Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bontadi Arabica pavut!
Postikulut 25,65 €!!!
Kotimaisten paahtimoiden kahvi on todennäköisesti parempaakin. Harva oikeasti kahvista jotain ymmärtävä tilailee mitään italialaisia kehitysmaakahveja, kun p-euroopasta ja pohjoismaista saa paljon parempia. Katso vaikka muutamakin paahtimoiden kilpailu paljonko niissä ovat italaialaiset pärjänneet. Sen sijaan löytyy tanskalaisia ja norjalaisia, ja oikeastaan kaikkia muita, paitsi italia.
Bulkki-kahveissa italialaiset on parhaita. Pienpaahtimot on toki sitten erikseen, jos hifistellä haluaa. Pari kuppia aamulla kiskaiseva tuskin viitsii vaivautua.
Jep, bulkkikahvi arkipäivään ja kun on aikaa, jotain fiinimpää. Mutta mutta.... arkipäivästäkin nauttii enemmän vaikka sillä Saeco/Illylinjalla kuin Moccamaster/Juhlamokka-kombilla
Hmm, nuo on vain eri tyylisiä juomia, eikä kone vielä mitään kerro, vaan riippuu paljon siitäkin, mitä papuja valitsee. Italialainen kahvi on yleensä tummaa ja suoraviivaista, nopeasti ja helposti nautittavaa. Jos haluaa välttää arjen valinnoissa kolesteroleja, niin Illy valmistaa myös suodatinkahvia, ja pavut voi jauhaa itse vaikka käyttäisi valmistamiseen Moccamasteria. Mutta jos haluaa leikkiä koneen kanssa, niin minusta parempi arkiaamukahvi on sellainen, missä on mukana myös vähän Robustaa, niin tulee kunnolla kofeiinia, vaikka joku Lavazzan Qualita Rossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressolla tulee paras maku! Ja ei vie sitä tilaakaan.
Sen presson siivoaminen on hanurista. Räävi purut pois pannusta ja pura siivilä atomeiksi joka kerta.
Pitää olla riittävästi juojia, että jaksaa keittää tolla.
En ymmärrä, miksi siivilä pitää purkaa atomeiksi. Minä laitan sen tiskikoneeseen. Lasipannusta lähtee enimmät purut pois ihan helposti kopauttamalla, ja jos haluaa olla tarkempi, voi vähän irrotella niitä kulmista ruokalusikalla. Ei haittaa jos vähän jää, koska tiskikone hoitaa loput. Siis pitäähän kahvipannu joka tapauksessa kai aina pestä. Onko sinulla jokin itsetiskautuva pannu? Vai keitätkö pikakahvia suoraan mukiin?
Kuten täällä on todettu, kaikki eivät käynnistä tiskikonetta jokaisen kahvikupillisen jälkeen. Ja minulla on kahviautomaatti, joten mitään kannua ei tarvitse pestä astianpesukoneessa.
Toinen arvostaa enemmän kahvikoneen helppoutta eikä haittaa jos se kahvi vähän suoraviivaista onkin, ja toinen arvostaa enemmän lasipresson aromien vivahteikkuutta, eikä haittaa, vaikka siinä on vähän enemmän askartelua. Noista on paha lähteä kiistelemään, jos eri asiat on tärkeitä. Mutta jos pitää pieneen tilaan saada mahtumaan, kuten ap. kysyi, niin kyllä lasipresso on silloin parempi valinta.
Mulla on tämä ja tykkään. Väittäisin kyllä että yksi kuppi on tässä isompi kuin vanhassa moccamasterissa. Tämän 3 on moccamasterin 4 kuppia.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/535902/WMF-KITCHENminis-kahvink…
Automaattisesti kupin kerralla tekevä kapselikeitin ei toiminut minulla kun tykkään laihemmasta kahvista.
Vierailija kirjoitti:
Automaattisesti kupin kerralla tekevä kapselikeitin ei toiminut minulla kun tykkään laihemmasta kahvista.
Et sitten osannut laimentaa kahviasi kiehuvalla vedellä? Vanha, mutta hyvin toimiva konsti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten osannut laimentaa kahviasi kiehuvalla vedellä? Vanha, mutta hyvin toimiva konsti.
Vesi pitäisi keittää erikseen. Liian hankala. Tavallisella keittimellä tulee niin laihaa kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on semmoinen irtoteline johon suodatinpaperi asetetaan, se mukin päälle puruineen ja kuuma vesi läpi. Hyvin tulee kaksi mukillista.
Yksi mukillinen tulee mutta ei kahta, koska jos joutuu vaihtamaan mukin kesken valutuksen niin eka liian vahvaa ja toka laihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi pitäisi keittää erikseen. Liian hankala. Tavallisella keittimellä tulee niin laihaa kuin haluan.
Asia ratkeaa helposti niin, että keittää reilusti vettä ja laittaa termariin, kyllä se siinä pysyy lämpimänä koko päivän kahvin laimennukseen. Näin meillä tehtiin kahvipannuaikaankin, kun juojissa oli useammasta eri vahvuudesta tykkäävä. Överivahvasta tykkääville pöydässä oli lisänä pikakahvipurkki, josta sai lisävahvuutta. Teit taas ongelmattomasta asiasta ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster Cup One, tekee kupillisen kerralla eikä ole kovin iso. Toki pitää sitten ne pavut jauhaa itse, ei ole myllyä...
Yli 10 vuotta keitellyt tällä, tyytyväinen olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea on (puoli)automaattikone, joka jauhaa pavut joka kuppia varten erikseen (tai no, saahan sillä kaksikin kuppia kerralla). Ei mene hukkaan ja totuus on, että kahvi on tuoretta noin puoli minuuttia jauhamisesta.
Juurikin näin! En ymmärrä suomalaisten hinkua "hienoon" Moccamasteriin, se on kuitenkin vaan kallis tavallinen suodatinkahvikeitin.
En pidä käyttöikäänsä nähden kalliina, omani ollut käytössä jo 13 vuotta. Tykkään siitä, että tarvittaessa voi ostaa varaosia, lasinen kannu etenkin voi mennä helposti rikki, jos kolahtaa johonkin. Tavallinen keitin kelpaa minulle, ei ole tarvetta hienostella enkä kyllä tunne ketään, joka pitäisi Moccamasteria jotenkin hienona. Lisäksi minulla on mutteripannu, automaattikahveista en tykkää vaikka olisi miten laadukas malli.
Siksi tuo "hieno" olikin lainausmerkeissä - suomalainen luulee ostavansa Rolls Roycen, mutta ostaakin Toyotan. Oikeat kahvinkeittimet tekee Saeco, De Longhi, Jura jne.
Nuo eivät siis ole mitään kolikkoautomaatteja, vaan automaattisuus viittaa siihen, että se jauhaa kahvin, pudottaa sen suodatusyksikköön, lykkää veden paineella siitä läpi kuppiin.
Niin siis jos pitää hyvänä kahvina nimenomaan vain espressotyyppistä kahvia ja sen eri versioita, jotka ovat kaupallistuneet kahviloihin. Mutta minusta tuo on hyvän kahvin määritelmäksi aika kapeakatseinen.
Omasta mielestäni teräspannulla, lasipressolla tai hyvällä suodattimella (Chemex tms.) saa parhaat kahvit, riippuen millaisesta kahvilaadusta on kyse. Pavut kannattaa jauhaa vasta juuri ennen keittämistä, jos haluaa hyvää kahvia.
Americanohan on vaan espresso + kuumaa vettä. Ei tuo ole hirveää rakettitiedettä. Tekijöitä ovat:
- laadukkaat juuri jauhetut pavut OIKEASSA KARKEUDESSA
- lämmin (92 astetta?) vesi
- aika
- paine
Aika ja paine kompensoivat toisiaan.
En nyt ehkä oikein tajunnut, mutta eihän americano ole mitään hyvää kahvia. Se on nimenomaan vedellä jatkettua espressoa. Lurua.
Itse asiassa, olen asunut aika pitkään Keski-Euroopassa enkä enää pidä suomalaisesta suodatin"kahvista" - se jos mikä on lurua.
Ymmärrän. Minäkin olen asunut useissa eri maissa ja eri mantereilla. Nuorempana asuin pitkään Keski-Euroopassa ja silloin kahvimakuni muuttui enemmän espressotyyppiseen suuntaan. Nykyään pidän niitä vähän tylsinä, tosin voi nekin ihan ok olla, vaikka on ne usein aika standardin mukaan tehtyjä, jotenkin persoonattomia. Arvostan kuitenkin hyvin monenlaisia kahveja. Parhaita ovat yleensä kullekin alueelle tyypilliset pavut alueelle tyypillisesti valmistettuina. Arkikahveista yksi parhaista on minusta indonesialainen Sumatran kahvi, tuoreeltaan jauhetuista pavuista ja lasipressossa tehtynä.
Jos olet asunut pitkään muualla, mikä sai muuttamaan kahvin kehitysmaahan Suomeen? Ja ei, määrä ei korvaa laatua muualla kuin Stalinin sotaopeisssa.
Olen eri, ja elämäntilanne toi minut takaisin tänne huonomman kahvin maahan. Kahvi ei ole se juttu jonka vuoksi asuinpaikkani valitsen vaan aivan muut asiat. Valitettava haittapuoli se toki on. Suomessa on paljon hyviä puoliakin, kahvi ei yksi niistä ole. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on semmoinen irtoteline johon suodatinpaperi asetetaan, se mukin päälle puruineen ja kuuma vesi läpi. Hyvin tulee kaksi mukillista.
Yksi mukillinen tulee mutta ei kahta, koska jos joutuu vaihtamaan mukin kesken valutuksen niin eka liian vahvaa ja toka laihaa.
Voi suodattaa kahvin puolen litran mittakannuun ja kaataa siitä mukeihin. Minä tein ennen usein näin, koska join aamulla yhden mukillisen lämpimänä ja jätin toisen puolikkaan kannusta jäähtymään iltapäivän jääkahviksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pelkkä suppilo mukin päällä, johon laitan suodatinpussin ja suodatan mukillisen kerrallaan. Vedenkeittimellä tai kattilalla kuuma vesi siihen. m49
Juuri näin. Tällä metodilla meillä kahvi keitetään. Joskus tehdään jopa termariin pari mukillista kerralla samalla metodilla. Kahvi on jostain syystä parasta näin. Mikään keitin, mitä olen testaillut ei pysty samaan.
Kahvinsuodatin, siihen suodatuspaperi ja purut. A vot. Silkkaa turhuutta ja järjen köyhyyttä tarvita laitetta tuollaiseen.
Riippuu millaisesta kahvista tykkäät. Ja jos ei väliä, niin kannattaa mennä suodatinkahvilla. Ja silloin riittää tosiaan ihan suodatin mukin päälle ja siitä kaatelet kahvin läpi. Ihan joku perustalta suodatinosa käy, luksusversiona voi hankkia posliinisen suodattimen. Esim Harion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee ihan sen verran kuin tekee. Voihan sen suodattimen laittaa vaikka termarin tai kuumuutta kestävän kannun päälle. Tälleen minä teen ihan isommallekin porukalle
Tarmo kävi parturissa. Siitä tuli siilipää.
Moccamaster Cup One, tekee kupillisen kerralla eikä ole kovin iso. Toki pitää sitten ne pavut jauhaa itse, ei ole myllyä...