Muita työttömiä, jotka on jo kokonaan luovuttaneet?
Mä en enää odota edes vastauksia niistä työpaikoista, joita olen hakenut. En usko enää työllistyväni, kohta 2 vuotta työttömyyttä takana ja motivaatio tällä hetkellä 0.
Kommentit (33)
Työttömien haukkumisella voittoon. Joskohan? Eikö tämä tie ole vieläkään käyty läpi siellä kokoomuksessa? Tuntuu että asennevikaa löytyy tuosta edellisestä kirjoituksesta ja siitä on mustaa valkoisella toisin kuin väitetystä työttömien omasta viasta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä alan ihmisiä olette mutta kehotan kyselemään vuokrafirmoista lyhyitä (tai pitkiä) pätkiä teollisuuden alalta. Niitä paikkoja on paljon eikä niihin vaadita alan koulutusta. Ei siitä toki haittaa ole. On ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Sain lemput omalta alalta asiantuntijana ja kuvittelin pääseväni helposti uuteen työhön. Olen kuulemma tehnyt juuri sitä mitä yritykset haluaa, näin hehkutti rekrykonsultti ja uravalmentaja. Suurin odotuksin hain työpaikkoja ja.... ei yhtäkään vastausta. Ei mitään. Ei kelvannut lähes 60v mummo enää työmarkkinoilla. Useampi pätkä nyt tehtynä ja vielä pitäisi jaksaa niin kauan kuin joku suostuu mut palkkaamaan. Jos voisin jäisin eläkkeelle ja jättäisin nämäkin työpätkät nuoremmille. Kuvittelin ehkä vähän naiivisti olevani entisessä tai vastaavassa työssä eläkeikään saakka. Olen kuitenkin pitänyt huolen osaamisen päivittämisestä, opiskellut lisää, jopa uuden tutkinnon työn ohessa. Olen vähän katkera siitä että minun ikäluokalta varastettiin eläkekertymä alle 23v tehdystä työstä ja nyt vielä 10v ajalta ennen eläkeikää. Tulee köyhä ja kurja vanhuus.
Teillä kakslymppisillä, kolmekymppisillä ja vielä nelikymppisilläkin on kaikki mahdollisuudet menestyä. Opiskella uusi ammatti ja työllistyä. Kyllä, nyt on työmarkkinoilla heikko tilanne mutta ei se loputtomiin kestä. Pistää vihaksi kuunnella kaiken valmiina eteensä saaneiden vinkumista "ei mikään kannata, en viitsi ees yrittää". Ikävä kyllä monen kohdalla kyse on asenneongelmasta eikä mistään muusta. Aika monen työttömän kanssa tullut tässä vuosien varrella juteltua ja moni saisi elämänsä kondikseen jos suostuisi pieneen epämukavuuteen. Koskee ihan kaiken ikäisiä.
Pistää vihaksi tällaiset kaikkitietävät kommentit. Sinunko ikäluokkasi muka ainoa, jolle ei ole kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä alan ihmisiä olette mutta kehotan kyselemään vuokrafirmoista lyhyitä (tai pitkiä) pätkiä teollisuuden alalta. Niitä paikkoja on paljon eikä niihin vaadita alan koulutusta. Ei siitä toki haittaa ole. On ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Sain lemput omalta alalta asiantuntijana ja kuvittelin pääseväni helposti uuteen työhön. Olen kuulemma tehnyt juuri sitä mitä yritykset haluaa, näin hehkutti rekrykonsultti ja uravalmentaja. Suurin odotuksin hain työpaikkoja ja.... ei yhtäkään vastausta. Ei mitään. Ei kelvannut lähes 60v mummo enää työmarkkinoilla. Useampi pätkä nyt tehtynä ja vielä pitäisi jaksaa niin kauan kuin joku suostuu mut palkkaamaan. Jos voisin jäisin eläkkeelle ja jättäisin nämäkin työpätkät nuoremmille. Kuvittelin ehkä vähän naiivisti olevani entisessä tai vastaavassa työssä eläkeikään saakka. Olen kuitenkin pitänyt huolen osaamisen päivittämisestä, opiskellut lisää, jopa uuden tutkinnon työn ohessa. Olen vähän katkera siitä että minun ikäluokalta varastettiin eläkekertymä alle 23v tehdystä työstä ja nyt vielä 10v ajalta ennen eläkeikää. Tulee köyhä ja kurja vanhuus.
