Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen paikkaan vaahteran taimia kannattaisi istuttaa okt pihaan?

Vierailija
03.06.2026 |

Aidan ulkopuolella olisi useita vaahteran taimia, ja tekisi mieli siirtää ne sieltä pihaan näkösuojaksi kasvamaan. 

Mutta ajaako vaahtera asian näkösuojana, vai onko turha? Pystyykö sitä leikkaamaan matalaksi, leveäksi? Miten kauas rajasta tulisi istuttaa, että hyöty näkösuojana onnistuisi parhaiten?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahtera itse leviää joka paikkaan. Jos haluat istuttaa niin istuta edes lähelle tontinrajaa koska kova haravoiminen. 

Vierailija
22/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahterasta saa erittäin laadukkaita baseballmailoja. Yhdestä puusta tekee varmasti monta mailaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuden heikko vaahtera ja sitten siementää oikein urakalla ja pensaat ja seinänvierustat lykkää sitten taimia täyteen.

Vierailija
24/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis joka syksyisen päänsäryn lehdistä ...

Minä en ymmärrä teitä lehtien vihaajia. Muuttakaa keskustaan niin kaupunki siivoaa. Kaadetaan puut oman mukavuuden vuoksi lehtien takia. Järjetöntä. Teitä varten on kerrostalot. Sivusta 

Lehdet tukkivat rännit ja sadevesikaivot.

Liian lähelle taloa ei kannata laittaa puita, ja jos kasvaa niin kannattaa kaataa pois. Muuten on tosiaan rännit ja kaivot tukossa. Minusta vaahtera on kuitenkin kaunis puu, etenkin syysväritykseltään, ja yksi helppoimpia haravoitavia. Koska lehdet ovat isot, ne pysyvät hyvin haravassa. Ne tippuvat yleensä kaikki alas lyhyen ajan sisällä, jopa saman päivän aikana, jolloin ne saa nopeasti haravoitua pois. Yhden vaahteran lehtien haravointiin menee noin vartti, ja se on siinä. 

Vierailija
25/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä teitä lehtien vihaajia. Muuttakaa keskustaan niin kaupunki siivoaa. Kaadetaan puut oman mukavuuden vuoksi lehtien takia. Järjetöntä. Teitä varten on kerrostalot. Sivusta 

Samaa mieltä.  Puiden ja lehtien vihaaminen on mennyt joiltakin yli äyräiden. 

Vierailija
26/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne vaahterat kyllä teidän näkösuojana tielle, vaikka kasvaisivat aidan takanakin. Jos se on kaupungin maata, tien ja tontin välissä oleva kaistale, niin ei niitä saa edes ottaa sieltä omin luvin. Puuntaimien vieminen ei ole jokaisenoikeus. Mutta jos vähän "hoidat" kaupungin tontilla olevia vaahterantaimia riviin, niin siihen tuskin kukaan sen kummemmin puuttuu. 

Vierailija
27/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten siivotaan ne . Muuta kerrostaloon. Luonto on tärkeämpää kuin sinun mukavuus.

Luonto tärkeämpi sulle? Miksi sitten valitat kun joku poistaa lupiineja?

Koska Suomen luontoon kuulumaton lupiinin tuhoaa suomalaista luontoa. Metsävaahtera on ihan kotimainen puu. 

-eri

Vierailija
28/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaahtera itse leviää joka paikkaan. Jos haluat istuttaa niin istuta edes lähelle tontinrajaa koska kova haravoiminen. 

Vaahteranlehti on maailman helpoin haravoitava! 

Vierailija
29/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin sen versoo sanan aiemmasta kommentista. Leviää olisi ollut parempi.

Kyllä versoo myös todella paljon. Huomaat kyllä, sitten kun yrität saada nyhtämällä kitkettyä sen juurineen kokonaan pois pihasta. Aivan yhtä viheliäinen kuin paju.

Koita nyt jo tajuta, ettei se siementen itäminen ole mitään versomista! 

Vierailija
30/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman lähelle naapurin rajaa, niin että lehdet varmasti putoaa naapurin puolelle syksyllä.

Niinpä.Naapureilla kasvaa noita ärsyttäviä puita jotka leviää meidän puolelle.Joka kevät saa repiä noita taimia helvettiin.Isoja lehtiä joita eivät itse siivoa pois.Sama tuo jalosaarni jossa isot lehdet ja kummalliset kovat mollukat joita heitän heidän puolelleen kun puun oksat leviävät meidän tontille.

Vierailija
31/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sitten ne pitää putsata. Yks tuttu kans kaadatti puita ja nyt niiden tontti ja se talo siinä näyttävät todella rumilta.

Vierailija
32/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaahtera versoo tosi paljon.  Anna yhden kasvaa siinä missä se on . Parissa vuodessa niitä taimia on kaikkialla. Kunhan et vedä ruohonleikkurilla pois. Siirtyy siirtämättä joka paikkaan. 

Mutta nuori vaahtera on ruma ruipelo pitkään ja naapurit vihaa sitä versomista. Itse istuttaisin näkösuojaksi nopeakasvuisen korkean pensaan esim  pihajasmike,  aitataimia saa halvalla ja kukkii kauniisti.

Höpsis. Meillä on useampi eri kokoinen vaahtera pihalla, ja ihan hallinnassa pysyvät. Ei tule isoa määrää uusia taimia ja leikkurilla nekin harvat pysyy kurissa. 

Ja ollaan asuttu tässä 14 vuotta, eli kokemusta on 😄

Valehtelet. Leviää ruton lailla.

Vierailija
33/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin metsävaateroiden olla aidan takana. Oman tontin puolelle voisin istuttaa niiden jatkeeksi jotain matalakasvuisempaa pikkupuuta tai korkeaa pensasta, jotka sopivat yhteen ja muodostavat laajan näköesteen. Esimerkiksi mongolianvaahtera on kaunis pikkupuu, ehkä pari niitä, ja kevään iloksi vaikka yksi kirsikka. Mukaan voisi laittaa myös muutaman ikivihreän havunkin. 

Vierailija
34/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen metsävaahtera ei kyllä anna näkösuojaa kuin ehkä parvekkeelle. Se ei kestä myöskään leikkausta. Joku sirovaahtera olisi sopivampi näkösuojaksi. Kasvaa pensasmaisesti, eikä kasva muutenkaan korkeaksi.

Kyllä kestää leikkaamista, täällä kasvaa luonnossa niitä ja leikkaan, sekä jänikset syövät oksia ja nuorten runkoja  talvella. Pensastuu kun  kaataa poikki  vähän maanpinnan  yläpuolelta.Tule helposti puolentusinaa uutta  alkua.  Talvella ei tietysti anna näkösuojaa

Vierailija
35/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi laissa kieltää koko vaahtera kaupungin pientaloalueilta.

Vierailija
36/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadoin vaahterat pihasta. 

Itää siemenistä riesaksi asti.

Syksyllä lehtiä on tuulella kaikki paikat täynnä.

Lehtien maatuminen kestää pitkään.

Juuret on todella isoja ja hakeutuu salaojiin.

Vierailija
37/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaahtera on viheliäinen puu, versoo ja leviää kuin kulovalkea. Laita joku jalompi, tammi, saarni tai vaikka lehmus?

Varmasti riippuu, missä päin maata asuu, kasvuvyöhykkeestä. Meillä leviää tammikin kuin kulovalkea, ja se vasta mahdoton on kitkeä, kun kasvattaa ensin juuret, ja on niin kovaa puutakin, että peukalonpaksuista tammenalkua ei saa sekatööreillä poikki. Mutta en minä siis myöskään laittaisi normaalikokoiselle omakotitontille vaahteraa, vaan antaisin sen kasvaa aidan takana. Vaahtera on kaunis puu, ja kyllä se antaa näkösuojaa tielle vähän kauempaakin.

Vierailija
38/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaahteranlehdet on helppo haravoida. Eikä tarvita välttämättä edes haravaa. Odotat että lehdet putoaa ja nostelet kärryyn. Siinä se.

Jos siis niitä edes tarvitsee pois siivota. Itse en nykyisessä pihassa siivoa, vaan jäävät puun juurelle ja keväällä rapisevat näkymättömiin.

Vierailija
39/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahtera, yäk!

Vierailija
40/78 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaahteranlehdet on helppo haravoida. Eikä tarvita välttämättä edes haravaa. Odotat että lehdet putoaa ja nostelet kärryyn. Siinä se.

Jos siis niitä edes tarvitsee pois siivota. Itse en nykyisessä pihassa siivoa, vaan jäävät puun juurelle ja keväällä rapisevat näkymättömiin.

Niin joo, jos on kuivaa ja pystyt niitä silloin keräämään.  Mutta jos olet töissä tai muualla ja alkaa sataa pirusti, ne on viheliäisiä lötköjä.  Ja mihin ne valtavat lehtikasat sitten viet?  Nehän ei tunnu maatuvankaan mitenkään, ne on kuin muovia.

Kaunis puu silloin kun on, mutta en yhtään tykännyt, kun naapurin pihavaahteroiden lehdet lensi tuulessa aina mun pihalle ja minun ne oli siitä siivottava.  Niitä oli muuallakin kuin maassa, joten turha puhua, että jätä maahan.  

Niitä oli meidän terassilla, katolla, auton konepellillä ja joka paikassa.  

Viimein se naapuri otti ja sahasi ne kaikki pois.  Olen ikuisesti kiitollinen.  Naapuri ei ollut niitä itse istuttanut, vaan talon edellinen omistaja.  Yksi niistä vaahteroista oli niin lähellä seinää, että se melkein meni jo ikkunasta sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä