Miksi jotkut eivät käytä pyöräilykypärää?
Itse olen tuollainen mutta nyt vasta tulin järkiini ja aion ostaa kypärän. Voiko sen jättää pyörän koriin kun menee kauppaan vai varastetaanko se?
Kommentit (42)
En osta tai käytä turhaa krääsää kuten pyöräilykypärä.
Kypärä on epäkäytännöllinen, eikä sille ole käyttöä, jos ei joudu onnettomuuteen.
Kypärä auttaa erityisesti paikoissa, missä on kehittymätön liikennekulttuuri - siis kaupungeissa, missä ei ole kunnolla autoliikenteestä erotettua pyörätieverkostoa. Suosittelen sen käyttöä esim. Turussa, Tampereella ja Helsingin ydinkeskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kolmas kypärä. Kaksi edellistä hajonnut kolmion takaa ajaneen auton kylkeen.
Jotkut ihmiset ovat tuollaisia onnettomuusalttiita hessuhopoja, jotka ajautuvat kolareihin uudestaan ja uudestaan, ja se vääristää tilastoja väestötasolla. Useimmat ihmiset osaavat pyöräillä joutumatta onnettomuuksiin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Omaa pääkoppaa ja henkeä ei arvosteta. Ei kai siinä muuta syytä ole, vaikka selitellään että näyttää tyhmältä, hiukset menee huonosti ja ajaa vain hiljaa yms.
Mulla suurin syy on kypärän käytön vaivalloisuus. Sitä täytyisi melkein kuljettaa jatkuvasti mukana, jos sen tahtoo pysyvän siinä kunnossa että se suojaa kunnolla päätä jos käy huonosti. Pyörän lukitseminen niin, ettei se lähde ihan helposti varkaiden matkaan, on arjessa ihan tarpeeksi vaivalloista.
Ei vaan ole tapana pitää kypärää vaikka järkevää se tietenkin on. Huomaan aina kaiken ympärilläni. Olen liian havainnoiva ja väistän kaiken (ne kuuluisat viimeiset sanat). En ole ikinä joutunut onnettomuuteen, törmännyt mihinkään, kaatunut aikuisena tai menettänyt kontrollia. Osaan pyöräillä sen verran hyvin.
Joskus kun hiukset on ponnaarilla, kypärä ei mahdu :( siksi oon välillä lyhyille matkoille ollu laittamatta. Muuten kyllä laitan.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat nämä perheet, joissa lapsille on kyllä löytynyt kypärä pähän, mutta vanhemmille ei.
Parempiko sitten ettei lapsillakaan ole? Eikö aikuiset saa tehdä ihan omat valintansa. Minä kuljen vain köröttelyvauhtia ja lyhyitä matkoja joten en ole nähnyt tarpeelliseksi. Jos kulkisin jollain sähköpyörällä tai kovaa vauhtia olisi asia eri. En ole lapsuuden jälkeen käyttänyt kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat nämä perheet, joissa lapsille on kyllä löytynyt kypärä pähän, mutta vanhemmille ei.
Täähän on just hyvä. Lasten päät halutaan suojata. Yleisemmin, suojaamiseen liittyy vahvasti onnettomuuden vakavuus ja todennäköisyys. Otetetaan että keski-ikäinen perusterve aloitaa kuntopyöräilyn. Hän voisi maksimoida turvallisuutensa ostamalla ambulanssin seuraaman itseään lenkeillä. Mutta todennäköisyydet sanovat että tämä ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ole tapana pitää kypärää vaikka järkevää se tietenkin on. Huomaan aina kaiken ympärilläni. Olen liian havainnoiva ja väistän kaiken (ne kuuluisat viimeiset sanat). En ole ikinä joutunut onnettomuuteen, törmännyt mihinkään, kaatunut aikuisena tai menettänyt kontrollia. Osaan pyöräillä sen verran hyvin.
Wau, et siis ikinä tee virheitä. Olet harvinaislaatuinen!
Vierailija kirjoitti:
Omaa pääkoppaa ja henkeä ei arvosteta. Ei kai siinä muuta syytä ole, vaikka selitellään että näyttää tyhmältä, hiukset menee huonosti ja ajaa vain hiljaa yms.
Järjettömältä näyttää aikunen kypärätön lastensa kanssa. Kuka niistä lapsista huolehtii, jos aikuinen kuolee tai vammautuu pyöräilyonnettomuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla lisäksi se, että mulla on kuulokkeet päässä joilla kuuntelen ajaessani äänikirjaa tai musiikkia. Ei mahdu kypärän alle, ja koska toinen korvani on vammautunut niin niihin ei mahdu napit.
En tiedä. Heidän pää voi rikkoutua kuin meloni asfalttiin.
Salaa toivon että jään ratikan alle ja surkea elämäni saa kunniallisen päätöksen
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan todella noloa pyöräillä kypärä päässä. Sopii hyvin nykyajan lumihiutaleille mutta ei aikuisille.
Mä tiedän että 80- ja 90- luvuilla oli noloa käyttää mitään henkilösuojaimia. Olen itse tuhonnut kuuloani ilman kuulosuojaimia konehommissa, hengittänyt jauhopölyä niin että räkä oli mustaa ja toki ajanut pyörällä ilman kypärää. Mutta tullaan jo nykyaikaan. Kypärä suojaa päätä jos käy onnettomuus ja aivovamman kanssa on ikävä elää. Aikuinen ihminen kestää käyttää kypärää, vaikka lapsuudessa olisi ollut noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, et siis ikinä tee virheitä. Olet harvinaislaatuinen!
Ok.
Varmasti ilman kypärää pyöräilevät eivät autossa käytä turvavöitä. Siis onhan se turvavyö autossa epämukava ja nolo. Paita menee ryppyyn ja vyö painaa ikävästi. Ei ole ikinä tullut kolaria, joten miksi laittaa turvavyö? Eikun miten se oli....?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hakuan ku o lla?
Yleensä ovat miehiä. Asennevamma ja lopulta päävamma.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ilman kypärää pyöräilevät eivät autossa käytä turvavöitä. Siis onhan se turvavyö autossa epämukava ja nolo. Paita menee ryppyyn ja vyö painaa ikävästi. Ei ole ikinä tullut kolaria, joten miksi laittaa turvavyö? Eikun miten se oli....?
Hyvä esimerkki! Turvavyö tulee auton mukana. Turvavyötä ei tarvitse kuljettaa minnekään. Turvavyö vähentää vakavia loukkaantumisia merkittävästi enemmän kuin kypärä. Mikset sinä käytä kypärää autossa niin kuin rallikuskit tekevät?
Koska en omista sellaista.