Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki tuntemani, jotka saaneet kesätyöpaikan, ovat saaneet sen isänsä firmasta

Vierailija
06.06.2026 |

Ylelläkin jutussa jossa kerrottiin nuorten työllistymissetelin vähälle käytölle jäämisestä Tampereella, oli tyttö, joka oli saanut kesätyön nimenomaan isänsä puodista. Työnhaussa tärkein sääntö on siis: pitää olla sukulaisuussuhteita yrityksiin. Muistakaa tämä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan selkeä asia että jos perheellä on yritys niin kesäksi se palkkaa perheenjäseniä jotka oppivat yrityksen toiminnan ja mahdollisesti tulevat tulevaisuudessa työskentelemään yrityksessä. Miksi mikään perheyritys ottaisi jonkun randomin tyypin yhdeksi kesäksi töihin jos oma nuori on saman ikäinen ja vailla töitä ja jos tämä nuori haluaa työskennellä perheensä yrityksessä tämän kesän ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa. 

Vierailija
22/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu teini yläasteaikaisessa tet-työharjoittelupaikassa. Toinen teini mäkkärissä.

Omat jo vakitöissä mutta silloin oli kesätöitäkin paremmin, ihan ilman suhteita saivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, miksi Tampereella on noin?

Täällä Turussa omat lapseni + kaikki heidän kaverinsa ovat saaneet kesätyöpaikat ihan omin avuin, ilman suhteita.

Vierailija
24/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, miksi Tampereella on noin?

Täällä Turussa omat lapseni + kaikki heidän kaverinsa ovat saaneet kesätyöpaikat ihan omin avuin, ilman suhteita.

höpö höpö. Osa on voinut saada kesätyöpaikan ilman suhteita, mutta jo tetissä olo ja sitä kautta saatu työpaikka tai kesätyöpaikka samassa työpaikassa kuin edellisenä kesänä tarkoittaa juuri niitä suhteita tai nykyään käytetään sanaa verkostoituminen eikä siinä mitään pahaa. Ominmavuin saamistaan sekin on.

Vierailija
25/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai satojen hakijoiden joukosta kesätyön hautausmaalle. Isänsä elää ja asuu toisella puolella Suomea sekä toimii täysin toisella toimialalla.

Vierailija
26/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei taideta sitten olla tuttuja. Lapseni sai äitinsä firmasta.

Vierailija
27/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne välttämättä sen parempia tekijöitä ole kuin muutkaan. Pomo katsoo läpi sormien kun kyllä se meidän Maisa Leevi on niin ahkera. Joo, ei ole. 

Vierailija
28/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo mikään uusi juttu ole. Ensimmäisen kesätyöpaikan sain suhteilla, kolmannen ja neljännen enemmän omilla puhelahjoilla ja osaamisella. Ensimmäisen vakipaikan sain tuurilla ja toinen vakipaikka sitten yhdistelmällä suhteita ja ilmeisesti vakuuttava ammattitaito ja puhelahjat, sillä haastatteluun menin ihan suhteiden pohjalta, ja sitten vaikkei avointa paikkaa ollut tarjolla, haastattelun päätteeksi toivotettiin tervetulleeksi töihin.

Itse sain ensimmäiset kesätyöpaikkani tavallaan suhteilla, olin sedälläni renkinä, tein sekalaisia maa- ja metsätaloustöitä ja autoin kyläkaupassa. Seuraavan kesätyöpaikkani hankin ihan itse, bongasin paikan silloisesta teksti-tv:stä ja soitin. Kolme seuraavaa kesätyöpaikkaa sain suhteilla sen viraston alaisuudessa, jossa isäni työskenteli. Valtionhallinnon harjoittelupaikan sain ihan itse. 

Sitten olenkin ollut vakituisenkaltaisissa työpaikoissa kuntapuolella. Kaksi vuotta ensin eräässä kunnassa vuoden kerrallaan (lasketaanko toinen vuosi suhteilla saaduksi), sitten yhden vuoden toisessa kunnassa toisella puolella maata ihan omilla avuillani. Sitten sainkin nykyisen työpaikkani pätevyyteni, osin paikkakunnan tuntemukseni avulla ilman haastattelua aluksi kaksi vuotta väliaikaisena vuosi kerrallaan (lasketaanko toinen vuosi suhteilla saaduksi) ja sitten kolmannesta vuodesta alkaen vakituisena viranhaltijana (onko suhteilla saatu?).

Vierailija
29/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös heitä, jotka työllistyvät ilman suhteita. Esim. nuorempi lapseni. 

Vierailija
30/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsekin olen saanut kaikki työpaikat ilman suhteita. Ellei linkedin ole yksi "suhde". Yksi työpaikka tuli silloisen pomon katsottua linkedin profiiliani. Kysyin töitä ja sain työpaikan. 

Vierailija
31/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse isäsi firmaan pääset isän Rotary tai lions veljen firmaan. 151

Vierailija
32/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perhe yritykseen jo hyvin nuorena  jo sitten kasvatetaan jo sitten sisään.

Vierailija
33/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sen kuuluu mennä.

T: presidentti.

Vierailija
34/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tai sukulaisillani ei ole mitään firmoja. Lapseni ovat saaneet kesätyönsä muualta itse hakemalla. Joskus on ollut useampikin paikka tarjolla. Olen auttanut lapsiani cv:n laatimisessa ja hakemuksen kirjoittamisessa. Auttakaa tekin, niin ehkä teidän nuorenne saavat ensi kesänä töitä. Sukulaisuussuhdehöpinät ovat turhia selityksiä, muualtakin saa töitä kuin iskän firmasta. Pitää nähdä vain vaivaa.

Vierailija
35/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ensimmäisen kesätyöpaikan kyllä hankkimalla itse, mutta ensimmäisessä lauseessa pienellä paikkakunnalla kerroin olevani "Veikon" tytär. Isä oli ihan tavallinen duunari, mutta arvostettu kun hänen työhönsä kuului kierrellä korjaamassa maatalojen koneita.  

Vierailija
36/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko lestadiolaisalueella? Täällä meillä päin nuoret työllistyvät ilman sukulaisuusssuhteita. 

Sielläpäin on tärkeintä oikeaan lahkoon kuuluminen. Tiedän kuntia, jossa ei esimerkiksi ole asiaa opettajan virkaan ilman oikeaa vakaumusta.

Vierailija
37/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantsii hankkia mies jolla on firma. Saa lapset kesätyöpaikan.

Tai perustaa itse se firma, miksi ihmeessä sen pitää olla nimenomaan miehellä.

Vierailija
38/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosi kiva kun nyt nuoret vie työpaikat 

Mihin me yli 30 vuotiaat työttömät laitetaan? 

T. Työtön yli 30v

Vierailija
39/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tai sukulaisillani ei ole mitään firmoja. Lapseni ovat saaneet kesätyönsä muualta itse hakemalla. Joskus on ollut useampikin paikka tarjolla. Olen auttanut lapsiani cv:n laatimisessa ja hakemuksen kirjoittamisessa. Auttakaa tekin, niin ehkä teidän nuorenne saavat ensi kesänä töitä. Sukulaisuussuhdehöpinät ovat turhia selityksiä, muualtakin saa töitä kuin iskän firmasta. Pitää nähdä vain vaivaa.

Siis ei tää voi mennä niin et, jos haluu muutkin päästä töihin niin vaan NUORILLA on oikeus. 

Mihin tää hallitus on pyrkimässä? 

Vierailija
40/41 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai otan poikani kesätöihin mieluummin kuin jonkun tuntemattoman puhelinta toljottavan luuserin. Omapa on yritykseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi