Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (433)

Vierailija
361/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.

Ei, kakarana joutui kalastamaan kesät talvet,  äijä  ampui kuulan hirven kalloon naapurista saatiin maitoa , omat perunamaat ja niin poispäin, ei ollut tuttu sana kela ja sossu, omavaraisuus melkein sata joten nykypolvi koittakaa pärjätä sen kännykän kanssa.Minä lahjoitan maat ja mannut kirkolle.

Nykyään tuo olisi metsästysrikos.

Vierailija
362/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt vuonna 1958 ja olen ollut rakentamassa Suomea hyvinvointivaltioksi. R ä k ä n o k k a AP ei koko elämänsä aikana saa aikaan puoliatakaan siitä mitä minä olen tehnyt.  Olemme tehneet töitä ilman tyhyjä ja huippupalkkoja,  kelvannut on työ kuin työ, olemme maksaneet veromme, kasvattaneet lapsemme ilman subjektiivista oikeutta päivähoitoon, lapset olivat KOTONA VANHEMPIEN HOIDETTAVANA, kun olimme vapaapäivällä, lomilla ja äitiysvapaalla. Ei tullut mieleenikään viedä isompia lapsia hoitoon, kun vauva syntyi. Mitä hyötyä siitä on nykyisin ollut, kun vanhemmat entistä uupuneempia ovat ja lapset nälissään kotona vapaapäivinä. Hitto mitä lusmuporukkaa. Rahaa riittää tonnin kännyköihin ja aikaa somettamiseen ja kuntosalille, mutta ei lasten kanssa olemiseen.  

Nyt ap, lopeta se typerien aloitusten kirjoittelu ja mene äitisi luo keskustelemaan siitä kuinka he ovat Suomea rakentaneet, ainakin sinun kasvattamisessa ovat pahasti epäonnistuneet. 

V ittu te paskoitte koko maan useammalle seuraavalle sukupolvelle. Kämppä maksoi muutaman vuosiansion verran, siinä missä nykyään se maksaa kymmenien vuosiansioiden verran samalla kun eläkemaksut nousee.

Tiedätkö miksi kämppäsi ei mene kaupaksi? Koska nuorilla ei ole niihin varaa.

Miksi tänne purat yksinkertaisuuttasi, pese suusi hyvällä pesuaineella ja mene lääkäriin. 

Toivottavasti kämppäsi mätänee jalkojesi alla.

Tyhjätaskun kateutta.Itse ei saa oma kämppää niin ei voi muuta kuin kadehtia muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten mutta nykyään ei ole töissä samoja etuja ja työt tehdään neljän ihmisen edestä ilman lisiä yms

Niin mitä etuja?Lisät on edelleen heillä joille ne kuuluu eikä tavallisissa töissä ole ollut mitään etuja.

Vierailija
364/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan onkia saa ilman kalastuslupaa. Kalojen määrä on vähentynyt.

Vierailija
365/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteisiä perikunnan asuntoja ei saa vuokrattua, koska kela maksaa lämmitykseen vain 46 euroa kuukaudessa. 

Voi herra isä. Onko ihan vieras asia, että ihmiset maksaa yleensä ne sähkölaskunsa ihan 100% itse?? Eikö tässä ketjussa kommentoi ollenkaan ihan normaalit itsensä elättävät ihmiset? Koko ajan joku vinkuu, että sossu ei maksa sitä eikä kela tätä :D

Kaikki laskut ja eläminenkö kuuluu sossun tai kelanmaksaa. "Ei saa sitä tukea jos on kesämökki, ei saa tätä tukea jos on sitä ja tätä". Kertaakaan elämäni aikana ei ole käynyt mielessäkään, että  yhteiskunnan pitäisi maksaa minun sähkölaskuja tai asumista tai mitään muutakaan. Itse  ne on aina maksettu vaikka kuinka tiukkaa olisi ollut. Nyt näyttää olevan itsestään selvää, että yhteiskunta ne maksaa. Ei voi mennä töihin, kun sitten ei saa asumistukea ja tt-tukea. Ei voi asua sähkölämmitteisessä asunnossa, kun kela ei maksa sähkölaskua jne jne. Mitä pirua. 

Tuo eräs kuvittelee että kaikki muutkin ovat tuilla eläviä kuten hän.

Vierailija
366/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt menisi lypsämään lehmiä navettaan ja jättäisi taaperot keskenään kotiin sisälle niin lapset huostaanotettaisiin.

Joo ja ennen 3-4 vuotias leikki metsässä inkkaria ja länkkäriä naapurin lasten kanssa ja kukaan ei kadonnut kuollut, nykypäivä pumpulipaskaa.

Vierailija
367/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko Niskasen elokuva Kahdeksan surmaluotia kertoo 60-luvun Suomesta. 

https://areena.yle.fi/1-4604670

Vierailija
368/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ovat hyvä esimerkki tästä nauttijasukupolvesta. Kaiken ovat saaneet elämässä helposti ja halvalla. Osoittavat kiitollisuuttaan ja tyytyväisyyttään elämäänsä haukkumalla ja arvostelemalla minun elämästäni KAIKEN, kun yritän millenniaalina rakentaa elämää ja luovia tässä rajusti muuttuneessa maailmassa.

Jotkut ovat saaneet helposti ja halvalla ja lahjakkuudellaan niinkuin tyyppiä erkki sakarinpoika tuomioja tai hieman nuorempaa polvea björn brorinpoika wahlroos. 

Mutta monilla on työnteko alkanut jo nuorena. Ja demarivetoisen hallituksen aloitettua kevään -66 vaalien jälkeen työnteko suurille massoille jatkui Ruotsin liukuhihnojen äärellä. - Kaikki eivät kuitenkaan jatkaneet Ruotsiin saakka vaan jäivät Liekkihotelliin ja aavemaisille nuotiotulille Lauttasaareen johtavien reittien siltojen alle. 

Vierailija
369/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teittekö te eläkeläiset video cv: n aikanaan töitä hakiessa? Osa työnantajista vaatii sen.

Ajat muuttuvat. Ei 50-60 luvulla ollut kännyköitäkään. Siitä taaksepäin 30-40 luvulla ei oikein ollut kunnon kirjoitus-vehkeitäkään. Taas taaksepäin 20-luvulle ei osattu edes lukea. Olishan se kummaa, jos kehitys olisi jumittunut sinne edellisiin aikoihin.

Vierailija
370/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eläkeläisten sukupolvi harrastanut aikanaan salametsästystä? Nykyään se on rikollista.

Vierailija
371/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko 1950-luvulla tehtiin lastensuojeluilmoituksia, jos ei ollut päiväkodissa talvihaalaria?

No eipä kyllä ollut niitä päiväkotejakaan.Mutta miten se päiväkoti sen lasun tekee lapsen talvihaalarista jos kerran oot työttömänä kotona?Kai ne sun lapsetkin on silloin kotona? Ja vink vink hyviä vaatteita saa kirppiksiltä sopurahalla.Näin ainakin itse sain lapsille ihan päiväkotiin kelpaavia piha vaatteita,ei niitten huippu muotia tarvi olla.Onko nyky vanhemmat jotenkin tyhmempiä vai mistä tää minä että kaikki pitäis sossun ,aksaa

Vierailija
372/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teittekö te eläkeläiset video cv: n aikanaan töitä hakiessa? Osa työnantajista vaatii sen.

No johan pomppasi🤩🤩🤩Aika vaikeeta se ois ollut kun videoita ei ollut keskittymään.Ekan lanka puhelimen ostin osamaksulla 1991.Nykyään kyllä osaan käyttää kännyä,tietokonetta ja hoidan asiani netissä.Eiköhän se video CVn tekeminen kuin onnistuisi jos tarve oisi

No, te sanoittekin, että kun nykyään ihmisillä on älypuhelin niin vähän pakko olla. Eikä työtön saa siihen erikseen tukea, se ostetaan sillä 595 yleistuella.

No ei siihen puhelimen ostoon ennenkään mitään tukia saanut!!!Ootko ihan sekaisin?Siksi sen osamaksulla aikanaan hankinkin🤗

No, jos sut irtisanotaan niin et sä lastenkaan puhelimiin tukea saa. Nekin ostetaan ja puhelinlaskut maksetaan sillä 595 yleistuella.

Mun lapset kuule ostaneet puhelimensa ihan itseNuorinkin jo 31 joten ei mun eläkeläisen tarvi ostaa heille puhelimia.

Hyvin on asiat, isä kuoli -70luvulla ja koulusta sain kenkärahaa jonka opettaja kuuluvalla äänellä antoi luokan edessä, tyyliin kuin olisi omistaan antanut, nyt olis ope oikeudessa maalittamisesta, no selvisin ja luokkakaverit eivät kiusanneet sen enempää, tosin silloin ihmiset taisivat omaavan vielä empatiaa toisiaan kohtaan.

Vierailija
373/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen ei tarvita edes sotaa. Työikäiset on niin köyhiä, että myyvät perintöasunnot ja kesämökit ulkomaalaisille. Suomalaiset alkavat itse asua vuokralla, kun ei ole töitä ja tuet on leikattu.

Suurin osa on töissä,tuilla elävillä ei pidäkään olla varaa ostaa.

Vierailija
374/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan sinä märkäkorva  !!! Olen synt. 52 Isä sodasta selvinneenä  6 lapsinen perhe

Ei ollut eikä annettu minkään valtakunnan tukiaisia .Ei kysytty haluatko/tahdotko 

tehdä töitä, nyt 74v. Olen ollut toisen palveluksessa myös itse yrittäjänä. 

Nyttenkin olis työn antajia , Vaan terveys on mennyt.

Vierailija
375/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitteisiä perikunnan asuntoja ei saa vuokrattua, koska kela maksaa lämmitykseen vain 46 euroa kuukaudessa. 

Oletko kuullut että yleensä on tapana maksaa asumisensa ihan itse eikä kinuta Kelalta rahaa.

Vierailija
376/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen vauraus on tehty kovalla velanotolla. Ei sitä velkaa juurikaan ollut 60-luvulla.

Ei, kakarana joutui kalastamaan kesät talvet,  äijä  ampui kuulan hirven kalloon naapurista saatiin maitoa , omat perunamaat ja niin poispäin, ei ollut tuttu sana kela ja sossu, omavaraisuus melkein sata joten nykypolvi koittakaa pärjätä sen kännykän kanssa.Minä lahjoitan maat ja mannut kirkolle.

Nykyään tuo olisi metsästysrikos.

Joo mutta kuka vanhoja muistelee se oli silloin selviytymikeino, nykyään se on vaan harrastussontaa ja rahastusta, urheilua se räiskiminen on nykyään.Sitten nämä rikkaat runkut jotka menee Afrikkaan rahalla tappamaan vaikka leijonan, niskalaukaus heille olisi ainoa vaihtoehto, taikka heistä tehtäisiin persepaljaana juoksevia saaliita petoeläimille.

Vierailija
377/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.

Koulutuksen romutus ainakin on tapahtunut ihan vihervasemmistovetoisen harhaisiin kangastuksiin perustuvan propagandistisen ideologiavouhotuksen pohjalla. 

Vierailija
378/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettepä arvaakaan kuinka hauskaa on nyt olla eläkkeellä ,kun on yli nejäkymmentä vuotta ahkeroinen iloisena työelämässä.  64 vuotiaana lähdin eläkkeelle, nyt voi mukavasti kuluttaa ja lahjoitella fyrkkaa ahkeralle lapselle ja lapsenlapselle. 
Leppoisaa viikonloppua kaikille.

Vierailija
379/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.

Kyllä ja milloinhan pääsevät edes eläkkeelle?

Eläkepommi on ollut tiedossa siitä asti, kun suuret ikäluokat syntyivät. Mitään ei ole asialle tehty, vaan seisottu tumput suorina, vaadittu lisää syntyvyyttä ja haalittu vuosikausia väkeä kehitysmaista tulevaisuuden eläkkeitä makselemaan. Eläkejärjestelmän muuttaminen ei tietenkään ole tullut mieleen päättäjille ja nyt sitten kansalaiset syyttelevät toinen toisiaan. 

Vierailija
380/433 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa. 

M48

No nimenomaan eivät ole ansainneet, koska maksoivat eläkemaksuja liian vähän ja jäivät liian aikaisin pois työelämästä nauttimaan vuosikymmenten eläkettä. Nykytyössäkäyvät maksavat joka kuukausi palkastaan kovia eläkemaksuja suurten ikäluokkien elättämiseksi ja oma työura on nuorille pidentynyt lähes 70-vuotiaaksi saakka.

Riippuu kuinka yhtiöt sijoitti rahat. Ei sen maksun pitänyt riittää, vaan ne rahat piti sijoittaa. Osa yhtiöistä.tuptyaa voittoa, vaikka maksaa eläkkeitä. Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ongelma on se, ettei väestö lisäänny. Yksi suuri syy Suomen tilaan. Ja tämä ei ole minun väite, vaan minua viisaampien asiantuntijoiden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi