Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siitä oikeasti tullut normaalia nykyään, että sovituista asioista ei tarvitse pitää kiinni eikä välittää toisista mitään?

Vierailija
06.06.2026 |

Tehdään vain kuten itseä huvittaa eikä välitä mitään toisista osapuolista, joiden kanssa on joku asia sovittu. Aivan sairaan raivostuttavaa. Eikä puhettakaan pahoittelusta, eikä mistään muutakaan. Totaali-itsekkäästi vaan, välittämättä muista yhtään mitään. Miksi tuosta on tullut normia?

Omasta kokemuksesta esimerkki. Sovittiin kavereiden kanssa, että tulevat mökille, vietetään kunnon ilta grillataan saunotaan uidaan maistellaan olutta jne.  Oli sovittu, että kaverit saapuvat klo 16-17. Olin hiki päässä valmistellut paikat ja hommannut tarpeita iltaa varten. Ei kuulu ketään. Laitoin klo 18 whatsapp-ryhmään viestiä, ootteko tulossa? Ei vastausta. Puolen tunnin päästä, eli klo 18.30 yksi vastaa ”kohta lähdössä”. MITÄ! Kohta lähdössä, ja matkaa 80km!

No, hän saapui paikalle klo 19.45, mukanaan ei mitään. ”Joo lähen kotia tuossa illasta”. Muita ei kuulu, ei vastausta viesteihin. Klo 20 yksi ilmoitti, että ei tulekaan. Sitten vihdoinkin yksi jaksaa vaivautua vastaamaan, että lähtivät juuri tulemaan, matkaa 60km. Nämä kaksi saapuivat klo 21. Molemmat ilmottaa, nyt on kyllä selvä päivä ku eilen tuli juhlittua ja hahhahhaa kun oli hauskaa.

Minä tässä kohtaa kysäisen, että tiedättekö että kello on yhdeksän illalla, sovittiin aloittaa neljän-viiden maissa. Vastaukseksi sain ympäripyöreää ”joo vähän myöhässä.. mut hei grillataanks me!” No, grillattiin makkarat, pikainen sauna, ja sitten heillä olikin jo kiire kotiin ennen puolta yötä. Minä jäin kirjaimellisesti suu auki mökille ihmettelemään, että mitä helvettiä!? Kaikki mitä oltiin sovittu, kukaan ei välittänyt yhtään mitään. Jääkaappi jäi täyteen valmistelemiani ruokia.

Miksi ihmisistä on tullut tuollaisia nykyään? Ja vielä kaverit. Ihan kuin se olisi normaalia, että eihän sovituista asioista tarvitse välittää. Mitään pahoitteluja ei tullut. Mainitsin tästä seuraavana päivänä whatsapissa, niin vastaukseksi tuli hirveä valittaminen ”no mikä sulla nyt on, mehän käytiin siellä, häh mitä nyt muka?”. Ei jumaliste, miten voi olla tuollaisia? Miksi? Miksi nykyään ihmiset on tuollaisia? Minun mielestä tuollainen on äärimmäisen k-päistä käytöstä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa, mutta ei yllättävää. Ehkä tuo ilta vertautuu kotibileisiin, silloin oletan aina että ihmiset tulee 1-2,5 tuntia ilmoitettua myöhemmin :D On pitänyt aika hyvin paikkansa. Valtaosa tulee siinä 30min - 1h 15min sisällä. Tarjottavat sen muutaman varman tapauksen mukaan ja kutsuun OPM, ja jokin hätävara pakkaseen jos illalla ruokaa meneekin.

Kun bilepaikka on 5 km sisällä kutsuttavien kodista, kutsu tulee riittävän aikaisin (pari kk ennakkoon), paikalla on kiinnostavaa tekemistä ja ihmiset tietää että he tuntee paikallaolijoista jonkun, he kyllä hämmästyttävän hanakasti tulevat.

Vierailija
22/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on valitettavasti nykyään ihan normaalia ja pätee ihan mihin tahansa. Vaihda kaveripiiriä, nuo eivät ole yhteensopivia sinun kanssasi. 
Minua ärsyttää tuo sama asioissa, mitkä pitäisi hoitaa tiettyyn kellonaikaan tai edes tiettynä päivänä. Ei vain hoidu. Odotat ja odotat, soitat perään, odotat, jätät soittopyyntöjä, odotat. Sitten joku soittaa muutaman päivän päästä tai ei koskaan. Omat työt jäävät tekemättä kun pitää näitä patistella töihin, että saisi omat asiansa hoidettua. Tähän menee  ihan oikeasti kuukausia  ja 5 minuutin asian hoidosta olisi kysymys.

Tuo on tavallista. Viime vuonna tuli sähkömies tekemään pienen asennustyön noin 10 kuukauden odottelun ja kolmen muistuttaminen jälkeen. Oli luvannut tulla  sen pian sen työtilauksen tekemisen jälkeen. Valinnanvaraa ei firmoissa ollut, paikkakunnalla yksi sähköliike.

Muutama vuosi sitten remontti viivästyi usealla kuukaudella, kun remonttifirma teki hommia väärässä järjestyksessa eli työvaiheet tehtiin niin, ettei voitu jatkaa suoraan vaan piti odotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajasta en osaa sanoa, koska olen totaaliyksinäinen juurikin tuon syyn takia eli samanlaista meno oli jo 20-30 vuotta sitten ainakin minua kohtaan. Yhteiset menot peruttiin vartin varoitusajalla jos muistettiin peruakaan (olen odottanut esim viking linen terminaalissa lippujen kanssa kaveria joka ei ilmoittanut mitään ja olin varma, että on joutunut johonkin onnettomuuteen mutta lopulta sain hänet kiinni eikä hän vaan jaksanutkaan lähteä risteilylle eikä myöskään kertoa siitä minulle kun aamupäivällä sovittiin monelta nähdään) eikä mikään sovittu pitänyt kuin ehkä yhden kerran kymmenestä. 

Aina tuli jotain muuta ja piti perua tai siirtää tunnilla eteenpäin enkä vaan lopulta enää jaksanut tuota yksipuolista joustamista. 

Yksi viimeisimmistä havahduttajista oli eräs puhelinsoitto joka tuli pari minsaa ennen kuin mun piti olla pihalla (eräs suht uusi kaveri oli tulossa autolla hakemaan) ja heti tiesin että nyt hän peruu, vaikka en siis vielä edes tiennyt muuta kuin puhelimen soivan eli en tiennyt soittajaa. Enkä ollut väärässä. Sen jälkeen mietin, että ei tämä nyt vaan voi olla normaalia että pidän oletusarvona ja niin normaalina sitä, että mun kanssa tekemiset perutaan etten enää edes ylläty. 

Vierailija
24/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä niin tutulta itsellenikin aloituksen kertomus. Ja huoh, niin nykypäivää tuollainen. Ei osata/vaivauduta ilmoittaa muutoksista. Ja sitten nuo hetken kääntymiset, vaikka olisi sovittu pidemmistä vierailuista. Esimerkiksi jouluisinkin ihmetyttää nämä vartin vierailut, vaikka niin on suunniteltu yhdessä, että sitten pidetään hauskaa koko päivä yhdessä jne. Ihmiset eivät tunnu olevan sanojensa mittaisia nykyään.

Vierailija
25/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset vähät välittävät minun tavoistani, minä en välitä paskaakaan heidän tavoistaan. Monikulttuurisuus oli vain ja ainoastaan virhe.

Vierailija
26/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajasta en osaa sanoa, koska olen totaaliyksinäinen juurikin tuon syyn takia eli samanlaista meno oli jo 20-30 vuotta sitten ainakin minua kohtaan. Yhteiset menot peruttiin vartin varoitusajalla jos muistettiin peruakaan (olen odottanut esim viking linen terminaalissa lippujen kanssa kaveria joka ei ilmoittanut mitään ja olin varma, että on joutunut johonkin onnettomuuteen mutta lopulta sain hänet kiinni eikä hän vaan jaksanutkaan lähteä risteilylle eikä myöskään kertoa siitä minulle kun aamupäivällä sovittiin monelta nähdään) eikä mikään sovittu pitänyt kuin ehkä yhden kerran kymmenestä. 

Aina tuli jotain muuta ja piti perua tai siirtää tunnilla eteenpäin enkä vaan lopulta enää jaksanut tuota yksipuolista joustamista. 

Yksi viimeisimmistä havahduttajista oli eräs puhelinsoitto joka tuli pari minsaa ennen kuin mun piti olla pihalla (eräs suht uusi kaveri oli tulossa autolla hakemaan) ja heti tiesin että nyt hän peruu, vaikka en siis vielä edes tiennyt muuta kuin puhelimen soivan eli en tiennyt soittajaa. Enkä ollut väärässä. Sen jälkeen mietin, että ei tämä nyt vaan voi olla normaalia että pidän oletusarvona ja niin normaalina sitä, että mun kanssa tekemiset perutaan etten enää edes ylläty. 

Vika ei ole sinussa, vaan vika on niissä toisissa ihmisissä. Kuten ketjun viesteistä voit päätellä niin tämä on yleinen käyttäytymistapa nykyään ja se on surkeaa.

Vierailija
27/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valita mitä muut tekevät, mutta voit valita seurasi.

Vierailija
28/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät halunneet muuta, tarjosin kyllä. Ja aikakin oli selkeästi sovittu, lauantai. Kesälomat kaikilla. Tästä on jo pari vuotta aikaa. Esimerkkejä on monia, tuo oli vain yksi jonka päätin ottaa tähän. Ja osasin kyllä arvata, että tulee kommenttia joissa heti takerrutaan yksityiskohtiin ja yritetään kääntää syy minuun, mutta itse pointti sivuutetaan täysin. Niin tyypillistä nykysontaa. Tunnistettavuudesta en tiedä, ellei sitten joku asianosainen tunnista tarinasta itseään ja kolahtaa kohdalle.

AP.

Veikkaan, että tällaista on moni muukin kokenut, joten ei voida tunnistaa.

Vierailija
29/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä niin tutulta itsellenikin aloituksen kertomus. Ja huoh, niin nykypäivää tuollainen. Ei osata/vaivauduta ilmoittaa muutoksista. Ja sitten nuo hetken kääntymiset, vaikka olisi sovittu pidemmistä vierailuista. Esimerkiksi jouluisinkin ihmetyttää nämä vartin vierailut, vaikka niin on suunniteltu yhdessä, että sitten pidetään hauskaa koko päivä yhdessä jne. Ihmiset eivät tunnu olevan sanojensa mittaisia nykyään.

Kuulostaa oudolta että pitäisi viettää jonkun kanssa joulu pitäen hauskaa aamusta iltaan. Oletteko oikeasti sopineet tällaisesta vai olitko itse olettanut niin?

Vierailija
30/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä tarina on totta todella noloa ruotia asiaa täällä av:lla. Todella tunnistettava tarina. 

Muutama huomio. Grillasitte makkaraa, mutta jääkaappiin jäi ruokia. Olisit tarjonnut muutakin. Kuka voi olettaa, että muuna päivänä kuin lauantaina onnistuisi aloitus klo 16-17, mietin. Ehkäpä he ymmärsivät 16-17 alkaen. Jos saapuivat noin myöhään kun kerroit ja yksi jätti saapumatta tämä kertoo sen, että grillailu ja mökki ei kiinnostanut lainkaan jostain syystä.

Sulla taitaa omatunto kolkuttaa.

Vierailija
31/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit oli kateellisia apn möksästä. Niin kateellisia ettei voinu edes ilmottaa tuleeko paikalle. Millainen möksä se on? Omistaako kaverit mitään?

Vierailija
32/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP todella törkeää sinua kohtaan. Toivottavasti et enää hengaile tuollaisten "kavereiden" kanssa. Hehän käytöksellä osoittavat miten vähän sinua ja aikaasi arvostavat. 

Vierailija
33/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä asioita haluta sopia etukäteen vaan halutaan "kattoa sit". Mut juuri tälleen ne päällepäsmärit pääsevät kontrolloimaan kaikkea ja jättämään toisten mielipiteet huomiotta. Kun sitten H hetkellä voivat vedota ties mihin. Itse en jaksa koko ajan vääntää niin olisi kiva sopia asiat etukäteen ettei sitten tarvitse miettiä kun pitäisi jo tietää. Oikeastihan siinä mennään sitten täysin sopimatta sen toisen suunnitelman mukaan.

Vierailija
34/34 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta että pitäisi viettää jonkun kanssa joulu pitäen hauskaa aamusta iltaan. Oletteko oikeasti sopineet tällaisesta vai olitko itse olettanut niin?

Tai vaikka olisikin sanonut niin, onko sillä väliä? Jotkut vaan puhuvat, tuskin edes muistavat sitten jälkikäteen, että mitä. Mitään suunnitelmia ei voida tehdä, kun silloin niihin pitäänsitten sitoutua ja menettää mahdollisuuden pompotella muita. Et hei tänäänsittenkin 17, syödään sittenkin ravintolasa Y...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi