Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miniäni ei laske poikaakaan käymään lasten kanssa

Vierailija
02.06.2026 |

Käyvät tässäkin kaupungissa kavereillaan mutta eivät käy meillä. Lapsia olen muutaman keran nähnyt, vanhin ekaluokkalainen.

Tässä tyypillinen taustaongelma. Miniä maaseudulta kartanotyyppisiltä, isolta toimivalta  tilalta.  Poikani on paremmin koulutettu ja todella hyvätuloinen,  mutta taustana kerrostalokoti ja teollisuustyöläisvanhemmat.

Hyvä kun ovat keskenään onnellisia, joskus on haikeeta.

Kommentit (232)

Vierailija
161/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt 16-vuotiaiden päivistä olisi syytä jotain tietää. Itse en ainakaan suoraan vielä ensin vanhemmilta kysymättä kutsuisi 16-vuotiastakaan yökylään vaikka suorat linjat onkin.  Meillä ei matkan takia piipahdeta.

Olitko tietoinen, että moni tuon ikäinen asuu jo omillaan? 

Jos samassa taloudessa asuu yöpoissaolot ilmoitetaan muille.

Niin, tuosta ei nyt ollut kyse. Mutta en pyydä teineiltä tunnin välein ilmoitusta missä menee ja kenen kanssa. Osaavat ihan itse ilmoittaa, jos menee vaikka kaverin tai tyttöystävän luokse yöksi. Välillä he jopa itse soittavat mummille ja kysyy voiko mennä kylään.

Vierailija
162/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset välit teillä AP oli miniään ennen kuin lapset syntyi? Vai oliko välejä silloinkaan? Olen juuri tällainen miniä, joka ei käy appivanhemmilla ikinä. Eivät he minulta ole ikinä mitään kysyneetkää , kun ollaan tavattu joten mitäpä minäkään tuppisuuna heitä tapaamaan. Lapsia ei ole enkä usko että tuleekaan juuri tämän takia. Jos lapsia olisi, voisihan se vaikea olla heitä laittaa appivanhemmille kylään, kun itselläni ei mitään suhdetta tai välejä heihin ole (joskin mitään välirikkoakaan ei)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi soittelee mulle aina ja kysyy milloin hänen poikansa ehtisi mennä auttamaan häntä. Kymmenet tuhannet kerrat olen vastannut, että en osaa sanoa, en ole puolisoni sihteeri ja hän voi ihan itse soittaa tai laittaa pojalleen viestiä. 

Vierailija
164/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset välit teillä AP oli miniään ennen kuin lapset syntyi? Vai oliko välejä silloinkaan? Olen juuri tällainen miniä, joka ei käy appivanhemmilla ikinä. Eivät he minulta ole ikinä mitään kysyneetkää , kun ollaan tavattu joten mitäpä minäkään tuppisuuna heitä tapaamaan. Lapsia ei ole enkä usko että tuleekaan juuri tämän takia. Jos lapsia olisi, voisihan se vaikea olla heitä laittaa appivanhemmille kylään, kun itselläni ei mitään suhdetta tai välejä heihin ole (joskin mitään välirikkoakaan ei)

Sinä tahtoisit että sinulta kyseltäisiin. Miniäni antoi niin ympäripyöreitä vastauksia kaikesta joten tulkitsin ettei hänen asiansa ja perheensä ole soveliaita asioita kysellä.

Vierailija
165/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi soittelee mulle aina ja kysyy milloin hänen poikansa ehtisi mennä auttamaan häntä. Kymmenet tuhannet kerrat olen vastannut, että en osaa sanoa, en ole puolisoni sihteeri ja hän voi ihan itse soittaa tai laittaa pojalleen viestiä. 

Kyllähän viisas anoppi tietää ettei miniälle sopimattomaan aikaan voi sopia poikansa kanssa mitään.

Vierailija
166/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän viisas anoppi tietää ettei miniälle sopimattomaan aikaan voi sopia poikansa kanssa mitään.

Viisas aikuinen ihminen ymmärtää, että se hänen kasvattamansa poika on täysin kykeneväinen omatoimisuuteen sekä päätöksen tekoon. Toki moni tieten tahtoen kasvattaa sellaisia vässyköitä jotka kuuluisi holhouksen alaisiksi.

Vierailija
167/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, katkaisiko poikasi napanuoran sinuun vai mistä moinen katkeruus?

Vierailija
168/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat miniäni 3kpl ovat kyllä ihania, enkä koe että olisi heidän tehtävänsä päättää poikieni asioita. Pojat osaavat ihan itse soittaa, kuten osaan minäkin pojilleni. Isoimmat lapsenlapset ovat myös jo omatoimisia ja osaavat itse kysyä voivatko tulla kylään. En arvostele poikieni elämää tai valintoja vaan olen onnellinen heidän puolestaan.

Vierailija
169/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies pitää yhteyttä äitiinsä/vanhempiinsa  napanuora ei ole katkennut. Vaikka vaimon äiti on aina tyttären perheessä mukana joka asiassa on vain läheiset ja hyvät välit.

Kaksoisstandardi.

Vierailija
170/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne, joskin olen käynyt pakotettuna. He eivät koskaan kysy mitään, eivätkä he tunne minua yhtään.

Vierailija
171/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat haukkuvat joka kerta kun nähdään: auton, lasten vaatteet ja kampaukset, koulumenestyksen, sekä kirja, musiikki että tv ohjelmat ja puoluekannat... Lisäksi arvostelevat ääneen jos lapset ottavat lisää ruokaa että tulee lihavia tai jos eivät ota niin sitten ovat nirsoja, haukkuvat myös lasten kaverit h- ja n-alkuisilla sanoilla, jos sattuvat käymään ovella samaan aikaan tai valokuvissa näkymään. Eivät voi katsoa pienempiä lapsia edes sen aikaa että itse kävisin vessassa tai saisin syötyä lautasen tyhjäksi. Myös laiskaksi haukkuvat jos en täytä tiskikonetta tai jos täytän niin täytän väärin. Kahdesti vuodessa jaksan kuunnella tuon ripityksen, sitten täytyy pitää usempi kuukausi taukoa ennen seuraavaa kertaa.

Vierailija
172/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma on aina ollut taloudellinen. Kotimaan julkisen liikenteen kalleus ja että töitä on liikaa ja liian pitkiä päiviä. Kun on työttömyyttä tai viikonloppu, niin kaipaa lepoa. Näin koko pikkulapsiaika. Vanhemmiltani olisi ollut mahdollista halutessaan itse hakea autolla ja nähdä vaivaa lapsenlapsien kanssa, mutta ei mitään neuvottelua asiasta edes. Niin ei se oikein toiminut. Muutenkin lapsuudesta muistelen etenkin äitini olleen sellainen ettei häneen saanut oikein kontaktia. Aina hätyytti meidät lapset pois läheltään ja myöhemmin sai olla hänelle lähinnä eränlaisena psykoterapeuttina tai kuuntelijana elämän ongelmissa. Siinä iässä olisi itse kaivannut tukea (lähinnä taloudellista), mutta sysättiin yheiskunnan elätiksi ja siihen työelämään, joka mahdollisti sitten sen ettei kotipaikkakunnalle ollut aikaa ja rahaa tulla edes jouluna. 

Vanhemmiten muutmia katkeria puhelinsoittoja on tullut, mutta ei nähdä tilannetta monipuolisemmin. Ehkä sellaista lauantain 2h lapsenlapsien kanssa oloa ja sitten sysätään ne pois olisi haikailtu? Minutkin aina lähettettiin vain kesäleirille kesäksi tai mummolaan pois silmistä. 

Buumereilla on sellainen aika itsekäs näkökulma elämään ja vanhemmuuteen. Ei ihme että suurimmasta osasta heistä ei isovanhemmiksi ollutkaan. Saa aina jakaa näitä samalaisia mielipiteitä nykyisistä noin 70-90-vuotiaista ihmisistä.

Vierailija
173/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi ei vaan halua nähdä sinua, eikä halua lastensakaan sinua tuntevan. Siihen on aina syynsä.

Niin. Köyhä koti ja oppimattomat vanhemmat. Ja hienoksi itsensä tunteva  puoliso. Toinen poika ja vaimonsa ovat väitelleet tohtoreiksi ja myös hyvätuloisia mutta silti käyvät meillä ihan normaalisti lapsineen. 

Niin, koska kysymys ei ole koulutuksesta tai rahasta. Vaan siitä, että ole kohdellut lapsiasi eriarvoisesti. Ja syytät miniääsi,  vaikkei ole hänen syytään.

Vierailija
174/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on anoppiini hyvin nihkeät välit ihan siitä syystä, että hän ei yksinkertaisesti ymmärrä, että minä teen erilaisia ratkaisuja kuin hän.

Hän tyrkyttää sitä omaa malliaan minulle jokaikinen kerta, lähettelee holhousviestejä, kiukuttelee ja päsmäröi, kun "en tottele".

Hänellä on selkeä kuva siitä, miten miniän pitää olla, mitä naisen pitää tehdä, eikä vaan kykene kunnioittamaan toisenlaisia valintoja lainkaan.

Ja minä en siis ole mikään äärimmäinen vaihtoehtotosikko, vaan ihan vaan sitä mieltä, että kotityöt jaetaan tasan, myös vaimolla voi olla ura, miniäkin voi istua ruokapöydässä, miniä ei ole ilmainen piika jota anoppi ilmoittelee avuksi milloin kenenkin täysin tuntemattoman sukulaisen kissanristiäisiin, miniällä on oma nimi, jopa omat rahat ja miniä nyt vaan ihan samanarvoinen ihminen kuin anopin poika ja anoppi.

Vierailija
175/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt anoppini oli juuri tuollainen, että kyseli minulta kaiken puolisooni liittyvän. Hän myös oli sitä mieltä, että olen täysin kelvoton vaimoksi ja äidiksi, sillä kehtasin käydä töissä. Epäili myös kodinhoito taitojani ja välit menikin poikki, kun kerran työpäivän jälkeen yllätin hänet kotoamme pyykkiä pesemässä ja silittämässä alusvaatteita. Oli lapsille tarkoitetun avaimen löytänyt piha piilosta 🤬

Vierailija
176/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anopilla ei taida olla edes mun numeroa, enkä kovin montaa kertaa ole häntä nähnyt, sen hän muistaa aina mainita nähdessämme, että hänen ei pojastaan tarvitse olla huolissaan kun minä olen kuvioissa. Nyt odotamme esikoistamme ja suureksi ongelmaksi alkaa muodostua minun äitini. Hän soittelee minulle päivittäin kysellen vointiani ja jaellen neuvojaan tai sitten tulee kuvaviestejä tavaroista joita hän on jo tulevalle lapsenlapselle ostanut. Olen vasta rv 10+5 ja äitini on ostanut jo leikkimaton ja vaatteita 😐 Eikä tämä ole edes hänen ensimmäinen lapsenlapsi vaan peräti 11. 🙄

P.S. Tätäkin tekstiä kirjoittaessani sain äidiltä kuvan nallehaalarista jonka oli tänään ostanut 🤦

Vierailija
177/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse makoilen sairaalassa, ettei kolmas lapsi tulisi etuajassa maailmaan ja silti anoppini soittelee minulle, että koska lapset ehtisi mummolaan. Olen hänelle sanonut, että poikansa hoitaa tällä hetkellä oman työnsä lisäksi ne kaksi muuta lasta joten en heidän aikatauluja tiedä. Oi miksi hän ei voi soittaa sille pojalleen? 

Onhan selvä ettei miehesi voi ilman lupaasi laittaa lapsia mummolle.  Kai sieltä sairaalasta käsin kuitenkin pidetään jöö kotona kun kyse ei ole sairaudesta ees.

Laittaa lapsia mummolle? Eikö se mies voi mennä niiden lastensa kanssa sinne kylään?? 

Kai se mies arkena käy töissä  tai milloin nyt käykin? Lapset kesälomalla nyt.

No siinä tapauksessa lapset ovat kuule varmasti ihan päivähoidossa. 

Kouluthan on jo päättynyt. Kolme alle kouluikäistä, no onhan siinä parvea sitten.

Nytkö jo tarvitsee erikseen luvan millä ikäerolla voi lapset tehdä? 😂 

Mun anoppi oli vihainen, kun tehtiin kaksi lasta. Yksikin olisi riittänyt, kun ei kuulemma mitenkään voida pärjätä kahden kanssa eikä HÄN jaksa hoitaa kahta. Kovasti ollaan pärjätty ja enemmän. Mitä vähemmän näkyy anoppia, sitä paremmin menee! 

Ei todellakaan olla vaivattu anoppia hoitamisella, kun ei "jaksa". Sekin on väärin, kun Aune ja Terttukin hoitaa lapsenlapsiaan joka viikko, eikä hänellä ole ikinä viedä lapsenlapsia näytille mihinkään.

Vierailija
178/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi ei vaan halua nähdä sinua, eikä halua lastensakaan sinua tuntevan. Siihen on aina syynsä.

Niin. Köyhä koti ja oppimattomat vanhemmat. Ja hienoksi itsensä tunteva  puoliso. Toinen poika ja vaimonsa ovat väitelleet tohtoreiksi ja myös hyvätuloisia mutta silti käyvät meillä ihan normaalisti lapsineen. 

Niin, koska kysymys ei ole koulutuksesta tai rahasta. Vaan siitä, että ole kohdellut lapsiasi eriarvoisesti. Ja syytät miniääsi,  vaikkei ole hänen syytään.

Mistäs pirusta sinä sen voit tietää, oletko ollut kärpäsenä katossa.

Vierailija
179/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse makoilen sairaalassa, ettei kolmas lapsi tulisi etuajassa maailmaan ja silti anoppini soittelee minulle, että koska lapset ehtisi mummolaan. Olen hänelle sanonut, että poikansa hoitaa tällä hetkellä oman työnsä lisäksi ne kaksi muuta lasta joten en heidän aikatauluja tiedä. Oi miksi hän ei voi soittaa sille pojalleen? 

Onhan selvä ettei miehesi voi ilman lupaasi laittaa lapsia mummolle.  Kai sieltä sairaalasta käsin kuitenkin pidetään jöö kotona kun kyse ei ole sairaudesta ees.

Laittaa lapsia mummolle? Eikö se mies voi mennä niiden lastensa kanssa sinne kylään?? 

No siinä tapauksessa lapset ovat kuule varmasti ihan päivähoidossa. 

Kouluthan on jo päättynyt. Kolme alle kouluikäistä, no onhan siinä parvea sitten.

Nytkö jo tarvitsee erikseen luvan millä ikäerolla voi lapset tehdä? 😂 

Mun anoppi oli vihainen, kun tehtiin kaksi lasta. Yksikin olisi riittänyt, kun ei kuulemma mitenkään voida pärjätä kahden kanssa eikä HÄN jaksa hoitaa kahta. Kovasti ollaan pärjätty ja enemmän. Mitä vähemmän näkyy anoppia, sitä paremmin menee! 

Ei todellakaan olla vaivattu anoppia hoitamisella, kun ei "jaksa". Sekin on väärin, kun Aune ja Terttukin hoitaa lapsenlapsiaan joka viikko, eikä hänellä ole ikinä viedä lapsenlapsia näytille mihinkään.

Meillä taas mun äiti suuttui kun saatiin kaksoset 😂 Kehdattiin sen jälkeen tehdä vielä toiset moiset ja nyt lapsia on neljä, eihän niin monelle voi mitenkään rakkaus riittää 🤨 Sanomattakin selvää, että hän ei ole halunnut lapsenlapsiaan hoitaa, ei kyllä ole pyydettykään.

Vierailija
180/232 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu oli kun katkaisin välit vanhempiin ja otin akasta eron.