Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"
Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.
Kommentit (708)
Kyllähän tämän tietävät kaikki, paitsi heinäsirkkaparvi itse. Mutta nyt he alkavat olla jo niin höperöityneitä, että mitä tästä hyödyttää heidän kanssaan keskustella. Meidän milleniaalien peli on täysin pelattu. Mutta vielä ehtisi säätää niitä lakeja, joilla voidaan pelastaa meidän lastemme tulevaisuutta. Ja olla itse jotain ihan muuta, kuin vanhempamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, moni syöpäsairas on ottanut lisää velkaa, toki jos menehtyy ne jää puolisolle. Ja leskeneläkettä lyhennettiin 10 vuoteen, sitten se loppuu.
Puoliso ei peri varoja eikä velkoja, jos vainajalla on jälkikasvua. Jos taas ei ole, puoliso voi kieltäytyä perinnöstä.
Kyllä perii, jos on naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-50-luvulla syntyneet ovat tulleet aikuisikään 60-70-luvulla. Ei Suomi enää silloin ollut mikään sodan runtelema kehitysmaa.
Keski-ikänsä tuo porukka eli kultaisella 80-luvulla. 90-luku oli toki ikävä, mutta ei sen ikävämpi kuin tämä vuosikymmen.
Kyllä 70-luku oli viedä todella köyhää. Ei puhettakaan tömmösestä elintasosta, kuin mitä nyt on. Ei olisi ollut varaan mihinkään omiin henk.kohtaisiin puhelimiin. Yksi mustavalkoinen tv ja jos varaa oli, yhteinen lankapuhelin koko perheelle. Opiskelijat asui omakotitalojen yläkerran huoneessa ilman keitto ja pesumahdollisuuksia. Ei olis ollu varaa hampurilaisiin ym roskaruokaa ja vaatteet oli älyttömän hintaisia.
Suomalaisia lähti Ruotsiin töihin monia kymmenitä tuhansia joka vuosi, kun töitä ei Suomessa ollut. Muuttoaalto oli suurimmillaan vuonna 1970 kun Ruotsiin muutti 41 000 suomalaista . Ja vuosina 1969-1970 yhteensä noin 80 000. Ei ollut tämmöistä sosiaaliturvaa ja kun töitä ei ollut, oli pakko lähteä työn perässä muualle.
Ei jääty työttömänä valittamaan, vaan mentiin työnperässä kokonaiset perheetkin. Ei ollu toimeentulotukea, eikä oikeastaan asumistukeakaan.
No, nykyään ei ole kouluissa reissuvihkoa eikä jaeta paperilappuja vaan on Wilma joko älypuhelimella tai tietokoneella. Työhakemukset tehdään sähköisesti ja osa työhaastatteluista on teamsilla ja on video cv.
Internet tuli Suomeen vuonna 1983, joten ei tuo enää 46 vuoden jälkeen ihan uusi juttu ole.
Luuletko, että ohjelmat on edelleen samat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämän tietävät kaikki, paitsi heinäsirkkaparvi itse. Mutta nyt he alkavat olla jo niin höperöityneitä, että mitä tästä hyödyttää heidän kanssaan keskustella. Meidän milleniaalien peli on täysin pelattu. Mutta vielä ehtisi säätää niitä lakeja, joilla voidaan pelastaa meidän lastemme tulevaisuutta. Ja olla itse jotain ihan muuta, kuin vanhempamme.
Mitä väliä, kahdeksan vuotta tässä on jo eläkettä nautittu.
Tukehdu kateuteesi ja tee työsi että tienaat edes elantosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.
Ei, kakarana joutui kalastamaan kesät talvet, äijä ampui kuulan hirven kalloon naapurista saatiin maitoa , omat perunamaat ja niin poispäin, ei ollut tuttu sana kela ja sossu, omavaraisuus melkein sata joten nykypolvi koittakaa pärjätä sen kännykän kanssa.Minä lahjoitan maat ja mannut kirkolle.
Nykyään tuo olisi metsästysrikos.
Yhä edelleen hirvenmetsästysaika alkaa joka vuosi lokakuussa ja päättyy tammikuussa. Se ei ole rikollista.
Metsästysseuralla on kaatolupia vain tietty määrä ja lihanjako on määrätty kaikkien seuraan kuuluvien kesken.
Olen syntynyt 50-luvulla. Olin 40 vuotta kol,ivuorotyössä sairaanhoitajana. Rakensumme puolisoni kanssa omakotitalon. Muutimme kolme kertaa työn perässä uudelle paikkakunnalle ja aloitimme alusta. Olin neljä kertaa raskaana työelämässä, sain neljä lasta, jotka koulutimme, kaikki pääsivät ylioppilaiksi ja yliopistoon. Nyt eläkkeellä hoivailemme lapsenlapsia ja 9-kymppisiä vanhuksia, joten kyllä tässä ihan vapaamatkustajina mennään.
Aloittaja on kelvollinen esittämään väitteensä vasta sitten, kun on itse suorittanut tyäöuransa loppuun asti. Eipä se pelkkää nauttimista taida millään sukupolvella olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.
Ei, kakarana joutui kalastamaan kesät talvet, äijä ampui kuulan hirven kalloon naapurista saatiin maitoa , omat perunamaat ja niin poispäin, ei ollut tuttu sana kela ja sossu, omavaraisuus melkein sata joten nykypolvi koittakaa pärjätä sen kännykän kanssa.Minä lahjoitan maat ja mannut kirkolle.
Yhä edelleen hirvenmetsästysaika alkaa joka vuosi lokakuussa ja päättyy tammikuussa. Se ei ole rikollista.
Metsästysseuralla on kaatolupia vain tietty määrä ja lihanjako on määrätty kaikkien seuraan kuuluvien kesken.
Niin on ja viime metsästyskaudella lihaa tuli yli 100 kiloa per metsästäjä.
Kyllä sillä vuosi selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro missäpäin Suomea?
Suomalaiset ei saa vakituisia kokoaikatöitä eikä asuntovelkaa, mutta ei hätää perikuntien asunnot voidaan myydä venäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.
Kyllä ja milloinhan pääsevät edes eläkkeelle?
Eläkepommi on ollut tiedossa siitä asti, kun suuret ikäluokat syntyivät. Mitään ei ole asialle tehty, vaan seisottu tumput suorina, vaadittu lisää syntyvyyttä ja haalittu vuosikausia väkeä kehitysmaista tulevaisuuden eläkkeitä makselemaan. Eläkejärjestelmän muuttaminen ei tietenkään ole tullut mieleen päättäjille ja nyt sitten kansalaiset syyttelevät toinen toisiaan.
Suuret ikäluokat syntyivät vuonna 1945-1950, ja työeläkejärjestelmä tuli voimaan vuonna 1962, joten aika hyvin 40-luvulla ennustettiin, jos jo silloin tiedettiin, että 1960-luvulla perustettavasta työeläkejärjestelmästä tulee eläkepommi.
Suurista ikäluokista on elossa enää 314 913 henkilöä. Vertailun vuoksi 30-34-vuotiaita on nyt 380 979 henkilöä ja 15-19-vuotiaitakin on enemmän kuin suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro missäpäin Suomea?
Pohjanmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo 150-200 neliön taloja rakentava pikkulapsiperheet mielikuvitusolentoja.
Täällä sanotaan että vanhemmat rakensivat ison talon - no useimmiten sitten kun oli ensin ostettu kaksio ja siinä asuessa säästetty alkupääoma tai asuttu jossain vuokralla monta vuotta ja sitten rakennettiin 100 neliön talo nelilapsiselle perheelle, jos lapsia oli enemmän sitten vähän isompi. Kotikunnassani ole kolme isoa taloa, jotka tehtiin 80-luvulla: Kylän rikkain yrittäjä, kunnanjohtaja ja tielaitoksen päällikkö. Muut perhekoon mukaan. Aravaa kyllä sai mutta korot olivat korkeat. Vaikka inflaatio söi osan, ei se nollaan asti syönyt. Opintolainasn korko oli jossai vaiheessa 11 % ja asuntolainan lähemmäksi 20 %.
Työttömyyttä on jokainen sukupolvi kokenut. Kaikilla se ei satu omalle kohdalle mutta jokaisen sukupolven kohdalle se osuu. 70-luvulla oli paha lama ja 90 luvulla oli vielä pahempi. Ei nyt olla vielä 90-luvulla. Silloin asuntojen hinta puolittui kirjaimellisesti ja monelle jäi käteen velkaa mutta ei asuntoa.
Vuonna 1993 syntynyt poikani sai toistaiseksi voimassa olevan paikan opiskeluaikana eikä ole ollut työtön. Ei suhteilla millään tavoin, meillä ei ole koko kaupunkiin mitään suhteita ja muutenkin ollaan miehen kanssa tavallisia palkkatyöntekijöitä. Työttömyyden olen minä kokenut aika raskaasti, kauan meni päästä takaisin työelämään. Minä tiedän vaikka kuinka paljon 1990- ja 2000-luvulla syntyneitä, joilla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Ruikuttamalla ei vaan oikein töitä saa ja ruikuttajia en itsekään haluaisi palkata, jos olisin työnantaja.
Nykyään on voimassa potkulaki. Nykyään monessa työpaikassa irtisanomiseen riittää asiallinen syy, ei tarvita painavaa syytä.
Kuuleppas nyt,oot koko päivän toitottanut tätä potkulakispämmiäsi tänne.ootko saanut potkut??Kysyin jo kerran mutta et vastannut.Potkut saadakseen pitää kyllä olla aika ala-arvoinen työntekijä.Omalla työpaikalla on 3 henkilöä saanut potkut vuoden aikana ja kaikkiin oli se painava syy mm.työnantajalta varastaminen,rattijuoppous muine alkoholiongelma meen ja huono työmotivaatio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa.
M48
No nimenomaan eivät ole ansainneet, koska maksoivat eläkemaksuja liian vähän ja jäivät liian aikaisin pois työelämästä nauttimaan vuosikymmenten eläkettä. Nykytyössäkäyvät maksavat joka kuukausi palkastaan kovia eläkemaksuja suurten ikäluokkien elättämiseksi ja oma työura on nuorille pidentynyt lähes 70-vuotiaaksi saakka.
Riippuu kuinka yhtiöt sijoitti rahat. Ei sen maksun pitänyt riittää, vaan ne rahat piti sijoittaa. Osa yhtiöistä.tuptyaa voittoa, vaikka maksaa eläkkeitä. Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ongelma on se, ettei väestö lisäänny. Yksi suuri syy Suomen tilaan. Ja tämä ei ole minun väite, vaan minua viisaampien asiantuntijoiden.
Aivan totta. Ongelmia tulee, kun suurin ikäluokka eli nykyiset 30-34-vuotiaat jäävät eläkkeelle. Silloin eläkevakuutusmaksua täytyy nostaa pari prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo 150-200 neliön taloja rakentava pikkulapsiperheet mielikuvitusolentoja.
Täällä sanotaan että vanhemmat rakensivat ison talon - no useimmiten sitten kun oli ensin ostettu kaksio ja siinä asuessa säästetty alkupääoma tai asuttu jossain vuokralla monta vuotta ja sitten rakennettiin 100 neliön talo nelilapsiselle perheelle, jos lapsia oli enemmän sitten vähän isompi. Kotikunnassani ole kolme isoa taloa, jotka tehtiin 80-luvulla: Kylän rikkain yrittäjä, kunnanjohtaja ja tielaitoksen päällikkö. Muut perhekoon mukaan. Aravaa kyllä sai mutta korot olivat korkeat. Vaikka inflaatio söi osan, ei se nollaan asti syönyt. Opintolainasn korko oli jossai vaiheessa 11 % ja asuntolainan lähemmäksi 20 %.
Työttömyyttä on jokainen sukupolvi kokenut. Kaikilla se ei satu omalle kohdalle mutta jokaisen sukupolven kohdalle se osuu. 70-luvulla oli paha lama ja 90 luvulla oli vielä pahempi. Ei nyt olla vielä 90-luvulla. Silloin asuntojen hinta puolittui kirjaimellisesti ja monelle jäi käteen velkaa mutta ei asuntoa.
Vuonna 1993 syntynyt poikani sai toistaiseksi voimassa olevan paikan opiskeluaikana eikä ole ollut työtön. Ei suhteilla millään tavoin, meillä ei ole koko kaupunkiin mitään suhteita ja muutenkin ollaan miehen kanssa tavallisia palkkatyöntekijöitä. Työttömyyden olen minä kokenut aika raskaasti, kauan meni päästä takaisin työelämään. Minä tiedän vaikka kuinka paljon 1990- ja 2000-luvulla syntyneitä, joilla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Ruikuttamalla ei vaan oikein töitä saa ja ruikuttajia en itsekään haluaisi palkata, jos olisin työnantaja.
Nykyään on voimassa potkulaki. Nykyään monessa työpaikassa irtisanomiseen riittää asiallinen syy, ei tarvita painavaa syytä.
Kuuleppas nyt,oot koko päivän toitottanut tätä potkulakispämmiäsi tänne.ootko saanut potkut??Kysyin jo kerran mutta et vastannut.Potkut saadakseen pitää kyllä olla aika ala-arvoinen työntekijä.Omalla työpaikalla on 3 henkilöä saanut potkut vuoden aikana ja kaikkiin oli se painava syy mm.työnantajalta varastaminen,rattijuoppous muine alkoholiongelma meen ja huono työmotivaatio
Hyvinvointialue irtisanoi kaikki tekstinkäsittelijät vuosi sitten. Lääkäreiden sanelut kirjoittaa nykyään tekoäly. Ja kohta tekoäly tekee sairaaloiden työvuorolistat.
Nauttian roolissa? Tajuatko, tampio, miten köyhää noiden ikäluokkien lapsuus ja nuoruuskin oli? Sinullakin on varmasti isovanhempia jotka voivat kertoa elämästään noina vuosikymmeninä. Vielä 50-luvulla Suomessa oli äärettömän köyhää ja suurin osa suomalaisista perheistä kärsi aliravitsemuksesta, sairauksista ja syöpäläisistä. Nämä sukupolvet pääsivät moderniin elämään vasta noin 70-luvulla kun alettiin rakentamaan lähiöitä ja ensimmäiset "modernit" kerrostalot tulivat. Lue kansasi lähihistoriasta VÄHÄN enemmän.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta tällä hetkellä ja työkyvyttömyyseläkkeellä 181000.