Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.

Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leikkauksessa ja kirurgilla oli käsivarret täynnä tatuointeja. Hyvin leikkasi ja oletettavasti melko varakas. En viitsinyt kertoa hänelle, että palstan luokkajaon mukaan kuuluu alaluokkaan, koska tatuoinnit. 

Vierailija
122/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä luokkakeskustelu on itselleni jotakin mitä en oikein käsitä. Olen kolmekymppinen ja kotoisin alun perin pieneltä paikkakunnalta eikä siellä ainakaan enää omien vanhempienikaan ikäluokassa ollut mitään luokkajakoa, siitä vanhemmilla ihmisillä ehkä voi olla että on ollut mutta en tiedä. Ihan samaa keskiluokkaa siellä olivat niin opettajien, lääkärien, pankinjohtajien, yrittäjien, maanviljelijöiden, siivoojien, tehdastyöntekijöiden, rakennusmiesten ja bussikuskien lapset. Toisilla perheillä oli ehkä enemmän rahaa kuin toisilla ja jotkut olivat ns sivistyneempiä kuin toiset, mutta en koe ollenkaan että oltaisiin oltu jotenkin eri yhteiskuntaluokkaa. Ei ollut hyviä eikä huonoja asuinalueita. 

En sitten sitten tiedä olenko kasvanut jossain utopistisessa kuplassa että en ole omaksunut luokkia. Ehkä kaupungeissa huono-osaisuus ja hyväosaisuus on kasaantunut eri tavoilla. Mutta minua itseäni jopa häiritsee vähän kun puhutaan näistä yhteiskuntaluokista ja tulee sellainen että niistä puhuttaessa tarkoituksen mukaisesti yritetään lisätä vastakkainasettelua. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

En käsittänyt ap:n aloitusta vastakkainasettelun yritykseksi, vaan hän minun käsittääkseni halusi tietää, mitä tapoja on, ettei tuntisi itseään vieraaksi uudessa luokassaan. 

En osa ottaa kantaa miten se maalla on, kun en ole koskaan asunut maalla, mutta kyllä yhteiskuntaluokkia on Suomessa. Esimerkiksi yksi, missä sosio-ekonomiset erot tulevat esiin, on terveys. Alemmissa yhteiskuntaluokissa sairastetaan enemmän ja kuollaan nuorempina. Suomessa on EU-alueen suurimmat sosio-ekonomiset terveyserot. Jotta tätä voisi korjata ja kohdentaa toimenpiteet oikein, on hyvä olla tietoinen yhteiskuntaluokista ja pystyä erottelemaan eri luokat. 

Terveyteen liittyy niitä ap:n kyselemiä tapoja. Ylemmässä keskiluokassa arvostetaan terveitä elämäntapoja, puhdasta ruokaa, moni syö kasvispainotteisesti, ravitsemussuosituksia ainakin pyritään noudattamaan. Tupakkaa ei polta juuri kukaan. Alkoholia käytetään maltillisemmin, ei juoda kovaan humalaan, tai jos joku joskus niin tekee, sitä ei pidetä ainakaan ihailtavana. On normaalia käyttää jotain seurantalaitetta, älykelloa tai -sormusta, ja harrastaa liikuntaa säännöllisesti. 

Koska ylemmällä keskiluokalla on myös rahaa käytettävissä, harrastukset voivat olla aika kalliitakin. Työikäisillä ei kuitenkaan ole usein aikaa moniin sellaisiin harrastuksiin, jotka vievät paljon aikaa, vaan ajankäytön vuoksi pitää valita esim. golfin, purjehduksen tai jonkin muun oman lempiharrastuksen välillä. Matkustelu on yleistä, ja matkakohteita on monenlaisia, välillä voidaan käydä turistikohteissakin koska se on niin helppoa ja rentouttavaa, ja välillä käydään jossain erikoisemmassa paikassa kokemassa eksoottisia tai kulttuurisia elämyksiä. 

No juu, eihän harrastuksiin rikkailla mene rahaa. Vip liput tipahtaa ilmaiseksi postiluukusta.

t. Petteri

Alkoholisteja löytyy muuten tuostskin luokasta esimerkiksi tuntemani lääketieteen tohtori. Ja kestää ksuan ennen kuin Valvira reagoi. Huomattavasti kauemmin kuin sairaanhoitajien tapauksessa luulen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin leikkauksessa ja kirurgilla oli käsivarret täynnä tatuointeja. Hyvin leikkasi ja oletettavasti melko varakas. En viitsinyt kertoa hänelle, että palstan luokkajaon mukaan kuuluu alaluokkaan, koska tatuoinnit. 

Suomi on mielenkiintoinen sillisalaatti. Ehkä peruskoulu ja asepalvelus ovat tuoneet yhteiskuntaanoman mausteensa ja täällä voi "siniverinen" harrastaa vaikka museoautojen fiksaamista ilman suurta häpeää tai duunari keräillä kolikoita/postimerkkejä ja käydä oopperassa ilman että kukaan saa sydänkohtausta. Ehkä silläkin on osansa että todellnen ökyosasto meiltä on uupunut.

Vierailija
124/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut sellaisia, jotka tuovat esiin maisterinpapereitaan. He namedroppailevat jotain tieteenalan ajattelijaa aivan kuin olisivat jotain teini-ikäisiä wannabe älykköjä jotka yrittävät tehdä vaikutuksen. Tällaiset ovat noloja eivät tunnu oikealta ylemmältä keskiluokalta vaan joltain nousukkailta ja he ovatkin aina junantuomia ja vaatimattomammista oloista ja se yliopistossa oleminen on mennyt heillä pahasti päähän.

Ne joilla on vanhaa rahaa ja sivistystä, pitävät itsestään selvänä että mennään yliopistoon ja saadaan maisterinpaperit. Sitä ei pidetä minään saavutuksena tai ylpeyden aiheena. 

Oikeasti sivistyneet ihmiset pystyvät yhdistämään esimerkiksi sosiologiset ja filosofiset teoriat ajan ilmiöihin ilman että tekevät siitä jonkun esityksen ja voivat halutessaan keskustella sellaisella tasolla. Ylipäänsä vanhan rahan ja sivistyksen huomaa siitä, että kaikenlaista mahtailua pidetään vähän kuin joku piereskelisi huoneessa, liittyy se sitten rahaan tai oppineisuuteen.

Vierailija
125/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei ole puheenaihe, tai edes tärkeä, vaan varallisuus.

Asuntolainaa ei ole paljon, koska sitä ei juuri tarvita: rahaa on jo valmiiksi.

Kun muut vertailevat korkokattojaan, ei osallistu keskusteluun (velaton omistusasunto Helsingissä).

Yksityinen sairausvakuutus - 80-luvulta (lapsuudesta) asti. 

Vanhempien tohtorin miekat seinällä

Seinät täynnä vanhempien maisterin- ja tohtorin todistuksia 

Kuka sisustaa kotinsa laittamalla todistukset seinälle, heh? 

Joillakin on talossaan niin monta huonetta, että yhden voi omistaa pelkästään niille.

Eli ne, joilla on huoneita. Kirjastohuone, askarteluhuone, sali päivällistä varten jne perinteisten huoneiden lisäksi.

Jees, meillä on gift wrapping room myös, kuntohuoneen ja kotiteatterin lisäksi. Käyttöä huoneelle on oikeasti. 

Vierailija
126/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut sellaisia, jotka tuovat esiin maisterinpapereitaan. He namedroppailevat jotain tieteenalan ajattelijaa aivan kuin olisivat jotain teini-ikäisiä wannabe älykköjä jotka yrittävät tehdä vaikutuksen. Tällaiset ovat noloja eivät tunnu oikealta ylemmältä keskiluokalta vaan joltain nousukkailta ja he ovatkin aina junantuomia ja vaatimattomammista oloista ja se yliopistossa oleminen on mennyt heillä pahasti päähän.

Ne joilla on vanhaa rahaa ja sivistystä, pitävät itsestään selvänä että mennään yliopistoon ja saadaan maisterinpaperit. Sitä ei pidetä minään saavutuksena tai ylpeyden aiheena. 

Oikeasti sivistyneet ihmiset pystyvät yhdistämään esimerkiksi sosiologiset ja filosofiset teoriat ajan ilmiöihin ilman että tekevät siitä jonkun esityksen ja voivat halutessaan keskustella sellaisella tasolla. Ylipäänsä vanhan rahan ja sivistyksen huomaa siitä, että kaikenlaista mahtailua pidetään vähän kuin joku piereskelisi huoneessa, liittyy se sitten rahaan tai oppineisuuteen.

Tiedän erään joka vaihtoi sukunimensä, koska alkuperäinen ei kuulostanut riittävän hienolta. Varsin vaatimattomista oloista, mutta tavoitteet oli korkealla ja vähän toisenlaiset kuin muulla vuosikurssilla.

Vierailija
127/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa, jopa noloa jutustelua koko ketju. Voisiko joku jo laittaa jonkun listan tai dokumentin, jossa on määritelty virallisesti nämä "luokat"?

Muuten tämä on yhtä persaukisten paskanjauhantaa koko homma.

Niin - narsisti pelaa häpeällä. Näin siksi, että suurin häpeä on heidän sisällään.

Ei ihan auennut mitä yritit sanoa, mutta huolestuttavan tosissaan ihmiset näistä ihme luokista täällä pauhaa. Taitaa olla niin, että siitä puhe mistä puute?

Vierailija
128/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirurgillakin voi olla oma taustansa, on voinut tehdä luokkahypyn duunariluokasta. Se voi näkyä mm. tatuointeina. 

Vierailija
129/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä luokkakeskustelu on itselleni jotakin mitä en oikein käsitä. Olen kolmekymppinen ja kotoisin alun perin pieneltä paikkakunnalta eikä siellä ainakaan enää omien vanhempienikaan ikäluokassa ollut mitään luokkajakoa, siitä vanhemmilla ihmisillä ehkä voi olla että on ollut mutta en tiedä. Ihan samaa keskiluokkaa siellä olivat niin opettajien, lääkärien, pankinjohtajien, yrittäjien, maanviljelijöiden, siivoojien, tehdastyöntekijöiden, rakennusmiesten ja bussikuskien lapset. Toisilla perheillä oli ehkä enemmän rahaa kuin toisilla ja jotkut olivat ns sivistyneempiä kuin toiset, mutta en koe ollenkaan että oltaisiin oltu jotenkin eri yhteiskuntaluokkaa. Ei ollut hyviä eikä huonoja asuinalueita. 

En sitten sitten tiedä olenko kasvanut jossain utopistisessa kuplassa että en ole omaksunut luokkia. Ehkä kaupungeissa huono-osaisuus ja hyväosaisuus on kasaantunut eri tavoilla. Mutta minua itseäni jopa häiritsee vähän kun puhutaan näistä yhteiskuntaluokista ja tulee sellainen että niistä puhuttaessa tarkoituksen mukaisesti yritetään lisätä vastakkainasettelua. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

En käsittänyt ap:n aloitusta vastakkainasettelun yritykseksi, vaan hän minun käsittääkseni halusi tietää, mitä tapoja on, ettei tuntisi itseään vieraaksi uudessa luokassaan. 

En osa ottaa kantaa miten se maalla on, kun en ole koskaan asunut maalla, mutta kyllä yhteiskuntaluokkia on Suomessa. Esimerkiksi yksi, missä sosio-ekonomiset erot tulevat esiin, on terveys. Alemmissa yhteiskuntaluokissa sairastetaan enemmän ja kuollaan nuorempina. Suomessa on EU-alueen suurimmat sosio-ekonomiset terveyserot. Jotta tätä voisi korjata ja kohdentaa toimenpiteet oikein, on hyvä olla tietoinen yhteiskuntaluokista ja pystyä erottelemaan eri luokat. 

Minäkin olen pikkupaikkakunnalta kotoisin, ja ajattelin ehkä ennen samoin kuin aiempi kirjoittaja, eli ettei nk. luokat näkyneet pikkupaikkakunnalla juurikaan.

Nykyään olen alkanut havahtumaan siihen, että kyllähän ne näkyi. Siellä on sellaisia todellisuuksia joista minä en tiennyt mitään, alueita joilla emme koskaan käyneet ja joilta ei varsinkaan käyty meidän alueilla, emmekä tavanneet toisiamme muutenkaan missään. Eron huomaa ihan jo pintapuolisistakin asioista. Terveyteen liittyen sillä alueella, mistä minä olen kotoisin, ei ole tänä päivänäkään yhtään lihavaa ihmistä. 

Vierailija
130/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa, jopa noloa jutustelua koko ketju. Voisiko joku jo laittaa jonkun listan tai dokumentin, jossa on määritelty virallisesti nämä "luokat"?

Muuten tämä on yhtä persaukisten paskanjauhantaa koko homma.

Niin - narsisti pelaa häpeällä. Näin siksi, että suurin häpeä on heidän sisällään.

Ei ihan auennut mitä yritit sanoa, mutta huolestuttavan tosissaan ihmiset näistä ihme luokista täällä pauhaa. Taitaa olla niin, että siitä puhe mistä puute?

Koko mielikuva, että käytännössä vanhemmat ohjaavat ja sanelevat elämänpolkusi, puistattaa minua. Olen mieluusti keskiluokkainen, koska olen pystynyt muovaamaan elämästä juuri oman näköistä välittämättä taustoistani tai vanhempieni mielipiteistä.

Vierailija
131/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ylempää keskiluokkaa erityisesti sivistyksen puolesta, mutta en mistään raharikkaasta perheestä, mutta oopperat, klassinen musiikki ja omatoimimatkat ulkomaille ja lukeneisuus oli lapsuudenkodissa se mikä erotti niistä perheistä, jotka katsoivat jotain Spede-elokuvia ja olivat käyneet ehkä kerran Ruotsissa. Nykyisin olen maisteri kuten kaikki kuplassani, elleivät ole tohtoreita. Itse pidän jotain oppitodistuksen laittamista seinälle tai jotain maanläheisiä vaatteita vähän moukkamaisena, en niinkään sivistyneenä. Mutta niinhän se on että keskiluokkaa voi katsoa rahan tai sivistyksen suhteen. Kumpaakin täytyy olla jonkin verran, tai muuten kai sitten putoaa johonkin köyhään älymystöön. 

Seurustelin jonkin aikaa miehen kanssa joka kuului alempaan keskiluokkaan ja nämä asiat särähtivät ja näitä häpesin jos hän oli perheeni tai ystävieni seurassa: paidan ottaminen pois kesäkuumalla, jätkämäinen puhetapa, rasistiset ja seksistiset ja homofofiset sanat, esimerkiksi kanaleike saattoi olla hänen puheessaan kanantissi. Uutisia luki iltapäivälehdestä, sekoitti populistiset heitot oikeisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Ihaili rahaa ja pröystäilyä ja piti jotain muskeliveneen omistamista menestyksen merkkinä. Ei ymmärtänyt asioita laajemmin tai analyyttisemmin, eikä halunnut puhua niistä syvemmin. Jos oli joku tapaaminen niin mielummin meni jätkien kanssa pelaamaan jotain tai katsomaan telkkaria kuin seurusteli keskustellen. Ei tiennyt mitkä tv-sarjat, kirjat, leffat, teatteri olivat ajankohtaisia. Ei osannut käyttää rahaa, saattoi mennä vaikka johonkin kryptovaluuttahuijaukseen, sen sijaan että olisi laittanut palkastaan sivuun, ei muutenkaan ymmärtänyt miten ihmiset menestyvät pitkällä tähtäimellä. Pohti mielessään paljon sellaista, että joku voisi olla sossupummi. Hän oli kiva ja älykäs, mutta eron huomasi kymmenessä minuutissa kun oli hänen kanssaan. 

Valitettavasti ylempään keskiluokkaan ei kuulu ilman rahaa. Olet ehkä henkinen miljonääri, jolta ei puutu kuin rahat

Älymystö kuuluu ylimpään keskiluokkaan aina; ylimmät korkeakoulututkinnot suorittaneet.

Pelkällä rahalla ei pääse ylempään keskiluokkaan. Se ei juurikaan ole tulojuttu, vaan koulutukseen ja perittyyn varallisuuteen liittyvä asia.

Ei pidä paikkaansa. Koulutuksella et pääse ylempään luokkaan. Rahaa on oltava. 

Vannabii-keskiluokkaan kyllä pääset koulutuksella ja sivistyksellä. Kalliit vaatteet vaan päälle ja näyttelet varakasta. Muista laittaa se halpa autosi parkkiin niin, ettei kukaan näe

Vierailija
132/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa

Vierailija
133/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitään käytösmalleja. Olen köyhää maalaisaatelia. Aina joku munmmo neuvoi, mitä voi sanoa ja kenelle.

Ystäväni ovat nykyisin  työttömiä tohtoreita. Itse olen samaa kastia. Odotamme innolla määräystä työpaikkaan, josta kieltäytyminen tuo meille karenssin.

Kaverini on on noin sadan ja yhden äippä. Isänsä on proffa ja ukkonsa kovatuloinen. 

Minäkin olen pitkäaikaistyötön. Olen isojen pelto-, ja metsäalueiden perijä. Olen ollut monta vuotta työtön. Itseasiassa olen moninkertaisesti pitkäaikaistyötön. 

Työttömyyteni syy on työttömyys.

Olet yläluokkaa vaikka tällä hetkellä et omistaiskaan kuin aatelisarvosi. Rikastut kerralla kun perit joskus maaomaisuuden. Tavallisella maaseudun työttömällä ei ole luvassa mitään takametsiä perintönä.

Vierailija
134/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyteen liittyy niitä ap:n kyselemiä tapoja. Ylemmässä keskiluokassa arvostetaan terveitä elämäntapoja, puhdasta ruokaa, moni syö kasvispainotteisesti, ravitsemussuosituksia ainakin pyritään noudattamaan. Tupakkaa ei polta juuri kukaan. Alkoholia käytetään maltillisemmin, ei juoda kovaan humalaan, tai jos joku joskus niin tekee, sitä ei pidetä ainakaan ihailtavana. On normaalia käyttää jotain seurantalaitetta, älykelloa tai -sormusta, ja harrastaa liikuntaa säännöllisesti. 

Koska ylemmällä keskiluokalla on myös rahaa käytettävissä, harrastukset voivat olla aika kalliitakin. Työikäisillä ei kuitenkaan ole usein aikaa moniin sellaisiin harrastuksiin, jotka vievät paljon aikaa, vaan ajankäytön vuoksi pitää valita esim. golfin, purjehduksen tai jonkin muun oman lempiharrastuksen välillä. Matkustelu on yleistä, ja matkakohteita on monenlaisia, välillä voidaan käydä turistikohteissakin koska se on niin helppoa ja rentouttavaa, ja välillä käydään jossain erikoisemmassa paikassa kokemassa eksoottisia tai kulttuurisia elämyksiä. 

Luettelet tässä nyt nuorison keskuudessa olevia ilmiöitä, terveelliset elämäntavat AI-laskurein, se tästä litaniastasi itseasiassa puuttui😉 Vanhempi sivistynyt väki ei kulje kalorikello kädessä. Toki he tiedostavat ja elävät terveellisesti, mutta ei kuvailemallasi tavalla. 

