Ruoka-avun asiakkaat heittävät ruokaa roskiin Kokkolassa
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Miten ruokajonossa käyvällä on varaa heittää ruokaa roskiin? Miksi siellä käyvät? Hakemassa säästöjä huvitteluun?
Kyllä, juuri noin se menee. Suomessa toimeentulotukielötti saa työttömyyskorvauksineen ja asumistukineen reilusti yli tonnin kuussa rahaa, sillä kyllä yhden henkilön ruuat ostaa jos tahtoo. Mutta ei tahdota, kun tiedetään että ruokaa saa ilmaiseksikin. Uskomatonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Noissa on huomioitu mm. allergiat, ainakin omalla työpaikalla on. Joten siellä kassissa ei pitäis olla mitään palautettavaa, "hyi yäk en syö" ihmiset vois jättää ruokajonon kokonaan väliin, tuotteet vaihtelee ja työntekijät eivät niihin voi vaikuttaa ja pahaakin ruokaa syö jos on oikeasti nälkä.
Miten "pahaa ruokaa" tai yhtään mitään syötävää tekee esimerkiksi vehnäjauhoista joku yksin asuva, jolla ei ole edes toimivaa uunia käytettävissä? Ei loputtomia lettukestejä jaksa kukaan, eikä jauhopuuroa.
Pannuleipä on herkullista. Kastikkeet suurustetaan jauhoilla. Kuppikakun voi tehdä mikrossa. Lihapullia voi hieman jatkaa jauhoilla. Edellisen päivän perunoista voi tehdä gnoccheja. Tortilloja tai pitsaa voi tehdä jne.
Vaihtoehtoja on loputtomasti.
Kylläpä sinulla on optimistinen käsitys ruokajakelusta syötävää hakevien ruuanlaittotaidoista. Epäilen, että monelle aikuisena aina yksin asuneelle vanhemmalle miehelle olisi aika haastavaa valmistaa ruoka-apuvehnäjauhoista tortilloja ja perunasta gnoccheja. Pannuleipää voisi yrittää, mutta pitäisi ensin järjestää kurssi.
Eikä ole mitenkään itsestään selvää, että nuoremmatkaan ovat oppineet monipuolista jauhojen käyttöä peruskoulun kotitaloustunneilla. Eräässä työttömien ruokailussa oli kokkaamassa nuori nainen, jolle äitinsä oli ihmetellyt, että mitä siellä tekee kun ei osaa. Sielläpä oppi, olihan mukana vanha kämppäkokkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Noissa on huomioitu mm. allergiat, ainakin omalla työpaikalla on. Joten siellä kassissa ei pitäis olla mitään palautettavaa, "hyi yäk en syö" ihmiset vois jättää ruokajonon kokonaan väliin, tuotteet vaihtelee ja työntekijät eivät niihin voi vaikuttaa ja pahaakin ruokaa syö jos on oikeasti nälkä.
Miten "pahaa ruokaa" tai yhtään mitään syötävää tekee esimerkiksi vehnäjauhoista joku yksin asuva, jolla ei ole edes toimivaa uunia käytettävissä? Ei loputtomia lettukestejä jaksa kukaan, eikä jauhopuuroa.
Pannuleipä on herkullista. Kastikkeet suurustetaan jauhoilla. Kuppikakun voi tehdä mikrossa. Lihapullia voi hieman jatkaa jauhoilla. Edellisen päivän perunoista voi tehdä gnoccheja. Tortilloja tai pitsaa voi tehdä jne.
Kylläpä sinulla on optimistinen käsitys ruokajakelusta syötävää hakevien ruuanlaittotaidoista. Epäilen, että monelle aikuisena aina yksin asuneelle vanhemmalle miehelle olisi aika haastavaa valmistaa ruoka-apuvehnäjauhoista tortilloja ja perunasta gnoccheja. Pannuleipää voisi yrittää, mutta pitäisi ensin järjestää kurssi.
Eikä ole mitenkään itsestään selvää, että nuoremmatkaan ovat oppineet monipuolista jauhojen käyttöä peruskoulun kotitaloustunneilla. Eräässä työttömien ruokailussa oli kokkaamassa nuori nainen, jolle äitinsä oli ihmetellyt, että mitä siellä tekee kun ei osaa. Sielläpä oppi, olihan mukana vanha kämppäkokkikin.
Elämänsä netissä viettäneet eivät osaa etsiä ruokaohjeita ja harjoitella niiden mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole köyhyyttä, kun ruoka-avussa voi sanoa, mitä suostuu syömään.
Ai ihminen ei ole köyhä, jos ei halua syödä sellaista ruokaa joka on päiväysvanhaa tai jolle on allerginen?
Siellä ei jaeta vanhaa ruokaa ja allergiset yritetään kyllä huomioida mahdollisuuksien mukaan. Jakotaho saa kyllä sanktiot jos jaetaan vanhaa ruokaa ja parhaimmillaan jako lopetetaan kokonaan, ruoka ei missään tapauksessa saa olla terveysriski. (tosin nykyään usein tuote on ihan syötävä vaikka olisikin ollut eilen viimeinen käyttöpäivä, mutta ei niitä jaeta).
Sille ei voi sit mitään, jos kauppojen ylijäämästä ei tule allergikolle sopivaa ruokaa.
Mäkin olin kasvissyöjä mutta sit jouduin ruoka-avun varaan eikä tosiaan ole varaa valita eli syön myös lihaa nyt ja oon hyvin kiitollinen että saan syödäkseni. Mulla on varaa olla ronkelimpi taas sit kun pääsen töihin ja pystyn ostamaan mitä haluan.
Ihmettelen tätä, että miksi köyhän pitäisi olla suorastaan KIITOLLINEN kun saa roskikseen menevää ruokaa, joka ei edes ole oman ruokavalion mukaista? Ei tällainen yhteiskunnan alennustila kuuluisi Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon 2000-luvulla.
Minä olen rikas, ja olisin kyllä todella kiitollinen ilmaisesta ruoasta. Ei ruokaa kuulu pois heittää.
Jos jollekin olisin allerginen niin tarjoaisin naapureille tai heidän koirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Sulla on valta päättää menetkö jonoon vai et. Jos niitä tuotteita ei jaettaisi tasan tulisi valitusta kun kaikki ei saa samoja tuotteita.
Ei kaikki halua samoja tuotteita! Noin kaukana sinä olet todellisuudesta, jos luulet kaiken kansan syövän samoja ruokia.
Oletko sinä niitä jakamassa, kun et näe ongelmaa vaan puolustelet nykykäytäntöä, joka on todettu huonoksi?
Jos on nälkä, niin kaiken pitäisi kelvata. Sellaiset, jotka heittävät ruokaa roskiin, voisivat pysyä poissa ruokajonoista.
Ei kuitenkaan pilaantunut eikä sellainen, josta voi tulla vakava allergiakohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille.
Ei mulla muuta.
Nyt on sulla suihkuaika kyllä. Joskus toiveet toteutuu, viis yksityiskohdista. :P
Meilläpäin ihmiset kurkkaavat kassiin mitä ovat saaneet ja jättävät heti paikanpäällä pois sen, mitä eivät käytä. Kasseissa on todellakin randomisti mitä on jaettavaksi saatu ja kasseja kootaan valmiiksi niin, että ne ovat samanlaisia eikä kenenkään tarvitse valittaa että tuo sai tuota mutta mä en.
Fiksumpaa on jättää ei toivottu tuote heti jakopisteeseen, eikä levitellä niitä ympäriinsä. Hävytöntä. Jumalakin tuollaisesta käytöksestä polttaa päreensä, jos ihminenkin niin tekee. Jos vain kierretään piruuttaan ruokajakeluita, niin kyllä sanon että taitaa kierrellä piru itse kiusaa tekemässä ja jotkut tarvitsevat jäävät ilman.
Meillä oli pienessa kunnassa ongelma ysärillä saada ne eu ruokapaketit jaettua. Sitten niitä jaettiin pitkin kyliä, meilläkin äidillle tuotiin niitä. Siinä oli nötköttuä, suklaapisara keksejä, pastaa, hernekeittoa jne.
Ihmiset eivät viitsineet niitä hakea, kun kukaan ei halunnut leimautua. Eivöt taida enää olla noin hyviä? Oltiin kovia leipomaan niin saatin aina käytettyä nuo. Voi ko vieläkin olis noin hyvin ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
No siis toimiiko ne niin typerästi että jakaa ihan random yllätyspusseja vaan? Entä jos ihmisellä on joku allergia esim. ja eihän kaikki nyt kaikesta tykkää. Paitsi niin no, "kyllä se syö kun tarpeeksi nälkä tulee" taisi olla se vanha kasvatusmenetelmäkin.
Aivoissa allergia vai aivojen tilalla maksa? Kun ei voi sitä vertaa ajatella että jättää epämieluiset ottamatta. Mitä kuvia nähnyt niin suurin osa heitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viimeisen myyntipäivän tuotteita ei saa jakaa ellei ne ole pakastettu, silloin niitä saa jakaa kolme kuukautta.
Mitä ihmeen puppua selität? Ja sinunlaiset sitten laittamassa jotain ruokia jakoon?! Huh!
Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa sitä, mitä se kirjaimellisesti sanookin eli viimeistä käyttöpäivää. Vain parasta ennen tuotteita voi käyttää sen parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.
Eli jos lihassa on vkp tänään 8.6.2026 ja pakastat sen myös tänään, se on mielestäsi pilalla?
En pakastaisi viimeisenä käyttöpäivänä enää. Pakastin broileripaketin viimeisenä päivänä ja voi jösses miltä se haisi kun kk päästä sulatettiin ruuaksi🤢
Jossain vaiheessa tuon tuotteen säilytys ei ole ollut asianmukaista. Ehkä ongelma ennen sinua, ehkä sinulla on jäänyt jääkaapin tai pakasteen ovi raolleen. Tai ehkä pakkauksessa on ollut reikä ja suojakaasu on karannut.
Tuossa broilerissa ei olisi mitään vikaa jos kylmäketju olisi pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole köyhyyttä, kun ruoka-avussa voi sanoa, mitä suostuu syömään.
Ai ihminen ei ole köyhä, jos ei halua syödä sellaista ruokaa joka on päiväysvanhaa tai jolle on allerginen?
Siellä ei jaeta vanhaa ruokaa ja allergiset yritetään kyllä huomioida mahdollisuuksien mukaan. Jakotaho saa kyllä sanktiot jos jaetaan vanhaa ruokaa ja parhaimmillaan jako lopetetaan kokonaan, ruoka ei missään tapauksessa saa olla terveysriski. (tosin nykyään usein tuote on ihan syötävä vaikka olisikin ollut eilen viimeinen käyttöpäivä, mutta ei niitä jaeta).
Sille ei voi sit mitään, jos kauppojen ylijäämästä ei tule allergikolle sopivaa ruokaa.
Mäkin olin kasvissyöjä mutta sit jouduin ruoka-avun varaan eikä tosiaan ole varaa valita eli syön myös lihaa nyt ja oon hyvin kiitollinen että saan syödäkseni. Mulla on varaa olla ronkelimpi taas sit kun pääsen töihin ja pystyn ostamaan mitä haluan.
Ihmettelen tätä, että miksi köyhän pitäisi olla suorastaan KIITOLLINEN kun saa roskikseen menevää ruokaa, joka ei edes ole oman ruokavalion mukaista? Ei tällainen yhteiskunnan alennustila kuuluisi Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon 2000-luvulla.
Ei se ole (kaikki) roskikseen menevää ruokaa. Meillä oli viimeksi jaossa myös perunoita ja porkkanoita ja granaattiomenoita. Liha- ja kalatuotteita voidaan säilyttää myös pakastimessa, joka menee jakoon. Kaurahiutalepaketit eivät kaikille kelvanneet ja jättivät niitä jakelupisteelle. Olisi niistä saanut tehtyä hyvää kauraomenapaistosta, kun olisi vähän mielikuvitusta käyttänyt jos ei halua puurona pupeltaa.
Kyllä ruokajaossa käyvät tietävät että siellä on tuotteita, jotka pitää käyttää päivän parin sisään ja fiksu osaa varautua siihen. Vähemmän fiksuja ei sitten ole muutenkaan älyllä siunattu, että voi voi sitten. Niillä omilla rahoilla voi ostaa mitä haluaa. Jakokassit ovat kuin arpajaiset - et voi tietää mitä tällä kerralla saat. Ei niiden ole tarkoituskaan kattaa koko seuraavan viikon menua aamusta iltaan.
Jokainen päättää itse onko KIITOLLINEN vai eikö sitä ole. Jos ei ole, niin voi pitää vaikka suunsa kiinni. Jos on kiitollinen, niin silloinkin voi pitää suunsa kiinni. Ei sitä omaa itseä tarvitse missään kohtaa nostaa ylös. Näin elämä mua kohtelee, näin ruokajako mua kohtelee, näin köyhyys mua koettelee. Minä minä minä minä.
Nämä allergioista väittävät, ei kai niitä tuotteita ole pakko syödä, jos ei sovi omaan ruokavalioon? Olisi täysi mahdottomuus käydä läpi kaikkien allergiat ja koota pussit sen mukaan. Onko kaikki ruokajakeluista valittavat jotain trolleja vai ovatko ihmiset näin pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Päiväykset mm. Maalis/huhtikuussa. Toivottavasti on olleet pakastimessa odottamassa jakoa
Miten niin toivottavasti. Ei lahjahevosen suuhun katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei kannata puhua köyhyydestä ja siitä, että kuolee nälkään. Sitten pitää puhua vain, että ei ole varaa ostaa mitään kivaa syötävää.
Katastrofialueellakin ihmisille toimitetaan ravitsevampaa ruokaa kuin pelkkää vehnäjauhoa. Niin pohjoismaisessa yhteiskunnassa 2000-luvullako jonkun pitäisi elää pelkällä vehnäjauholla?
Ennen vanhaan varsinkin vähävaraisemmat tekivät itse paljon ruokaa, leipoivat ym. Vehnäjauhoakin siis aina tarvittiin ja tarvitaan edelleen isossa osassa kodeista. Mutta nykyköyhät on toista maata: oma-aloitteisuus ja viitseliäisyys ei tunnu enää kuuluvan kuvioon. Valmisruokia, erikousruokia yms. pitäisi ilmeiseksi saada.
Meitä köyhiä on moneen junaan. Pidän itse yksinkertaisesta kotiruuasta ja harmittelen kovasti, millaista einesmoskaa leipäjonosta saa. En ole kummoinenkaan kokki, mutta söisin ennemmin vaikka ilman suolaa ja mausteita mikrokypsennettyä jauhelihaa kuin useimpia kaupan eineksiä (kokeiltu on silloin kun olin köyhä opiskelija ja joku solukämppiksistäni tai heidän vieraistaan varasti maustehyllyn tyhjäksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Sulla on valta päättää menetkö jonoon vai et. Jos niitä tuotteita ei jaettaisi tasan tulisi valitusta kun kaikki ei saa samoja tuotteita.
Ei kaikki halua samoja tuotteita! Noin kaukana sinä olet todellisuudesta, jos luulet kaiken kansan syövän samoja ruokia.
Oletko sinä niitä jakamassa, kun et näe ongelmaa vaan puolustelet nykykäytäntöä, joka on todettu huonoksi?
Jos on nälkä, niin kaiken pitäisi kelvata. Sellaiset, jotka heittävät ruokaa roskiin, voisivat pysyä poissa ruokajonoista.
Ei kuitenkaan pilaantunut eikä sellainen, josta voi tulla vakava allergiakohtaus.
Niinpä. Eikä allergiakohtauksen tarvitse olla edes vakava, jotta sellaisen aiheuttava ruoka olisi paras jättää syömättä. Kutina tekee helposti hulluksi, jos ei ole varaa mihinkään apteekin voiteisiin joilla sitä saisi lievitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella ulkomaalaiset käy noissa jonoissa? Jos ei ole ruokaan rahaa pitää viranomaisten viedä lentokentälle ja palauttaa kotimaahansa.
Sanna Marinin feministisen hallituksen oikeudella. Kiitos, demarit!
"Sanna Marinin hallitus halusi suomalaisiin korkeakouluihin kansainvälisiä opiskelijoita. Täällä opiskelijat päätyvätkin rutiköyhinä leipäjonoon. Ylen MOT paljastaa, mikä meni pieleen."
Monta muutakin virhettä Marinin hallitus teki. Kaikki vastuuministerit pakenivat ulkomaille. Tyhmät vasurit palkitsi osan EU-parlamenttiin.
Olisi syytä rajoittaa äänioikeutta tyhmiltä. Perustuslakia vielä muutetaan, se on varmaa, ellei sitten väestönvaihto yllätä totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy ohjeet kaikkiin noihin. Vai eivätkö nämä osaa edes internetiä käyttää?
Kirjastossa on kokkauskirjoja myös.
Koska jos tänään tuotteella on viimeinen päivämäärä niin sitä ei enää pakastamattomana saa jakaa jos jakopäivä on ylihuomenna.
Eihän ne kaupat anna ruokaa jossa on vielä päivämäärää jäljellä. Pakko pakastaa jos haluaa niitä jakaa.