Teillä kakslymppisillä, kolmekymppisillä ja vielä nelikymppisilläkin on kaikki mahdollisuudet menestyä. Opiskella uusi ammatti ja työllistyä. Kyllä, nyt on työmarkkinoilla heikko tilanne mutta ei se loputtomiin kestä. Pistää vihaksi kuunnella kaiken valmiina eteensä saaneiden vinkumista "ei mikään kannata, en viitsi ees yrittää". Ikävä kyllä monen kohdalla kyse on asenneongelmasta eikä mistään muusta. Aika monen työttömän kanssa tullut tässä vuosien varrella juteltua ja moni saisi elämänsä kondikseen jos suostuisi pieneen epämukavuuteen. Koskee ihan kaiken ikäisiä.
Hyvä kirjoitus, tsemppiä sinulle! Terv. eräs 62 vee
Vierailija kirjoitti:
Onko eläkeikä nykyään 65 vuotta?
Riippuu ikäluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Odotan vain ajan kulumista, niin pääsen eläkkeelle.
Sama täällä niin pääsee sitten muuttamaan ulkomaille. Ei ole väliä miten Suomen käy
Voi toki nytkin siirtää työttömyystuet 3 kk ulkomaille, eikö vain?
Luovutin vuosi sitten ja päätin kouluttautua uudelle alalle 57-vuotiaana. Opinnot nyt puolivälissä ja mielessä käy ettei tämäkään ala työläistä ikäistäni, mutta pakko yrittää.
En usko, että kukaan mua enää palkkaa, mutta,aion kyllä työllistää itseni. Suunnitelma oli kyllä realistisempi ennen tekoälyä. Nyt en tiedä. Työkyky on mulla hiukan rajoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koko ajan tekemistä työttömänä. Nyttenkin olen rukalla. Poljin tänne utsjoelta. Aion polkea utsjoelta hankoon juhannukseen mennessä. Mukava reissu jo viikon olen polkenut. En ole matkustellut 10 vuoteen joten päätin talvella että lähden polkemaan suomen päästä päähän. Kotona vaan kalastelin ja tein pikku remonttia hommia pitkään mutta nyt päätin talvella että teen jotain erilaista.
Meinaatko polkea takaisinpäinkin?
Mä jumin ensin reiluksi vuosikymmeneksi toimistotöihin, jotka AI korvasi. Vaihdoin alaa raksalle, ja se sopiikin mulle paljon paremmin, mutta nytpä sitten ei olekaan töitä. Yrityksen perustaisin, jos alalla olisi jotain hommia ja olisi sen verran kokemusta ja osaamista että kehtaisi.
Aika luovuttanut fiilis tässä alkaa olla. Enää en lähde pelleilemään opintojen kanssa, toimistohommia ei ole, raksahommia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä kitisijöillä ole mitään omia ideoita itsensä työllistämiseksi? Jos joku ulkopuolinen ei palkkaa, sitten näköjään istutaan sormi perseessä vaikka 20 vuotta.
Se on vaan, että tällä hetkellä kysyntä on Suomessa nollassa, kukaan ei kuluta, ja itsesi työllistäjänä putoat välittlmästi turvaverkkojen ulkopuolelle.
Vähän vaikea sitä on taata itselleen riittävää tuloa, kun vasta aloittelisi. Ja työtön ei saa yrittää mitään. Jäykkä on systeemi.
No olisiko aika hakea muitakin kuin lentäjälääkärin hommia
Minä olen luovittanut mutta ns. positiivisesti, eli en enää halua löytää töitä, haen kyllä pakolliset.
Takana 35 vuotta tumyöelämää, läkkeeseen 6 vuotta.
Minulla on koko ajan tekemistä työttömänä. Nyttenkin olen rukalla. Poljin tänne utsjoelta. Aion polkea utsjoelta hankoon juhannukseen mennessä. Mukava reissu jo viikon olen polkenut. En ole matkustellut 10 vuoteen joten päätin talvella että lähden polkemaan suomen päästä päähän. Kotona vaan kalastelin ja tein pikku remonttia hommia pitkään mutta nyt päätin talvella että teen jotain erilaista.