Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ennen oli turvallisempaa", mutta kun ei ollut.

Vierailija
06.06.2026 |

Olen vähän päälle 30v, eli varmaan vikaa pihalla haahuillutta sukupolvea joka on saanut mennä ja tulla miten haluaa. Vanhemmille noista ei tietenkään ole kerrottu, kun olisi tullut huudot siitä kun on hölmöillyt. Ainoa näiden tietämä "hölmöily" on se, kun serkkuni tippui puusta ja jouduttiin kavereiden kanssa hakemaan tälle apua kun mursi jalkansa. Mutta siis on sattunut ja tapahtunut, enkä ikinä altistaisi lastani sille mitä olen itse kokenut. Siis tässä muutama tapahtuma.

Lähellä asuneet äidin työkaverin lapset vahtivat minua joitain kertoja. Kerran nämä varastivat hiuspantani ja uhkasivat naksauttaa sen poikki, jos en kiipeä katolle. Kiipesin katolle itkua nieleskellen ja toinen näistä tytöistä kiipesi puoleenväliin tikkaita ja vitsaili ettei päästä minua alas. Menin täyspaniikkiin, aloin kiljua apua, ja sitten nämä säikähtivät, päästivät alas ja sanoivat että koko homma oli ollut vitsi. Nämä tytöt ovat tönäisseet minut myös laiturilta alas - kahdesti, ja tietäen minut huonoksi uimariksi.

Vanhemmat olivat perhetutuilla käymässä ja minä olin mukana, vieressä oli leikkikenttä ja minua hätyyteltiin sinne leikkimään. Leikin itsekseen ja leikkikentälle tuli itseäni hieman vanhempi tyttö koiran kanssa. Tyttö alkoi jutella minulle ja pyysi tulemaan luoksena, hän asui lähellä. Tuli outo olo, sanoin että en tule, tyttö nappasi minua kädestä ja alkoi vetää. Riuhtaisin itseni irti ja juoksin takaisin sinne tuttujen luokse. Vanhemmat pyörittelivät päätään että olisit nyt ollut pidempään siellä leikkimässä.

On muitakin, mutta näitä läheltä piti tilanteita on ihan helvetisti.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja viettänyt koko ikäni Helsingissä, enkä koe että minunkaan lapsuus olisi ollut hirmu turvallisen tuntuinen 🤷‍

N44

Vierailija
2/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asuit ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy. Minulle ei koskaan tapahtunut mitään mutta en kokenut oloani turvalliseksi. Olette heikkoja ihmisiä. Toivottavasti Islam tulee ja opettaa.

Vierailija
4/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, asuin ison kaupungin liepeillä rivi- ja omakotitaloalueella enkä kertaakaan kohdannut mitään tuollaista. Omenapuissa kiipeiltiin, kukaan ei pudonnut niin, että olisi satuttanut itsensä eikä rannalle menty koskaan ilman aikuista, vaikka se olisi ollut mahdollista. Nähtävästi meillä oli paremmat välit vanhempien kanssa kuin ap:lla.

Vierailija
5/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhutaan myös paljon katuväkivallasta ja poikien/nuorten miesten käytöksestä, mutta voin vakuuttaa näin viiskymppisenä miehenä, että ikäluokastani lähes jokainen on kokenut väkivaltaa tai vakavaa väkivallan uhkaa. 

Seksuaalinen ahdistelu/häirintä ja naisten vähättely oli myös arkipäivää. Eihän nuoria edes näy ulkona 70samassa mittakaavassa kuin joskus 80/90-luvun taitteessa. Ja 70/80-luvun taitteessa oli käsittääkseni vielä hurjempaa menoa. 

Vierailija
6/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, asuin ison kaupungin liepeillä rivi- ja omakotitaloalueella enkä kertaakaan kohdannut mitään tuollaista. Omenapuissa kiipeiltiin, kukaan ei pudonnut niin, että olisi satuttanut itsensä eikä rannalle menty koskaan ilman aikuista, vaikka se olisi ollut mahdollista. Nähtävästi meillä oli paremmat välit vanhempien kanssa kuin ap:lla.

70-luvulla todellakin mentiin rannalle ilman aikuisia. Se oli ok ja sallittua. Lisäksi tietenkin tehtiin kaikenlaista kiellettyä. Silloin uskottiin ulkoiluun ja lapset komennettiin ulos ilman aikuisia.

Vierailija
7/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikänsä helsingin kalliossa asunut 80v faijani sanoi että 50-luvulla saattoi saada turpiinsa jos meni sörkkään hengailemaan ilman kavereita.

Vierailija
8/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltatilastojen mukaan Helsinki on tänä päivän turvallisempi kuin esimerkiksi 80-luvulla. Tämähän ei käy yhteen tiettyjen tahojen propagandan kanssa mutta ei se tosiasioita muuta. 

Vierailija
9/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yleistää. 50-luvun lapsuus omakotialueella oli turvallinen.

Vierailija
10/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskuvarkauksien määrä on räjähtänyt Suomen kaupungeissa. Ennen ne olivat todella harvinaisia. 

Vierailija
11/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taskuvarkauksien määrä on räjähtänyt Suomen kaupungeissa. Ennen ne olivat todella harvinaisia. 

Ympäri Eurooppaa lentelevät taskuvarasryhmittymät ovat löytäneet Suomen
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011282251.html

Vierailija
12/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt ja viettänyt koko ikäni Helsingissä, enkä koe että minunkaan lapsuus olisi ollut hirmu turvallisen tuntuinen 🤷‍

N44

Olen asunut Helsingissä vuodesta 1999 ja vasta pari vuotta sitten olen alkanut nähdä itseään piikittäviä narkkareita. Ja tiedoksi että minulla ei ole autoa ja olen aina kulkenut todella paljon jalan ympäri kaupunkia. 

Vierailija
13/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin tietoon tulleiden rikosten kokonaismäärä on kasvanut 2000-luvulla johtaen siihen, ettei vankiloistamme löydy enää riittävästi tyhjää tilaa.

Vierailija
14/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin poliisilaitoksen tietoon tuli vuoden 2024 aikana yhteensä 394 rais kausta tai pakottamista sukupuoliyhteyteen. Luvut ovat olleet nousussa, ja poliisin mukaan ilmoitettujen rais kausten määrä on kasvanut yli 60 prosenttia vuoden 2023 tasosta.

Lähde: Poliisi

Vierailija
15/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin poliisilaitoksen tietoon tuli vuoden 2024 aikana yhteensä 394 rais kausta tai pakottamista sukupuoliyhteyteen. Luvut ovat olleet nousussa, ja poliisin mukaan ilmoitettujen rais kausten määrä on kasvanut yli 60 prosenttia vuoden 2023 tasosta.

Kyllä minä luotan johonkin helsinkiläiseen vasemmistolaiskehvanaan ennemmin kuin poliisin tilastoihin.

Eiku...

Vierailija
16/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä hyvällä alueella ja kokenut aina turvallisuutta. 89 syntynyt. :) Saanut pienestä asti leikkiä pihalla ja ulkona. Muuten en ole öisin halunnut liikkua, sisko liikkunut nuorena paljon öisinkin muttei kuulemma enää uskaltaisi. 

Toki muutama kaverien hölmöily ja omat kännikokeilut teininä. 

Vierailija
17/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä pyörin pienenä pari kertaa raput alas ja tikit naamaan kun kukaan ei vahtinut ja kerran juoksin torin myyntipöydän kulmaan ja taas paikattavaksi, 80 luvulla. Teininä meinasin hukkuakin.

Vierailija
18/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimassa oon käynyt syvissä vesissäkin n. 9-10 vuotiaasta ylöspäin (ennen sitä viikottain vanhempien kanssa), mutta olin siis hyvä uimaan. :D 

Vierailija
19/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä luotan johonkin helsinkiläiseen vasemmistolaiskehvanaan ennemmin kuin poliisin tilastoihin.

Eiku...

Eivät kaikki ihmiset ymmärrä, että johtopäätöksiä pitäisi perustaa tilastoihin tosiasioihin. Mutuilu on tyypillistä ihmisillä, joilla on hyvin alhainen älykkyysosamäärä.

Vierailija
20/29 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep koska ennen kellään ei ollut mitään varastettavaa. 14-vuotiaalla saattaa olla nykyään viiden huntin puhelin. Ennen oli taskun pohjalla pari markkaa ja bussilippu.