Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.


Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (1543)

Vierailija
1541/1543 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eilen lempisarjaani Rillit huurussa ( The Big Bang Theory) ja aloin miettimään vakavasti henkilöiden yhteiskuntaluokkia. Minua on aina hämmästyttänyt se, mitä ihmettä esim. Leonard näkee Pennyssä? Onko tämä miten totuudenmukaista, että Leonard, jonka lapsuudenperhe on ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat menestyviä akateemisia, itse fysiikan tohtori ja työskentelee CalTechissä, joka on eräs maan arvostetummista työpaikoista olisi niin ihastunut Pennyyn, joka on juntti maalainen ilman käytöstapoja jostain Nebraskan pikkukylästä, jolla ei ole suoritettu edes ammattikoulua loppuun ja joka työskentelee tarjoilijana ja on huono siinäkin työssä. Haaveilee näyttelijän ammatista, mutta joutuu pettymään koko ajan. Ja tiedän, että kyseessä on vain sarja, mutta eilen tämän keskustelun innoittamana rupesin miettimään asiaa. 😊 Muutenkin melkein kaikki tohtorit jota tiedän/tunnen seurustelee tai on naimisissa koulutustasoltaan aika samankaltaisten ihmisten kanssa. Vähintään maisteri pitää olla. 

En ole ikinä ajatellut asiaa noin, omassa tuttavapiirissä ei taida olla mitään tiettyä kaavaa, että pariskunnan tai perheen vanhempien ammatit tai koulutukset olisi samankaltaisia. Omassa ikäluokassa, kolmekymppiset, monella myös on useampia tutkintoja, esimerkiksi pari korkeakoulututkintoa tai ammattikoulu ja joku korkeakoulututkinto.

Olen itse kuullut monen tuttavamiehen kertoneen miten tärkeänä pitää vaimon ottamista samasta akateemisesta keskiluokasta kuin mitä itse on. Perusteluna on, että samankaltainen vaimo osaa kasvattaa lapset keskiluokkaisiksi eikä vaimonkaan käytöstä tai puheita tarvitse hävetä kodin ulkopuolella. 

Ei taida ensinkään vaimon ottamisesta puhuminen olla niin keskiluokkaista. Ja vaimoko ne lapset sitten kasvattaa?

Minua kyllä enemmän hävettäisi se, että kumppani suhtautuisi noin ennakkoluuloisesti kuin välittäisin siitä mihin yhteiskuntaluokkaan toinen kuuluu.

Vierailija
1542/1543 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eilen lempisarjaani Rillit huurussa ( The Big Bang Theory) ja aloin miettimään vakavasti henkilöiden yhteiskuntaluokkia. Minua on aina hämmästyttänyt se, mitä ihmettä esim. Leonard näkee Pennyssä? Onko tämä miten totuudenmukaista, että Leonard, jonka lapsuudenperhe on ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat menestyviä akateemisia, itse fysiikan tohtori ja työskentelee CalTechissä, joka on eräs maan arvostetummista työpaikoista olisi niin ihastunut Pennyyn, joka on juntti maalainen ilman käytöstapoja jostain Nebraskan pikkukylästä, jolla ei ole suoritettu edes ammattikoulua loppuun ja joka työskentelee tarjoilijana ja on huono siinäkin työssä. Haaveilee näyttelijän ammatista, mutta joutuu pettymään koko ajan. Ja tiedän, että kyseessä on vain sarja, mutta eilen tämän keskustelun innoittamana rupesin miettimään asiaa. 😊 Muutenkin melkein kaikki tohtorit jota tiedän/tunnen seurustelee tai on naimisissa koulutustasoltaan aika samankaltaisten ihmisten kanssa. Vähintään maisteri pitää olla. 

En ole ikinä ajatellut asiaa noin, omassa tuttavapiirissä ei taida olla mitään tiettyä kaavaa, että pariskunnan tai perheen vanhempien ammatit tai koulutukset olisi samankaltaisia. Omassa ikäluokassa, kolmekymppiset, monella myös on useampia tutkintoja, esimerkiksi pari korkeakoulututkintoa tai ammattikoulu ja joku korkeakoulututkinto.

Olen itse kuullut monen tuttavamiehen kertoneen miten tärkeänä pitää vaimon ottamista samasta akateemisesta keskiluokasta kuin mitä itse on. Perusteluna on, että samankaltainen vaimo osaa kasvattaa lapset keskiluokkaisiksi eikä vaimonkaan käytöstä tai puheita tarvitse hävetä kodin ulkopuolella. 

Ei taida ensinkään vaimon ottamisesta puhuminen olla niin keskiluokkaista. Ja vaimoko ne lapset sitten kasvattaa?

Minua kyllä enemmän hävettäisi se, että kumppani suhtautuisi noin ennakkoluuloisesti kuin välittäisin siitä mihin yhteiskuntaluokkaan toinen kuuluu.

Oli työnjako mikä tahansa, kyllä se lasten äidin rooli on aina merkittävä siinä miten lapset kasvatetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1543 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että jakku ei ole sitä halvinta mallia. Piste.