi.

Vierailija
18/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla mitään lasta ole. 1v.vaatii räjähteitä ym...sun mielikuvituksen tuotetta . Normaali vanhempi hakee Apua asiantuntijoilta ei puhu paskaa vauvapalstalla ...heippa .

Normaali aikuinen ei tule kirjoittamaan tuollaista vauvapalstalle.

eri

Vierailija
19/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Lastenhoitaja

Ai kun yksi aikuinen ei jaksa yhden lapsen tarpeita tyydyttää niin viedään päikkyyn, jossa on 4 - 8 lasta yhtä hoitajaa kohden. (Vahempi joka sanoo yksivuotiasta vaikeaksi tarvitsee kunnon kurinpalsutuksen ja opiskelua lapsien käyttäytymisesetä.)

Lapsella on ryhmässä ihan eri tavalla virikkeitä, joten ei kaipaa samalla tapaa aikuisen huomiota ihan koko ajan :) 

t. Lastenhoitaja 

Vierailija
20/28 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotias on tissiä syövä ja vaippaansa paskova vauva. 0/0 huonosta yrityksestä ja kohti parempia trollauksia, homonaama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan