Muita työttömiä, jotka on jo kokonaan luovuttaneet?
Mä en enää odota edes vastauksia niistä työpaikoista, joita olen hakenut. En usko enää työllistyväni, kohta 2 vuotta työttömyyttä takana ja motivaatio tällä hetkellä 0.
Kommentit (75)
Mä luovutin kaksi vuotta sitten, nyt oon ollut neljä vuotta työttömänä.. Silloin iski vakava masennus. Sen verran saanut itseäni jaloilleni, että pääsen aloittamaan kuntoutuksen. Vaikkei sekään mitään tuo, mutta ompahan jotain tekemistä hetkeksi.
N54
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Näin vanhempana ei enää välitä, nuorempana varmaan olisin ollut hermostunut.
Olen 55. Katsoin juuri että 65 vuotta 11 kuukautta on alin eläkeikä minulla. Maaliskuussa olen syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Odotan vain ajan kulumista, niin pääsen eläkkeelle.
Onko pitkä aika jäljellä? Mulla on eläkkeeseen yli 20 vuotta, joten en viitsi sitäkään kauheasti odotella.
Ap
Enää kaksi pitkää vuotta.
Työttömyys ja sen mukanaan tuoma näköalattomuus on karmea katastrofi ihmiselle itselleen, lähipiirille ja koko maalle. Vaan eipä hirveesti huoleta työttömyys ja työttömien inhottava elämäntilanne hallitusta. Työttömyyden kitkeminen pitää saada kaikkein tärkeimmäksi päämääräksi.
Eläkeikä on eri eri-ikäisille!
45-vuotiaille se on jo 68 v. Oman näkee, kun googlaa eläkelaskuri.
Ei ole mitään toivoakaan saada pidettyä ihmisiä noin pitkään töissä. Pätkätyöt ovat hyvin yleisiä nykyajan keski-ikäisillä. Sitten kun ei viiteenkymppiin mennessä ole saanut vakkaripaikkaa mistään, ei taatusti saa sen jälkeenkään. Sitten on edessä parikymmentä vuotta työttömänä. Ehkä jotain pätkiä alkuvaiheessa, kunnes lopulta hiipuvat nekin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä kitisijöillä ole mitään omia ideoita itsensä työllistämiseksi? Jos joku ulkopuolinen ei palkkaa, sitten näköjään istutaan sormi perseessä vaikka 20 vuotta.
Kun ei niillä ideoilla työllisty. Suomessa yrittäminen on hullun hommaa.
Käsitöitä teen ja leivon toisten juhliin, heinäkuussa lähden marjamettään ja myöhemmin kerään sieniä. Tienaan ihan hyvin, mutta pimeesti. Saan ihan kivasti tukien päälle, että saan joskus uusia vaatteita ja on varaa vaihtaa läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan johonkin firmaan mahdollista päästä loppuajaksi, jos sanoo että suostuu vielä huonompaan palkkaan kuin joku toinen, tekee palkatonta ylityötä ja eroaa liitosta? Aikansa kutakin.
Tämä oli hyvä ja sai minut naurahtamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä kitisijöillä ole mitään omia ideoita itsensä työllistämiseksi? Jos joku ulkopuolinen ei palkkaa, sitten näköjään istutaan sormi perseessä vaikka 20 vuotta.
Se on vaan, että tällä hetkellä kysyntä on Suomessa nollassa, kukaan ei kuluta, ja itsesi työllistäjänä putoat välittlmästi turvaverkkojen ulkopuolelle.
Vähän vaikea sitä on taata itselleen riittävää tuloa, kun vasta aloittelisi. Ja työtön ei saa yrittää mitään. Jäykkä on systeemi.
Yrittäjyys on tällä hetkellä ansa. Vasta vuonna 2028 korjataan tämä käsille mennyt yrittäjän eläkeuudistus joka tuli 2023 ja parin vuoden siirtymäajalla eli 2023-2025. 2028 yrittäjän eläke maksetaan yrittäjän saaduista tuloista, eli siitä paljonko kuukauden aikana oikeasti sinulla on tuloja. Sitä ennen se on 25% sun oletetusta tulosta. Eli päivästä jolloin aloitat yrittäjyyden sinulle laitetaan tämä fiktiivinen luku, josta maksat eläkkeen, oli sinulla tuloja tai ei. Ja tämä maksu on ulosmitattavissa ja tulee 6kk jälkeen maksaa takautuvasti.
Ihan järjetön aloittelevalle yrittäjälle jolla ei välttämättä ole kuin kuluja pari ekaa kuukautta tai tuon ekat puolivuotta.
Oman laskelmani mukanaan mulla tämä olisi nyt 400-500€/kk ja siis vaikka mulla ei puoleen vuoteen olisi tuloja. Juu kiitos ei. Odotan tuonne 2028 tai olen siihen mennessä muuttanut yrittäjäksi johonkin muuhun EU maahan jossa kohtuullisemmat vaatimukset.
7 v eläkkeeseen, yritys laittaa pillit pussiin vuoden lopussa.
Kaikki hakee paljon töitä, pari on päässyt.
Tässä vaiheessa tämä tarkoittaa ylitöitä meille muille.
Työpaikan mukana voi mennä Puolaan ja itse olen ilmoittanut kyllä kiitos. Opiskelen netissä
puolaa ja puoliso uhkaa erolla.
Minulla ei ole varaa jäädä työttömäksi. Tosin palkka tippuu, onkohan siitå mitään hyötyä ?
Ystävällä kävi sama juttu, työpaikka siirtyi Espanjaan. Tämä ilmoitettiin hyvissä ajoin, tyhjensi asunnon, vuokrasi sen ja muutti Espanjaan. Palkka on paljon pienempi, saa vuokratuloja saman verran mitä huone maksaa kimppakämpässä. Kämppikset ovat eläkeläisiä brittejä. Hänellä on enää pari v eläkkeelle. Sanoi luult jää asumaan sinne loppuelämäksi. Lämmin voittaa Suomen talven
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Odotan vain ajan kulumista, niin pääsen eläkkeelle.
Täällä 2,5 vuotta eläkkeelle ja en aio enää tehdä ansiotöitä
Hain taas yhtä paikkaa, vain 95 muuta hakijaa. En odota pääsyä haastatteluun. Vielä pitäisi pystyä odottamaan että lapset kasvaa ennenkuin voi hakea töihin Norjaan kalatehtaalle tms. Ellen sitten väsy tähän köyhyyteen ja kaikkeen ja aja autoa päin rekkaa.
Minä ap:n ikäinen nainen. Työtön 3,5 vuotta. En usko työllistyväni enää. Minulla on kaksi ammattitutkintoa, mutta AI vie työt molemmilta aloilta. Yksinasuvana sinkkuna, joka elää toimeentulotuella, ei ole varaa kouluttautua uudelleen. Jottei olisi liian helppoa, soppaa sakeuttaa ADHD ja autismi. Todennäköisesti kuuluisin ihan suosiolla työkyvyttömyyseläkkeelle.
Terveemmät ja nuoremmat menevät ohitseni niin, että hujahtaa, joten työn hakeminen tuntuu lähinnä sirkustempuilta.
Jos voisin, kokeilisin onneani muualla maailmassa.
Olen luopunut toivosta työnsaannin suhteen mutta en enää stressaa, kun eläkkeeni alkaa kolmen viikon kuluttua. Onneksi ansiosidonnainen riitti loppuun saakka. Loppuun saakka piti myös hakea 2 työpaikkaa kuukaudessa.
Aika lailla luovuttanut, joo. Minäkin nelikymppinen ja melko tarkkaan 1000 päivää työttömyyttä takana, joten enpä usko kovin houkutteleva kandidaatti työnantajille olevani.
Toukokuussa kävi kylläkin niin, että yksi hakemuksistani poiki kutsun ensimmäiselle kierrokselle videohaastatteluun, mutta siihen se sitten jäikin "ajantasaisen" työkokemuksen puuttuessa ja sitäpä ei niin vain hankitakaan nykyisessä työmarkkinatilanteessa. Ei kait siinä, takaisin toivottomuuteen vellomaan siis.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä alan ihmisiä olette mutta kehotan kyselemään vuokrafirmoista lyhyitä (tai pitkiä) pätkiä teollisuuden alalta. Niitä paikkoja on paljon eikä niihin vaadita alan koulutusta. Ei siitä toki haittaa ole. On ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Sain lemput omalta alalta asiantuntijana ja kuvittelin pääseväni helposti uuteen työhön. Olen kuulemma tehnyt juuri sitä mitä yritykset haluaa, näin hehkutti rekrykonsultti ja uravalmentaja. Suurin odotuksin hain työpaikkoja ja.... ei yhtäkään vastausta. Ei mitään. Ei kelvannut lähes 60v mummo enää työmarkkinoilla. Useampi pätkä nyt tehtynä ja vielä pitäisi jaksaa niin kauan kuin joku suostuu mut palkkaamaan. Jos voisin jäisin eläkkeelle ja jättäisin nämäkin työpätkät nuoremmille. Kuvittelin ehkä vähän naiivisti olevani entisessä tai vastaavassa työssä eläkeikään saakka. Olen kuitenkin pitänyt huolen osaamisen päivittämisestä, opiskellut lisää, jopa uuden tutkinnon työn ohessa. Olen vähän katkera siitä että minun ikäluokalta varastettiin eläkekertymä alle 23v tehdystä työstä ja nyt vielä 10v ajalta ennen eläkeikää. Tulee köyhä ja kurja vanhuus.
Teillä kakslymppisillä, kolmekymppisillä ja vielä nelikymppisilläkin on kaikki mahdollisuudet menestyä. Opiskella uusi ammatti ja työllistyä. Kyllä, nyt on työmarkkinoilla heikko tilanne mutta ei se loputtomiin kestä. Pistää vihaksi kuunnella kaiken valmiina eteensä saaneiden vinkumista "ei mikään kannata, en viitsi ees yrittää". Ikävä kyllä monen kohdalla kyse on asenneongelmasta eikä mistään muusta. Aika monen työttömän kanssa tullut tässä vuosien varrella juteltua ja moni saisi elämänsä kondikseen jos suostuisi pieneen epämukavuuteen. Koskee ihan kaiken ikäisiä.
Oletpa vastenmielinen. Miten ap ja muut samassa tilanteessa olevat ovat muka saaneet kaiken valmiina?
Onneksi et saa enää töitä ja pääse pilaamaan muiden fiilistä työpaikalla. Vaikuttaa siltä, että olet katkera ja kateellinen kaikille sinua nuoremmille.
Olen tavallaan ollut työtön pitkään mutta olen tehnyt pimeesti hommia paljon. Sitten on omia virityksiä kuten kalastusta. Myyn kalaa, ahvenesta saa hyvän hinnan 20 euroa fileenä kilosta. Ahvenia voi tulla viikossa 15 kg ja se on sitten noin 6 kg filettä. Kaupaksi menee heti kaikki mitä saan.
Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.
Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.
Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.
Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.
Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.
Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.
Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.
Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.
Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.
jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.
Suomi on niitä harvoja valtioita, joissa ei ole korruption ehkäisemiseen keskittynyttä toimielintä. Helppohan siinä on todeta, ettei meillä ole korruptioita, kun kukaan ei sitä tarkkaile eikä tutki. Ei ole siis esittää mitään dataa. Ei valtion sisäpuolelta eikä ulkopuolelta.
Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.
Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille.
Ei minua kukaan palkkaa virallisesti. Mutta aina jollain tutulla on joku pimee homma.
Hienoa. Ei tässä sitten olekaan enää kuin muutamaa kuukautta vaille 11 vuotta niin pääsen eläkkeelle.