Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vasurit eivät ymmärrä, että oikeistoa äänestetään arvojen mukaan eikä henkilökohtaisen hyödyn?

Vierailija
02.06.2026 |

Ei ole tarkoituskaan saada itselle välttämättä mitään välitöntä etua, mutta halutaan rakentaa arvojen mukaista yhteiskuntaa. 

Kommentit (914)

Vierailija
801/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteiskunnan rakentaminen vain itseä varten ole juuri henkilökohtaisen hyödyn tavoittelemista?

Vierailija
802/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Tt-tukea ei saa lääkkeisiin, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun tai veneen. Rahoitusvastikkeen yhtiölaina osuus ei ole meno tt-tuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kukaan voi ajatella että työttömyys on "oma vika". Vapaita työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä, joten väkisinkin osa jää ilman. Ihan perusmatikkaa.

Olisiko oikeistolainen itse valmis leikkaamaan työtuntejaan esim. 20%, jotta ne voitaisiin antaa työttömälle? 

On se joskus päättäjienkin vika, jos Kelan korvaukset ovat yhtä suuret kuin sen "hanttihomman", eikä sen vuoksi itsensä elättäminen kiinnosta. Ellei sitten ole tarjolla kiva toimistotyö isolla palkalla.

Kerro mistä kokoaikatyöstä saa alle 1100e/kk? Osa-aikatöitä ei lasketa koska hekin saavat monet tukia että pärjää.

Vierailija
804/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalla tietysti ovat arvot, mutta ne arvot perustuvat erilaisille käsityksille ihmisistä ja maailmasta. Vasemmisto ottaa näissä käsityksissään huomioon tieteen, oikeisto taas teoriat, jotka on empiirisesti todistettu yhteiskunnassa toimimattomiksi. Tästä syystä oikeisto vaikuttaa tiedevastaiselta ja kylmältä porukalta.

Vierailija
805/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.

Eli sinä et ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia arvoja ja kaikki eivät jaa kanssasi samaa arvomaailmaa.

Joka tapauksessa heittosi on populistinen, sillä mikään puolue ei jätä heikoimmassa asemassa olevia auttamattaa. Sitten puolestaan, jos joku on heikommassa asemassa, kuten sanot, niin häneltä ei välttämättä puutu mitään. Joten se, että yksi on toista hieman heikommassa asemassa ei tarkoita automaattisesti minkäänlaista avuntarvetta.

Muuten vaan kokoomuksen edustaja (olikohan vieläpä joku lääkäri?) kannusti köyhiä menemään hankeen. Joten älä jauha p*skaa, oikeistossa todellakin arvona on suurelta osin juuri se ettei heikompiosaisia auteta, vaikka eivät kaikki sitä ääneen sanokaan.

Niinpä. Kurjempaa tässä nyt on ollut kuin viime hallituksen aikana. Kodittomia alkanut tulla taas enemmän koska kuten toi joku kokkare sanoi: mee hankeen! 

No sit vois mennä vaikka töihin. Jos ei saa Suomesta töitä nii ulkomaille. Jos ei osaa englantia nii opettelee. Ei maata täällä joutilaina

Miten ulkomaille verojen maksaminen auttaa tätä maata? 

Älö nyt trollin fantasioita mene rikkomaan.

Vierailija
806/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkisinkin tulee mieleen, että mitä ne arvot ovat joiden perusteella vammaisilta viedään avustajatunteja ja vanhusten hoitoa heikennetään. Onko tosiaan oikestolaisten mielestä hyvä, jos vammainen syrjäytyy kotiinsa tai vanhus joutuu odottamaan kakkavaipassaan monta tuntia? 

Esim. jos hoivakodista on säästöjen takia otettu toinen yöhoitaja pois, silloin yöllä hoitoa saavat vain ne jotka yksi pystyy hoitamaan. Kahden hoidettavat odottavat aamuvuoron saapumista, mikä on tosi inhottavaa jos uloste tulee esim. klo 23. 

Kun rahaa ei ole, on jostain leikattava. Haluaisitko vaihtoehtoisesti leikata vaikkapa synnytyssairaalasta?

Leikataan sinulta.

-sivusta

Vierailija
807/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä nähnyt matemaattista mallia, joka osoittaisi nykyisen mallisen palkkahaitarin arvoiltaan oikeudenmukaiseksi. Etenkin äärimmäisessä yläpäässä on melkoisia narsistisia pässinpäitä, joiden ainoa ansio on, että ÄO<95 palvoo heitä estoitta. Älykkönä väittäisin, että kyseessä on melko hatusta vedetty ja löyhästi korreloiva malli, koska on lähes mahdoton mitata panosta yhteiseen hyvään.

Vierailija
808/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ne juopotkin räkälässä sanovat ja silti valittavat kun hallitus leikkaa heidän tukiaan. 

Vierailija
809/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.

Autetaan heitä oikeistolaisuudessakin. Vasemmalla valehdellaan aina että ei auteta.

Kysymys, missä menee raja? Onko sille rajaa miten pitkälle mennään "auttamisessa"? Jos sillä on raja niin missä se menee? Se että vasemmalla ollaan aina valmiita auttamaan tänään enemmän kuin eilen tarkoittaa sitä että mitään loppua ei ole tasapäistämiselle. Jossakin vaiheessa se haittaa kehitystä valtiona. Esim. siinä vaiheessa kun huomataan että työssä käydessä saa samat tulot monessa ammatissa kuin kotona pötköttelyllä. Tai siinä vaiheessa kun maailma tulee kylään ilman aikomustakaan tehdä töitä enää päivääkään. Tai siinä vaiheessa kun kovasti töitä tehneet kokonaisveroprosentti on 75, eli hän tekee valtiolle 75 % töitä ja itselleen 25 %, jotta nämä "heikoimman aseman auttamisen" unelmat päästään toteuttamaan VÄKISIN eli poliisi pakottaa siihen väkivalloin jos tarve.

Työskentelen sossuna. Kyllä se syö motivaatiota käydä töissä, kun yrität motivoida asiakkaita nousemaan omille jaloilleen tukien sijaan ja yrittämään töihin ja vastaukseksi tulee, että ei kannata, kun kelasta saa massit paremmin ja helpommin. 

Vierailija
810/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että yrityksile laitettavat tulot ja tuet mitenkään menee työllistymiseen tai että työläiset saisivat parempaa palkkaa. 

Siks näkisin että ne palkkalisät pitäisi tulla erikseen jonkun työkkärin kautta matalapalkka-alan työläisille. Tai kokonaan verotus pois alle 2000e kk tienaaville. He maksaa jo alveissa tosi ison määrän ja mitään ei jää heillä säästöön. Ulkolainen työvoima pitäisi poistaa tai sitten perustulo tilalle. Ihmiset kouluttaa itsensä esim lääkäriksi ja julkisiin virkoihin, koska nissä on parhaimmat palkat ja työolot. Yksityisissä firmoissa on vain riistoa. 

Se on yksi ongelma ja julkiset kuormittaa paljon. 

Suurin osa haluaa julkiselle töihin ja opiskelee sitä ajatellen tai sitten isoon firmaan missä asiat on kondiksessa. Pikkufirmat ei sitten kelpaakaan ja ne hakee muualta työvoimaa, koska eivät halua parantaa palkkatasoa ja maksella ylityölisiä ja laittaa lomia palkalliseksi. 

Ketään ei kiinnosta työskennellä pikkufirmoissa ja elää köyhänä uuvutettuna ja täysin hyväksikäytettynä ihmisparkana. Kaikille ei ole kunnon töitä ja huonoja töitä ei voi oikein töiksi kutsuakaan. Jostain syystä kuitenkin ruokalähettinä on edelleen moni. Sitä on ehkä brändätty ja mainostettu mutta ihan yhtä samaa kuin pikkulafkojen työt...

Vierailija
811/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autetaan heitä oikeistolaisuudessakin. Vasemmalla valehdellaan aina että ei auteta.

Kysymys, missä menee raja? Onko sille rajaa miten pitkälle mennään "auttamisessa"? Jos sillä on raja niin missä se menee? Se että vasemmalla ollaan aina valmiita auttamaan tänään enemmän kuin eilen tarkoittaa sitä että mitään loppua ei ole tasapäistämiselle. Jossakin vaiheessa se haittaa kehitystä valtiona. Esim. siinä vaiheessa kun huomataan että työssä käydessä saa samat tulot monessa ammatissa kuin kotona pötköttelyllä. Tai siinä vaiheessa kun maailma tulee kylään ilman aikomustakaan tehdä töitä enää päivääkään. Tai siinä vaiheessa kun kovasti töitä tehneet kokonaisveroprosentti on 75, eli hän tekee valtiolle 75 % töitä ja itselleen 25 %, jotta nämä "heikoimman aseman auttamisen" unelmat päästään toteuttamaan VÄKISIN eli poliisi pakottaa siihen väkivalloin jos tarve.

Työskentelen sossuna. Kyllä se syö motivaatiota käydä töissä, kun yrität motivoida asiakkaita nousemaan omille jaloilleen tukien sijaan ja yrittämään töihin ja vastaukseksi tulee, että ei kannata, kun kelasta saa massit paremmin ja helpommin. 

Mee välillä johonkin pikkufirmaan persepantavaksi henkisesti niin ehkä ymmärrät.

Vierailija
812/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan vasemmistosta ei ymmärrä, miksi oikeistoa tai vielä pahempaa äärioikeistoa äänestetään.

Kahdeksantuntinen työpäivä (1917): Yksi työväenliikkeen varhaisista ja merkittävimmistä saavutuksista, joka säädettiin laiksi pitkän painostuksen jälkeen.

Vuosilomalaki: Oikeus palkalliseen lomaan laajeni vuosikymmenten aikana muutamasta päivästä nykyiseen noin kuukauteen, pitkälti ammattiyhdistysliikkeen ja vasemmistopuolueiden vaatimuksesta.

Työturvallisuus ja yhteistoimintalait: Työpaikkojen turvallisuuden parantaminen ja työntekijöiden äänen saaminen kuuluviin yrityksen päätöksenteossa (YT-laki).

Kansaneläke ja työeläkejärjestelmä: Aluksi luotiin kaikille yhteinen kansaneläke (1930-luvun lopulla ja uudistus 1950-luvulla). Myöhemmin 1960-luvulla SDP ja ammattiyhdistysliike olivat keskeisessä roolissa luomassa ansiosidonnaista työeläkejärjestelmää, joka takasi, että eläke määräytyy tehdyn työn ja ansioiden mukaan.

Lapsilisät (1948): Sodan jälkeen säädetty lapsilisäjärjestelmä oli merkittävä perhepoliittinen saavutus, jolla tasattiin lapsiperheiden kustannuksia.

Äitiysvapaat ja vanhempainvapaat: Oikeus palkalliseen vapaaseen lapsen syntymän jälkeen on laajentunut ja kehittynyt vasemmiston ja demareiden hallituskausilla sosiaalisen tasa-arvon lisäämiseksi.

Peruskoulujärjestelmä (1970-luku): Tämä on yksi SDP:n (erityisesti opetusministeri Ulf Sundqvistin ja kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Ahon) sekä laajemmin vasemmiston historian suurimmista saavutuksista.

Kansanterveyslaki (1972): Laki loi pohjan Suomen terveyskeskusverkostolle.

Maksuton korkeakoulutus ja opintotuki: Vasemmisto on perinteisesti puolustanut lukukausimaksuttomuutta yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa sekä ollut luomassa valtion takaamaa opintotukijärjestelmää opiskelijoille.

Oikeisto on sokea, kun ei lue Suomen historiaa.

Vierailija
813/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa liikaa ihmisiä, jotka elelevät kelan tuilla. Työttömyysturva on saatava vastikkeelliseksi. 

Meillä on liikaa yrityksiä, jotka elelevät valtion tuilla.

Ja palkat ei nouse nii sitten tarvitaan tukia. 

Vasemmistologiikkaa vailla mitään todellista järkeä.

Yleisesti ottaen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä elättämään itsensä ja perheensä ilman tukia. Tämä koskettaa niin palkansaajaa kuin yrittäjääkin. Jostain syystä nykyään tämä itseisarvo ei enää päde vaan oletetaan että tukien varassa eläminen olisi jokin automaattinen etuoikeus ja on muiden ihmisten suunnaton ilo elättää tukiautomaatteja vuodesta toiseen.

Sano mulle ketä Suomeen enää jää kun tuet poistetaan? 

Jääkö miehet kadulle nälkäsinä (reserviläiset) odottelemaan aikoja ja luuletko että ne tulee takaisin, kun heitä tarvitaan jostain maasta missä on kelvollinen eintaso, tuet ja työt?

Ei yhteiskunnan velvollisuus ole elättää kansalaisiaan, kun kansalaisten velvollisuus on kustantaa yhteiskunnan menot.

Tokihan hyvinvointiyhteiskuntaa huolehtii niistä jotka ovat kykemättämiä huolehtimaan itsestään. Niin sanottu normaali aikuinen ei kuulu tähän joukkoon, kun hänen pitäisi olla kykeneväinen muuhunkin kuin sohvalla istumiseen ja valittamiseen. Oma apu on paras apu niin kansalaiselle itselleen kuin yhteiskunnalle.

T. Palkansaaja joka maksaa vuodessa 20000€ veroja yleisen hyvinvoinnin eteen. Paljonko itse osallistut tähän urakkaan?

Mä oon maksanut veroja varmasti 2600e vuodessa ja teen 11h päiviä. Palkka on noin 8.45 e tunti. Siinä tulee juuri kuukauden palkan verran menetetty veroina. Mun mielestä alle 2000e kk tienaavia ei pitäisi verottaa yhtään. 

Ei siinä mitään mutta lapset näkee nälkää. Ainakin erottuu porvarien lapsista. Meidän lapset on laihoja lapsia suhteessa porvareiden lapsiin. Laihuus on nykyajan tervettä. Teini-ikäiseltä lähtee tukkaa päästä hivenaine puutosten takia, mutta mikäs siinä. Sä makselet sen verran veroja ja mä en edes vuodessa saa ton vertaa palkkaa vaikka teen saatana enemän töitä kuin sä loinen teet. Ne on mun rahoja mitä makselet veroina valtiolle. Mun rahoja. 16 500 – 17 600 euroa tienaan vuodessa. Ulkolaiset työkaverit tienaa vielä vähemmän kuin mä.

Tää on jumalauta niin väärin. Noi rahat kuuluisi mun perheelle! Miksi maksat ne valtiolle, kun minun perhe tarvitsisi ne rahat. Miten sä ilkeet saatana tulla tänne itkemään. Itkisit miksi et maksa mulle noita rahoja vaan ne menee kampaviinerijengille ja niiden pekonintuotantoon.

Vierailija
814/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa ei unhoita Hennalan tapahtumia. Julmat joukkoteloitukset

Mittakaava: Lahden alueella ja Hennalassa ammuttiin toukokuun kolmen ensimmäisen viikon aikana yli 500–700 vankia ilman laillista oikeudenkäyntiä. Teloitukset suoritettiin pääasiassa kivääreillä ja konekivääreillä.

Punaisten naisten vaino: Leirillä teloitettiin ainakin 216 punakaartiin kuulunutta naista. He olivat pääosin nuoria tehdastyöläisiä, ja nuorimmat ammutuista olivat vasta 14-vuotiaita tyttöjä

Mielivaltaiset perusteet: Tutkimusten mukaan naisia valikoitiin ammuttavaksi pelkästään siksi, että he olivat pukeutuneet miesten housuihin (sarkapukuihin), leikanneet hiuksensa lyhyiksi tai "käyttäytyneet korskeasti". 

Teloitusten taustat ja olot

Rotuhygienia taustalla: Tutkija Marjo Liukkosen väitöstutkimuksen mukaan teloituksiin vaikutti tuon ajan radikaali rotuoppi. Aseelliseen toimintaan osallistuneita punaisia naisia pidettiin moraalisesti rappeutuneina ja "luonnottomina", minkä vuoksi heidät haluttiin tietoisesti eliminoida yhteiskunnasta.

Vastuuhenkilöt: Hennalan vankileirin kenttäoikeuden tuomarina ja vartioiden esimiehenä toimi virolaissyntyinen majuri Hans Kalm, jonka johtamat osastot suorittivat teloitukset. 

Inhimillinen hätä: Hennala oli Suomen suurin vankileiri, jossa virui ahtaudessa noin 13 000 vankia – miesten ja naisten lisäksi leirillä oli satoja pikkulapsia. Teloitusten lisäksi leirillä kuoli nälkään ja kulkutauteihin lähes 1 200 ihmistä.

Me emma koskaana unohoeta! Anteeksi ei anneta.

Vierailija
815/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa liikaa ihmisiä, jotka elelevät kelan tuilla. Työttömyysturva on saatava vastikkeelliseksi. 

Meillä on liikaa yrityksiä, jotka elelevät valtion tuilla.

Ja palkat ei nouse nii sitten tarvitaan tukia. 

Vasemmistologiikkaa vailla mitään todellista järkeä.

Yleisesti ottaen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä elättämään itsensä ja perheensä ilman tukia. Tämä koskettaa niin palkansaajaa kuin yrittäjääkin. Jostain syystä nykyään tämä itseisarvo ei enää päde vaan oletetaan että tukien varassa eläminen olisi jokin automaattinen etuoikeus ja on muiden ihmisten suunnaton ilo elättää tukiautomaatteja vuodesta toiseen.

Sano mulle ketä Suomeen enää jää kun tuet poistetaan? 

Jääkö miehet kadulle nälkäsinä (reserviläiset) odottelemaan aikoja ja luuletko että ne tulee takaisin, kun heitä tarvitaan jostain maasta missä on kelvollinen eintaso, tuet ja työt?

Ei yhteiskunnan velvollisuus ole elättää kansalaisiaan, kun kansalaisten velvollisuus on kustantaa yhteiskunnan menot.

Tokihan hyvinvointiyhteiskuntaa huolehtii niistä jotka ovat kykemättämiä huolehtimaan itsestään. Niin sanottu normaali aikuinen ei kuulu tähän joukkoon, kun hänen pitäisi olla kykeneväinen muuhunkin kuin sohvalla istumiseen ja valittamiseen. Oma apu on paras apu niin kansalaiselle itselleen kuin yhteiskunnalle.

T. Palkansaaja joka maksaa vuodessa 20000€ veroja yleisen hyvinvoinnin eteen. Paljonko itse osallistut tähän urakkaan?

Mä oon maksanut veroja varmasti 2600e vuodessa ja teen 11h päiviä. Palkka on noin 8.45 e tunti. Siinä tulee juuri kuukauden palkan verran menetetty veroina. Mun mielestä alle 2000e kk tienaavia ei pitäisi verottaa yhtään. 

Ei siinä mitään mutta lapset näkee nälkää. Ainakin erottuu porvarien lapsista. Meidän lapset on laihoja lapsia suhteessa porvareiden lapsiin. Laihuus on nykyajan tervettä. Teini-ikäiseltä lähtee tukkaa päästä hivenaine puutosten takia, mutta mikäs siinä. Sä makselet sen verran veroja ja mä en edes vuodessa saa ton vertaa palkkaa vaikka teen saatana enemän töitä kuin sä loinen teet. Ne on mun rahoja mitä makselet veroina valtiolle. Mun rahoja. 16 500 – 17 600 euroa tienaan vuodessa. Ulkolaiset työkaverit tienaa vielä vähemmän kuin mä.

Tää on jumalauta niin väärin. Noi rahat kuuluisi mun perheelle! Miksi maksat ne valtiolle, kun minun perhe tarvitsisi ne rahat. Miten sä ilkeet saatana tulla tänne itkemään. Itkisit miksi et maksa mulle noita rahoja vaan ne menee kampaviinerijengille ja niiden pekonintuotantoon.

Eipä se paska maksaisi niitä sullekaan. Parempi että maksaa jollekin. Siksi meillä on se verotus, kun ei ihmiset maksaisi palkkaa. Minun ehdotus on että kovemmat verot ja aletaan maksamaan jotan palkkalisää työkkärin kautta työssäkäyville ja minimipalkkatulo Suomeen väkisillä. 

Se on selvä että vaikka mitenkä oikealla oltaisi, niin työtätekevä ei niitä rahoja koskaan saa. Siksi on se verotus.

Vierailija
816/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kyllä  Raamattua. KD on ollut tässä hallituksessa  kaikessa hyväksynyt   Kokoomuksen ja Perusujen  lait. .Kaikessa ovat köyhiltä otettaneet ja rikkaat saaneet monia  etuja  itselleen. Lähimmäisen rakkaus on KD .llä  on nykyisin vain rikkaita kohtaan.  Köyhiltä  viety  kaikki 

Vierailija
817/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan vasemmistosta ei ymmärrä, miksi oikeistoa tai vielä pahempaa äärioikeistoa äänestetään.

Kahdeksantuntinen työpäivä (1917): Yksi työväenliikkeen varhaisista ja merkittävimmistä saavutuksista, joka säädettiin laiksi pitkän painostuksen jälkeen.

Vuosilomalaki: Oikeus palkalliseen lomaan laajeni vuosikymmenten aikana muutamasta päivästä nykyiseen noin kuukauteen, pitkälti ammattiyhdistysliikkeen ja vasemmistopuolueiden vaatimuksesta.

Työturvallisuus ja yhteistoimintalait: Työpaikkojen turvallisuuden parantaminen ja työntekijöiden äänen saaminen kuuluviin yrityksen päätöksenteossa (YT-laki).

Kansaneläke ja työeläkejärjestelmä: Aluksi luotiin kaikille yhteinen kansaneläke (1930-luvun lopulla ja uudistus 1950-luvulla). Myöhemmin 1960-luvulla SDP ja ammattiyhdistysliike olivat keskeisessä roolissa luomassa ansiosidonnaista työeläkejärjestelmää, joka takasi, että eläke määräytyy tehdyn työn ja ansioiden mukaan.

Lapsilisät (1948): Sodan jälkeen säädetty lapsilisäjärjestelmä oli merkittävä perhepoliittinen saavutus, jolla tasattiin lapsiperheiden kustannuksia.

Äitiysvapaat ja vanhempainvapaat: Oikeus palkalliseen vapaaseen lapsen syntymän jälkeen on laajentunut ja kehittynyt vasemmiston ja demareiden hallituskausilla sosiaalisen tasa-arvon lisäämiseksi.

Peruskoulujärjestelmä (1970-luku): Tämä on yksi SDP:n (erityisesti opetusministeri Ulf Sundqvistin ja kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Ahon) sekä laajemmin vasemmiston historian suurimmista saavutuksista.

Kansanterveyslaki (1972): Laki loi pohjan Suomen terveyskeskusverkostolle.

Maksuton korkeakoulutus ja opintotuki: Vasemmisto on perinteisesti puolustanut lukukausimaksuttomuutta yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa sekä ollut luomassa valtion takaamaa opintotukijärjestelmää opiskelijoille.

Oikeisto on sokea, kun ei lue Suomen historiaa.

Oikeistolaiset haluaa kaikki nuo vasemmiston tuomat edut PLUS kaikki oikeiston lupaamat edut (lyömme köyhiä lättyyn, saat verovapautuksia jne).

Vierailija
818/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monesta kohtaa Raamatussa löytyy Jeesusksen  rakasta opetusta  köyhiä ja heikompiosaisi kohtaan. Näitä oppeja,myös opetuslapset iloiten noudattavat ja  jakoivat tätä sanomaa eteenpäin. 

Vierailija
819/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin monesta kohtaa Raamatussa löytyy Jeesusksen  rakasta opetusta  köyhiä ja heikompiosaisi kohtaan. Näitä oppeja,myös opetuslapset iloiten noudattavat ja  jakoivat tätä sanomaa eteenpäin. 

Mutta ei kristilliset, eikä itseään kristilliseksi puolueeksi mainostavat persut.

Sillä hillotolppa.

Vierailija
820/914 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala tänne  Raamatun jakeita laittamaan. Jokainen joka lukee   Jumalan  Sanaa tietää nuo kyllä. Niiden toteuttaminen on sitten ihmisestä itsestään kiinni . Mutta kun  koko puolue sulkee silmänsä ja antaa riistää meiltä köyhiltä kaiken niin sitä en ymmärrä