HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen
Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit?
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Lihavalla kuristavan näköinen raitapaita ja aikaa sitten muodista menneet pillifarkut.
Miltei kaikki farkkumallit on nykyään samaan aikaan muodissa, ei ole enää yhtä trendiä. Farkkumallin valinta riippuu eniten siitä minkälaista yläosaa niiden farkkujen kanssa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔
Nuo nuoret kuvasivat keski-ikäistä ihan kivasti ja arvostavin sanoin. Ei tullut ikävää sävyä.
Minä, keski-ikäinen täti ostin vasta ensimmäisen kukkamekkoni ja kyllä minä kieltämättä näytän keski-ikäiseltä tädiltä se mekko ylläni. Mutta on mulla muitakin vaatekertoja tilanteen mukaan.
Heh, minäkin ostin ensimmäisen kukkamekkoni vasta keski-ikäisenä 😁
Ihan kiva juttu, tunnistin itseni kuvailuista. Tosin omat nuoretkin kyllä pyydettäessä kertovat. Mitäs jos toimittaja olis kysynyt iäkkäämmillä miten nuoret pukeutuvat, olisiko se sitten sopivampi jutunaihe???
Vierailija kirjoitti:
Minä keski-ikäinen 45 v nainen rakastan pukeutua kesällä kukkamekkoihin, hameisiin, mekkoihin etc. Allekirjoitan artikkelin täysin. Teinini taas pukeutuu peittävästi väljiin vaatteisiin, huppareihin etc. Hametta ei suostu edes kokeilemaan. Kukin pukekoon mitä haluaa. Itse olen ylpeästi keski-ikäinen ja pidän tyylistäni.
Minä keski-ikäinen inhoan parikymppisten tapaa sanoa "rakastan tehdä" 😅
Hei ei tästä nyt tarvitse suuttua. Hauska video oli mielestäni ja tunnistin itseni. Oli hauskaa kuulla nuorten näkökulma.
T. Käytännöllisissä vaatteissa ja mukavissa kengissä kulkeva keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään nuori ei tuossa jutussa puhunut halveksivaan sävyyn keski-ikäisistä tai heidän pukeutumistyylistään, toisin kuin monet vastaajat, jotka pilkkaavat nuoria, nuorten vaatteita ja olemusta.
Nimenomaan. Nuoret ovat (vanhempiensa ikäisiä) kohteliaampia tänä päivänä, puhuvat muista arvostavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keski-ikäinen 45 v nainen rakastan pukeutua kesällä kukkamekkoihin, hameisiin, mekkoihin etc. Allekirjoitan artikkelin täysin. Teinini taas pukeutuu peittävästi väljiin vaatteisiin, huppareihin etc. Hametta ei suostu edes kokeilemaan. Kukin pukekoon mitä haluaa. Itse olen ylpeästi keski-ikäinen ja pidän tyylistäni.
Minä keski-ikäinen inhoan parikymppisten tapaa sanoa "rakastan tehdä" 😅
Ohje lyhyesti
Tunneverbit rakastaa, vihata ja inhota esiintyvät tavallisesti partitiivimuotoisen kohdetta tarkoittavan ilmauksen kanssa:
Rakastan runojen lukemista.
Inhoatko sinäkin paitojen silittämistä
Tunteen kohdetta näkee ilmaistavan myös verbin perusmuodolla eli tehdä-muodolla: rakastan kokeilla erilaisia kasvisruokia, vihaan olla kameran edessä. Tämä ilmaustyyppi on suhteellisen tavallinen erityisesti nuorten kirjoituksissa. Sitä on pidetty vieraana vaikutuksena, mutta muotovalinta liittyy myös laajempaan kieliopilliseen ilmiöön eli tehdä-tyyppisen verbimuodon käytön lisääntymiseen ylipäänsä (ks. puhekielisestä rakenteesta ”pystyy tehdä”, ”joutuu mennä")
Kielitoimiston ohjepankki
Sinä, joka pelkäät käyttää Converseja jalkasilsan pelossa: jalkasilsa tarttuu ihmiseltä toiselle esim. pintojen kautta. Jos converset aiheuttaa sinulle jalkasilsaa, sinulla oli infektio jo valmiina. Jos sinulla on ongelmia hikoilevien jalkojen kanssa, ongelma ei ole Converse-merkkisissä kengissä vaan sinulla. Kannattaa pitää parempaa huolta hygieniastaan ja käyttää esim. uimahalleissa ja kylpylöissä tossuja.
Tapparan lippis kertoo keski ikäisyydestä? 😄🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.
Converse.. onko säälittävämpää ?
Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois.
Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään.
Minun mielestäni makuasioista ei oikein voi kiistellä, mutta olen samaa mieltä, että isot logot näyttävät omaan silmääni tyylittömiltä, mutta nyt puhuttiin converseista, eihän niissä ole isoja logoja. Hyvin huomaamattomat verrattuna moneen muuhun.
Itse en voi sietää niitä vuittonin logolaukkuja tai jättitekstisiä adidas -vaatteita, mutta en koe, että tuollaiset pienet logot ovat erityisen mauttomia. Minulla komeilee kengissä loikkaava kissaeläin enkä koe tyylittömäksi, vaikka logoa välttelenkin. Jos siinä lukisi koko kengän pituudelta P U M A, niin olisivat kyllä jääneet kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.
Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois.
Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään.
Jos sattuu löytymään omaan jalkaan hyvät kengät, mutta ovat jotain tiettyä merkkiä joka myös näkyy, niin onko ne kengät kenties maalattava ettei kukaan vaan pahoita mieltään näkyvästä merkistä?
Hassusti tässä keskustelussa keski-ikäisyys nähdään ikänä, jolloin voi pukeutua kuten haluaa ja silloin kaikilla kukkamekot päällä. Minäkin olen keski-ikäinen ja käytän kukkamekkoa, koska se on mielestäni mukava vaate ja usein kivannäköinen. Kauneustajuni on siis kehittynyt muiden keski-ikäisten aikaan. Näin ollen en välttämättä ajattele nuorison pukeutuvan huppariin koska pitää kuulua porukkaan vaan ehkä koska he pitää niitä mukavina ja kivannäköisinä. Sen sijaan on muita asioita, joita ei voi perustella millään muulla kuin porukkaan kuulumisella tai jollain kovis-aseman tavoittelulla. Tällaista oli nuoruudessani esim tupakointi. Sitähän kukaan ei aloita minkään hyvän maun tai terveellisyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö keski-ikäisyyttä jotenkin peitellä vai.
Niin monet nuoret tunnistaa esimerkiksi melkein polvissa roikkuvista farkuista, niin että kalsarit näkyy kokonaan ja asenne on sellainen "en tee koskaa mitään töitä, enkä lue enkä välitä mistään muustakaan", niin tämäkö on sitten sitä hyvää näkymistä?
Tässä on 62 vuotiaan asennetta ja on kyllä paljon terveempi kuin näillä lökäpöksyillä, joista tässä lauletaan!
Käytän farkkuja, farkkupaitaa, lenkkareita ja usein myös lippistä. Perustyyli on pysynyt samana iät ja ajat.
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli laadukkaamat, istuvat vaatteet, joita voi pitää kokopäivän ilman että täytyy käydä vaihtamassa.
Ymmärrettävää.
Nuorilla itsellä usein ei varaa niihin luonnonmateriaaleihin, eikä trendi vaatteet ole usein niistä tehtyjä, vaan muovista.
Lisäksi nuorten trendit vaihtuvat jopa kuukausissa/viikoissa, joten omaa tyyliä ei välttämättä edes haeta vielä, vaan koitetaan olla kuin muut.
Ihan loogisia perusteluja nuorilta.
Mä en tajua, mitä pahaa on tyylin vaihtumisessa. Olen 40-vuotias ja mun tyyli on muuttunut useaan otteeseen riippuen siitä, mikä kiinnostaa. Nyt katselen hobittielämää henkiviä vaatteita, kun katselin juuri niitä elokuvia ja kesäksi pellavavaatteet ovat ihania. Eikö se oli kiva leikitellä vaatteilla?
Ja toisaalta sitten sanotaan, että ihmiset jäävät jumiin nuoruuden tyyliin ja se on ihan naurettavaa, jos kyseessä on esim, rock-tyyli, ja pitäisi osata pukeutua ikänsä mukaisesti. Tai tuntuu, että klassinen tyyli ja sen eri muodot ovat ainoat hyväksyttävät tyylit naiselle. Jos se on se "oma tyyli", jota yritetään tunkea jokaiselle (etenkin vähän vanhemmalle naiselle), niin miten oma tyyli se sitten on?
Ottaen huomioon miten epäsuosittua rock on nuorten keskuudessa, niin sehän se vasta naurettavaa olisikin, että vanhentuessa pitäisi vaihtaa siitä tyylistä pois nimenomaan iän takia.
Ylipäätään nämä pukeudu ikäsi mukaan hämmentää mua. Jo yläasteella aloin pukeutua sieluni mukaan. Mulla tyyli vaihtelee jonkin verran mieltymysten vaihdellessa, mutta tietyt samat teemat palaa aina syklisesti takaisin ja päivittyy hieman iän mukana. Esim. goottiminäni oli nuorempana enemmän punkahtava, nyt se on sellainen historiallinen. En kyllä ymmärrä miksei se saisi olla olemassa vain siksi, että 40 paukahti lasiin.
T. Keski-ikäinen goottihippikeskiaikafani
P.S. Onnea hobittivaatteiden metsästykseen! 👍🏼 Kuulostaa upealta idealta!
"Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään."
Julkisuudessa on pyörinyt se joku perheyrityksen kautta vaurastunut logovaatemies, on jo varmasti reippaasti keski-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu löytymään omaan jalkaan hyvät kengät, mutta ovat jotain tiettyä merkkiä joka myös näkyy, niin onko ne kengät kenties maalattava ettei kukaan vaan pahoita mieltään näkyvästä merkistä?
Mä en ainakaan piittaa pskaakaan mitä joku ajattelee mun vaatteista tai kengistä vaan henkisesti vajaat ja teinit on tuollaisia että omg kuinka rumat/mauttomat kengät/vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!
Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.
N55
Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.
Eivät. Huomasin sen kun ne 70+ papat iskivät vain silloin, kun olin pukeutunut siihen kukkakesämekkoon, eivät koskaan muulloin.
Katsele vähän umpärillesi, niin huomaat. Se on se boho-tyyli juurikin eläkeläisnaisten kukkamekkotyyliä. Voi olla jopa kimallusta ja glitteriä ja koristeellisuutta. Ostin kerran Desigualin ihanan sellaisen laukun ja minut pysäytti kadulla eläkeläisnainen, jokakehui sitä. Sen jälkeen aloin tarkkailla ja tajusin, että niitä käyttävät vain seniorit! En sen koommin ole käyttänyt sitä laukkua.
Nuorisolla on etelässäkin pikemminkin sporttityyli niin, että on lyhyet shotrsit ja toppi. Senioreilla tmä kesämekkotyyli.
N55
Ymmärrän, ettei tee mieli käyttää, mutta samalla minusta on tosi ikävää, että itselle mieluisa tyyli jää käyttämättä tällaisesta syystä. Jos ikä ei olisi yhteiskunnassa varsinkaan naista kohtaan niin paljon kohteluun ja asennoitumiseen vaikuttava asia, tällaiset asiat merkkaisivat vähemmän.
No mulla on kaksi n. 20-vuotiasta tytärtä ja kumpikaan ei käyttäisi kukkamekkoa (niin kuin minä). Heidän mekot on erilaisia.