Ruoka-avun asiakkaat heittävät ruokaa roskiin Kokkolassa
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen mamma oli löytänyt nuo ruokakassit taloyhtiön roskiksesta ja tehnyt somepäivityksen väittäen niitä ruokajakelusta saaduiksi. Todennäköisesti kyseessä kuitenkin jonkun jääkaappi tai pakastin hajonnut ja ruoat olleet pitempään lämpimässä. Ei niitä kukaan saa syödä enää. Kaupoiltakin menee joskus tuhansia kiloja ruokaa roskiin kun koneet hajoaa yöllä ja aamuvuoro vasta huomaa.
Heh, itse just tyhjentelin jääkaapista kaikkea sinne unohtunutta, ja varmaan tosiaan muovikassillinen tuli (normaalisti ei ole näin suurta ruokahävikkiä, mutta nyt oltiin alkukesä reissussa ja jotkut ruuat olivat ehtineet vanhentua). Siitä vaan meidänkin taloyhtiöstä joku roskiksia penkomaan ja klikkiotsikkohaastatteluja antamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole köyhyyttä, kun ruoka-avussa voi sanoa, mitä suostuu syömään.
Ai ihminen ei ole köyhä, jos ei halua syödä sellaista ruokaa joka on päiväysvanhaa tai jolle on allerginen?
Siellä ei jaeta vanhaa ruokaa ja allergiset yritetään kyllä huomioida mahdollisuuksien mukaan. Jakotaho saa kyllä sanktiot jos jaetaan vanhaa ruokaa ja parhaimmillaan jako lopetetaan kokonaan, ruoka ei missään tapauksessa saa olla terveysriski. (tosin nykyään usein tuote on ihan syötävä vaikka olisikin ollut eilen viimeinen käyttöpäivä, mutta ei niitä jaeta).
Sille ei voi sit mitään, jos kauppojen ylijäämästä ei tule allergikolle sopivaa ruokaa.
Mäkin olin kasvissyöjä mutta sit jouduin ruoka-avun varaan eikä tosiaan ole varaa valita eli syön myös lihaa nyt ja oon hyvin kiitollinen että saan syödäkseni. Mulla on varaa olla ronkelimpi taas sit kun pääsen töihin ja pystyn ostamaan mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Kannattaa pysytellä poissa paikoissa, joissa avun tarjoaminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Miten joku voi tehdä asioista näin vaikeita.
Niin, kerro sinä, miksi olisi niin vaikeaa toteuttaa tässä ketjussa tehtyjä ehdotuksia järkevämmäksi toiminnaksi. Mikä siinä on liian vaikeaa?
Valintatalo on se paikka, jossa ihminen itse valitsee tuotteet ja poistuu kassan kautta. Luuletko, että noissa paikoissa ruoan jakamisesta vastuussa oleva henkilö ehtii tai edes haluaa käydä keskustelua ihmisten kanssa siitä mitä kukin mahdollisesti haluaa tai ei halua. Noilla on vastuu siitä ruoasta mitä siellä jaetaan joten heidän pitää se jakaa.
Kannattaa kaikkien niiden pysyä poissa noista paikoissa, joille elämä on niin vaikeaa ymmärtää.
Sitten pitää hyväksyä se, että osa jaetuista tuotteista löytyy roskiksesta. Jos kerran ei "saa" jättää niitä ottamatta, ei "saa" myöskään antaa niitä muille siellä paikan päällä.
Toisaalta sitten jos taloyhtiön roskiksesta löytyy ruokaa, en lähtisi ihan heti vetämään johtopäätöksiä, että ovat ruokajakelun ruokia. Enitenhän ruokahävikiä tulee keskiluokalta, joten itse ainakin olettaisin, että joku "käydään kaupassa vaan kerran viikossa ja ostetaan silloin jättiostokset" -perhe on taas ostanut liikaa tai asioita, joita ei sitten huvittanutkaan syödä, tai että muusta syystä on unohtunut jääkaappiin ruokia, jotka on sitten vanhentuneina heitetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ihminen ei ole köyhä, jos ei halua syödä sellaista ruokaa joka on päiväysvanhaa tai jolle on allerginen?
Siellä ei jaeta vanhaa ruokaa ja allergiset yritetään kyllä huomioida mahdollisuuksien mukaan. Jakotaho saa kyllä sanktiot jos jaetaan vanhaa ruokaa ja parhaimmillaan jako lopetetaan kokonaan, ruoka ei missään tapauksessa saa olla terveysriski. (tosin nykyään usein tuote on ihan syötävä vaikka olisikin ollut eilen viimeinen käyttöpäivä, mutta ei niitä jaeta).
Sille ei voi sit mitään, jos kauppojen ylijäämästä ei tule allergikolle sopivaa ruokaa.
Mäkin olin kasvissyöjä mutta sit jouduin ruoka-avun varaan eikä tosiaan ole varaa valita eli syön myös lihaa nyt ja oon hyvin kiitollinen että saan syödäkseni. Mulla on varaa olla ronkelimpi taas sit kun pääsen töihin ja pystyn ostamaan mitä haluan.
Ihmettelen tätä, että miksi köyhän pitäisi olla suorastaan KIITOLLINEN kun saa roskikseen menevää ruokaa, joka ei edes ole oman ruokavalion mukaista? Ei tällainen yhteiskunnan alennustila kuuluisi Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Parempi vaan lopettaa kaikki ruoka-avut kun tulee turhaa työtä ja pahaa mieltä vain.
Osa sossutuista pitäisi jakaa ruokakuponkeina (nykyään se olisi esiladattu maksukortti) jolla voi ostaaa kaupasta elintarvikkeita ja hygieniatuotteita. Ei tupakkaa, kaljaa yms.
Eli ylijäämäruoka roskikseen vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Noissa on huomioitu mm. allergiat, ainakin omalla työpaikalla on. Joten siellä kassissa ei pitäis olla mitään palautettavaa, "hyi yäk en syö" ihmiset vois jättää ruokajonon kokonaan väliin, tuotteet vaihtelee ja työntekijät eivät niihin voi vaikuttaa ja pahaakin ruokaa syö jos on oikeasti nälkä.
Miten "pahaa ruokaa" tai yhtään mitään syötävää tekee esimerkiksi vehnäjauhoista joku yksin asuva, jolla ei ole edes toimivaa uunia käytettävissä? Ei loputtomia lettukestejä jaksa kukaan, eikä jauhopuuroa.
Sitten ei kannata puhua köyhyydestä ja siitä, että kuolee nälkään. Sitten pitää puhua vain, että ei ole varaa ostaa mitään kivaa syötävää.
Katastrofialueellakin ihmisille toimitetaan ravitsevampaa ruokaa kuin pelkkää vehnäjauhoa. Niin pohjoismaisessa yhteiskunnassa 2000-luvullako jonkun pitäisi elää pelkällä vehnäjauholla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä, että miksi köyhän pitäisi olla suorastaan KIITOLLINEN kun saa roskikseen menevää ruokaa, joka ei edes ole oman ruokavalion mukaista? Ei tällainen yhteiskunnan alennustila kuuluisi Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon 2000-luvulla.
No herranjestas älä sit käy ilmaisapua. Jakajat ei voi päättää mitä sinne tulee.
Kyllä mä ainakin olen kiitollinen mahdollisuudesta, en mäkään kaikesta nauti mutta sen on tarkoitus olla apu ja pitää ihmisiä hengissä. Itse kyllä syön, sitä mitä saan kun toinen vaihtoehto on olla nälissään.
Säkin saat ostaa ihan mitä haluat tai sit osoitat kitinäsi suoraan sinne kauppaan josta apu tulee, ehkä ne laittaa sulle sivuun suoraan juuri sun maun mukaista ruokaa.
Täytyykö kaikesta ruuasta pitää?
Voit vapaasti myös olla syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Noissa on huomioitu mm. allergiat, ainakin omalla työpaikalla on. Joten siellä kassissa ei pitäis olla mitään palautettavaa, "hyi yäk en syö" ihmiset vois jättää ruokajonon kokonaan väliin, tuotteet vaihtelee ja työntekijät eivät niihin voi vaikuttaa ja pahaakin ruokaa syö jos on oikeasti nälkä.
Miten "pahaa ruokaa" tai yhtään mitään syötävää tekee esimerkiksi vehnäjauhoista joku yksin asuva, jolla ei ole edes toimivaa uunia käytettävissä? Ei loputtomia lettukestejä jaksa kukaan, eikä jauhopuuroa.
Sitten ei kannata puhua köyhyydestä ja siitä, että kuolee nälkään. Sitten pitää puhua vain, että ei ole varaa ostaa mitään kivaa syötävää.
Katastrofialueellakin ihmisille toimitetaan ravitsevampaa ruokaa kuin pelkkää vehnäjauhoa. Niin pohjoismaisessa yhteiskunnassa 2000-luvullako jonkun pitäisi elää pelkällä vehnäjauholla?
Eipä noissa jauhoja jaella kuin aniharvoin. Kuivatuotteet säilyy niin pitkään, että ne yleensä menee kaupassa myydyksi.
Sitä paitsi esim vaalea leipä ja makaronikin on vaan jauhoa, monille ne silti kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Et lukenut juttua. Siellä nimen omaan on laatikko mihin voi jättää jos ei itse tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen mamma oli löytänyt nuo ruokakassit taloyhtiön roskiksesta ja tehnyt somepäivityksen väittäen niitä ruokajakelusta saaduiksi. Todennäköisesti kyseessä kuitenkin jonkun jääkaappi tai pakastin hajonnut ja ruoat olleet pitempään lämpimässä. Ei niitä kukaan saa syödä enää. Kaupoiltakin menee joskus tuhansia kiloja ruokaa roskiin kun koneet hajoaa yöllä ja aamuvuoro vasta huomaa.
Mulla ainakin menee pakastimeen kaikki alelihat ja jos löytyy joku - 60 valmisateriakin. Varmaan näyttäisi aika pitkälti tuolta jos pakastin hajoaisi. En yhtään tiedä, miten saisin ne valmistettua ja säilöttyä ja syötyä kaikki ja tuskin niitä kovin moni olisi halukas ottamaan.
Luulen kuitenkin että nuo on suurimmaksi osaksi ruoka - apuruokaa, koska on kalliimpia merkkejä joita keskiluokalla ei ole edes varaa ostaa. Aiemmin ruoka-apuun tuli halvempaa tavaraa, nykyään hintojen nousun myötä kalliimpaa koska tavallinen ihminen ei kykene niin kalliita ostamaan ja niitä jää yli kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
No siis toimiiko ne niin typerästi että jakaa ihan random yllätyspusseja vaan? Entä jos ihmisellä on joku allergia esim. ja eihän kaikki nyt kaikesta tykkää. Paitsi niin no, "kyllä se syö kun tarpeeksi nälkä tulee" taisi olla se vanha kasvatusmenetelmäkin.
Lopetappa nyt paskanjauhanta alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vassun mielestä pitäisi kävellä Prismaan ja ottaa mitä haluaa ja kävellä ulos? Ei voi ku jälleen kerran ihmetellä twidän järjenjuoksua mutta radikaalejahan te olette.
Mulla tuli ruoka-avun myslissä riisihäröjä. Mennyt euroja pussituksiin,muovirasioiden ostoon. Jne. Jäin miinukselle
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli ruoka-avun myslissä riisihäröjä. Mennyt euroja pussituksiin,muovirasioiden ostoon. Jne. Jäin miinukselle
Yksi mun tuttu sai ruoka-avun kassista jauhokoisia. Niistä eroon pääseminen on tosi vaikeaa, kesti melkein puoli vuotta, että ne oli kaikki hävinneet. Hirveä riesa - ja ällöttävä.
Se oli muistaakseni kyllä sellainen EU-kassi, joita ei siis enää edes jaeta käsittääkseni. Joka tapauksessa en kyllä menisi ruokajakelusta mitään hakemaan kuin ihan pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Me heittata se ruoka jos kelpa ei minun pizzeriassa.
Mina myy khahvilassa kaikki vanha ruoka . asikas tyytyy iloinen ei haitta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää sitten muuttaa sinne katastrofialueelle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysyn tosissani palstalaisilta ja oikeilta Suomalaisilta:
Ettekö ole jo saaneet tarpeeksi? Nyt jos ette koskaan, oletteko valmiitä jo äänestämään Sinimustia? Ei, persut ovat maanpettureita. Sinimustat ovat ainoa järkevä ratkaisu jos ajattelet Suomen ja suomalaisten etua.
Nyt on aika toimia.
Olen saanut "köyhien" turhista ulinoista tarpeekseni jo kauan sitten, tässä taas nähtiin etteivät ne niin köyhiä ja nälkäisiä ole mitä väittävät, kaikki pitäisi vaan ilmatteeksi saada. Valehtelivia pummipaskoja joita ei kannata hyysätä enää yhtään. Persuille ajattelin ääneni antaa, ovat tehneet hyvää työtä vaikka muut puolueet vastustavat ja sitten nämä pummienpuolueet joiden jokapäiväinen räksytys oppositiossa nykyisin jopa naurattaa mutta olen saanut siitäkin ihan tarpeekseni, siksi valitsen Persut.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisillä asiakkailla on liikaa rahaa ja ruokaa. Tämä on fakta.
Totta. Jos on nälkäinen ja rahaton ei heitetä mitään hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on muuallakin aina ollut. Oon työskennellyt tuossa ruuanjaossa. Ihmiset vaan haluaa kaiken ilmaiseksi, eikä kelpaa mitä saa, pitäisi itse saada valita tuotteet. Oikeaa köyhyttää ei tässä maassa ole.
Mitä hittoa? Köyhälläkö ei saa allergioitakaan olla? Eikä saa olla,esim. kasvissyöjä? Oletteko aivan vähä-älyisiä siellä ruoka-avussa?
Niin sun mielestä oikea köyhä syö vaikka homehtunutta ruokaa, ja terveydelleen haitallistakin (esim. kala-allerginen ottaa kuolemanriskin ja keliaakikko syö tavallista leipää).