Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"
Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.
Kommentit (516)
Ei muuten mutta nykyään ei ole töissä samoja etuja ja työt tehdään neljän ihmisen edestä ilman lisiä yms
Ei sossu eikä kela anna yhteenkään perheen älypuhelimeen tai puhelinlaskuun tukea.
595 yleistuella kaikki maksetaan, kun kaikki työttömät vanhemmat ei saa toimeentulotukea esim Jos puoliso saa pientä palkkaa tai on se kesämökki tai asuntovaunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teittekö te eläkeläiset video cv: n aikanaan töitä hakiessa? Osa työnantajista vaatii sen.
No johan pomppasi🤩🤩🤩Aika vaikeeta se ois ollut kun videoita ei ollut keskittymään.Ekan lanka puhelimen ostin osamaksulla 1991.Nykyään kyllä osaan käyttää kännyä,tietokonetta ja hoidan asiani netissä.Eiköhän se video CVn tekeminen kuin onnistuisi jos tarve oisi
No, te sanoittekin, että kun nykyään ihmisillä on älypuhelin niin vähän pakko olla. Eikä työtön saa siihen erikseen tukea, se ostetaan sillä 595 yleistuella.
No ei siihen puhelimen ostoon ennenkään mitään tukia saanut!!!Ootko ihan sekaisin?Siksi sen osamaksulla aikanaan hankinkin🤗
No, jos sut irtisanotaan niin et sä lastenkaan puhelimiin tukea saa. Nekin ostetaan ja puhelinlaskut maksetaan sillä 595 yleistuella.
Mun lapset kuule ostaneet puhelimensa ihan itseNuorinkin jo 31 joten ei mun eläkeläisen tarvi ostaa heille puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Onko keskustelun avauksesta tarkoitus keskustella vai inttää ap. vastaan, kun ap. on päättänyt miten asia on?
Minulla on aivan toisenlainen käsitys, kun ole lukenut historiaa ja kuunnellut ihmisiä, jotka syntyneet 40-50-luvulla tai katsellut vanhoja valokuvia.
Sukulaiseni oli kansakoulun opettaja 50-60-luvulla ja hän kertoi, kuinka kaikilla lapsilla ei ollut kengiä ja talvivaatteita ja siksi eivät voineet käydä joka päivä koulua talvella, vaan vuorottelivat muiden sisarusten kanssa vaatteita ja se oli ihan yleistä silloin. Tai jalat saatettiin kääriä paperiin tai syksyllä käytiin koulua paljain jaloin.
Nyt ne ostetaan 595 yleistuella tai jos rahat loppu niin luottokortilla, jos ei halua, että päiväkoti tai koulu tekee lasun.
40-50 luvuilla suntyneet tekivät 2000 tuntia työtä vuodessa. Nykyään enää 1500 tuntia vuodessa. Kovan verotuksen takia töitä tehdään enää minimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään eroa? Ap:lla on varmaan kotonaan ulkovessa, lankapuhelin ja kaverit menee lapset kyselemään huutamaan ikkunan alle että onko Veetimaikkuili kotona. Ap on käynyt osuuskaupassa ottamassa valokopiot työtodistuksistaan kun lähettää hakemuksen. Ei mitään eroa ei. Omalle kotikylälleni tuli päiväkoti 1981. Sitä ennen piti hoitaa lapset itse tai hyvällä tuurilla oli joku sukulainen. Vain rikkailla oli varaa ulkopuoliseen hoitajaan.
Miksi niitä lapsia sitten hankittiin, jos ei ollut varaa hankkia heille päivähoitoa?
Ihan yleissivityksenä
Silloin ei köyhillä eikä lapsilla juuri ollut ihmisarvoa tai oikeuksia ja vielä elää keskuudessamme, jotka lapsena on huutokaupattu/myyty työvoimaksi. Ja tämä vielä 1930-luvun lopussa. Puhittiin huutolaislapsista.
Aloittaja menee nyt Ylen arkistoon ja alkaa katsomaan rintamäkeläisiä ja Heikkiä ja Kaijaa, oli siinä elintasoa hygeiniä toimitettiin pesuvatissa ja kerran viikossa mukuloitten kanssa yleiseen saunaan, muistan itsekkin kun kakara olin kun kiivettiin Pispalanrinnettä ylös että pesulle päästiin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä nuo perukuntien asunnot voi myydä venäläisille, kun suomalaisilla ei niitä ole rahaa ostaa.
Jospa ap kysyisi sitä.
Jaahas, poistunkin tästä ketjusta. Kommentit alkaa jo muistuttaa siltä aivankuin entisajan Tiltu olisi manian kourissa, jotenkin niinkuin järjen tuolla puolen. ;D
Paljonko 1950-luvulla tehtiin lastensuojeluilmoituksia, jos ei ollut päiväkodissa talvihaalaria?
Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.
Brasiliassa 30 asteen lämmössä päiväkoti varmaan tekee lasun, jos ei ole talvihaalaria tai Afrikassa.
Jos nyt menisi lypsämään lehmiä navettaan ja jättäisi taaperot keskenään kotiin sisälle niin lapset huostaanotettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt menisi lypsämään lehmiä navettaan ja jättäisi taaperot keskenään kotiin sisälle niin lapset huostaanotettaisiin.
Taaperot sisällä ilman aikuista, lasun paikka ja huostaanotto.
Vierailija kirjoitti:
40-50 luvuilla suntyneet tekivät 2000 tuntia työtä vuodessa. Nykyään enää 1500 tuntia vuodessa. Kovan verotuksen takia töitä tehdään enää minimi.
Minä olen syntynyt 1955 ja kun menin työelämään, myös lauantait oli työpäiviä, oliko klo 14. Ja tehtiin 6pv työviikkoa, kesäloma määrääntyi työsuhteen mukaan, olisiko ollut 2vk.
Ja kun mentiin töihin, ensimmäinen tehtävä oli toimistossa lämmittää pönttiuunit puulla ja saattoi olla talvella lämpötila miiniksen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään eroa? Ap:lla on varmaan kotonaan ulkovessa, lankapuhelin ja kaverit menee lapset kyselemään huutamaan ikkunan alle että onko Veetimaikkuili kotona. Ap on käynyt osuuskaupassa ottamassa valokopiot työtodistuksistaan kun lähettää hakemuksen. Ei mitään eroa ei. Omalle kotikylälleni tuli päiväkoti 1981. Sitä ennen piti hoitaa lapset itse tai hyvällä tuurilla oli joku sukulainen. Vain rikkailla oli varaa ulkopuoliseen hoitajaan.
Miksi niitä lapsia sitten hankittiin, jos ei ollut varaa hankkia heille päivähoitoa?
Koska ei oltu niin itsekeskeisiä ja pyöritty sen oman mitättämömän navan ympärillä. Otanpa selfien "kun nautin aamupalan" ihkua huomasko kaikki mun frendit mun uuden postauksen, kuka ihme tässävälis ehtis jotain kakaroita ehtis hoiteleen, korkeintaan jonkun yhtäpäisen seurustelukumppanin? Tyyliin joku entinen tanssija ja Tykkäkö se oli?
Vierailija kirjoitti:
Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.
Ei, kakarana joutui kalastamaan kesät talvet, äijä ampui kuulan hirven kalloon naapurista saatiin maitoa , omat perunamaat ja niin poispäin, ei ollut tuttu sana kela ja sossu, omavaraisuus melkein sata joten nykypolvi koittakaa pärjätä sen kännykän kanssa.Minä lahjoitan maat ja mannut kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kotikaupungissani oli päiväkoti jo 60-luvulla.
60-luvulla ei ollut kunnallista päiväkoteja, vaan isoolla työnantajilla oli omat päiväkodit/seimet esim. tehtailla Valion Meijeri, Marimekko, Paroc jne. jonne työläisten lapset vietiin, kun äidit töihon.
Vierailija kirjoitti:
Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.
Kyllä ja milloinhan pääsevät edes eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Pätkätöiden takia tehdään vähemmän ei ole pitkiä työsuhteita muutama kuukausi vuodessa töitä ja työttömyyttä.
Onko keskustelun avauksesta tarkoitus keskustella vai inttää ap. vastaan, kun ap. on päättänyt miten asia on?
Minulla on aivan toisenlainen käsitys, kun ole lukenut historiaa ja kuunnellut ihmisiä, jotka syntyneet 40-50-luvulla tai katsellut vanhoja valokuvia.
Sukulaiseni oli kansakoulun opettaja 50-60-luvulla ja hän kertoi, kuinka kaikilla lapsilla ei ollut kengiä ja talvivaatteita ja siksi eivät voineet käydä joka päivä koulua talvella, vaan vuorottelivat muiden sisarusten kanssa vaatteita ja se oli ihan yleistä silloin. Tai jalat saatettiin kääriä paperiin tai syksyllä käytiin koulua paljain jaloin.