HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen
Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaahan keski-ikäisen iän naamastakin.
Ei kuitenkaan kauempaa tai selin olevalta, eikä muodikkaiden silmälasi-/aurinkolasikeysten takaa. Joillakin keski-ikäisillä on babyface, hankaloittamassa iän arviointia. Tunnen 85-vuotiaan, joka näyttää keski-ikäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos multa olis kysytty tätä kun olin teini, olisin sanonut "Ei hajuakaan, riippuu varmaan ihmisestä. Mutta tunnistan ne kyllä yleensä naamasta"
Jos taas miettii miten itse pukeuduin kun olin teini, pikkukaupungin lukiossa (joka oli kohtuu suuri koska sinne tuli opiskelemaan kaikki ympäryspaikkakuntien nuoret) kaikilla oli ihan hirvee tyyli. Melkein kaikilla pojilla oli tuulitakki, esim. Umbro ja jotkut halvat Karhun, Niken tai vastaavan lenkkarit, lenkkareissa yleensä tennissukat (joissa ne raidat). Farkkuina saattoi olla Levis 501 tai jotkut muut. Joillakin oli Adidkasen raitaverkkarit. Ei ketään kyllä kiinnostanut kenenkään vaatteiden merkki. Eikä paljon vaatteiden ulkonäkökään, luokkakuvia kun katsoo.
Tämä siis 90-luvun lopulla. Ehkä some (jota ei silloin ollut, internetkään ei sisältänyt videoita eikä paljoa kuviakaan, koska yhteydet oli niin hitaita) levittää näitä markkinapellejen trendejä yms... Siihen aikaan joka kylässä oli varmaan eri tyyli, joka kopsattiin vaan kavereilta, ilman että asiaa paljon mietittiin. Kontaktia muihin kuin oman paikkakunnan tyyppeihin ei juurikaan ollut. Jokainen kylä eli omassa kuplassaan.
Tämä vastaa omaakin kokemusta. "Coolius" mitattiin lähinnä siinä, kuka oli hyvä urheilussa, ei vaatteilla. Jääkiekkoilijat vs. muut nörtit. Kendojanareilla oli hirvee tyyli, ei paljoa aivokapasiteettiakaan, mutta silti ne oli niitä koulun kingejä, fyysisellä voimallaan. Kellään ollut hajuakaan mistään muodista. Kendomiehet tunki housunpuntit sukkiin, ja istui luokassa paska huulessa. Se mitä vaatteita oli, tuli jostain mitä Anttila tai joku H&M sattui milloinkin myymään, vanhemmat osti. Ei ollut rahaa lama-ajan vanhemmilla ostella. Duunariperheissä ostettiin niitä halvimpia ryysyjä kersoille, jos ei osannut itse tehdä. Turpaan saattoi saada jos vaatteet tai naama ei miellyttänyt, mutta ei siinä kyllä mistään muodista ollut kyse. Lähinnä jos olisi pukeutunut jotenkin "homosti" olisi saanut selkään. Erityisen "hienot" vaatteet olisi varmaan johtanut samaan lopputulokseen. Metallican bändipaidat oli tosin suosittuja, ja Megadethin. Niistä ei saanut selkään, vaan hyväksyvän nyökkäyksen.
-Mies vm-84
Itse oon vuotta nuorempi nainen ja meidän koulussa Itä-Suomen keskisuuressa kaupungissa ainakin tytöille oli todellakin merkitystä miten pukeutuu. Coolius mitattiin hyvin pitkälti sillä mitä oli päällä. En tiedä poikien rankingista, kun joka ainoalla oli päällä ne valtavan suuret hiphopparihousut ja jättikokoinen huppari. Ainakin tuon perusteella tuntui, että heilläkin oli tosi tarkkaa miten pukeutui. Onneksi oon aseksuaali, koska inhosin tuota 90-luvun hopparipukeutumista yli kaiken. Meidän koulun pojat ei todellakaan olleet sen takia viehättäviä mun silmään ja ois ollut kauheeta, jos olisi pitänyt joku niistä yrittää napata poikakaveriksi. Ei sillä, että olisin varmaan kenellekään kelvannut, koska oon aina ollut outo pukeutuja, joka ei siis täten ollut niitä cooleja tyttöjä eikä siis tyttöystävämatskua.
En todellakaan kaipaa teiniaikoja, kun pukeutuminen määritti ihmisarvon. Kyllä mua nykyäänkin katsotaan välillä pitkään tän vaihtoehtotyylini takia, mutta tälleen keski-ikäisenä osaa jo nauttia omasta tyylistään ilman huonommuuden tunteita eikä se nokkimisjärjestyksen ylläpito muutenkaan oo aikuisilla sentään ihan samalla tasolla kuin nuorilla, vaikka ei se kyllä täysin poissa meidänkään maailmasta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔
Tämä.
Kesähän on mekkojen kulta-aikaa, nuoresta tytöstä vanhukseen saakka.
ei kyl oo mitkään kukka mekot nuorten vaatteita.
Peräänkuulutan edelleen sitä selkeyttä, jota kaipasin aiemmin ketjussa. Onko oikeasti niin, että kesämekko = kukkamekko? Kumpikaan lainaamasi kommentoija ei sanonut kukkaprintistä yhtään mitään. Henkkamaukka on ymmärtääkseni nuorten kauppa. Ainakin aina siellä käydessäni kaikki asiakkaat ovat itseäni selkeästi nuorempia. Siellä on kuitenkin rivi kaupalla mekkoja ja kadullakin näkyy nuoria mekoissa, joita itse kutsuisin kyllä kesämekoiksi, koska ovat ohutta materiaalia ja paljastavat paljon pintaa. Ei kukaan sellaisia käytä talvella edes sisätiloissa. Kyllä nuoretkin käyttävät kesämekkoja, vaikka uskon kyllä, että harvemmin kukkaprinttisiä ja varmasti mallit muutenkin ovat erilaisia kuin vanhempien suosimat, kuten nuorilla tuppaa olemaan. Hämmentää vain kovasti tämä termien sekavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaali ilmiö. Itsekin käytin 20-vuotiaana vain farkkuja ja nyt keski-ikäisenä etupäässä hameita ja mekkoja.
Outoa itse käytän keski ikäisenä farkkuja, hameita ja mekkoja rn käytä kuin kesällä ja silloinkin tosi harvoin, käytät siis myös talvisinkin mekkoja ja hameita??
Oon eri, mutta itse käytin farkkuja 16-vuotiaaksi ja sitten aloin käyttämään pelkästään mekkoja ja hameita, myös talvisin. Ei ole mitään ongelmaa, hameita saa myös paksummista materiaaleista ja ohuempia voi laittaa useamman päällekkäin. Olen nyt yli 20 vuotta ajellut pyörällä, vaeltanut metsissä, ollut töissä mm. trukkia ajamassa jne. kesät ja talvet helmoissa. Ainoastaan kuntosalilla käytän housuja ja silloinkin niiden päällä on pieni minihame, koska koen itseni jotenkin oudosti alastomaksi ilman hametta, vaikka mun treenihousut ei ees oo sellaiset pyllytrikoot, vaan niissä on kyllä ihan kunnolla kangasta. Ihmiset nyt vain on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔
Kyllä se on.
Ainakin sellainen kesämekko, jota käytetään yleensä pohjepituisten legginien kanssa. Hame on ikään kuin tunikan virkaa tekemässä. Kaamea yhdistelmä!!
Olen itse 37 vuotias nainen ja saan paljon katseita itseäni vanhemmilta naisilta, epäilisin että tyylini vuoksi. Käytän paljon hameita ja mekkoja, mutta ertiyisesti eräs kukkahame on saanut kehuja. Hempeitä, mutta myös rohkeita värejä jotka sopivat tyyliini ja ihon sävyyn jne. Välillä myös teinitytöiltä tulee viipyviä katseita. Tulkitsen niin, että heidän mielestään pukeudun kivasti.
Silmiin pistää eniten se että ostetaan merkkiä, mutta ei ole makua. Yleisesti naurettavaa, että ihmisten vaatteissa tai asusteissa pitää olla joku näkyvä logo tai merkki. Se on jotenkin halvan oloista. Kun ihmisistä näkee ulospäin että onko ostettu laatua vai vaan itsetunnon kohottajaa tai sitten tosiaan ajateltu että se merkki on jotenkin kertoo että on tyylitajuinen.
Yleisesti koen että kunhan minulla on siistit ja kooltaan sopivat vaatteet päällä niin se on minulle ok. Koen myös samoin muista kanssaihmisistä.
Kengät säälittää sinua?
Kengillä kävellään niiden tehtävä on tuntua hyvältä jalassa....