Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.

Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (1564)

Vierailija
1541/1564 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eilen lempisarjaani Rillit huurussa ( The Big Bang Theory) ja aloin miettimään vakavasti henkilöiden yhteiskuntaluokkia. Minua on aina hämmästyttänyt se, mitä ihmettä esim. Leonard näkee Pennyssä? Onko tämä miten totuudenmukaista, että Leonard, jonka lapsuudenperhe on ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat menestyviä akateemisia, itse fysiikan tohtori ja työskentelee CalTechissä, joka on eräs maan arvostetummista työpaikoista olisi niin ihastunut Pennyyn, joka on juntti maalainen ilman käytöstapoja jostain Nebraskan pikkukylästä, jolla ei ole suoritettu edes ammattikoulua loppuun ja joka työskentelee tarjoilijana ja on huono siinäkin työssä. Haaveilee näyttelijän ammatista, mutta joutuu pettymään koko ajan. Ja tiedän, että kyseessä on vain sarja, mutta eilen tämän keskustelun innoittamana rupesin miettimään asiaa. 😊 Muutenkin melkein kaikki tohtorit jota tiedän/tunnen seurustelee tai on naimisissa koulutustasoltaan aika samankaltaisten ihmisten kanssa. Vähintään maisteri pitää olla. 

En ole ikinä ajatellut asiaa noin, omassa tuttavapiirissä ei taida olla mitään tiettyä kaavaa, että pariskunnan tai perheen vanhempien ammatit tai koulutukset olisi samankaltaisia. Omassa ikäluokassa, kolmekymppiset, monella myös on useampia tutkintoja, esimerkiksi pari korkeakoulututkintoa tai ammattikoulu ja joku korkeakoulututkinto.

Olen itse kuullut monen tuttavamiehen kertoneen miten tärkeänä pitää vaimon ottamista samasta akateemisesta keskiluokasta kuin mitä itse on. Perusteluna on, että samankaltainen vaimo osaa kasvattaa lapset keskiluokkaisiksi eikä vaimonkaan käytöstä tai puheita tarvitse hävetä kodin ulkopuolella. 

Ei taida ensinkään vaimon ottamisesta puhuminen olla niin keskiluokkaista. Ja vaimoko ne lapset sitten kasvattaa?

Minua kyllä enemmän hävettäisi se, että kumppani suhtautuisi noin ennakkoluuloisesti kuin välittäisin siitä mihin yhteiskuntaluokkaan toinen kuuluu.

Vierailija
1542/1564 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eilen lempisarjaani Rillit huurussa ( The Big Bang Theory) ja aloin miettimään vakavasti henkilöiden yhteiskuntaluokkia. Minua on aina hämmästyttänyt se, mitä ihmettä esim. Leonard näkee Pennyssä? Onko tämä miten totuudenmukaista, että Leonard, jonka lapsuudenperhe on ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat menestyviä akateemisia, itse fysiikan tohtori ja työskentelee CalTechissä, joka on eräs maan arvostetummista työpaikoista olisi niin ihastunut Pennyyn, joka on juntti maalainen ilman käytöstapoja jostain Nebraskan pikkukylästä, jolla ei ole suoritettu edes ammattikoulua loppuun ja joka työskentelee tarjoilijana ja on huono siinäkin työssä. Haaveilee näyttelijän ammatista, mutta joutuu pettymään koko ajan. Ja tiedän, että kyseessä on vain sarja, mutta eilen tämän keskustelun innoittamana rupesin miettimään asiaa. 😊 Muutenkin melkein kaikki tohtorit jota tiedän/tunnen seurustelee tai on naimisissa koulutustasoltaan aika samankaltaisten ihmisten kanssa. Vähintään maisteri pitää olla. 

En ole ikinä ajatellut asiaa noin, omassa tuttavapiirissä ei taida olla mitään tiettyä kaavaa, että pariskunnan tai perheen vanhempien ammatit tai koulutukset olisi samankaltaisia. Omassa ikäluokassa, kolmekymppiset, monella myös on useampia tutkintoja, esimerkiksi pari korkeakoulututkintoa tai ammattikoulu ja joku korkeakoulututkinto.

Olen itse kuullut monen tuttavamiehen kertoneen miten tärkeänä pitää vaimon ottamista samasta akateemisesta keskiluokasta kuin mitä itse on. Perusteluna on, että samankaltainen vaimo osaa kasvattaa lapset keskiluokkaisiksi eikä vaimonkaan käytöstä tai puheita tarvitse hävetä kodin ulkopuolella. 

Ei taida ensinkään vaimon ottamisesta puhuminen olla niin keskiluokkaista. Ja vaimoko ne lapset sitten kasvattaa?

Minua kyllä enemmän hävettäisi se, että kumppani suhtautuisi noin ennakkoluuloisesti kuin välittäisin siitä mihin yhteiskuntaluokkaan toinen kuuluu.

Oli työnjako mikä tahansa, kyllä se lasten äidin rooli on aina merkittävä siinä miten lapset kasvatetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1564 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että jakku ei ole sitä halvinta mallia. Piste.

Vierailija
1544/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tuli mieleen, että usein alemmalla keskiluokalla ja siitä alemmilla luokilla saattaa olla monta (+3) lasta. Sen sijaan keskikeskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa lapsia on yleensä aina kaksi. Mielenkiitoista tästä tekee se, että yläluokassa ja eliitissä on taas normaalia että on suuret perheet ja lapsia on helposti neljä. Miettii esim. jostain pörssiyhtiöden suomeruotsalaisia perheitä, joissa lapsia on aina enemmän kuin kaksi, tai sitten vaikka Teemu Selännettä, jolla taitaa olla useampi lapsi. Keskiluokkaista on siis tuo kahden lapsen ihanne.

Vierailija
1545/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työväenluokan mies nappasi akateemisen naisen ja kyllä meillä on aika erilainen kasvatuskulttuuri. Mun pitää tehdä ihan tietoisesti töitä että lapsi oppii minin mielestäni tavoille kun pitää vahtia isänsä touhua 

Vierailija
1546/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tuli mieleen, että usein alemmalla keskiluokalla ja siitä alemmilla luokilla saattaa olla monta (+3) lasta. Sen sijaan keskikeskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa lapsia on yleensä aina kaksi. Mielenkiitoista tästä tekee se, että yläluokassa ja eliitissä on taas normaalia että on suuret perheet ja lapsia on helposti neljä. Miettii esim. jostain pörssiyhtiöden suomeruotsalaisia perheitä, joissa lapsia on aina enemmän kuin kaksi, tai sitten vaikka Teemu Selännettä, jolla taitaa olla useampi lapsi. Keskiluokkaista on siis tuo kahden lapsen ihanne.

Ei se ole ihanne, mutta keskiluokka maksaa kaiken joten enempään ei ole varaa eikä energiaa. 

Vierailija
1547/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on yleistynyt vapaaehtoinen lapsettomuus akateemisen keskiluokan parissa varsinkin suurissa yliopistokaupungeissa.

Vierailija
1548/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ihanne, mutta keskiluokka maksaa kaiken joten enempään ei ole varaa eikä energiaa. 

Ehkä sivistyneet keskiluokkalaiset ajattelevat, että on sivistynyttä, että pystyy hallitsemaan omaa seksuaalisuuttaan ja tarvettaan lisääntyä? Ja lapsia ”hankitaan” vain sen verran, kun on varaa elättää, kasvattaa ja kouluttaa.

Vierailija
1549/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sivistyneet keskiluokkalaiset ajattelevat, että on sivistynyttä, että pystyy hallitsemaan omaa seksuaalisuuttaan ja tarvettaan lisääntyä? Ja lapsia ”hankitaan” vain sen verran, kun on varaa elättää, kasvattaa ja kouluttaa.

Hahahah. Minä halusin kaksi lasta siksi että meillä ei ole varaa palkata hoitoapua ja kahden kanssa on kätevä matkustaa. Varakkaat miehet ehkä usein etsivät kotiäitihenkisen rouvan, joka ehkä hoitaa paljon itse mutta tarvittaessa on vara maksaa palveluista ja avusta. Keskiluokan naisilla on ura. Ei ole vielä näkynyt keskiluokkaisia koti-isiä 

Vierailija
1550/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta on siis ihan omaa mukavuudenhalua

Vierailija
1551/1564 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä. Ajatellaan pitkällä tähtäimellä lapsien hampaiden oikomisia, harrastuksia, autokouluja, yliopistoajan kustannuksia ja ensiasuntojen käsirahoja. 

Vierailija
1552/1564 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahah. Minä halusin kaksi lasta siksi että meillä ei ole varaa palkata hoitoapua ja kahden kanssa on kätevä matkustaa. Varakkaat miehet ehkä usein etsivät kotiäitihenkisen rouvan, joka ehkä hoitaa paljon itse mutta tarvittaessa on vara maksaa palveluista ja avusta. Keskiluokan naisilla on ura. Ei ole vielä näkynyt keskiluokkaisia koti-isiä 

Minä olin keskiluokkainen koti-isä jo 80-luvun lopulla puolentoista vuoden ajan. Jäin hoitovapaalle, kun psykologivaimoni alkoi ns. auskultoinnin, eli opettajaksi pätevöitymisen. Ei leikkipuistoissa työväenluokkaisia isiä näkynyt. Ei tosin juuri keskiluokkaisiakaan, mutta keskiluokkaiselle se oli paljon helpompaa kun työväenluokan ankarat ja vanhoilliset miehekkyysvaatimukset eivät olleet haittaamassa.

Vierailija
1553/1564 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole koti-isä jos olet hetken pikkulapsen kanssa kotona 

Vierailija
1554/1564 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona puolitoista vuotta.

Vierailija
1555/1564 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt luokkasiirtymän - opiskelun kautta!

Suomessa jokaisella on oikeus ja mahdollisuus opiskella ja siten vaihtaa luokkansa. Harva sitä kuitenkaan haluaa tehdä.

Vierailija
1556/1564 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt luokkasiirtymän - opiskelun kautta!

Suomessa jokaisella on oikeus ja mahdollisuus opiskella ja siten vaihtaa luokkansa. Harva sitä kuitenkaan haluaa tehdä.

kuvaile miten tämä luokkasiirtymä näkyy käytännössä elämässäsi, sen lisäksi että voit esitellä tutkintotodistustasi?

Vierailija
1557/1564 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olit hetken kotona pikkulapsen kanssa 

Vierailija
1558/1564 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "tehnyt nousun" duunariperheestä hankkimalla ylemmän korkeakoulututkinnon. Ikinä en muista miettineeni tuollaisia asioita: "miten se näkyy elämisessäni". Olen edelleen oma itseni, omilla ajatuksilla ja mielipiteillä varustettu, oman makumieltymykseni mukaan pukeutuva (merkillä ei ole mitään väliä), samoin sisustan kotini mieheni kanssa makumieltymyksiemme mukaan- ei merkkien ja trendien.

Elämässäni on mukana laajasti eri koulutustaustoilta ja -asteilta olevia ihmisiä, jotka ovat elämässäni heidän itsensä takia l. on synkannut tavalla tai toisella. Minulle ei ole koskaan ollut merkitystä sillä, ollaanko yhtä korkeasti kouluttautuneita tmv. Kuulostaa lähinnä vanhakantaiselta luokkajaolta, joka ei lähtökohtaisesti istu arvoihini. Onko vastaukseni siis, että "nousuni" näkyy vain paperilla ja niin on erinomaisen hyvä.

Vierailija
1559/1564 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmilla luokilla ei ole nykyään kyllä yhtään lasta, joillain yksi. Että ihan pieleen meni siltä osin. 

Vierailija
1560/1564 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olit hetken kotona pikkulapsen kanssa 

Lienee makuasia onko puolitoista vuotta "hetki" vai ei. Pointti oli se, että kotiin jääminen pienen lapsen kanssa on enemmänkin keskiluokkainen kuin työväenluokkainen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän