Kaikki tuntemani, jotka saaneet kesätyöpaikan, ovat saaneet sen isänsä firmasta
Ylelläkin jutussa jossa kerrottiin nuorten työllistymissetelin vähälle käytölle jäämisestä Tampereella, oli tyttö, joka oli saanut kesätyön nimenomaan isänsä puodista. Työnhaussa tärkein sääntö on siis: pitää olla sukulaisuussuhteita yrityksiin. Muistakaa tämä.
Kommentit (41)
Mun esikoinen on kaikki työpaikkansa hoitanut itse, tosin kaksi on tullut oman kaverin kautta.
Kuopus on kesätöissä paikassa, jossa oli aikoinaan tetissä. Sieltä on siis nyt herunut töitä jo kahdeksana vuonna.
Meille otettiin 50 ja puolet on työntekijöiden lapsia jotka opiskelee oikeaa alaa
Noin se aina menee. Tottakai vanhempien pitää auttaa lastaan elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Noin se aina menee. Tottakai vanhempien pitää auttaa lastaan elämässä eteenpäin.
Ja sitten huudetaan "Mene töihin!" ja päivitellään, että on tuokin mokoma tuilla elävä loinen, kun ei ole saanut kesätöitä, kun omilla vanhemmilla ei ole yritystä, jonne työllistyä. Vanhempiensa firmoihin työllistyneet ovat "ahkeria ja parempia ihmisiä".
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen on kaikki työpaikkansa hoitanut itse, tosin kaksi on tullut oman kaverin kautta.
Kuopus on kesätöissä paikassa, jossa oli aikoinaan tetissä. Sieltä on siis nyt herunut töitä jo kahdeksana vuonna.
Kyllä ne kaverin kautta/avulla hankitut paikat ovat itse hankittuja. Verkostoitumisen merkitystä ei voi vähätellä.
Parhaiten kesätöitä saa silmäätekevien jälkeläiset (esim. kunnan pomojen lapsia palkataan, voi olla hyötyä omille bisneksille), tietenkin, jos on vanhemmilla firma ja sitten sotiaalitapaukset.
Olen harvoin ollut työpaikassa, johon olisi ylipäätään otettu kesätyöntekijöitä (kollegat hoitavat), mutta sen kerran, kun olen, niin motivaatio rekrytoida työntekijöiden jälkikasvua kumpusi erityisesti siitä, että teinien taustat olivat tiedossa, ja jos nämä olisivat perseilleet töissä, niin vanhemmille olisi mennyt noottia. Eihän tuo juuri eroa muustakaan työnhausta, eli jos joku firmassa tuntee sut ja tietää sun olevan hyvä tyyppi, niin on suuremmat mahdollisuudet tulla valituksi.
Kantsii hankkia mies jolla on firma. Saa lapset kesätyöpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi tet-paikkakin kannattaa valita huolella, jos valinnan varaa on. Omat jälkeläiset valitsivat väärin, neuvoista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Asutko lestadiolaisalueella? Täällä meillä päin nuoret työllistyvät ilman sukulaisuusssuhteita.
Työllistyy, ketkä työllistyy.
Eihän tuo mikään uusi juttu ole. Ensimmäisen kesätyöpaikan sain suhteilla, kolmannen ja neljännen enemmän omilla puhelahjoilla ja osaamisella. Ensimmäisen vakipaikan sain tuurilla ja toinen vakipaikka sitten yhdistelmällä suhteita ja ilmeisesti vakuuttava ammattitaito ja puhelahjat, sillä haastatteluun menin ihan suhteiden pohjalta, ja sitten vaikkei avointa paikkaa ollut tarjolla, haastattelun päätteeksi toivotettiin tervetulleeksi töihin.
Myös valtio palkkaa kesätöihin 500 nuorta ja isin tai äidin pitää olla ko hallinnossa töissä että kesätyöpaikka holkeaa.
Tein nuorena töitä isän firmassa. Armeijan jälkeen tein hommia isäni firmassa 7 vuotta. Sitten tein muita hommia välillä ja sitten isästä tuli vanha joten se jätti firmansa minulle. Tein siinä hommia 10 vuotta ja sitten päätin myydä firman vuonna 2018 kun siitä sai hyvän hinnan. Sitten tuli korona. Minulla kävi tuuri koska korona aikana olisi firman tulos laskenut paljon ja olisin varmaan saanut siitä 700 000 euroa vähemmän.
Meillä kesätyöntekijät on vakiväen sukulaisia. Elämä on helpompaa, kun ei tarvitse arvailla, tuleeko Leo aamulla töihin vai ei, koska tietää, että kyllä tulee. Isä tai äiti ei halua, että pomo soittaa heille ja kyselee, missä lapsi mahtaa olla, kun ei näy aamuisessa työnjaossa.
Häpeän pelko on yllättävän hyvä työmotivaattori.
Meillä sai keväällä harjoittelunsa tehnyt opiskelija sen ainoan kesätyöpaikan. Ei ole sukua pomolle, mutta 17-vuotiaaksi tosi fiksu kaveri.
No siitä vaan firmaa perustamaan jos kateeksi käy!
Jos minulla olisi oma firma niin tottakai ottaisin omat lapseni ensimmäisenä kesätöihin, mitä kummallista tuossa asiassa on?
Kesätyöntekijä harvemmin mikään lottovoitto millekkään firmalle, saattaa olla pelkkä rasite kun otetaan huomioon työnantajan kulut ja vastuut.
Miksi ei kesätöihin ottaisi sellaista, jonka tietää tekevän töitä?
Miehelläni on firma ja omilla lapsilla on selkeä kuva siitä, että yritys pysyy pystyssä vain silloin, kun se täyttää palvelulupauksensa. Töiden tekeminen vähän sinnepäin tarkoittaa sitä, että firman tulos heikkenee.
Meillä ei tarvitse valittaa puhelimeen tuijottamisesta ja töiden laiminlyönnistä eikä lapset ilmoita, että työaikansa ei jousta tai että perjantaina ei voi tulla töihin, koska pitää lähteä festareille. Yrittäjä-työnantajalle paljon helpompi valinta kuin joku tuntematon, joka työsopimuksen allekirjoituksen jälkeen ilmoittaa, että ei sitten voi tehdä töitä klo 14 jälkeen, koska on harkat, mutta palkka pitää saada sovitusti 8 tunnista.
Tuo nostatti hieman kulmakarvoja itselläkin, että työllistämissetelilläkin sukulaisia vain palkataan. Ja aivan kuin pelkkä nepotismi ei riittäisi, vaan samaan aikaan työttömiä kurmuutetaan ennätyspaljon.
Asutko lestadiolaisalueella? Täällä meillä päin nuoret työllistyvät ilman sukulaisuusssuhteita.