Isät väsyvät nyt eri tavalla kuin ennen, sanoo perhetutkija
Mikä se nyt sitten isiä nyt väsyttää eri tavalla kuin ennen?
Näin jutussa ainakin väitetään:
Maailmantilannekin voi vaikuttaa isien kuormitukseen. ”On pandemiaa ja sotaa – kyllä ne kaikki vaikuttavat ihmisten mieleen”, tutkija Petteri Eerola sanoo.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoito ja lastenhoito kuuluu naiselle! Miehen tehtävä on käydä palkkatöissä ja tuoda leipä pöytään! Kannatan perinteisiä hyviä sukupuolirooleja, että mies käy töissä ja nainen on kotona!
Missä töissä sinäkään käyt? vauvalla päiväkaudet kirjoittelet. Maksaako siitä joku niin paljon, että sillä 5 lasta ja vaimon elätät. Tai edes sitä yhtä lasta? Taitaisivat jäädä yhteiskunnan eläteiksi, ihan kuten isänsäkin.
ja pian kuuluisi kitinä, että äm*mä töihin tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minua isänä väsyttää pääasiassa se että puolisoni ei hoida vastuunpuolikastaan perheestämme millään rintamalla. Ei taloudellisella, ei vastuunkannon osalta, eikä käytännön tekemisen tasolla.
Tuohan se on ollut naisten kohtalo jo iät ja ajat. Monet miehet on ryypänneet rahansa ja kotona ei ole käyty kuin räyhäämässä. perheen elatus ja kaikki on jäänyt naisen harteille.
Suomessa naiset on oikeastaan aina osallistuneet perheen elättämiseen. Ennen naiset hoiteli maataloudessa karjan ja maitotili tuli miehen tilille. ja hoitivat kaikki sisätyöt ja kodinhoidon, olivat peltotöissä ja hoitelivat kasvimaat. Ja tehtaissa on käyty töissä. Harva mies on ennekään kokonaan perhettään elättänyt. Suomessa naiset on olleet aina työelämässä mukana.
Ehkä se hetki oltu kotona, kun lapset on olleet vauvoja, mutta esim 70-luvulla äitiysloma oli 3kk ja sen jälkeen vauva hoitoon ja äiti töihin. Imettämässä käytiin ruokatunnilla jos hoitopaikka oli tarpeeksi lähellä.
No ei minua mitenkään lohduta tietää että nykynaiset livistävät vastuustaan, kuten joku mies joskus ennen.
En ole ollut isä silloin menneisyydessä, joten pointtisi menee ohi mitä jorinallasi on tekemistä nykypäivän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan työt jakaantuu mirsten ja naisten kedken nykyisin tasan. Eli arvon ladyt...on aika lopettaa se uhriutuminen. Suomen osalta siihen ei oo mitään aihetta.
Näkis vaan. Kyllä ne ipanat edelleen on eniten äitinsä kaitsemia ja kotitöistä luistaa aika moni mies.
Nykyään toki asiat on paremmin, kuin ennen, mutta parannettavaa monella miehellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minua isänä väsyttää pääasiassa se että puolisoni ei hoida vastuunpuolikastaan perheestämme millään rintamalla. Ei taloudellisella, ei vastuunkannon osalta, eikä käytännön tekemisen tasolla.
Tuohan se on ollut naisten kohtalo jo iät ja ajat. Monet miehet on ryypänneet rahansa ja kotona ei ole käyty kuin räyhäämässä. perheen elatus ja kaikki on jäänyt naisen harteille.
Suomessa naiset on oikeastaan aina osallistuneet perheen elättämiseen. Ennen naiset hoiteli maataloudessa karjan ja maitotili tuli miehen tilille. ja hoitivat kaikki sisätyöt ja kodinhoidon, olivat peltotöissä ja hoitelivat kasvimaat. Ja tehtaissa on käyty töissä. Harva mies on ennekään kokonaan perhettään elättänyt. Suomessa naiset on olleet aina työelämässä mukana.
Ehkä se hetki oltu kotona, kun lapset on olleet vauvoja, mutta esim 70-luvulla äitiysloma oli 3kk ja sen jälkeen vauva hoitoon ja äiti töihin. Imettämässä käytiin ruokatunnilla jos hoitopaikka oli tarpeeksi lähellä.
No ei minua mitenkään lohduta tietää että nykynaiset livistävät vastuustaan, kuten joku mies joskus ennen.
En ole ollut isä silloin menneisyydessä, joten pointtisi menee ohi mitä jorinallasi on tekemistä nykypäivän kanssa.
No jos sinä olet valinnut vaimosi huonosti niin eihän sille mitään voi. Suurin osa naisia hoitaa hommansa edelleen moitteettomasti. Ite oot valinnu ristisi. Turha valittaa ja varsinkaan yleistää.
Mutta miehistä ei ennen oikeastaan kukaan tehnyt mitään kotitöitä saatikka hoitaneet lapsiaan, joten naiset eivät edes voineet valita siinä suhteessa.
On niitä sotia ja sairauksia ollut ennenkin eikä silti ollut jotain nykyisenlaista "väsymistä". Nykyään väsytään kun se on muotia väsyä ja kaikki väsyy ja luetaan väsymisestä netistä ja väsyväsyväsy.
Nykyään naiset odottavat miesten hoitavan myös perinteisesti naiselle kuuluvia kotiaskareita. Kyllähän se väsyttää.
Mies
Ihmeellistä. Miesten mielestähǎn äideillä on ollut lokoisat olot kotona lasten kanssa kóllötellessä. Miten niitä nyt uuvuttaa ne samat helpot hommat? Perin outoa.
Höpsis, yhä enemmän näkee nuoria isiä päivällä lastenvaunujen kanssa, pitkiä lenkkejä tekevät kävellen, joskus jopa juosten. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti edelleen naiset kantaa 95-% ellei 100% vastuun perheen metatöistä. Tämä jos mikä kuormittaa. Hyvä vaan jos jotain ees vähän kuormittavaa valuu muös miehille. Jotain mikä oli ennen naisilla.
Tämähän se naisten asenne on. Kaikki tietää, ettei tämä ole totta. Mutta näin naiset toisilleen uskottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen naiset hoiteli maataloudessa karjan ja maitotili tuli miehen tilille. ja hoitivat kaikki sisätyöt ja kodinhoidon, olivat peltotöissä ja hoitelivat kasvimaat."
Ennen kaikkia noita töitä laitettiin myös perheen lapset tekemään, kun heidän katsottiin ikänsä puolesta olevan valmiita niihin. Monia kotitöitä piti tehdä jo muutaman vuoden iästä alkaen.
:D Oi voi voi. Voi isejä.
No annetaan me naiset heille yksinhuoltajuuksia ja pahoinpidellään heitä, sekä perustetaan itse haaremeita, niin katsotaan miltä sitten tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään naiset odottavat miesten hoitavan myös perinteisesti naiselle kuuluvia kotiaskareita. Kyllähän se väsyttää.
Mies
Ei ole lumitöitä ja puusavottaa enää kaupungeissa. Metsästystäkään ei, edes autoa ei tarvitse.
Mutta teillä on vielä se yksinhuoltajuus kokematta. Se seuraavaksi. Sitten katsotaan itkettääkö vai tutiseeko puntti.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, yhä enemmän näkee nuoria isiä päivällä lastenvaunujen kanssa, pitkiä lenkkejä tekevät kävellen, joskus jopa juosten. Näin Helsingissä.
Nii miten tuo kumoaa sen ettei ne oo väsyneitä? Tuoha sen just aiheuttaa
Vierailija kirjoitti:
No annetaan me naiset heille yksinhuoltajuuksia ja pahoinpidellään heitä, sekä perustetaan itse haaremeita, niin katsotaan miltä sitten tuntuu.
Moi miesvihaaja-Sanna! Miten sul menee siel Tony Blairin instituutis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Naisista on peukutusten perusteella Ok luistaa vastuusta- jos on nainen.
Peusreluksi käy 50- luku.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehet sitten saisi meninistisen liikkeen kasaan. Toistaiseksi ei ole onnistunut, jostain kumman syystä.
Meille soitti joku sotahullu sotilaspiiristä ja käski mieheni kertausharjoituksiin...nauroin sille pikkuhitlerille päin naamaa ja sanoin, että ei se lurppakulli voi nyt tulla, koska sillä on imurointi kesken ja seuraavaksi se silittää verhot.
Se perkeleen alikessu oli vielä röyhkeä, mies kun on, sanoi siihen lopuksi, että kiinnostaisko minua tulla sotaväkeen...heillä on hieman pulaa tankeista.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän te teettekin, tosin harvemmin annatte yksihioltajuutta - kunhan vain sälytätte hoivavastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän te teettekin, tosin harvemmin annatte yksihioltajuutta - kunhan vain sälytätte hoivavastuun.
Lol. Noin ne pikkumiehet näkee asiat.
Tutkimusten mukaan työt jakaantuu mirsten ja naisten kedken nykyisin tasan. Eli arvon ladyt...on aika lopettaa se uhriutuminen. Suomen osalta siihen ei oo mitään aihetta.