Vierailija
135/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani toinen puoli oli ruotsinkielistä, toki duunareita, mutta meillä oli keskiluokkaisia tuttavia tietenkin ruotsinkielisten parissa, joten tiedän tästä vähän.

Ruotsinkielisissä oli aika monen eri kerroksen väkeä tuohon aikaan: erikseen saariston kalastajat ja pienmaanviljeljät, Pohjanmaan varakkaat maatilan isännät, ja sitten kaupunkien duunarit sekä keskiluokkaiset, joissa kuten sanottu jäljellä vielä von-alkuliitteisiä aatelissuvun vesoja. Ruotsinkielisissä oli jonkin verran vielä oikeita aatelisia, ja jos oli aatelissukua, siitä aina mainittiin ja sukujuhlat olivat tärkeitä tapahtumia. Yksikin tuttavani on kuningas Kustaa Vaasan jälkeläisiä.

Minun lapsuudessani Helsingissä selvästi hyvän koulutuksen Hankenissa tai diplomi-ingenjörin paperit saanut (tupsulakkeineen) olivat nousussa, koska Suomen vientiteollisuus tarjosi heille töitä. Ruotsinkielisten parissa oli myös monia eri etnisyyksiä, oli juutalaisia, osalla tataareitakin oli ruotsista tullut äidinkieli, sitten oli kaikenmaailman saksalais-, ranskalais- ja vallooniperäistä porukkaa, jotka myös olivat sulauteen ruotsinkielisiin. Moni saattoi puhua useaa kieltäkin, ja taitoja oli bisneksessä ja teollisuudessa, joten monissa firmoissa oli tuolloin ylemmässä kastissa ruotsinkielisiä ja yrityksen toimiston työkieli oli ruotsi. 

Ruotsinkielisillä keskiluokkaisilla Helsingissä oli tietenkin omat piirinsä, oli ruotsinkieliset yritykset, oppilaitokset jne... Oma seurakuntakin tietysti. Sekä omat yhdistykset ja kulttuuriseurat, ja urheiluseurat. Ruotsinkielinen nuori mies Helsingissä pyrki aina pelaamaan jalkapalloa HIFK:ssa (=  Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingfors). Veneily, etenkin purjehdus, oli tosi tärkeää. Moni perhe omisti useammankin veneen. 

Ruotsinkielisten ylemmän keskiluokan väki kävi etenkin Hangossa kesäisin huviloilla, pelattiin tennistä, ja krokettia, ja uitiin. Alemmalla ruotsinkielisellä keskiluokalla oli saaristossa mökkejä, ja siellä kalastettiin ja veneiltiin. Mökin tai huvilan lipputangossa liehui isännänviiri. Viirin värit olivat erilaiset jokaisessa läänissä, muistaakseni meillä oli puna-keltainen viiri. 

Ruotsinkielisillä rapujuhlat olivat selkeä oma perinne, ei niin tunnettu kaavoineen suomenkielisille silloin. Vappuna ruotsinkielisillä oli aina rapujuhlien tapaan ryyppylaulut tärkeässä osassa seremonioita kun snapsia juotiin. Ryyppylaulut olivat selvästi vanhoja, jo Venäjän vallan ajalta ainakin, ja koska ruotsinkielisissä suvuissa oli ollut paljon upseereita sekä akateemisia yms., niin isänmaalaisissa ryyppylauluissa halveerattiin Napoleonia, mutta myös venäläisiä mm. kenraalikuvernööri Bobrikovia. 

Ruotsinkieliset kuuluivat aina suomenruotsalaisten omiin kulttuuri- ym. yhdistyksiin ja seurakuntiin. Heillä etenkin kuoroharrastus oli tärkeä (kuten ryyppylauluistakin huomattiin). Ruotsinkielisille tärkeää ovat olleet muutenkin omat koko maan ruotsinkielisten tapahtumat aina Stafettkarnevalista Lucianpäivään. 

Kotona juotiin useimmiten viiniä, ei olutta. Muistini mukaan monet suomenruotsalaiset keskiluokkaiset olivat aika pihejä, ei pukeuduttu kovinkaan hienosti eikä arkena syöty kovin kummoista ruokaa. 

Vierailija
136/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen pikkupaikkakunnalta kotoisin, ja ajattelin ehkä ennen samoin kuin aiempi kirjoittaja, eli ettei nk. luokat näkyneet pikkupaikkakunnalla juurikaan.

Nykyään olen alkanut havahtumaan siihen, että kyllähän ne näkyi. Siellä on sellaisia todellisuuksia joista minä en tiennyt mitään, alueita joilla emme koskaan käyneet ja joilta ei varsinkaan käyty meidän alueilla, emmekä tavanneet toisiamme muutenkaan missään. Eron huomaa ihan jo pintapuolisistakin asioista. Terveyteen liittyen sillä alueella, mistä minä olen kotoisin, ei ole tänä päivänäkään yhtään lihavaa ihmistä. 

Tämä juuri. Ei ylemmällä keskiluokalla ole mitään syytä lähteä vaikkapa työväenluokkaisille asuinalueille käymään. Siellä ei ole mitään. Ne ovat nukkumalähiöitä. Sen sijaan toisin päin voidaan hyvin tulla ihailemaan kauniita taloja tai hyviin ravintoloihin vaikkapa hääpäivänä. 

Vierailija
137/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ylempää keskiluokkaa erityisesti sivistyksen puolesta, mutta en mistään raharikkaasta perheestä, mutta oopperat, klassinen musiikki ja omatoimimatkat ulkomaille ja lukeneisuus oli lapsuudenkodissa se mikä erotti niistä perheistä, jotka katsoivat jotain Spede-elokuvia ja olivat käyneet ehkä kerran Ruotsissa. Nykyisin olen maisteri kuten kaikki kuplassani, elleivät ole tohtoreita. Itse pidän jotain oppitodistuksen laittamista seinälle tai jotain maanläheisiä vaatteita vähän moukkamaisena, en niinkään sivistyneenä. Mutta niinhän se on että keskiluokkaa voi katsoa rahan tai sivistyksen suhteen. Kumpaakin täytyy olla jonkin verran, tai muuten kai sitten putoaa johonkin köyhään älymystöön. 

Seurustelin jonkin aikaa miehen kanssa joka kuului alempaan keskiluokkaan ja nämä asiat särähtivät ja näitä häpesin jos hän oli perheeni tai ystävieni seurassa: paidan ottaminen pois kesäkuumalla, jätkämäinen puhetapa, rasistiset ja seksistiset ja homofofiset sanat, esimerkiksi kanaleike saattoi olla hänen puheessaan kanantissi. Uutisia luki iltapäivälehdestä, sekoitti populistiset heitot oikeisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Ihaili rahaa ja pröystäilyä ja piti jotain muskeliveneen omistamista menestyksen merkkinä. Ei ymmärtänyt asioita laajemmin tai analyyttisemmin, eikä halunnut puhua niistä syvemmin. Jos oli joku tapaaminen niin mielummin meni jätkien kanssa pelaamaan jotain tai katsomaan telkkaria kuin seurusteli keskustellen. Ei tiennyt mitkä tv-sarjat, kirjat, leffat, teatteri olivat ajankohtaisia. Ei osannut käyttää rahaa, saattoi mennä vaikka johonkin kryptovaluuttahuijaukseen, sen sijaan että olisi laittanut palkastaan sivuun, ei muutenkaan ymmärtänyt miten ihmiset menestyvät pitkällä tähtäimellä. Pohti mielessään paljon sellaista, että joku voisi olla sossupummi. Hän oli kiva ja älykäs, mutta eron huomasi kymmenessä minuutissa kun oli hänen kanssaan. 

Valitettavasti ylempään keskiluokkaan ei kuulu ilman rahaa. Olet ehkä henkinen miljonääri, jolta ei puutu kuin rahat

Älymystö kuuluu ylimpään keskiluokkaan aina; ylimmät korkeakoulututkinnot suorittaneet.

Pelkällä rahalla ei pääse ylempään keskiluokkaan. Se ei juurikaan ole tulojuttu, vaan koulutukseen ja perittyyn varallisuuteen liittyvä asia.

Ei pidä paikkaansa. Koulutuksella et pääse ylempään luokkaan. Rahaa on oltava. 

Vannabii-keskiluokkaan kyllä pääset koulutuksella ja sivistyksellä. Kalliit vaatteet vaan päälle ja näyttelet varakasta. Muista laittaa se halpa autosi parkkiin niin, ettei kukaan näe

Suomessa ylimpään tulo- ja varallisuusdesiiliin pääsee kun on akateemisessa eläkevirassa Helsingissä ja omistaa perheasuntonsa. 

Vierailija
138/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelet tässä nyt nuorison keskuudessa olevia ilmiöitä, terveelliset elämäntavat AI-laskurein, se tästä litaniastasi itseasiassa puuttui😉 Vanhempi sivistynyt väki ei kulje kalorikello kädessä. Toki he tiedostavat ja elävät terveellisesti, mutta ei kuvailemallasi tavalla. 

Joo, vanhusten ikäluokassa osa porukasta (myös naisista) tupakoinut sisällä, ja esim. leivoksia päivittäin. Astiat kohtuullisen kokoisia, joten ei siinä lihomaan pääse, vaikka vähän epäterveellisempää söisikin.

Ja kyllä nykyäänkin osa polttaa. Tiedän esim. purjehdusta harrastavan milleniaalin joka tulee perimään koko asuintalonsa Eirasta, ja rööki palaa jatkuvasti. Toinen tuttu on kahden proffan lapsi, ja tupakoi myös. En nyt ala enempää esimerkkejä miettimään. Nämähän ovat myös tyylikysymyksiä. 

Vierailija
139/169 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy neuvoa kun on omasta mielestään siirtynyt alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan koska suoritti maisterin tutkinnon.  Hän kysyy (en tiedä onko siis ihan tosissaan) että mitä tapoja ja käytösmalleja hänen pitäisi nyt omaksua kun tehnyt tämän luokkanousun. Joo, voi olla että hän ei yritä luoda vastakkainasettelua mutta kyllä tuo minun mielestäni joka tapauksessa vähän naurettavalta kuulostaa, anteeksi nyt vaan. Voihan ihminen itse ajatella että on nyt noussut johonkin ylempään luokkaan, mutta todennäköisesti/toivottavasti suurin osa ympärillä olevista ihmisistä kuitenkin näkee asian vain niin että nyt ap on valmistunut maisteriksi. Samaa massaa hän on edelleen. 

Ja sosio-ekonomisia eroja on, se on selvä ja eri suosio-ekonomisissa asemissa olevat ihmiset monesti keskimäärin tietyissä asioissa saattavat elää eri tavoilla. Silti, kun käyttää sanaa yhteiskuntaluokka niin minulle itselle kalskahtaa siitä jotenkin negatiivinen fiilis. Pidän itse sitä vanhentuneena sanana ainakin tällaisessa Suomen kaltaisessa maassa missä tasa-arvo on hyvin pitkällä ja varallisuuserot maailman mittapuulla todella pieniä ja jopa ihan pohjoismaisellakin mittapuulla pieniä. En sano että minun näkemykseni on oikea, en todellakaan, chatgpt:kin sanoo että Suomessa jossain määrin on yhteiskuntaluokkia, mutta silti, itse en lähtisi luokittelemaan itseäni tai muita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä