Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin

Vierailija
04.06.2026 |

Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.

Toista se oli ennen!

T. Kolmen äiti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit

Kommentit (596)

Vierailija
441/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä siivota omaa kotia, kun omat lapset on kasvaneet eikä tarvitse enää vahtia niitä, kun siivoaa. Eikä naapurin lapset soita enää koko ajan ovikelloa.

Vierailija
442/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se työntekijä on lähihoitaja, ei siivooja.

Oletko sinä siivooja kun siivoat kotiasi? Onpa konkreettista apua jaksamiseen, kun lähäri tulee seisomaan viereen kun ei hän ole siivooja eikä vakaope 😅

No, jos lähihoitaja vahtii sun lapsia niin sä voit sillä aikaa siivota.

Kun ei se vahdi. Ei se saa, kun ei kuulu työnkuvaan. 

Siitähän täällä puhutaan. Kotihoito ei enää tee mitään vaan patistaa sua tekemään. 

Ei teekään. Olen myös itse siivonnut kotia ja vahtinut lapsia samaan aikaan. Olen hoitanut pieniä lapsia myös influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä ollut päiväkotipaikkaa lapsilla. Niin se vain on.

Ja sitten näille kotihoidon työntekijöille maksetaan siitä ettei ne tee mitään. Hirmu fiksua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä siivooja kun siivoat kotiasi? Onpa konkreettista apua jaksamiseen, kun lähäri tulee seisomaan viereen kun ei hän ole siivooja eikä vakaope 😅

Siitähän täällä puhutaan. Kotihoito ei enää tee mitään vaan patistaa sua tekemään. 

Ei teekään. Olen myös itse siivonnut kotia ja vahtinut lapsia samaan aikaan. Olen hoitanut pieniä lapsia myös influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä ollut päiväkotipaikkaa lapsilla. Niin se vain on.

Ja sitten näille kotihoidon työntekijöille maksetaan siitä ettei ne tee mitään. Hirmu fiksua. 

Niillä on omiakin lapsia monella työpäivän jälkeen hoidettavana ja oma koti siivottavana.

Vierailija
444/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei kukaan tule. Valtiolla ei ole mitään kotisiivoojia palkkalistoilla.

Mitä kotihoidon tehtävät sitten on? Koko palvelu pitää sitten purkaa, jos siitä ei ole mitään hyötyä kellekään. Säästetyklä rahalla palkataan sitten niitä, jotka voi ilman hliopistokoulutusta syöttää lapset ja imuroida. 

Eli piikoja? Paljonko maksaisit heille ja kuinka suurta tunkua luulet niillä roposilla olevan piiaksesi? -eri

Vierailija
445/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hoidin influenssassa vauvaa niin laitoin vaipanvaihtoalustan lattialle siltä varalta, jos pyörryn 40 asteen kuumeessa, kun vaihdan vauvalle vaippaa.

Vierailija
446/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on omiakin lapsia monella työpäivän jälkeen hoidettavana ja oma koti siivottavana.

Niin, moni siivoaa ihan työkseen. 

Kodinhoitajat olivat aikoinaan kunnan palkkalistoilla ja auttoivat perheitä monipuolisesti. Vaikea ymmärtää mitä tämä nykyinen tulin teille istumaan ja juttelemaan auttaa. 

Vierailija
447/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noroviruksessa ei ollut kiva hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Vierailija
448/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, moni siivoaa ihan työkseen. 

Kodinhoitajat olivat aikoinaan kunnan palkkalistoilla ja auttoivat perheitä monipuolisesti. Vaikea ymmärtää mitä tämä nykyinen tulin teille istumaan ja juttelemaan auttaa. 

Ei kodinhoitajia ole enää. 

Vierailija
449/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Mites tää liittyy mihinkään? Käyvät palkkatöissä, mutta ei heidän tarvitse töitä tehdä, kun on perhe vai? Onhan muillakin koti ja perhe, jopa kuule päiväkodin työntekijöillä. 

Vierailija
450/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kotihoidon tehtävät sitten on? Koko palvelu pitää sitten purkaa, jos siitä ei ole mitään hyötyä kellekään. Säästetyklä rahalla palkataan sitten niitä, jotka voi ilman hliopistokoulutusta syöttää lapset ja imuroida. 

Lapsiperheiden kotipalvelu on palvelu, joka tulee perheen kotiin hoitamaan lapsia, jos perhe sitä tarvitsee. Hyvä esimerkki on tilanne, joss syntyy useampi kuin yksi vauva ja käsipareja on liian vähän. 

Vierailija
451/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Mites tää liittyy mihinkään? Käyvät palkkatöissä, mutta ei heidän tarvitse töitä tehdä, kun on perhe vai? Onhan muillakin koti ja perhe, jopa kuule päiväkodin työntekijöillä. 

No, mene itse töihin siivoamaan lapsiperheille ja omat lapset päiväkotiin siksi aikaa.

Vierailija
452/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hoidin influenssassa vauvaa niin laitoin vaipanvaihtoalustan lattialle siltä varalta, jos pyörryn 40 asteen kuumeessa, kun vaihdan vauvalle vaippaa.

No me ollaan aina olohuoneen lattialla pesässä (patjat, peitot ja tyynyt), kun minä ja lapset ollaan kipeinä ja mies poissa. Siinä sitten yritetään selvitä hengissä.

Vierailija
453/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheiden kotipalvelu on palvelu, joka tulee perheen kotiin hoitamaan lapsia, jos perhe sitä tarvitsee. Hyvä esimerkki on tilanne, joss syntyy useampi kuin yksi vauva ja käsipareja on liian vähän. 

Eivät enää. He eivät hoida lapsia tai siivoa tai leiki tai mitään muutakaan. Nykyään he tulevat paikalle kertomaan mitä vanhemman pitää tehdä. Siitähän tässä on kyse koko jutussa. 

Vierailija
454/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mene itse töihin siivoamaan lapsiperheille ja omat lapset päiväkotiin siksi aikaa.

Miksi menisin? En mä ole kotihoidossa töissä. Ihan kuule käyn omissa töissäni ja hoidan lapseni ja kotini. 

Vierailija
455/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotihoidon työtehtäviin kuulu siivous. Et sinäkään tee töissä muuta kuin ne tehtävät mitä työnkuvaasi kuuluu.

Vierailija
456/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisin? En mä ole kotihoidossa töissä. Ihan kuule käyn omissa töissäni ja hoidan lapseni ja kotini. 

Mihin sitten apua tarvitset, jos hoidat kotisi?

Vierailija
457/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriperheellä käy myös siivooja, paitsi silloin kun koko perhe on kuntoutuksessa (vanhemmilla huumeongelma).

Vierailija
458/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun toisen naisen, millä on myös oma koti siivottavana pitäisi mennä siivoamaan lapsiperheen kotia sen takia, että mies ei jaksa?

Halvemmaksi se valtiolle tulee että äitejä tuetaan ja autetaan kuin se että heidän lapsensa pitää huostata koska äiti burnoutataan tai pahoinpidellään. Mutta oppikaa vaan kantapään kautta

Parasta että lapsia ei tehdä "riskillä". Eli harkitaan etukäteen onko rahatilanne ja tukijoukot sellaiset että jos yksi lähtee, esim mies, niin on muitakin valmiina auttamaan,  esim isovanhemmat. Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta siihen voi varautua. 

Vai niin. Sinähän tietenkin olet varautunut sairastumiseesikin ja olet niin laatuyksilö, että et ikinä masentuisi tai ahdistuisi, mutta sähän elätkin nami-nami-maassa. 

Siis minä olen se joka päätyi lapsettomuuteen kun arvioin että en välttämättä selviä jos yksikin asia menee vikaan. Isovanhemmat joko kuolleet tai asuivat kaukana ja mies ei ollut varma jaksaako antaa 50% panosta. Myös tulot olivat aika alhaiset tuolloin. 

Nami-nami maassa asuvat ne jotka eivät usko että omalle kohdalle koskaan voisi osua mitään ylitsepääsemätöntä ja sitten he tekevät riskillä valintoja jotka joskus onnistuvat ja joskus eivät.

Mutta et sä voi ennustaa mitä tapahtuu. Vaika kuinka olisi kaikki kunnossa nyt ja tekisit lapsia, se tilanne voi silti tulla, etta tarvitset apua. Sun logiikalla kukaan ei voisi lapsia tehdä. Elät nami-nami-maassa, jos kuvittelet, että kaikki on ennakoitavissa. 

No tietenkin voi olla että koko laaja tukiverkosto kuolee vaikka lento-onnettomuudessa kerralla ja samaan aikaan kaikki omaisuus menee jollekin huijarille, mutta sellainen täystuho lienee niin harvinaista, että siihen ei sentään tarvutse varautua. 

Mutta jos on jo lähtökohtaisesti lasten harkintavaiheessa  vain minä, tai mies ja minä, matalat tulot, epävarma työtilanne, sairautta tms, niin silloin riski on aika suuri.

Toki moni silti lisääntyy ja kaikki menee hyvin, mutta aina ei mene. Ja silloin on aika kypsymätöntä syyttää yhteiskuntaa että miksi ei kukaan siivoa kotiani.

Ei se vaadi kuin synnytyksen jälkeisen masennuksen kuule. 

Nimenomaan. Silloin se mies auttaa, tai isovanhemmat tai ystävät. Jos mitään näitä ei ole niin lähtökohdat vanhemmuudelle ovat aika heikot. Et jotenkin suostu ymmärtämään että elämässä voi tapahtua ikäviä asioita ja juuri SIKSI pitää etukäteen punnita ne omat mahdollisuudet. Eikä niin että tehdään mitä halutaan, ilman mitään kunnollista harkintaa.

Lasten hankinta on ehkä elämän isoin päätös ja vastuu, siihen ei pidä lähteä lallatellen.

Vierailija
459/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sairaanhoitajat siivoa sairaaloissa?

Vierailija
460/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuriperheellä käy myös siivooja, paitsi silloin kun koko perhe on kuntoutuksessa (vanhemmilla huumeongelma).

Kyllä sossu hoitaa sullekin siivouspalvelun, mutta siitä tulee lasku. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme