Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.

Ei niin, mutta ihan hassu aihe. 

Vierailija
142/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista? 

Missään ei annettu pukeutumisvinkkejä, eikä arvosteltu kenenkään pukeutumisesta.

Ihan omasta päästäni keksit asioita, koska sinulla on haasteita ymmärryksessä. Olet selkeästi tyhmempi kuin mollaamasi nuoret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Ihan kuin jonku teinien mielipiteet kiinnostaisi aikuisia. 

Itse teinit on ku jotain klooneja mustissa huppariunivormuissaan.

Vierailija
144/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista? 

Missään ei annettu pukeutumisvinkkejä, eikä arvosteltu kenenkään pukeutumisesta.

Ihan omasta päästäni keksit asioita, koska sinulla on haasteita ymmärryksessä. Olet selkeästi tyhmempi kuin mollaamasi nuoret.

päästäsi*

Vierailija
145/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!

Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.

N55

Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.

Ja varsinkin, jos ei ole mitään päällä :DDDD

Vierailija
146/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkien mainitseminen oli jotenkin huvittavaa, ottaen huomioon että nuoriso itse kulkee släbäreissä riippumatta siitä mitä muuta on päällä.

Vierailija
147/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!

Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.

N55

Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.

Eivät. Huomasin sen kun ne 70+ papat iskivät vain silloin, kun olin pukeutunut siihen kukkakesämekkoon, eivät koskaan muulloin.

Katsele vähän umpärillesi, niin huomaat. Se on se boho-tyyli juurikin eläkeläisnaisten kukkamekkotyyliä. Voi olla jopa kimallusta ja glitteriä ja koristeellisuutta. Ostin kerran Desigualin ihanan sellaisen laukun ja minut pysäytti kadulla eläkeläisnainen, jokakehui sitä. Sen jälkeen aloin tarkkailla ja tajusin, että niitä käyttävät vain seniorit! En sen koommin ole käyttänyt sitä laukkua.

Nuorisolla on etelässäkin pikemminkin sporttityyli niin, että on lyhyet shotrsit ja toppi. Senioreilla tmä kesämekkotyyli.

N55

Oikeasti, vielä 55-vuotiaana lakkasit käyttämästä laukkua, josta pidät, koska koet sen kuuluvan vain senioreille? Miksi? Kai täällä marginaalissa pääsee helpommalla, on aina voinut pukeutua kukkiin ja blingblingiin, ihan iästä ja muodista riippumatta. 

Siksi tietenkin, etten halua näyttää eläkeläiseltä. Minulla on myös pitkä tukka, jota värjään. Kummallinen oletus, että ulkonäkö ei kiinnostaisi keski-ikäistä.

N55

Kummallista, että 55-vuotias on noin herkillä ja epävarma omasta fyysisestä habituksestaan ja pukeutumisestaan. 

Vierailija
148/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois. 

Kuka ostaa converset merkin takia? Itse olen käyttänyt converseja 90-luvun alusta saakka ja ne on omaan jalkaan ihan parhaat kesäkengät. Varmasti osittain myös siksi, että jalka on tottunut niiden pehmeään pohjaan. Vielä kun on löytänyt sen oman täydellisen kokonumeron, niin en todellakaan jaksa edes miettiä mitään muita vaihtoehtoja. Ne myös sopii omaan tyyliin jopa mekkojen kanssa, niitä saa kaikissa mahdollisissa väreissä ja maksavat alessa 40e. Tämän kommentin luettuani hämmästyin, että joku todella voisi ajatella niitä merkkikenkinä.

merkin takia ja muodin takia ne ostetaan.. en ole vielä kenenkään kuullut sanovan, että ne olisi miellyttävät kävellä. toki meitä on yksilöitä, jotkut kävelee ilman kenkiäkin…

No juurihan sanoin. Taisi mennä vähän ohi. Ne on omasta mielestäni ihan huippuhyvät jalassa - ei hierrä, ei purista, on kevyet ja pehmeät eli toisin sanottuna erittäin miellyttävät kävellä. Käytän lenkillä ja muutenkin joka päivä kesällä. Muita kesäkenkiä en omista. Talvella maiharit.

Sitäpaitsi eihän converset ole edes muotia. Ei ainakaan teinille kelpaa. Täytyy olla kivikovat Niket.

Converseissa (ja vastaavantyylisissä kangastennareissa) hikoaa jalka aivan sairaasti ja jalkasieni muhisee. En ikinä pystyisi pitämään tuollaisia litkuhikikenkiä.

Vierailija
149/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Millaiset ne ovat? Ent unnista termiä.

Vierailija
150/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on. Nuoret kulkee farkuissa. Eipä tuolla kaupungilla nuoria naisia näy kesämekoissa. 

Ei kai ne uskalla, kun ma h mu di t  on heti helman alla hääräämässä.

Vierailija
151/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalla kuristavan näköinen raitapaita ja aikaa sitten muodista menneet pillifarkut.

Puhut nyt itsestäsi ?  Unohdit mainita frotee sukat ja crocsit  jaloissa 😂🤣😂

Vierailija
152/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on. Nuoret kulkee farkuissa. Eipä tuolla kaupungilla nuoria naisia näy kesämekoissa. 

Farkuissa ? Eihän niitä pidä kukaan.

Vierailija
153/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on aika ankea trendimaanakin.

Vain yksi ja sama tyyli nuorillakin.

Ei tarvitse mennä kuin Tukholmaan, niin näkee ajattoman tyylikkäästi pukeutuneita nuoria.

Muoti on tyylikkyyden vastakohta. 

Väitän, että monen keski-ikäisen milleniaalin tyyli lopulta ajattomampi kuin teinien lökäpöksy-hupparityyli.

Vierailija
154/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic mutta oon 50v ja rakastan leveiden farkkujen kauppaan tuloa (taas), hädissäni oon ostanut vuoden aikana jo monet sellaiset kun on taas pillifarkut tulossa kuulemma takaisin ja sellaisia en aio päälleni kiskoa enää koskaan.

Mulla on usein päällä farkut, bändipaita ja bleiseri, kengät yleensä tennarit esim Addun Sambat tai Converset. Mukavuus edellä ehdottomasti ja reppu selkään ilman muuta.  

Hauskasti sanoi toi yksi teinipoika että keski-ikäiset tykkää kertoa bändipaidoilla että tästä minä tykkään. Hyvä huomio ja omalla kohdallani ainakin pitää paikkansa.

Tytär 19v pukeutuu löysiin housuihin, huppareihin ja t-paitoihin. Ei tykkää pukeutua juhliin mutta jos on pakko niin laittaa mustat suorat housut, valkoisen kauluspaidan ja kravatin... inhoaa naisellisia vaatteita. Olin itse samanlainen nuorena.

Mulla on silmäpussit ja harmaantunut sotkuinen nuttura. Naamataulusta näkee iän välittömästi ennen kuin ehtii vaatteita ees rekisteröidä. Mua ei kiinnosta mitä kukaan ajattelee mun iästä tai vaatteista. Olenhan keski-ikäinen nainen eli i couldn't give a flying fuck. 

Juttu oli hauska ja nuoret puhui kauniisti. Näitä lisää :)

Vierailija
155/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä keski-ikäinen ei saisi pukeutua kuin keski-ikäinen? Olin joskus parikymppinen lantiofarkuissa ja napapaidassa ja kroppa todellakin kesti (170 cm/50 kg), toisin kuin näillä videon neitosilla :D