Miksi niin moni keski ikäinen nainen muuttuu niinsanotusti Kareniksi?
Asiakaspalvelu töissä kun olen voin sanoa ettei ne stereotypiat täysin tuulesta temmattuja ole.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karen määritelmät sopivat myös miehiin, olkoot sitten vaikka Perttejä ja perttilöityminen.
Karen on usalainen nimi, mikä olisi hyvä nimi Suomi-Karenille?
Oisko se sitten Kaarina?
Vaikka Kaarina muistuttaa Karenia nimenä, niin ei siinä ole samanlaista ikäryhmään ja yhteiskuntaluokkaan sidottua kytköstä. Ehkä joku Elisabet voisi olla sopivampi nimi suomalaiselle tapaukselle.
Elisabet on ylemmän luokan nimi mikä ei sovi taas karenimaisuuteen.
Suomessa taitaa olla aika vähän naisia joilla etunimenä Elisabet. Ei oikein istu Suomeen Karenin käännökseksi.
Pirjo, Pirkko. Nuoremmista esimerkiksi Päivi, Riitta, Sari tai Tarja.
Elisabeth on perinteinen kuninkaallisten nimi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuninkaalliset ei kiukuttele julkisesti. Ovien takana kyllä, kuten kaikki muutkin. Joku Taina hermostuu jo lähibaarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä mikä on virallinen määritelmä Karenille mutta jos puhutaan ärtyisyydestä niin syy löytyy ihan unettomuudesta. Illalla menet umpiväsyneenä nukkumaan, nukahdat heti vain herätäksesi 20 minuuttia myöhemmin pirteänä kuin peipponen. Sitten unta saakin odotella 5-6 tuntia ja ehdit nukkua 2-3 tuntia ennen arkiaskareiden alkua. Voin vannoa että kuka tahansa olisi kiukkuinen ja väsynyt jo yhden yön jälkeen mutta kun se jatkuu vuosia, siis VUOSIA!!! niin hermot on todella kireällä. Ainoa mitä lääkärit tarjoaa on unilääke ja masennuslääke.
Toisten asioihin en nokkaani tunge, ei vois vähempää kiinnostaa, mutta jostain hemmetin syystä kaikki tunkee nokkansa minun asioihin ja kiinnostaa levitellä asioita pitkin kyliä ja vieläpä keksiä valheita niiden lisäksi. Mitä tahansa nainen tekee se on aina väärin ja pilkan aihe.
Kokeile korvaushoitoa. Ja jos lääkärisi ei sitä tajua kirjoittaa, vaihda toiselle. Esivaihdevuodet alkavat monella jo alle nelikymppisenä.
Nämä ei minulta.
Ei selviä vaihdevuosioireita vielä.
Äidilläni menopaussi oli vasta
kuusikymppisenä.
Olen tod.näk.
perinyt häneltä myöhäiset
vaihdevuodet. Saan kaikkialla
todella hyvää asiakaspalvelua,
koska olen kohtelias, hillitty ja
hymyilevä. Sama juttu diginä.
5/5. E
Itse olen 39 v. ja alkanut ymmärtää miksi tietyssä iässä alkaa kaikki vaan v..ttaa. Se on sellanen elämänväsymys mikä purkautuu yhdistettynä hormoneihin. Kun oot vaikka ikäsi tehnyt töitä, kasvattanut lapsia, tehnyt ruokaa tuhansia kertoja, pessyt pyykkiä, huolehtinut, hoivannut ja ollut vastuussa niin alkaa olla väsynyt. Väsynyt elämään. Ja vanhemmitrn ei yleensä ole mitään parempaa luvassa vaan siihen päälle keho alkaa rapistua ja naama rupsahtaa. Vähän kun olisit työskennellyt koko ikäsi ja loppua ei näy eikä kiitosta kuulu. En ole vielä ihan Karen-ikäinen, mutta olen huomannut muuttuneeni kiukkuiseksi ja siihen Karen-suuntaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 39 v. ja alkanut ymmärtää miksi tietyssä iässä alkaa kaikki vaan v..ttaa. Se on sellanen elämänväsymys mikä purkautuu yhdistettynä hormoneihin. Kun oot vaikka ikäsi tehnyt töitä, kasvattanut lapsia, tehnyt ruokaa tuhansia kertoja, pessyt pyykkiä, huolehtinut, hoivannut ja ollut vastuussa niin alkaa olla väsynyt. Väsynyt elämään. Ja vanhemmitrn ei yleensä ole mitään parempaa luvassa vaan siihen päälle keho alkaa rapistua ja naama rupsahtaa. Vähän kun olisit työskennellyt koko ikäsi ja loppua ei näy eikä kiitosta kuulu. En ole vielä ihan Karen-ikäinen, mutta olen huomannut muuttuneeni kiukkuiseksi ja siihen Karen-suuntaan menossa.
Todella hyvä,
elämältä maistuva kommentti.
Ei äidin metatyölle loppua näy.
Raadat, raadat, nainen..
Ymmärrän sinua täydellisesti.
E
Käytännössä jokaisessa työpaikassa, jossa olen ollut, on touhottanut joku Karen-tyylinen nainen. Keskeisenä luonteenpiirteenä heillä tuntuu olevan jatkuva riidanhaluisuus histrioonisin piirtein. Yksi nainen saattoi nostaa mekkalan vaikkapa siitä, että sihteerien vessassa on hänen arvionsa mukaan pehmeämpää vessapaperia kuin tuotannon työntekijöiden vessassa. Oli käynyt erikseen tutkimassa ja ottanut näytteitä. Sanoin hänestä yhden tällaisen kohtauksen yhteydessä, että onkohan tuo nainen kokenut elämässään yhtään levollista hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karen määritelmät sopivat myös miehiin, olkoot sitten vaikka Perttejä ja perttilöityminen.
Oisko se sitten Kaarina?
Vaikka Kaarina muistuttaa Karenia nimenä, niin ei siinä ole samanlaista ikäryhmään ja yhteiskuntaluokkaan sidottua kytköstä. Ehkä joku Elisabet voisi olla sopivampi nimi suomalaiselle tapaukselle.
Suomessa taitaa olla aika vähän naisia joilla etunimenä Elisabet. Ei oikein istu Suomeen Karenin käännökseksi.
Ei sovi minustakaan Elisabet, koska se ei ole tarpeeksi yleinen nimi Suomessa. Mutta ei myöskään mitkään Pirkko, Pirjo, koska ne ovat 50-luvun maaseudun lasten nimiä, ja Päivi, Riitta, Sari tai Tarja ovat alemman keskiluokan ja duunariluokan nimiä. Karen on nimenomaan vähän paremman väen nimi, ylempää valkoista keskiluokkaa ja syntymästään asti ollut etuoikeutettu, oppinut varmaan lapsena jo äidiltään olemaan vaativa, mikä ei enää tämän päivän maailmaan sovi.
Suomessa vaan ei vielä 1960-70-luvulla ollut samanlaista laajaa, yhtenäistä ylempää keskiluokkaa, jolla olisi ollut yhteinen muotinimi. Mutta nimissä näkyi kuitenkin selkeä ero noihin Suomen suosituimpiin nimiin. Ylemmän keskiluokan nimivalintoja ohjasivat usein kansainvälisyys, perinteet, skandinaaviset vaikutteet ja tietty hienostuneisuus. Esimerkiksi Kulosaaressa ja Eirassa suosituimpia olivat: Anna, Kristiina/Kristina/Christina, Johanna, Maria, Karita/Carita, Nina, Camilla, Marja-Leena, Anna-Liisa, Ulla-Maija, Leena, Tiina ja Elina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuninkaalliset ei kiukuttele julkisesti. Ovien takana kyllä, kuten kaikki muutkin. Joku Taina hermostuu jo lähibaarissa.
Mutku tää Karen ei ole Amerikassa mikään "Taina". Voisi olla Suomessa vaikka Karita. Ei miljonääri, mutta valkoista ylempää keskiluokkaa, kaupunkilaislapsi, varakkaasta virkamiesperheestä ja tottunut vaatimaan itselleen aina vain parasta. Lapsuudenkodissa on ollut kotiapulainen tai ainakin au-pair. Ei missään nimessä ole mikään Taina tai Pirjo maalta tai duunarikodista, koska niissä opetetaan käyttäytymään.
Mä olen jossain 50 ja 60 ikävuoden välissä enkä tunnista kareniutumista itsessäni ollenkaan.
Mutta se, minkä ikä tuo, on kyky olla välittämättä pikkuasioista tai vähääkään siitä, mitä muut minusta ajattelevat. Pukeudun miten lystään, menen vaikka lenkkivaatteissa kauppaan. Hiukset pidän aina kiinni nutturalla, ja ilmeeni saattaa olla neutraali tai tyly, mikä ei kerro fiiliksestä mitään. Esim. asiakaspalvelijalle olen aina, poikkeuksetta, ystävällinen. Vaikka saisin kettuilua osakseni, olen silti ystävällinen.
En hermostu oikein mistään. Elämä on vain tämä hetki. Voin vaikuttaa vain omaan käytökseeni. Toki on huomattu, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Saan yleensä hyvää palvelua, koska olen hyvä asiakas, mikä ei tarkoita, että en vaadi mitään ja minulle kelpaa kaikki. Minä en valita turhasta, mutta annan palautetta, jos siihen on aihetta - myös positiivista! Sitä annankin useammin kuin negatiivista. Sanon usein ääneen, jos olen saanut erityisen hyvää palvelua. Muistan kiittää.
Olen kuitenkin teflonpintainen, ilkeät sanat eivät uppoa minuun. En niitä kyllä kovin usein kuule.
En ole koskaan oikein tajunnut, miten joku kuvittelee, että räyhäämällä, ilkeilemällä, valittamisen takia valittamalla, töykeydellä ja muulla pjaskalla käytöksellä saisi parempaa palvelua. Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä keski-ikäisyyden provoilija keksii tarinaa, unohtaen toki sen että hänkin on joskus keski-iässä.
No miks sä otat siitä koppia?? Mua ei nyt kyl vähempää kiinnosta eikä mun elämää hetkauta yhtään.
Karen matkusti junalla. Raivostui kun hänen junansa joutui odottamaan hetken. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012058491.html
Koska tässä iässä ei enää jaksa miettiä sitä, mitä muut ajattelee. Osaa ja uskaltaa pitää kiinni omista rajoistaan. Naisten kutsuminen Kareneiksi on muuten eräänlainen naisvihan muoto. Siinä missä miesten jämäkkyyttä arvostetaan, naisten jämäkkyys onkin karenismia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa ja päättänyt valmiiksi, että kun lapset 10-15 vuoden päästä ovat tukevasti omillaan, minun aikani tässä maailmassa on tullut loppuun. Siihen asti toki elän täyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko se sitten Kaarina?
Ei sovi minustakaan Elisabet, koska se ei ole tarpeeksi yleinen nimi Suomessa. Mutta ei myöskään mitkään Pirkko, Pirjo, koska ne ovat 50-luvun maaseudun lasten nimiä, ja Päivi, Riitta, Sari tai Tarja ovat alemman keskiluokan ja duunariluokan nimiä. Karen on nimenomaan vähän paremman väen nimi, ylempää valkoista keskiluokkaa ja syntymästään asti ollut etuoikeutettu, oppinut varmaan lapsena jo äidiltään olemaan vaativa, mikä ei enää tämän päivän maailmaan sovi.
Suomessa vaan ei vielä 1960-70-luvulla ollut samanlaista laajaa, yhtenäistä ylempää keskiluokkaa, jolla olisi ollut yhteinen muotinimi. Mutta nimissä näkyi kuitenkin selkeä ero noihin Suomen suosituimpiin nimiin. Ylemmän keskiluokan nimivalintoja ohjasivat usein kansainvälisyys, perinteet, skandinaaviset vaikutteet ja tietty hienostuneisuus. Esimerkiksi Kulosaaressa ja Eirassa suosituimpia olivat: Anna, Kristiina/Kristina/Christina, Johanna, Maria, Karita/Carita, Nina, Camilla, Marja-Leena, Anna-Liisa, Ulla-Maija, Leena, Tiina ja Elina.
En tiedä mikä on virallinen määre, mutta pitäisin Karenia korkeintaan keskiluokkaisena. Ylempää keskiluokkaa määrittää Suomessa jonkunlaiset käyttäytymistavat jotka estävät julkisen karenoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko se sitten Kaarina?
Suomalaisilla keskustelupalstoilla on mietitty paljonkin, mikä olisi Karenin suomalaisvastine. On ehdotettu Katjaa, Minnaa, Saria tai Sannaa. Ne ovat 1970-luvulla syntyneiden naisten yleisimmät nimet. Keskusteluissa ehdotetaan Karenin paikalle myös vähän vanhempien naisten tyypillisiä nimiä Päiviä, Sirpaa ja Marjaa.
Minä olisin siis juuri tyypillinen Karen. Vähintään ikäni ja nimeni puolesta.
- SannaNuo on kyllä yleisiä nimiä, kuten Karenkin on. Mutta ero on, että Karen on tyypillisesti juuri valkoisen ylemmän keskiluokan nimi. Yhdysvallat on monimuotoisempi ja yhteiskuntaluokkien rajat on isommat kuin Suomessa. Tavallisessa Minnassa tai Sannassa ei ole samanlaista syntymästään asti etuoikeutettua kaikua kuin Karenissa. 1970-luvun Suomen kaupungeissa paremman perheen tytön nimi oli Pia tai Nina, tai akateemisissa ylemmän keskiluokan piireissä Johanna tai Kristiina.
No just näin. Mutta sitä on Pirjojen ja Minnojen vaikea ymmärtää. Karen on nimenomaan ylemmän keskiluokan nimi. Sellaisen, joka on tottunut vaatimaan ja jäänyt menneen maailman reliktiksi.
Yhdysvalloissa samaan aikaan alempi keskiluokka ja työväenluokka antoi tytöille nimiksi lyhyitä nimiä kuten Amy, Tracy, Kelly, Kim, Lisa, tai pop-maailman nimiä kuten Heather, Farrah, Shannon, Michelle tai Jennifer. Wt-luokassa suosittuja olivat Brenda, Brandee, Loretta, Billie ja Dolly. Tämä koskee siis vain valkoisia. Afro- ja latinotyötöillä nimet ovat erilaisia.
Valitkaa nimeksi joku niistä tämän hetken influista ja muista julkkiksista jotka valittaa televisiossa asti siitä, että joku toinen nainen haluaa piikittää botoxia tai GLP-1:stä. Modernia karenoimista, kun kaikki omat edut on jo saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko se sitten Kaarina?
Suomalaisilla keskustelupalstoilla on mietitty paljonkin, mikä olisi Karenin suomalaisvastine. On ehdotettu Katjaa, Minnaa, Saria tai Sannaa. Ne ovat 1970-luvulla syntyneiden naisten yleisimmät nimet. Keskusteluissa ehdotetaan Karenin paikalle myös vähän vanhempien naisten tyypillisiä nimiä Päiviä, Sirpaa ja Marjaa.
Minä olisin siis juuri tyypillinen Karen. Vähintään ikäni ja nimeni puolesta.
- SannaNuo on kyllä yleisiä nimiä, kuten Karenkin on. Mutta ero on, että Karen on tyypillisesti juuri valkoisen ylemmän keskiluokan nimi. Yhdysvallat on monimuotoisempi ja yhteiskuntaluokkien rajat on isommat kuin Suomessa. Tavallisessa Minnassa tai Sannassa ei ole samanlaista syntymästään asti etuoikeutettua kaikua kuin Karenissa. 1970-luvun Suomen kaupungeissa paremman perheen tytön nimi oli Pia tai Nina, tai akateemisissa ylemmän keskiluokan piireissä Johanna tai Kristiina.
No just näin. Mutta sitä on Pirjojen ja Minnojen vaikea ymmärtää. Karen on nimenomaan ylemmän keskiluokan nimi. Sellaisen, joka on tottunut vaatimaan ja jäänyt menneen maailman reliktiksi.
Yhdysvalloissa samaan aikaan alempi keskiluokka ja työväenluokka antoi tytöille nimiksi lyhyitä nimiä kuten Amy, Tracy, Kelly, Kim, Lisa, tai pop-maailman nimiä kuten Heather, Farrah, Shannon, Michelle tai Jennifer. Wt-luokassa suosittuja olivat Brenda, Brandee, Loretta, Billie ja Dolly. Tämä koskee siis vain valkoisia. Afro- ja latinotyötöillä nimet ovat erilaisia.
Mutta suomalainen kulttuuri ei toimi kuten amerikkalainen. Suomessa mitä ylempää luokkaa on, sitä hillitympää on käyttäytyminen. Ne maalla kasvaneet sairaanhoitajat ovat niitä suurimpia päällepäsmäreitä ja vaatijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko se sitten Kaarina?
En tiedä mikä on virallinen määre, mutta pitäisin Karenia korkeintaan keskiluokkaisena. Ylempää keskiluokkaa määrittää Suomessa jonkunlaiset käyttäytymistavat jotka estävät julkisen karenoinnin.
Se, mitä Yhdysvalloissa pidetään naiselta vaativana, on Suomessa usein aivan normaalia omien oikeuksien puolustamista. Yhdysvalloissa naisen rooli on perinteisempi, eikä naiselta siedetä itseluottamusta tai mitään sellaista, mikä yhdistetään miehiseen käytökseen. Nuo videot ovat usein lavastettua viihdettä. Niissä on myös se huolestuttava piirre, että niiden avulla naisia pienennetään pysymään perinteisessä roolissa. Nyt vaalien aikaan taas on nostanut päätään liike, joka on sitä mieltä, että naisten ei pitäisi äänestää. Viimeksi tänään kuulin eräältä nuorelta ieheltä, että naisten äänioikeus on turhaa ja jopa haitallista, koska naiset ovat kuitenkin samaa mieltä kuin heidän miehensä.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/aug/09/pete-hegseth-video-past…
Kokeile korvaushoitoa. Ja jos lääkärisi ei sitä tajua kirjoittaa, vaihda toiselle. Esivaihdevuodet alkavat monella jo alle nelikymppisenä.