IS: Kauko Röyhkä avautuu kustannusalasta: Myös valkoisella heteromiehellä on seksuaalielämää, sellaista ei haluta
Hänen mukaansa kustannusmaailma on mennyt vähän sellaiseksi, että suurin osa lukijoista on yliopistokoulutettuja naisia, joilla on tietynlainen näkemys. Vanhemmat mieskirjailijat saattavat olla vaikeuksissa näiden naislukijoiden kanssa, Röyhkä ajattelee.
- Myös valkoisella heteromiehellä on seksuaalielämää, sellaista ei haluta, Röyhkä väittää.
- Mun näkemykset ovat liikaa. Ne eivät ole ajan hengen mukaisia. Se näkyy monessa asiassa, esimerkiksi ruoassa. Jos syöt lihaa, se ei sovi tai että ajat autoa.
- Tuntuu, että 60-vuotiaan elämäntavat ovat jo liikaa. Et ota vähemmistöjä huomioon.
Sama juttu täällä. Heti kun hopeakettu avautuu seikkailuistaan naisteen kanssa palstan yliopistonaiset hyökkäävät päälle kuin yleinen syyttäjä ilmiantoineen
Kommentit (245)
Turhaa vinkumista. Tosimies ei panemisistaan, lihansyönnistään, tai autolla ajamisistaan tee turhaa numeroa. Miksi pitäisikään? Tekee vaan.
Elämä olisi todella ahdistavaa, jos pitäisi esim kaikki HS suoltamat paskat "ottaa onkeensa" ja olla "ajan hengen mukainen" kaiken aikaa. Yksi tärkeä motto on hyvä olla - älä ole kusipää. Sillä pääsee todella pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä Kannaksella ja Velvet Underground-kirja ovat viimeisimmät Röyhkältä lukemani kirjat. Ei kannata vähätellä miestä, hän on saanut kirjallisuuden valtionpalkinnon ja ollut joskus ehdolla Finlandia-ehdokkaana. Hänen mielipiteensä usein herättävät keskustelua, kuten pitääkin. Hän on taitava provosoimaan, hienoa että nykyään kirjalisuuskin on asia joka saa aikaan reaktioita.
Mutta näyttää vähän siltä että Röyhkä on liian yksin joidenkin asioiden esilletuomisessa. Voisihan näitä olla vähän useampikin tyyppi mediassa pitämässä ääntä kirjallisuuden ja taiteen monimuotoisuuden ja -arvoisuuden tärkeydestä.
Mikään ei estä myöskään itsenäisiä naisia tähän ryhtymästä. Vaikkapa kysymästä: miksi tehtiin näin eikä noin? Miksei tuollaista (enää tai vielä) näy missään? Tai: muistatteko sen? Joka toisi jotain ihan aidosti uutta tuulahdusta feminismin ummehduttamaan ja kovin ennustettavaan narratiiviin. Ulkomailta löytyy vaikkapa Lionel Shriver joka tekee hyvää haastamista.
Olen lukenut pari Shriverin kirjaa. Ummehtunutta nihilismiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset: listatkaapa vasiten, millainen kirjallisuus pääsisi seulanne läpi!
Bannaisitteko naisille suunnatut eroottiset? jne
Kreisi kysymys. Naiset on erilaisia ja lukee erilaista kirjallisuutta. Kirjallisuuden kaanon on ollut niin miesvaltainen, ettei ole mikään ihme, että setämiehen kikin seikkailut ei enää niin kiinnostele meitä kulttuuritätejä. Kikin seikkailut on totisesti nähty, kuultu ja koettu.
Joo, ei näin pieneen maahan mahdu kuin yksi Panu Rajala. 😅
Loiri tahmeine muisteluineen ehtikin jo kuolla.
Valehteleeko Kauko muuten ikänsä? Olin itse ysärinuori ja kyllä hän oli keski-ikäinen jo silloin. Mun mielikuvissa hän on ollut täysin setä jo ysärillä.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreisi kysymys. Naiset on erilaisia ja lukee erilaista kirjallisuutta. Kirjallisuuden kaanon on ollut niin miesvaltainen, ettei ole mikään ihme, että setämiehen kikin seikkailut ei enää niin kiinnostele meitä kulttuuritätejä. Kikin seikkailut on totisesti nähty, kuultu ja koettu.
Valehteleeko Kauko muuten ikänsä? Olin itse ysärinuori ja kyllä hän oli keski-ikäinen jo silloin. Mun mielikuvissa hän on ollut täysin setä jo ysärillä.
Kauko on musta yksi Suomen parhaista sanoittajista, mitä musaan tulee. Yhtä sen kirjaa aloitin joskus. Keskinkertainen tekele. Lopetin siihen kohtaan, jossa hänen alter egonsa pani kahta teinityttöä. Ei vaan jaksanut nuorena naisena lukea sellaista. Enkä viitsisi nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset - ja myös kustantamot - äänestävät jaloillaan kun aihepiiri ei kiinnosta. En ymmärrä tätä vinkumista lainkaan. Markkinatalous toimii ihan juuri näin.
Käytännössähän tämän ratkaisu edellyttäisi "#Miesvihanäkyväksi" tyypeiltä että vaativat lisää verovaroja kulttuurityöhön.
Sitä odotellessa...
Kuinkas montaa ihmistä woketuskulttuurituoteet kiinnostavat?
Kuinka moni käy viikoittain kirjastossa ja lainaa sieltä uutuuksista kirjan tai kassillisen? Voi tästäkin jotain päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehteleeko Kauko muuten ikänsä? Olin itse ysärinuori ja kyllä hän oli keski-ikäinen jo silloin. Mun mielikuvissa hän on ollut täysin setä jo ysärillä.Kauko on musta yksi Suomen parhaista sanoittajista, mitä musaan tulee. Yhtä sen kirjaa aloitin joskus. Keskinkertainen tekele. Lopetin siihen kohtaan, jossa hänen alter egonsa pani kahta teinityttöä. Ei vaan jaksanut nuorena naisena lukea sellaista. Enkä viitsisi nytkään.
YÖK onneksi en ole lukenut. Röyhkä on muutenkin aina ollut mielestäni jotenkin ärsyttävä
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehteleeko Kauko muuten ikänsä? Olin itse ysärinuori ja kyllä hän oli keski-ikäinen jo silloin. Mun mielikuvissa hän on ollut täysin setä jo ysärillä.Kauko on musta yksi Suomen parhaista sanoittajista, mitä musaan tulee. Yhtä sen kirjaa aloitin joskus. Keskinkertainen tekele. Lopetin siihen kohtaan, jossa hänen alter egonsa pani kahta teinityttöä. Ei vaan jaksanut nuorena naisena lukea sellaista. Enkä viitsisi nytkään.
Minustakin hyvä muusikkona mutta kirjojaan en oikein jaksa lukea.
Ehkä tajuan tuon markkinaraon mutta vähän semmoista tuhnuista äijäviihdettä nuo iänikuiset pimujutut.
Ja kun hirveän montaa miestäkään nämä ei kiinnosta. Luetaan vaikka sotakirjoja mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä Kannaksella ja Velvet Underground-kirja ovat viimeisimmät Röyhkältä lukemani kirjat. Ei kannata vähätellä miestä, hän on saanut kirjallisuuden valtionpalkinnon ja ollut joskus ehdolla Finlandia-ehdokkaana. Hänen mielipiteensä usein herättävät keskustelua, kuten pitääkin. Hän on taitava provosoimaan, hienoa että nykyään kirjalisuuskin on asia joka saa aikaan reaktioita.
Mutta näyttää vähän siltä että Röyhkä on liian yksin joidenkin asioiden esilletuomisessa. Voisihan näitä olla vähän useampikin tyyppi mediassa pitämässä ääntä kirjallisuuden ja taiteen monimuotoisuuden ja -arvoisuuden tärkeydestä.
Mikään ei estä myöskään itsenäisiä naisia tähän ryhtymästä. Vaikkapa kysymästä: miksi tehtiin näin eikä noin? Miksei tuollaista (enää tai vielä) näy missään? Tai: muistatteko sen? Joka toisi jotain ihan aidosti uutta tuulahdusta feminismin ummehduttamaan ja kovin ennustettavaan narratiiviin. Ulkomailta löytyy vaikkapa Lionel Shriver joka tekee hyvää haastamista.
Monimuotoisuus on hyvä asia, toisaalta kustannusala on bisnes. Jos Röyhkä havittelee naislukijoita niin sitten pitää ottaa se huomioon tuotannossa.
Mutta onhan genressä esimerkiksi Juha Vuorinen, jonka kirjat on myyneet miljoonia tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei halua dikpikkejä.
Naiset ei myöskään halua maksaa 20e siitä, että pääsevät lukemaan kirjallisen kuvauksen Kauko Röyhkän dikpikistä.
Jännä. Naisten vika tämäkin 😂Vosut kävi takavuosina kuumana tähän runoltavaan jännämieheen...
Kaukon fantasioissa juu.
🇺🇦🇮🇱
Kauko oli nuorena niin kovasti punkrock ja radikaali. Yhteiskuntaa vastustettiin ja sillai. Niin vaan eilisen punk on nykyisen square, sano.
Monet rokkarit vanhetessaan huomaavat olevansa niitä perinneukkoja ja konservatiiveja. Sellasta se on kun paappautuu. Kestä se kuin mies!
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama!
Vierailija kirjoitti:
Matriarkaalisessa suomessa myy vain naisia kehuvat kirjat.
Hopi hopi kirjakauppaan sitten ostamaan niitä setämiesten kirjoja! Mikset mene jo? 🧐
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Niin, lukeminen on sillailla vapaaehtoinen harrastus, että vaikka Kauko Röyhkä HALUAISI että nuoret koulutetut naiset lukisivat hänen munansa naisseikkailuista, naisia ei voi pakottaa lukemaan.
Näinhän se menee.
Jos miehet vielä lukisivat niin Kaukon jutuille voisi olla kysyntää. Kauko vois silloin olla kuin uusi Päätalo, kirjoja ukoille ja papoille🤔
Suomikirjallisuutta pitää kuitenkin pystyssä naiset.
Voihan tuollakin lailla selitellä sitä, ettei kirjat myy.
Yhtäkkiä ne helmikanat olisivatkin arvokas yleisö vai, kun heillä on rahaa ostaa kirjoja?
N58
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätä kustannusmaailman woketusta Suomessa tietenkään ole keksitty vaan se on levinnyt tänne lännestä.
No, kyllä se toimii silti enimmäkseen ksupallisilla periaatteilla.
Jos Röyhkän tuotoksille olisi vsltava kysyntä, ei yksikään kustantamo kieltäytyisi.
Kirjoja vaan lukevat enimmäkseen naiset.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuollakin lailla selitellä sitä, ettei kirjat myy.
Yhtäkkiä ne helmikanat olisivatkin arvokas yleisö vai, kun heillä on rahaa ostaa kirjoja?
N58
Luulen, että Kaukon perimmäinen murhe on se, että nuoret naiset eivät ihaile pillut kosteina hänen nerouttaan.
🇺🇦🇮🇱
Miehet ne vaan pappaiässäkin luulevat että nuoria naisia kiinnostaa siinä mielessä.
En ole Röyhkän kirjoista koskaan erityisesti pitänyt. Muutaman olen kyllä lukenut.
Olen lukenut ehkä kirjastollisen kirjoja elämäni aikana. Ei kirjailijan elämäntapaa tai maailmankuvaa tarvitse hyväksyä, mutta silti voi myöntää kirjan olevan hyvä ja/tai vaikuttava.
Luin aikanaan Nabokovin Lolitan ymmärtääkseni pedofiilin ajatuksia. James Baldwin kirjoitti millaista oli olla musta homoseksuaali 50-luvun Yhdysvalloissa. Pajtim Statovci taas nykyisin hienosti pakolaisen ja jälleen seksuaalivähemmistön näkökulmasta.
Olen kuusikymppinen lihaa syövä ja autoileva heteromies. Olisi väsyttävää lukea vain itseni kaltaisten kirjoittamia kirjoja. Toisaalta nautin välillä Juha Itkosen tai Kjell Westön teksteistä, koska niistä löytyy niin paljon ikäisillemme miehille yhteisiä kokemuksia. Pitää varmaan hommata tuo Röyhkänkin omakustanne ihan tämän ketjun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut pari Shriverin kirjaa. Ummehtunutta nihilismiä.
Ainakin viimeisimmät kritisoivat purevasti umpikyynistä ja ihmisiä pakkomielteisesti lokeroivaa wokehulluutta. Mutta eipä tuota Maniaa ole suomennettu, on se kyllä jännä tämäkin.
Ja samaa tyyppi on hs pistetaulukossa taatusti samalla rivillä äärifoobisen Rowlingin kanssa.
Käytännössähän tämän ratkaisu edellyttäisi "#Miesvihanäkyväksi" tyypeiltä että vaativat lisää verovaroja kulttuurityöhön.
Sitä odotellessa...