Onkohan metsäretki lakkoja poimimaan meksikolaiselle kiinnostava kokemus?
Hän tulee heinäkuussa Suomeen ensimmäistä kertaa. On kaupunkilainen.
Kommentit (25)
Kannattaa viedä se alasti ilman hyttysmyrkkyä niin tulee taatusti ikimuistoinen elämys.
Joo, varmasti tykkää itikoitten surinasta ja suovedestä kumisaappaissa.
Muurahaispesässä istuminen olisi varmaan suurempi elämys.
Haluatko itse lähteä jängälle itikoiden puremaksi keräämään happamia marjoja.
Kuulostaa kamalalta matkakokemukselta.
Yleensä ulkomaalaiset ovat innoissaan luonnon rauhasta, marjoista ja sienistä. Mutta tietysti voi olla, että juuri kyseisen yksilön mielestä lakkasuo onkin pelottava kokemus. Kuningatar Elisabetkaan ei tykännyt, kun hänet väkisin vietiin keskelle metsää.
Suolla on kesyt olosuhteen Meksikon mangroverämeisiin ja viidakoihin nähden. Eiköhän se siellä pärjää, jos ei palellu.
Vie muuten metsään nuotiopaikalle, jos on mahdollista tehdä tulta tuohon aikasn. Älä missään nimessä vie hillasuolle. Se ei ole mukava paikka.
Suolla ja metsässäkin liikkuminen vaatii taitoa.
Suomalaiset, kaupunkilaisetkin, yleensä ymmärtävät ainakin jonkun verran täkäläistä luontoa.
Toissa syksynä otettiin yksi työyhteyksistä tuttu australialais-kiinalaistaustainen mukaan lauantain sieniretkelle. Suppilovahvero- ja kantarellimaastoja, ihan normaalia suomalaista metsää. Yhtäkkiä huomataan, että kaveri on polviaan myöten suossa. Korpimetsän notkelmassa oli sileä vihreä sammalpeitteinen aukio, ja hän kun tulkitsi että siinä on nurmikko, oikaisenpa siitä läpi. Ja sinne upposi. No, autettiin kaveri ylös, hän pesi mutaiset housunsa ja läpimärät saappaansa purossa, ja palattiin takaisin autolle. Itselleni ei ollut tullut mieleenkään, että joku yrittäisi mennä sellaiseen paikkaan, joka täkäläisiä maisemapiirteitä tuntevalle on ilmiselvästi upottava kosteikko.
Ei siinä sen kummempia. Ilmeisesti ei jäänyt traumoja, kun sen jälkeenkin on halunnut mukaan sieneen ja marjaan.
Mutta sen verran ap:lle vinkiksi, että jos jonkun kokemattoman viette suolle, kannattaa vahtia ettei hän uppoa johonkin suonsilmään.
Voisi minullekin käydä huonosti jossain tropiikin viidakossa, kun en osaisi lukea maastoa.
Ja sitten Suomen luonnossa on tietysti vielä punkit, hirvikärpäset, itikat ja mäkäräiset, joilta on syytä osata suojautua.
Onko mustikkametsä parempi vai sekin huono idea?
Yhtä hulvaton kuin jos sinä menisit alabamaan poimimaan puuvillaa.
Brasiliasta Suomeen muuttanut oli ainakin ihan haltioissaan mustikka-ja sienestysreissuista.
Mun uusi-seelantilainen tuttu pelkäsi että täällä on karhuja, susia ja muita petoja kaikki metsät täynnä silmänkantamattomiin :D
Hillat ei kasva metsässä, juntti. Ne kasvaa suolla. Suolla ei ole metsää.
Veetin aloitus meni taas hänen yleissivistymättömyytensä vuoksi reisille.
Vierailija kirjoitti:
Mun uusi-seelantilainen tuttu pelkäsi että täällä on karhuja, susia ja muita petoja kaikki metsät täynnä silmänkantamattomiin :D
Meidän thaimaalaisen miniän siskot tulivat käymään eivätkä uskaltaneet mennä lähelle järven rantaa, kun pelkäsivät että vedestä tulee jääkarhu.
Suolla pitää oikeasti osata liikkua. Ottaa jokaikinen askel niin että ei uppoa silmäkkeeseen.
Minä olen kotoisin Järvi-Suomesta ja edelleenkin, nyt jo vuosia suoseudulla asuneena, seuraan mieluummin kokenutta suolla kulkijaa kuin lähden yksin harhailemaan. Turisti joka näkee suomalaisen suon ekaa kertaa elämässään on aivan hätää kärsimässä.
Vie mustikkametsään mieluummin. Jos suota haluat esitellä niin valitse reitti jossa mennään pitkospuita pitkin suon läpi ja hankkikaa ne hillat torilta kertoen että tuolta ne haetaan missä juuri oltiin.
En tiedä, täällä pohjoisessa lakka kasvaa soilla ei metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Hillat ei kasva metsässä, juntti. Ne kasvaa suolla. Suolla ei ole metsää.
Jonkun mielestä kuivahko (ojitettu) hillasuo on jo metsää.
no haloo onko valoo.