Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (649)

Vierailija
621/649 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40-vuotias mies, mutta edelleen luullaan noin 25-vuotiaaksi. Alkaa pikkuhiljaa huvittamaan tilanne. Tulenko koskaan oikeasti vanhaksi? 

Elämä voi yllättää. Sama oli minulla, sitten jossain kohtaa alkoi tulla univaikeuksia ja viimeiset 5v aikana olen vanhentunut ainakin 10v edestä.

Koetko siis, että huonot unet olisivat vaikuttaneet vanhenemiseen? Itse olen koko elämäni nukkunut huonosti ja joskus mietinkin, että on ihme, etten viimeistään tuohon ole rupsahtanut. Ehkä se sitten tuleekin joku päivä yllättäen melkein "yön yli". -sama

Vierailija
622/649 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40-vuotias mies, mutta edelleen luullaan noin 25-vuotiaaksi. Alkaa pikkuhiljaa huvittamaan tilanne. Tulenko koskaan oikeasti vanhaksi? 

Elämä voi yllättää. Sama oli minulla, sitten jossain kohtaa alkoi tulla univaikeuksia ja viimeiset 5v aikana olen vanhentunut ainakin 10v edestä.

Koetko siis, että huonot unet olisivat vaikuttaneet vanhenemiseen? Itse olen koko elämäni nukkunut huonosti ja joskus mietinkin, että on ihme, etten viimeistään tuohon ole rupsahtanut. Ehkä se sitten tuleekin joku päivä yllättäen melkein "yön yli". -sama

Silmäpussit ym rypyt kyllä vanhentavat, samoin kestoväsymyksestä seuraava rasittanut yleisilme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/649 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan nousevan polven kunnioitusta vaihtamalla nuorekkaasti näin keski-iässä roadman-tyyliin?

Vierailija
624/649 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuntuu itsestä huvittavalta, kun nuoret puhuu jostain 2010-luvun muodista. Vastahan se oli. Mutta 1980-luvulla oli tosi nolon näköistä, jos joku vielä piti 1970-luvun trumpettihousuja ja läskipohjakenkiä. Se oli niiiiin last season.

Minä en edes erota 2010- ja 2020-luvun muotia toisistaan. Pillifarkut oli tietty jossain vaiheessa. Rupesin tykkäämään niistä jälkijunassa, nykyään pidän niitä paremmannäköisinä kuin lepattavia lahkeita tai edes bootcuteja. Leveitä lahkeita olen nähnyt tarpeeksi.

Eikö 10-luvulla ollut se super slim fit-vaihe, kun kaikki oli tosi pinkeätä ja näytti hyvältä jos pukeutui kapealinjaiseen ja numeron pari liian pieneltä näyttävään vaatteeseen?

Vierailija
625/649 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

eikö käy dolce gabbana kengät. niihinhän harvalla nuorella on varaa. tai muu kallis  juttu.  nuorilla yleensä näitä puma tai adidas halpiksia  

Vierailija
626/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan sama mitä penskat ajattelee mun vaatteista, tai mitä muut ylipäänsä ajattelee. Laitan päälle sitä, joka tuntuu mukavalta ja näyttää omaan silmään hyvältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
627/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin juuri ihanan kesämökin, ja aion todellakin käyttää sitä! Lisäksi naapurin rouva, alle 40 v käyttää ihania mekkoja kesällä joka päivä. Kulkekoon muut farkuissa kesällä jos haluaa. Elämä on liian lyhyt toisten pukeutumisen miettimiseen.

Vierailija
628/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava juttu.  Keski-ikäiset kertovat, miten nuoren tunnistaa vaatetyylistä. Puhetyylistä.


Mitä yläkoululaisen tunnistaa?

Puhetyylistä. 

- Vitunhyvä. Vitunhuono. Vitunsiisti!

Siirrä nyt sevitun auto jonnekin. Vitunsitäjavituntätä.

Kalsarit paljastavasta lökäpöksystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
629/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö. 5-kymppisen tunnistaa(myös naisen ja muut)ulkonäöstä. Vaatteet kiertää ja muoti muuttuu vuosien saatossa toistamalla itseään. Eikä muuten kiinnosta normaalia ihmistä pätkääkään. Lewikset ym ei kerro iästä mitään.

Vierailija
630/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli ilo kuunnella näiden nuorten juttuja, kuinka sosiaalisia ja kauniisti käyttivät suomen kieltä, ilman muiden  haukkumista, syyllistämistä tai pienintäkään halveksuntaa muita ihmisiå kohtaan.

 

 Voi vain kuvitella, jos asiaa olisi kysytty keski-ikäisiltä tullut, miten nuoret pukeutuvat, niin voi sitä solvauksien  ja haukkumisen määrää,  kun monelta  keski-ikäiseltä puuttuu sosiaaliset taidot esityisesti somessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
631/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. 5-kymppisen tunnistaa(myös naisen ja muut)ulkonäöstä. Vaatteet kiertää ja muoti muuttuu vuosien saatossa toistamalla itseään. Eikä muuten kiinnosta normaalia ihmistä pätkääkään. Lewikset ym ei kerro iästä mitään.

Ei ole mitään "Lewiksiä". Se on Levi's.

Vierailija
632/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskin kiinni ihan vaan vaatteista että tunnistaa viisikymppiseksi! Ei vaan, miksi kummassa ihminen ei saisi olla ikäisensä näköinen ja käyttää ikäänsä sopivia vaatteita.  Ei siis ole pakko, mutta totta kai saa tehdä niin, eikä siinä ole mitään pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
633/649 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.

En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.

Ap

kyllä näitäkin teinix keski-ikäisiä jonkun verran näkee eli pakkoyritystä olla supernuorekas. Mut antaa kaikkien kukkien kukkia :) n.40v täytettyäni oli jotenkin suuri helpotus kun enää ei tarvinnut yrittää näyttää nuorelta. En siltikään siirtynyt tunika-settiin vielä :D ja kyllä mukavuus ja käytännöllisyys tuli aiempaa isompaan rooliin ja sekin että kengät ovat aidosti hyvät jalassa, nuorempana sitä on turmeltu jalkojani ties millä virityksillä ja siitä kyllä maksetaan nyt hintaakin. Nykynuoriso pääsee vähän helpommalla kun tennaritrendi ollut pitkään valloillaan.

Mistä tiedät, että se on pakkoyritystä? Todennäköisemmin vaatteet valitaan sen mukaan, mistä itse tykkää ja mikä näyttää itsellä hyvältä ja mahdollisesti myös muodin seuraamisen takia. Noloa on arvostella ja haukkua toisten pukeutumista ja väittää sitä pakkoyrittämiseksi olla ”teinix” tai supernuorekas. Osa keski-ikäisistä on aidosti nuorekkaita ja nuorennäköisiä. 

Kuulostaa siltä, että sinulla on ollut pakkoyritystä näyttää nuoremmalta tai supernuorekkaalta 40-vuotiaaksi asti ja oletat muiden olevan samanlaisia. Kerrot myös, että sinun on siirryttävä jossain vaiheessa pukeutumaan tunikaan, kun kerrot, ettet ole vielä siirtynyt siihen. Itse en aio siirtyä siihen tyyliin ikinä, koska en koe sitä omakseni, eikä minun tarvitse siirtyä mihinkään pukeutumistyyliin muita miellyttääkseni tai hukkuakseni massaan. 

Itse ainakin olen vain oma itseni, enkä yritä olla mitään. En välitä ahdasmielisistä pukeutumissäännöistä, miten minkäkin ikäisenä naisen kuuluisi pukeutua tai miten ei saisi näyttää ikäistään nuoremmalta. Eikös sekin ole sitten noloa ja pakkoyritystä olla jotain muuta kuin on, jos valitsee vaatetyylin, johon suurin osa ikäryhmästä pukeutuu, kun ei uskalla olla oma itsensä tai jos yrittää näyttää vanhemmalta?  Itse en koe nolona, vaan jokainen voi pukeutua haluamallaan tavalla ja tiedostan sen, etten voi tietää toisten syitä heidän vaatevalinnoistaan. En ole koskaan yrittänyt näyttää nuorelta, vaan olen aina näyttänyt nuorelta - vaikka pukeutuisin odotuksien mukaisesti. Aika monet ihmiset myös kokevat itsensä paljon nuoremmiksi kuin kronogisen ikänsä ja jotkut voivat kokea itsensä ikäistään vanhemmiksi. Sekin voi vaikuttaa pukeutumiseen ja sekin on ok. Ei ole noloa.

Vierailija
634/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän elämässä ole tärkeämpääkin ajattelemista kuin rätit ja miten ne ovat päällä. Pääosin naisilla vaatteita jopa puuttuu päältä jos oikein alkaa miettiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
635/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein naurattaa kun keski-ikäiset yrittävät selitellä täällä surkeaa pukeutumistaan ettei muka kiinnosta :D teille kyllä nauretaan kun ette osaa pukeutua kaikkialla :D

Vierailija
636/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava juttu.  Keski-ikäiset kertovat, miten nuoren tunnistaa vaatetyylistä. Puhetyylistä.


Mitä yläkoululaisen tunnistaa?

Puhetyylistä. 

- Vitunhyvä. Vitunhuono. Vitunsiisti!

Siirrä nyt sevitun auto jonnekin. Vitunsitäjavituntätä.

Kalsarit paljastavasta lökäpöksystä.

Tuo ei koske ainakaan kyseisiä nuoria joilta asiaa kysyttiin. He puhuivat asiallisesti ja sujuvasti ja hyvin kunnioittavasti keski-ikäisten pukeutumisesta. Harmi että eivät saa samanlaista kohtelua takaisin keski-ikäisiltä vaan kuraa niskaansa.

Vierailija
637/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikein naurattaa kun keski-ikäiset yrittävät selitellä täällä surkeaa pukeutumistaan ettei muka kiinnosta :D teille kyllä nauretaan kun ette osaa pukeutua kaikkialla :D

Väärin. Keski-ikäisethän juuri määrittelee, mikä on sitä hyvää ja oikeanlaista pukeutumista. Miten sopii mennä töihin, häihin, sukujuhliin tai kaupungille.

Vierailija
638/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen tunnistaa vaaleista farkuista, valkoisista kengistä ja värikkäästä takista. 

M66, vapaa

Sininen denim on eläkeläisillä kuuminta hottia! 

Meidän kaupassa lappaa koko ajan mummua tiukoissa caprimallisissa farmareissa ja lyhyessä farkkutakissa. "Kivalta" näyttää se lättänä löysä senioriperse... not. 

Kyllä se sunkin perse on jossakin vaiheessa lättänä tai laatikko. 

Vierailija
639/649 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikein naurattaa kun keski-ikäiset yrittävät selitellä täällä surkeaa pukeutumistaan ettei muka kiinnosta :D teille kyllä nauretaan kun ette osaa pukeutua kaikkialla :D

Kuka nauraa? Nämä laatikkolahkeisissa tai pakaroiden alapuolella roikkuvassa farkuissa vai pyjamanhousuissa tai omituisennnäköisissa collegeraappahousuissa kulkevat teinitkö nauravat räppikattila tai pipo päässä?

Vierailija
640/649 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikää lähestyvänä muutos tyylissä on ollut se, että shortsit/hameet/mekot ovat nyt himpun verran pidempiä. Ja paidat pikkuisen peittävämpiä. Muuten ei ole tyyli hirveästi muuttunut ja olen käyttänyt samoja vaatemerkkejä parikymppisestä saakka. En tunnistanut itseäni ollenkaan noista kuvailuista, mutta nuoret kuvailivat tyypillisiä suomalaisia keski-ikäisiä. Me olemme asuneet tässä vuosien varrella paljon ulkomailla ja lempparivaatemerkit ovat suosittuja muualla meidän ikäisten keskuudessa, vaikka Suomessa ei ole. Parissa muussa maassa, jos tehtäisiin vastaava kysely, olisin varmasti ihan kuvailun mukainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä