Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut olemassakaan mitään kodinhoitajasysteemiä, joka tulisi tavallisiin lapsiperheisiin tekemään kotityöt.
Kyllä on ollut. Juurikin sellainen, joka toimi noin.
Meilläkin kävi apuna kun pikkusiskoni syntyi, kun äidiltä leikattiin sappikivet jne. Ja viipyi monta päivää ja nimenomaan teki kotityöt.
Kävi jopa niin, että me lapset oltiin jo kouluikäisiä.
Ai, no meille tuli äidin äiti siksi aikaa, kun äiti oli synnärillä.
Ai, no, mun äitini oli orpo. Sehän ei liity tähän yhtään mitenkään, ellei äitisi äiti ollut kotiavussa töissä.
Syytön minä siihen olen, että äitisi oli orpo. Mun äiti oli myös kuolemaansa asti veljensä omaishoitaja.
Syytön minä siihen olen, että äitisi oli orpo. Mun äiti oli myös kuolemaansa asti veljensä omaishoitaja
No minä taas en voi sille mitään, että sinä olet lukutaidoton idiootti. Sun äitis ei ole ketjun aihe.
Ilmaista apua ei tänä päivänä kannata odotella. Kaikesta säästetään ja jos jotakin on joskus saanut vähällä kustannuksella, niin nyt ei saa. Jättäkää ne netflixit, HBO:t, wolttaamiset ym. pois ja tilatkaa apua niistä säästyneillä kuukausimaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Syytön minä siihen olen, että äitisi oli orpo. Mun äiti oli myös kuolemaansa asti veljensä omaishoitaja
No minä taas en voi sille mitään, että sinä olet lukutaidoton idiootti. Sun äitis ei ole ketjun aihe.
Oliko sun isäsi myöskin orpo?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista apua ei tänä päivänä kannata odotella. Kaikesta säästetään ja jos jotakin on joskus saanut vähällä kustannuksella, niin nyt ei saa. Jättäkää ne netflixit, HBO:t, wolttaamiset ym. pois ja tilatkaa apua niistä säästyneillä kuukausimaksuilla.
Se kotiapua ON LAISSA eikä se edes ole ilmaista. Ja me maksamme veroja juurikin kansalaisten palvelujen turvaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyys on laskenut pitkään, mikä aiheuttaa ongelmia muun muassa työvoiman saatavuudelle, huoltosuhteelle ja hyvinvointivaltion rahoitukselle. Syiksi on esitetty taloudellista epävarmuutta, perheen perustamisen myöhentymistä sekä muuttuneita elämäntapoja. Ongelmaa pahentaa myös yhteiskunnassa näkyvä lapsivihamielisyys sekä se, että aiemmin lapsiperheitä tukenut kodinhoitajajärjestelmä ja kotipalvelu on pitkälti purettu, mikä on vähentänyt arjen tukea erityisesti pienten lasten perheissä.
Ennaltaehkäisevän perhetuen vähentyminen on siirtänyt ongelmia myöhempään vaiheeseen, jolloin yhteiskunta käyttää enemmän resursseja nuorten mielenterveyspalveluihin, lastensuojeluun ja perheiden ongelmien korjaamiseen kuin aiemmin käytettiin arjen varhaiseen tukeen. Tämän näkemyksen mukaan perheiden tukeminen jo varhaisessa vaiheessa voisi olla sekä inhimillisesti että taloudellisesti kannattavaa.
Juuri tämä!
Rahaa ei yhteiskunta säästä, mutta on muutettu toimiva systeemi sormi pystyssä opastaviin koulutettuihin sosiaalityöntekijöihin 🙄
Onhan näitä palvelutarjoajia kotitöihin ja lasten hoitoon vaikka kuinka paljon. Sieltä vaan tilaamaan apua. Ja jos tarvitset ympärivuorokautista palvelijaa kotiin, niin sitten mukulat huostaanoton kautta uusiin koteihin/laitoksiin
Ei. Haluan verorahoillani vanhan kodinhoitajasysteemin (joka on myös halvempi), en tätä nykyistä jonninjoutavaa neuvontaa.
Ei ole koskaan ollut olemassakaan mitään kodinhoitajasysteemiä, joka tulisi tavallisiin lapsiperheisiin tekemään kotityöt.
Vieä 1960 luvulla kodinhoitaja vastasyntyneen lapsen kotona auttamassa.
Ei se kyllä noinkaan ollut. Kyllä 60-luvulla äidit pärjäsivät poikkeuksia lukuunottamatta. Yleensähän tuon ikäuset naiset olivat jo pienestä tehneet kotitöitä, olleet muilla lapsenhoitajinakin ehkä.
Ei se kyllä noinkaan ollut. Kyllä 60-luvulla äidit pärjäsivät poikkeuksia lukuunottamatta. Yleensähän tuon ikäuset naiset olivat jo pienestä tehneet kotitöitä, olleet muilla lapsenhoitajinakin ehkä.
Kotiapua sai 60-luvulla todellakin ihan rutiinisti ja terveydenhoitajan aina kotiin, plus lääkärinkin, jos oli tarve. Ihan verovaroin.
Vierailija kirjoitti:
Kotiapua sai 60-luvulla todellakin ihan rutiinisti ja terveydenhoitajan aina kotiin, plus lääkärinkin, jos oli tarve. Ihan verovaroin.
Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .
Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .
Ei vaan ihan tavalliset perheet ihan normaalisti, rutiininomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyys on laskenut pitkään, mikä aiheuttaa ongelmia muun muassa työvoiman saatavuudelle, huoltosuhteelle ja hyvinvointivaltion rahoitukselle. Syiksi on esitetty taloudellista epävarmuutta, perheen perustamisen myöhentymistä sekä muuttuneita elämäntapoja. Ongelmaa pahentaa myös yhteiskunnassa näkyvä lapsivihamielisyys sekä se, että aiemmin lapsiperheitä tukenut kodinhoitajajärjestelmä ja kotipalvelu on pitkälti purettu, mikä on vähentänyt arjen tukea erityisesti pienten lasten perheissä.
Ennaltaehkäisevän perhetuen vähentyminen on siirtänyt ongelmia myöhempään vaiheeseen, jolloin yhteiskunta käyttää enemmän resursseja nuorten mielenterveyspalveluihin, lastensuojeluun ja perheiden ongelmien korjaamiseen kuin aiemmin käytettiin arjen varhaiseen tukeen. Tämän näkemyksen mukaan perheiden tukeminen jo varhaisessa vaiheessa voisi olla sekä inhimillisesti että taloudellisesti kannattavaa.
Juuri tämä!
Rahaa ei yhteiskunta säästä, mutta on muutettu toimiva systeemi sormi pystyssä opastaviin koulutettuihin sosiaalityöntekijöihin 🙄
Onhan näitä palvelutarjoajia kotitöihin ja lasten hoitoon vaikka kuinka paljon. Sieltä vaan tilaamaan apua. Ja jos tarvitset ympärivuorokautista palvelijaa kotiin, niin sitten mukulat huostaanoton kautta uusiin koteihin/laitoksiin
Ei. Haluan verorahoillani vanhan kodinhoitajasysteemin (joka on myös halvempi), en tätä nykyistä jonninjoutavaa neuvontaa.
Jo vain on ollut. Yksi jo aikoja sitten 2000-luvun alussa eläköitynyt kodinhoitaja-kollegani kertoi kuinka oli aikoinaan mm. useamman päivän lapsiperheessä hoitamassa ja laittamassa huushollia ja lapsia kun emäntä oli synnytyslaitoksella ja isäntä hoiti navetta- ja peltohommat. Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa.
Näin oli. Perheet saivat kodinhoitajan synnytyksen ajaksi, jos perheessä oli lapsi. koska vielä 80-luvulle saakka äidit toipuivat synnytyksestä sairaalassa ja siellä saatettiin olla jopa 7-8vrk, ruuat ja kahvit kannettiin yöpöydälle, hoitajat auttoivat suihkussa jne. ja äidit saivat nukkua yöt, koska osastolla oli lastenhoitajat, jotka hoitivat vauvat ja tuotiin vain äidille imetettäväksi. Siihen aikaan ei äitiä edes laskettu kotiin univelkaisena tai väsyneenä. Ja kodinhoitajat olivat kotona, jos perheessä oli yksikin lapsi.
Silloin syntyvyys olikin korkea.n
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.
Olen synnyttänyt -80. Kaksi yötä sairaalassa. Keisarinleikkauksesta ehkä sen viikon. Eikä mitään kodinhoitajia näkynyt kotona vaikka oli yksi ennestään. Kätilö teki ensimmäisen käynnin kotona.
Verrataanko täällä nykyaikaa 60-lukuun?! 60-luvulla ei ollut edes pyykinpesukonetta, vesi lämmitettiin saunan padassa, vauvoilla oli harsovaipat, ruoka piti tehdä alusta loppuun itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kotiapua ON LAISSA eikä se edes ole ilmaista. Ja me maksamme veroja juurikin kansalaisten palvelujen turvaamiseksi.
Voipi olla laissa, mutta saako sellaista apua, jota oikeasti tarvitsee? Ei saa.
Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.
Kun silloin sitä apua sai ihan rutiinisti, ihan jokainen.
Myös kun leikattiin sappikiviä tai käsi murtui tms.
Koskaan ei ole äitejä vaatimalla vaadittu pärjäämään välittömästi synnytyksen jälkeen ja äärioloissa, ennen kuin nyt, kun samaan aikaan myös koko synnytyssairaalaverkosto on riekaleina.
Kuten tuo idioottikin kirjoitti, myös sukulaiset auttoivat. Eläkkeelle jäi isovanemmat viisikymppisinä jos se isoäiti ikinä edes töissä kävi.
Ysärillä olin opiskeluihin liittyvässä harjoittelussa kotipalvelun ohjaajana. Silloin henkilökuntaa oli paljon ja asiakkaita välillä vähemmän. Soiteltiin isoille tai haastaville lapsiperheille, että sopiiko, jos kotiavustaja tulee teille tänään töihin esim.lapsia hoitamaan. Sopi se aina.
Oli sekin aikaa, kun suomalaisten rahat käytettiin suomalaisten avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt -80. Kaksi yötä sairaalassa. Keisarinleikkauksesta ehkä sen viikon. Eikä mitään kodinhoitajia näkynyt kotona vaikka oli yksi ennestään. Kätilö teki ensimmäisen käynnin kotona.
Minä olin sairaalassa 3 vuorokautta keisarinleikkauksen jälkeen. Sitten kotiin. Ihan kävin vauvan kanssa kaupassa heti. Vaunut kannoin yhden kerroksen ylöspäin luhtitalon rapuissa. Ei mun lasten isä koskaan voinut tuoda ruokaa tullessaan töistä. Hänellä oli kuitenkin perheemme auto työmatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sisarukseni saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut. Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista. Ja hyväntuulinen savolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä yksikään kertonut saaneensa kyseistä apua?
Veroeurot eivät ole korvamerkittyjä.
Lemmikeille ei ole laissa määrätty mitään kotiavusta. Lapsiperheiden oikeus on laissa.